کارشناسی ارشد مقایسه کیفیت زندگی، معنای زندگی، تصویر بدنی و سلامت روان در دو ... |
فهرست مطالبعنوانصفحه
چکیده 0
فصل اول: كلیات پژوهش
1-1- مقدمه- 2
1-2. بیان مسئله- 5
1-3. اهمیت و ضرورت تحقیق- 8
1-4. اهداف این تحقیق- 10
1-5. فرضیه های تحقیق- 11
1-6. تعریف واژه ها، مفاهیم و متغیرها 11
1-6-1. تعاریف نظری- 11
1-6-1-1. کیفیت زندگی- 11
1-6-1-2. دوران بحران یائسگی- 11
1-6-1-3. سلامت روان- 12
1-6-1-4. تصویر بدنی- 12
1-6-1-5. معنای زندگی- 13
1-6-2. تعاریف عملیاتی- 13
1-6-2-1. کیفیت زندگی- 13
1-6-2-2. معنای زندگی- 13
1-6-2-3. سلامت روان- 14
1-6-2-4. تصویر بدنی- 14
فصل دوم: بررسی منابع
2-1- مقدمه- 16
2-2.کیفیت زندگی- 21
2-2-1. تاریخچه کیفیت زندگی- 21
فهرست مطالب | |
عنوان | صفحه |
2-2-2. کیفیت زندگی به عنوان مفهومی نسبی- 22
2-2-3. عوامل موثر بر کیفیت زندگی : 23
2-2-4. ویژگیهای کیفیت زندگی- 27
2-2-5. شیوه های بهبود کیفیت زندگی : 29
2-2-6. رویکرد روانشناختی مفهوم کیفیت زندگی- 29
2-2-7. مفهوم کیفیت زندگی از دیدگاه نظریه پردازان روانشناختی- 30
2-2-7-1. گودمن- 30
2-2-7-2. ریف و سینگر- 30
2-2-8. مفهوم کیفیت زندگی از دیدگاه نظریه پردازان جامعه شناختی- 31
2-2-8-1. نظریه یادگیری اجتماعی- 31
2-2-8-2. کالمن- 32
2-3. معنای زندگی- 37
2-3-1.رابطه معنای زندگی و خوش بینی با بهزیستی ذهنی- 40
2-4. یائسگی- 45
2-5. تصویر بدنی- 51
2-6.سلامت روان- 57
2-7. سوابق مربوطه و تحقیقات خارج و داخل کشور- 59
2-7-1. تحقیقات داخلی- 59
2-7-2. تحقیقات خارجی- 62
فصل سوم: روش تحقیق
3-1- مقدمه- 72
3-2 روش تحقیق- 72
3-3 جامعه و نمونه آماری- 72
فهرست مطالب | |
عنوان | صفحه |
3- 4. ابزار گردآوری دادهها 73
3-4-1 . پرسشنامه ویژگیهای جمعیت شناختی: 73
3-4-2 پرسشنامه کیفیت زندگی مخصوص زنان: 73
3-4-3. پرسشنامه معنای زندگی- 73
3-4-4 پرسشنامه خودتوصیف گری بدنی- 74
3-4-5 پرسشنامه سلامت عمومی- 76
3-5. روش تجزیه و تحلیل داده ها 77
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- مقدمه- 79
4-2 تجزیه و تحلیل جمعیت شناختی دادهها 79
4-3 آمار استنباطی- 83
4-3-1 آزمون تحلیل واریانس دوعاملی- 83
4-3-2 آزمون تحلیل واریانس دوعاملی- 87
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1- مقدمه- 103
5-1-1- فرضیه اول- 103
5-1-2- فرضیه دوم- 106
5-1-3- فرضیه سوم- 107
5-1-4- فرضیه چهارم- 108
5-2- بحث و نتیجه گیری- 109
5-3- محدودیت های تحقیق : 112
5-4- پیشنهادات: 112
فهرست مطالب | |
عنوان | صفحه |
فهرست منابع
یک مطلب دیگر :
منابع فارسی- 115
منابع لاتین- 120
پیوست
پرسشنامه- 126
فهرست جداول | |
عنوان | صفحه |
جدول (4-1) آمارههای مربوط به سن پاسخگویان به تفکیک وضعیت یائسگی- 80
جدول (4-2) جدول فراوانی ردههای سنی- 80
جدول (4-3) جدول فراوانی ویژگیهای جمعیتشناختی گروه نمونه- 81
جدول (4-4) آمارههای مربوط به سن یائسگی در بین پاسخگویان یائسه- 82
جدول (4-5) جدول فراوانی ردههای سن یائسگی- 83
جدول (4-6) نتایج آزمون تحلیل واریانس دوعاملی جهت برابری واریانسهای خطا 84
جدول (4-7) جدول آمارههای توصیفی جهت هر یک از متغیرها 85
جدول (4-8) جدول آزمونهای اثرات بین آزمودنیها (آزمون مدل) 86
جدول (4-9) جدول تفاوت بین میانگینهای در آزمون بونفرونی- 86
جدول (4-9) نتایج آزمون کولموگروف- اسمیرنوف– 87
جدول (4-10) نتایج آزمون کولموگروف- اسمیرنوف– 88
جدول (4-11) نتایج آزمون تحلیل واریانس دوعاملی جهت برابری واریانسهای خطا 88
جدول (4-12) جدول آمارههای توصیفی جهت هر یک از متغیرها 89
جدول (4-13) جدول آزمونهای اثرات بین آزمودنیها (آزمون مدل) 90
جدول (4-14) جدول تفاوت بین میانگینهای در آزمون بونفرونی- 91
جدول (4-15) نتایج آزمون کولموگروف- اسمیرنوف– 92
جدول (4-16) نتایج آزمون تحلیل واریانس دوعاملی جهت برابری واریانسهای خطا 92
جدول (4-17) جدول آمارههای توصیفی جهت هر یک از متغیرها 93
جدول (4-18) جدول آزمونهای اثرات بین آزمودنیها (آزمون مدل) 95
جدول (4-19) جدول تشکیل گروههای همگن به لحاظ تصویر بدنی و تحصیلات– 95
جدول (4-20) جدول تفاوت بین میانگینهای در آزمون بونفرونی- 96
جدول (4-21) نتایج آزمون کولموگروف- اسمیرنوف– 97
جدول (4-22) نتایج آزمون کولموگروف- اسمیرنوف– 97
فهرست جداول | |
عنوان | صفحه |
جدول (4-23) نتایج آزمون تحلیل واریانس دوعاملی جهت برابری واریانسهای خطا 98
جدول (4-24) جدول آمارههای توصیفی جهت هر یک از متغیرها 99
جدول (4-52) جدول آمارههای توصیفی جهت هر یک از متغیرها 99
جدول (4-26) جدول آزمونهای اثرات بین آزمودنیها (آزمون مدل) 100
جدول (4-27) جدول تفاوت بین میانگینهای در آزمون بونفرونی- 101
فهرست نمودارها | |
عنوان | صفحه |
نمودار (4-1) توزیع میانگین نمره کیفیت زندگی زنان یائسه و غیریائسه بر حسب تحصیلات– 86
نمودار (4-2) توزیع میانگین نمره معنای زندگی زنان یائسه و غیریائسه بر حسب تحصیلات– 91
نمودار (4-3) توزیع میانگین نمره تصویر بدنی زنان یائسه و غیریائسه بر حسب تحصیلات– 96
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه کیفیت زندگی، معنای زندگی، تصویر بدنی و سلامت روان در دو گروه زنان یائسه و غیر یائسه با تاکید بر میزان تحصیلات آنان صورت گرفته است.
روش بررسی: در پژوهش علی مقایسه ای حاضر، جامعه آماری شامل کلیه زنان یائسه و عیر یائسه منطقه 5 شهرتهران(1393) بود. نمونه آماری شامل 179 نفر که از این بین 94 نفر یائسه و 85 نفر غیر یائسه بودند که از طریق تجمعات زنان از بین زنانی که مایل به شرکت در پژوهش بودند، انتخاب شدند. از پرسش نامه سلامت عمومی (28-GHQ)، پرسشنامه کیفیت زندگی زنان(26 سوال)و پرسش نامه 10 گویه معنای زندگی استایگر وفرایزر وپرسشنامه خود توصیف گری بدنی (47عبارت) و مشخصات جمعیت شناختی استفاده شد. داده ها با آزمون t مستقل و تحلیل واریانس دوعاملی بررسی شدند.
یافته های پژوهش حاکی از تفاوت معنی دار بین کیفیت زندگی در زنان یائسه و غیر یائسه با سطح تحصیلات دیپلم است بدین معنی که کیفیت زندگی در زنان غیریائسه با سطح تحصیلات دیپلم بهتر از کیفیت زندگی درزنان یائسه با همین سطح تحصیلات است . اما کیفیت زندگی در زنان با سطح تحصیلات ابتدایی و دانشگاهی در این دو گروه (زنان یائسه و غیر یائسه)تفاوتی وجود نداشت، منتهی هرچه سطح تحصیلات بانوان بالاتر باشد کیفیت زندگی آنان مطلوب تر است.
هچنین در این پژوهش تصویربدنی ، معنای زندگی و سلامت روان در بین زنان یائسه و غیریائسه یکسان بوده و تفاوت معنی داری نداشتند اما هرچه سطح تحصیلات هردوگروه زنان بالاتر باشد تصویر بدنی مطلوبتر و از سطح سلامت روانی بالاتری برخوردار بودند.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-08-02] [ 06:52:00 ق.ظ ]
|