شگردهای تمرکززدایی در قصههای ایرانی |
یک مطلب دیگر :
پایان نامه اضطراب اجتماعی//دیدگاه فمنیستی درباره بدن
عنوان | صفحه | |
فصل اول: مقدمه | ||
1-1- پیشگفتار | 2 | |
1-2- بیان مسئله | 3 | |
1-3- اهمیت ضرورت پژوهش | 3 | |
۴-۱- هدف پژوهش | 6 | |
۵-۱- تعریفهای مفهومی واژهها و اصطلاحها | 7 | |
۱-۵-۱- قصه | 7 | |
۲-۵-۱- افسانه | 7 | |
۳-۵-۱- افسانه واقعگرا | 7 | |
۴-۵-۱- افسانه پریان | 8 | |
۵-۵-۱- جذب و انطباق | 8 | |
۶-۵-۱- تمرکززدایی و تمرکزگرایی | 8 | |
فصل دوم: پیشینه و مبانی نظری پژوهش | ||
2-1- پیشینه افسانهها | 10 | |
2-1-1- در خارج از ایران | 10 | |
۱-۱-۱-۲- گردآوری و طبقهبندی افسانهها | 10 | |
۲-۱-۱-۲- ساختارگرایی | 12 | |
2-1-1-3- رویکرد بنیانفکنانه | 15 | |
2-1-1-4-رویکرد روانکاوانه | 15 | |
2-1-1-5-رویکرد یونگی | 16 | |
2-1-1-6- رویکرد مارکسیستی | 17 | |
2-1-1-7-رویکرد زنگرایانه ( فمینیستی) و جنسیتی | 17 | |
2-1-1-8- رویکرد نواستعماری | 18 | |
2-1-1-9-رویکرد تطبیقی | 18 | |
۲-۱-۲- در ایران | ||
۱-۲-۱-۲- گردآوری و طبقهبندی | 19 | |
۲-۲-۱-۲- رویکرد ساختارگرایانه | 19 | |
۳-۲-۱-۲- رویکرد روانکاوانه | 21 | |
2-1-2-4- رویکرد یونگی | 23 | |
۵-۲-۱-۲- رویکرد زنگرایانه (فمینیستی) | 23 | |
۶-۲-۱-۲- رویکرد اطلاعرسان | 24 | |
۷-۲-۱-۲- رویکرد آسیبشناسانه | 25 | |
۸-۲-۱-۲- رویکرد تاریخی | 25 | |
۹-۲-۱-۲- رویکرد زبانشناسانه | 25 | |
۱۰-۲-۱-۲- پژوهش در زمینه بازنویسی و بازگردانی افسانهها | 26 | |
۱۱-۲-۱-۲- رویکرد تحلیل محتوا | 26 | |
۱۲-۲-۱-۲- رویکرد شناختشناسی تکوینی | 26 | |
۱۳-۲-۱-۲- جمعبندی پیشینه افسانهها | 27 | |
۲-۲- پیشینه تمرکززدایی | 27 | |
۱-۲-۲- پیاژه و تمرکززدایی | 29 | |
۲-۲-۲- ویگوتسکی | 29 | |
۳-۲-۲- دونالدسون | 32 | |
۴-۲-۲- بنیانفکنی و تمرکززدایی | 33 | |
۵-۲-۲- پیشینه تمرکززدایی در ادبیات کهن ایران | 35 | |
2-2-۶- تمرکززدایی پس از معصومیت و تجربه | 35 | |
۳-۲- معصومیت و تجربه و مبانی نظری پژوهش | 37 | |
۱-۳-۲- شگردهای تمرکززدایی در افسانهها | 37 | |
۱-۱-۳-۲- پایانخوش | 40 | |
۲-۱-۳-۲- اغراق | 40 | |
۳-۱-۳-۲- مداخله راوی | 40 | |
۴-۱-۳-۲- خودنمایی افسانهها | 40 | |
۵-۱-۳-۲- وارونهسازی | 40 | |
۶-۱-۳-۲- سپیدگویی | 41 | |
۷-۱-۳-۲- رفت و برگشت | 42 | |
۸-۱-۳-۲- نمای دور، نمای نزدیک | 42 | |
فصل سوم: روش پژوهش | ||
3-1- طرح پژوهشی | 45 | |
۲-۳- نمونههای پژوهش | 45 | |
۳-۳- روش دادهیابی | 47 | |
۴-۳- روش دادهکاوی | 48 | |
۵-۳- حساسیت پژوهشگر | 49 | |
۶-۳- پرسشهای پژوهش | 49 | |
فصل چهارم: واکاوی افسانهها | ||
4-1- خر ما از کرهگی دم نداشت | 51 | |
4-2- یوسف شاه پریان و ملک احمد | 58 | |
4-3- شتر دیدی ندیدی | 62 | |
4-4- ملک محمد و دیو یک لنگو | 65 | |
4-5- پادشاه و دختر چوپان | 73 | |
4-6- شاهزادهابراهیم و فتنه خونریز | 77 | |
۷-۴- آدم بدبخت | 81 | |
۸-۴- مرد جوجه فروش | 85 | |
۹-۴- قوز بالای قوز | 87 | |
۱۰-۴- آبیبی دلم میخواد را بیری | 88 | |
۱۱-۴- آگبوری | 91 | |
۱۲-۴- گل به صنوبر چه کرد | 93 | |
۱۳-۴- ملاچغندر و زن بدکاره | 99 | |
۱۴-۴- عباس دوس | 102 | |
۱۵-۴- دهاتی و تاجرها | 104 | |
۱۶-۴- مطیع و مطاع | 108 | |
۱۷-۴- یه بار جستی ملخک | 111 | |
۱۸-۴- حسن یکغازی و حسن دوغازی | 114 | |
۱۹-۴- تعبیر خواب | 116 | |
۲۰-۴- جانتیغ و چهلگیس | 120 | |
۲۱-۴- بابل هند | 125 | |
۲۲-۴- گل خندان | 127 | |
۲۳-۴- سه زن مکار | 130 | |
۲۴-۴- دختر نارنج و ترنج | 133 | |
۲۵-۴- ملا بد نباشد | 137 | |
۲۶-۴- روباه و الاغ | 138 | |
۲۷-۴- روی یخ گرد و خاک بلند نکن | 139 | |
۲۸-۴- عروسک سنگ صبور | 141 | |
۲۹-۴- ملای مکتب | 143 | |
۳۰-۴- حسن کچل | 144 | |
4-31- پاسخ به پرسش نخست | 148 | |
4-32- پاسخ به پرسش دوم | 151 | |
فصل پنجم: نتیجهگیری | ||
5-1- مقدمه | 153 | |
5-2– ارزش های نهفته در افسانهها | 153 | |
5-3- بازخوانی شگردهای معصومیتوتجربه و تقسیمبندی آنها | 154 | |
5-4- برخی از تفاوتهای شگردهای تمرکززدایانهی افسانههای صبحی با افسانههای انجوی شیرازی | 158 | |
5-۵- جلوههای تازهی تمرکززدایی در افسانههای انجوی شیرازی | 161 | |
5-6- شگردهای تمرکززدایانه در یک نگاه | 166 | |
5-7- سخن آخر | 167 | |
5-8- پیشنهادهای پژوهش | 167 | |
5-8-1- پیشنهادهای پژوهشی | 167 | |
5-8-2- پیشنهادهای کاربردی | 168 | |
5-9- محدودیت پژوهش | 168 | |
فهرست منابع و مآخذ | ||
منابع فارسی | 169 | |
منابع انگلیسی | 173 |
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-08-08] [ 12:30:00 ب.ظ ]
|