مدیریت اجرایی اولویت بندی و ارزیابی شاخص های حکمرانی خوب شهری در ... |
2-1-4-6 نظریه مشارکتی اسکات دیوید سون………………………… 25
2-1-4-7 نظریه مشارکتی دیوید دریسکل…………………………25
2-1-4-8 نظریه میانجی گری………………………… 27
2-1–5 مدل های مدیریت شهری………………………… 27
2-1-5–1انواع مدل های مدیریت شهری در کشور آمریکا…………… 29
2-1-5-2 انواع مدل های مدیریت شهری در کشور های اروپایی……… 35
2-1-5-3 سیر تحول مدل های مدیریت شهری در ایران ………………39
2-1-5-1 جمع بندی………………………… 41
2-1-6 شهرهای مقصد گردشگری ………………………… 42
2-1-6-1 شهر نور ………………………… 44
2-1-6-2 شهر چالوس…………………………45
2-1-6-3 شهر بابلسر………………………… 46
2-1-6-4 شهر تنکابن ………………………… 48
2-1-7 مدیریت شهری و توسعه گردشگری ………………………… 49
2-1-8 تعریف حکمرانی و انواع آن ………………………… 51
2-1-8-1حکمرانی ………………………… 51
2-1-8–2حکمرانی شهری ………………………… 53
2-1-8–3حکومت شهری ………………………… 54
2-1-8–4تفاوت بین حکومت شهری و حکمرانی شهری …………… 55
2-1-8-5 حکمرانی الکترونیک…………………………57
2-1-8-6 حکمرانی الکترونیک و حکمرانی شهری …………………………59
2-1-9 اهداف حکمرانی شهری ………………………… 60
2-1-10 مدل های حکمرانی شهری………………………… 60
2-1-11 حکمرانی خوب………………………… 61
2-1-12 حکمرانی خوب شهری………………………… 63
2-1-13 حکمرانی شهری و کیفیت زندگی………………………… 66
2-1-14 نقش نهاد های محلی (شهرداری و شورای شهر) در توسعه گردشگری…….. 67
فصل دوم – بخش دوم: پیشینه تحقیق
2-2-1 مقدمه ………………………… 69
2-2-2 پژوهش های داخلی ………………………… 69
2-2-3 پژوهش های خارجی ………………………… 71
2-2-4 اسناد حقوقی و بین المللی ………………………… 72
2-2-5 اقدامات دولت ها در مهمترین کنفرانس های بین المللی……………… 72
فصل دوم – بخش سوم: تشریح اجزای مدل
2-3-3-1مشارکت ………………………… 75
2-3-3-2 حاکمیت قانون ………………………… 75
2-3-3-3 شفافیت ………………………… 75
2-3-3-4 مسئولیت و پاسخگویی ………………………… 75
2-3-3-5 پاسخده بودن ………………………… 75
2-3-3-6 بینش راهبردی ………………………… 75
2-3-3-7 اجماع سازی ………………………… 76
2-3-3-8 عدالت و انصاف ………………………… 76
2-3-3-9 امنیت ………………………… 76
2-3-3–10 اثر بخشی و کارایی ………………………… 76
2-3-3-11 تمرکز زدایی ………………………… 76
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
3-1 مقدمه ………………………… 77
3-2 روش تحقیق ………………………… 78
3-3جامعهی آماری ………………………… 79
3-4 نمونهی آماری ………………………… 80
3–5روش جمعآوری دادهها………………………… 82
3-6 روایی و پایایی ابزار پژوهش………………………… 82
3-7روش تجزیهوتحلیل دادهها و اطلاعات……………. 83
3-7-1 روش تحلیل اهمیت- عملکرد………………………… 83
3-7-1-1تشکیل ماتریس اهمیت-عملکرد………………….. 84
3-7-1–2تحلیل ماتریس اهمیت-عملکرد ………………………… 86
3-7-2 روش تحلیل سلسله مراتبی ………………………… 87
3-7-2-1 مدل سازی مساله تصمیم ………………………… 88
3-7-2-2 مقایسه اهمیت و ارجحیت ………………………… 88
3-7-2-3 بررسی میزان سازگاری در قضاوتها……………… 89
3-8 جمع بندی………………………… 90
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات
4-1مقدمه …………………………91
4-2- روش تحلیل اهمیت – عملکرد………………………… 91
4-2–1داده های توصیفی ………………………… 92
4-2-2مطالعه توصیفی نمونه آماری با توجه به متغیر جنسیت ………… 92
4-2–3مطالعه توصیفی نمونه آماری با توجه به متغیر تحصیلات……… 93
4-2-4مطالعه توصیفی نمونه آماری با توجه به متغیر سن……… 94
4-2-5 مطالعه توصیفی نمونه آماری با توجه به متغیر میزان سابقه کاری……….95
4-3 آزمون فرضیه قابلیت اعتماد یا پایایی ابزار اندازهگیری(پرسشنامه)………. 96
4-4 ارزیابی اهمیت و عملکرد شاخص های حکمرانی خوب شهری……….97
4-5 آزمون دو جمله ای شاخص های حکمرانی خوب شهری………………………… 98
4-6 نمره افتراقی و تجزیه و تحلیل شکاف………………………… 99
4-7 تجزیه و تحلیل ماتریس اهمیت – عملکرد ………………………… 101
4-7-1ماتریس اهمیت – عملکرد شهر بابلسر ………………………… 102
4-7-2 ماتریس اهمیت – عملکرد شهر نور ………………………… 104
4-7–3ماتریس اهمیت – عملکرد شهر تنکابن ………………………… 106
4-7-4 ماتریس اهمیت – عملکرد شهر چالوس………………………… 108
4-8 جمع بندی روش تحلیل اهمیت – عملکرد………………………… 110
4-9 روش تحلیل سلسله مراتبی………………………… 110
4-9-1 داده های توصیفی ………………………… 110
4-9-2 مطالعه توصیفی نمونه آماری با توجه به متغیر جنسیت ………… 111
4–9-3 مطالعه توصیفی نمونه آماری با توجه به متغیر تحصیلات…………. 112
4-9-4 مطالعه توصیفی نمونه آماری با توجه به متغیر سن ………………………… 113
4-9-5 مطالعه توصیفی نمونه آماری با توجه به متغیر میزان سابقه کاری ……. 114
4-10 مدل سازی سلسله مراتبی و تشکیل درخت تصمیم گیری……….. 115
4-11 اولویت بندی اهمیت شاخص های حکمرانی خوب شهری………..116
4-12 اولویت بندی عملکرد شاخص های حکمرانی خوب شهری……….. 118
4-21–1اولویت بندی عملکرد در شهر بابلسر ………………………… 119
4-21- 2اولویت بندی عملکرد در شهر نور ………………………… 121
4-12-3 اولویت بندی عملکرد در شهر تنکابن………………………… 123
4-12-4 اولویت بندی عملکرد در شهر چالوس………………………… 125
4-13 جمع بندی روش تحلیل سلسله مراتبی………………………… 126
4-14- مقایسه دو روش اهمیت-عملکرد و تحلیل سلسله مراتبی ……… 127
4-14-1مقایسه نمونه آماری………………………… 127
4-14-2 مقایسه نتایج حاصل از دو روش………………………… 128
4- 15 جمع بندی………………………… 130
فصل پنجم: یافته ها، نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات
یک مطلب دیگر :
5-1مقدمه ………………………… 131
5-2مروری مختصر بر هدف، مسئله و چگونگی كار ………………………… 131
5- 3 یافتهها………………………… 132
5-4بحث…………………………135
5-5 نتیجه گیری ………………………… 137
5-6 پیشنهادات کاربردی ………………………… 138
5-7 محدودیت های تحقیق ………………………… 141
5-8 پیشنهادهایی برای تحقیقات آینده …………………………141
منابع ………………………… 142
پیوست………………………… 149
چکیده:
رویکرد های سنتی مدیریت شهری ایران باعث ایجاد فضایی تقابلی به جای فضایی تعاملی میان شهروندان و شهرداری ها شده است که حکمرانی خوب شهری یکی از روشهای مقابله با آن است. هدف این تحقیق شناخت جامعی از میزان اهمیت حکمرانی خوب شهری و ارزیابی عملکرد شاخص های حکمرانی خوب شهری در شهر های نمونه مقصد گردشگری (چالوس، نور، بابلسر و تنکابن) است. روش تحقیق و گردآوری مطالب از نوع پیمایشی و تحلیلی مبتنی بر پرسشنامه است که پس از تایید روایی پرسشنامه در اختیار کارشناسان برجسته مهندسین مشاور و اعضای گروه تخصصی شهرسازی نظام مهندسی استان مازندران و همچنین اساتید صاحب نظر دانشگاه مازندران قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل آماری از دو روش IPA و AHP استفاده شد. اولویت بندی و عملکرد شاخص ها، از هر دو روش به صورت یکسان به دست آمد و مهمترین شاخص با کمترین عملکرد، شاخص مشارکت شهروندان معین گردید که سنگ بنای حکمرانی خوب شهری به عنوان روش مدیریت مشارکتی است. شاخص امنیت نیز از بالاترین عملکرد در این شهر ها برخوردار بود. در نهایت نتیجه گیری شد که شاخص های حکمرانی خوب شهری با وجود اهمیت بالای آنها، عملکرد پایینی در مدیریت شهری، شهرهای مورد مطالعه داشته و راهکارهایی به منظور ارتقا آن ارائه شد.
فصل اول: کلیات تحقیق
امروزه جمعیت مردمی که در مناطق شهری زندگی می کنند از تمام ادوار تاریخ انسان بیشتر است. روند شهرنشینی غیر قابل بازگشت است (مصطفی قدمی و همکاران، 1391). تخمین زده شده است که جمعیت شهری دنیا تا سال 2025 دو برابر شده و به بیش از 5 میلیارد نفر خواهد رسید که بیش از 90 درصد این رشد در کشور های در حال توسعه خواهد بود (برنامه اسکان سازمان ملل[1]، 2003). از سوی دیگر جهان امروز با چالش هایی مواجه است که ناشی از دگرگونی های حاصل از پیشرفت علم و صنعت و طرح نیاز های جدید سازمانی و اجتماعی است. در جهان متحول امروز، دولت ها به تنهایی قادر به پاسخگویی به نیازهای جدید نخواهند بود. این مهم نیازمند الگوی جدیدی است که بتوان از همه ظرفیت های جامعه در بخش های دولتی، خصوصی و مدنی استفاده نمود تا تولید و ارئه خدمات عمومی را حداکثر ساخت (رفیعیان و همکاران، 1390). در سیستم مدیریت شهری نوین برای رفع این مشکلات و چالش ها در زندگی شهری، الگوهای متعددی ارائه شده است. یکی از این الگوها که مدل غالب در مدیریت شهری[2] محسوب می شود، الگوی حکمرانی شهری است[3] (زیاری و همکاران، 1390). حکمرانی موضوعی است که بر نحوه تعامل دولت ها و سایر سازمان های اجتماعی با یکدیگر، نحوه ارتباط با شهروندان و نحوه اتخاذ تصمیمات در جهانی پیچیده تمرکز داشته و فرایندی است که از طریق جوامع و سازمان ها تصمیمات خود را اتخاذ و بواسطه آن مشخص می کنند که چه کسانی در این فرایند درگیر و چگونه وظایف خود را به انجام برسانند (نوبری و همکاران، 1389). محیط شهری پیچیده، پویا و متنوع مستلزم ظرفیت بالای مدیریت است که حکمرانی خوب شهری[4] قابلیت فراهم کردن آن را دارد (صالحی، 1392). از سوی دیگر گردشگری شهری ترکیب پیچیده ای از فعالیت ها ی مختلف می باشد که از به هم پیوستن ویژگی های محیطی و میزان توانمندی و کشش شهر در جذب بازدیدکنندگان و ارائه خدمات تشکیل شده است. نخستین شرط موفقیت هر شهر در توسعه گردشگری، وجود زیرساخت های مناسب شهری، یکپارچه گی همه سازمان های ذیربط و مدیریت عاقلانه و مدبرانه در عرصه های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است. از طرف دیگر تنسیق و آمایش جاذبه های شهر، استفاده پایدار از منابع گردشگری، ایجاد منابع و تسهیلاتی که دسترسی به جاذبه ها را تسهیل می کند، رضایت خاطر بازدیدکنندگان و کنترل محلی دومین شرط لازم در توسعه گردشگری است (دیناری، 1384). در راستای تحقق گردشگری، مدیریت شهری که از سازمان دهی عوامل، نیروها و منابع برای اداره امور و پاسخگویی نیازهای ساکنین شهر شکل گرفته، مهمترین ابزار است (رضویان، 1381).
2-1- اهمیت و ضرورت
استنباط سازمان ها و نهاد های بین المللی از حکمرانی خوب شهری مطابق با تجزیه عملکردی برنامه اسکان در دو دهه اخیر است. این تجربه بر این نکته تاکید دارد که در اداره امور شهرها نه سرمایه، نه تکنولوژی و نه حتی تخصص، کافی نیست. بلکه مدیریت مطلوب وجه ممیزه یک شهر برون گرا با مدیریت مطلوب در مقابل یک شهر با مدیریت نامطلوب یا شهر منزوی است بر این اساس حرکت اصلی در جهت حکمرانی خوب شهری، رسیدن به یک شهر برونگرا خواهد بود. در شهر برونگرا هر فرد بدون توجه به ثروت، جنسیت، مذهب، نژاد و سن، شایسته مشارکت سازنده و مثبت در فرصت های موجود در شهر است (نازک نوبری و همکاران ، 1389(. از طریق حکمروایی خوب شهری نوعی از توسعه پدید می آید که در آن فقرا حق تقدم دارند، امور زنان بهبود میابد، محیط زیست پایدار ایجاد می شود و فرصت های اشتغال و عوامل رفاهی پدید می آیند. به این ترتیب مفهوم حکمروایی خوب و توسعه پایدار انسانی جدایی ناپذیر است (محمد موئدی، 1392). هدف از شاخصهای حکمرانی خوب شهری[5] سنجش اندازه گیری و کیفیت اداره امور شهری است. با توجه به این شاخص ها هر شهر می تواند به مقایسه های منطقه ای و جهانی بر اساس کیفیت حکمرانی شهری خودش دست بزند و به طور یقین فرایند سنجش در سرعت بخشیدن به بهبود کیفیت حکمرانی محلی، نقش قابل توجه ایفا می کند. در سطح محلی نیز شاخص تسریع اقدام محلی مورد انتظار برای بهبود کیفیت حکمرانی شهری را در بر می گیرد (نازک نوبری و همکاران ، 1389).
با توجه به بررسی مفهوم حکمروایی خوب شهری میتوان مهمترین اهداف کلان آن را اینگونه بیان کرد:
– بازساخت جامعه مدنی برای تقویت و اعتلای بیشتر سازمان ها، نهادها و جوامع محلی
– کاهش فقر و جدایی گزینی های اجتماعی، قومی و فرهنگی در شهرها
– افزایش مشارکت و مداخله افراد و صاحبان منافع در فرایند های سیاسی درون شهرها
– همچنین حکمرانی خوب شهری به طور خاص نیز اهداف عملیاتی زیر را دنبال می کند:
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-08-09] [ 12:26:00 ب.ظ ]
|