1-4-2 خدمت سربازی در سروك یاسوج…………………………………………………………………………………. .. 11

1-4-3تحویل دیرهنگام پایان نامه ی درسی و اخذ درجه ی دكترای طبابت………………………………. 12

1-4-4 ازدواج…………………………………………………………………………………………………………………………. .. 13

1-4-5 كسب جایزه ی ادبی فروغ……………………………………………………………… ……………………………. 13

1-4-6 داستان گویی شفاهی……………………………………………………………………. ……………………………. 15

1-4-7 بدرور مادر و خاموشی بهرام………………………………………………………………………………………….. . 16

1-4-8اندوهیاد بهرام صادقی…………………………………………………………………………………………………… . 17

1-4-9 سال شمار زندگی و آثار بهرام صادقی………………………………………………………………………….. 20

فصل دوم : ساختار داستان های كوتاه صادقی

2-1 پیرنگ……………………………………………………………………………………………….. ……………………………. 29

2-1-1 شروع داستان………………………………………………………………………………… ……………………………. 31

2-1-1-1 شیوه های شروع داستان……………………………………………………………. ……………………………. 31

2-1-1-2شروع داستان های صادقی………………………………………………………….. ……………………………. 32

2-1-2 گره افكنی…………………………………………………………………………………….. ……………………………. 35

2-1-2-1 گره افكنی در داستان های صادقی……………………………………………………………………………. 36

2-1-3 كشمكش……………………………………………………………………………………… …………………………….. 38

2-1-3-1 انواع كشمكش………………………………………………………………………….. ……………………………… 38

2-1-3-2 كشمكش در داستان های صادقی………………………………………………. ……………………………… 39

2-1-3-2-1كشمكش انسان با انسان………………………………………………………………………………………… 39

2-1-3-2-2 كشمكش انسان با خود…………………………………………………………………………………………. 40

2-1-3-2-3 كشمكش انسان با جامعه………………………………………………………………………………………. 41

2-1-3-2-4 كشمكش دو گروه از انسان ها با هم……………………………………………………………………….. 42

2-1-3-2-5 كشمكش انسان با طبیعت…………………………………………………………………………………….. 42

2-1-3-2-6 كشمكش انسان با حیوان……………………………………………………………………………………….. 42

عنوان صفحه

2-1-3-2-7 كشمكش حیوان با حیوان………………………………………………………………………………………. 42

2-1-3-2-8 كشمكش انسان با عوامل موهوم و فراطبیعی……………………………………………………………. 42

2-1-3-2-9 كشمكش انسان با دستاوردهای بشری……………………………………………………………………. 43

2-1-3-2-10 كشمكش های جسمانی……………………………………………………………………………………… 43

2-1-3-2-11 كشمكش های اخلاقی…………………………………………………………………………………………….. 44

2-1-3-2-12 كشمكش عاطفی…………………………………………………………………………………………………. 44

2-1-3-2-13 كشمكش ذهنی…………………………………………………………………………………………………… 45

2-1-4 حالت تعلیق یا هول و ولا………………………………………………………………………………………………… 46

2-1-4-1 راه های ایجاد تعلیق در داستان……………………………………………………………………………………. 47

2-1-4-2 تعلیق و انتظار در داستان های صادقی…………………………………………………………………………… 47

2-1-4-2-1 حالت تعلیق در داستان با مطرح كردن یك راز سر به مهر…………………………………………. 47

2-1-4-2-2حالت تعلیق در داستان با قرار دادن شخصیت ها در

موقعیت های دشوار…………………………………………………………………………………………………………………….. 49

2-1-4-2-3 حالت تعلیق در داستان با پیروزی ظاهری شخصیت منفی

و غافلگیری مخاطب با پیروزی نهایی شخصیت مثبت…………………………………………………………………… 50

2-1-5 بحران……………………………………………………………………………………………………………………………… 51

2-1-5-1 بحران در داستان های صادقی………………………………………………………………………………………. 51

2-1-6 نقطه ی اوج……………………………………………………………………………………………………………………… 56

2-1-6-1 نقطه ی اوج داستان های صادقی…………………………………………………………………………………… 57

2-1-7 گره گشایی………………………………………………………………………………………………………………………. 59

2-1-7-1 گره گشایی در داستان های صادقی……………………………………………………………………………….. 59

2-1-8 پایان……………………………………………………………………………………………………………………………….. 62

2-1-8-1 روش های پایان بندی…………………………………………………………………………………………………… 62

2-1-8-2 پایان بندی در داستان های صادقی………………………………………………………………………………. 63

2-1-9 روایت……………………………………………………………………………………………… ………………………………… 68

2-1-9-1روایت شناسی………………………………………………………………………………………………………………. 69

2-1-9-2 نظریه ی روایت لباو…………………………………………………………………………………………………………. 70

2-1-9-3 تطبیق دو داستان از داستان های صادقی با نظریه ی روایت لباو………………………………….. 71

2-1-9-3-1 تطبیق داستان زنجیر بر اساس نظریه ی لباو…………………………………………………………….. 71

2-1-9-3-2تطبیق داستان كلاف سردرگم بر اساس نظریه ی لباو………………………………………………….. 75

2-2 شخصیت……………………………………………………………………………………………………………………………… 77

2-2-1 تعریف……………………………………………………………………………………………………………………………… 77

2-2-2 اقسام شخصیت………………………………………………………………………………………………………………… 77

عنوان صفحه

2-2-3 شخصیت پردازی…………………………………………………………………………………………………………….. 80

2-2-4 شخصیت در داستان های كوتاه صادقی……………………………………………………………………………. 81

برای دیدن جزییات بیشتر و دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنیدبرای دیدن جزییات بیشتر و دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید

 

2-2-4-1 تحلیل شخصیت های داستان های صادقی براساس الگوی

اول “شخصیت ایستا و پویا”……………………………………………………………………………………………………….. 81

2-2-4-1-1شخصیت های ایستا در داستان های صادقی…………………………………………………………….. 81

2-2-4-1-2شخصیت های پویا در داستان های صادقی………………………………………………………………. 82

2-2-4-2 تحلیل شخصیت های داستان های صادقی براساس

الگوی دوم”شخصیت اصلی و فرعی”……………………………………………………………………………………………… 87

2-2-4-2-1 شخصیت های اصلی در داستان های صادقی………………………………………………………….. 87

2-2-4-2-2 شخصیت های فرعی در داستان های صادقی………………………………………………………….. 88

2-2-4-2-3 شخصیت های پس زمینه در داستان های صادقی…………………………………………………… 90

2-2-4-3 تحلیل شخصیت های داستان های صادقی براساس

الگوی سوم”شخصیت های قراردادی،نوعی و…”………………………………………………………………………….. 94

2-2-4-3-1 شخصیت های نوعی در داستان های صادقی………………………………………………………….. 94

2-2-4-3-2 شخصیت های قراردادی در داستان های صادقی……………………………………………………… 100

2-2-4-3-3 شخصیت های تمثیلی در داستان های صادقی……………………………………………………….. 101

2-2-4-3-4 شخصیت های همه جانبه در داستان های صادقی………………………………………………….. 103

2-2-5 شگردهای شخصیت پردازی در داستان های كوتاه صادقی……………………………………………….. 104

2-2-5-1 معرفی شخصیت ها به صورت غیر مستقیم…………………………………………………………………. 104

2-2-5-1-1 معرفی شخصیت ها به نحو غیرمستقیم از طریق عمل داستانی آن ها………………………. 104

2-2-5-1-2 معرفی شخصیت ها به نحو غیرمستقیم از طریق گفتگو…………………………………………… 107

2-2-5-2 معرفی شخصیت ها به صورت مستقیم………………………………………………………………………. 110

2-2-5-2-1 معرفی شخصیت ها به صورت مستقیم از طریق توضیح نویسنده…………………………. 111

2-2-5-2-2 معرفی شخصیت ها به صورت مستقیم از طریق گفتگو………………………………………….. 111

2-2-5-2-3 معرفی شخصیت ها به صورت مستقیم از طریق نامگذاری……………………………………… 112

2-2-5-3 معرفی شخصیت ها از طریق درون پردازی آن ها

(شگرد جریان سیال ذهن)……………………………………………………………………………………………………….. 113

2-2-6 الگوی شخصیت براساس نظریه ی گراماس………………………………………………………………………. 128

2-2-6-1بررسی سه داستان صادقی براساس الگوی پیشنهادی گراماس………………………………………. 130

2-2-6-1-1بررسی طرح شخصیتی داستان هفت گیسوی خونین……………………………………………….. 130

یک مطلب دیگر :

 
 

2-2-6-1-2بررسی طرح شخصیتی داستان مهمان ناخوانده در شهر بزرگ…………………………………. 131

2-2-6-1-3بررسی طرح شخصیتی داستان اذان غروب………………………………………………………………… 132

2-3 درونمایه……………………………………………………………………………………………………………………………………. 134

عنوان صفحه

2-3-1 انواع درونمایه………………………………………………………………………………………………………………… 135

2-3-2 نحوه ی ارائه ی درونمایه……………………………………………………………………………………………….. 135

2-3-3 درونمایه ی داستان های صادقی…………………………………………………………………………………….. 135

2-4 زاویه ی دید…………………………………………………………………………………………………………………………….. 138

2-4-1 انواع زاویه ی دید…………………………………………………………………………….. ………………………………. 138

2-4-2 زاویه ی دید در داستان های صادقی………………………………………………………………………………… 141

2-4-3 آشنایی زدایی های صادقی در مبحث راوی………………………………………………………………………. 147

2-5 سبك………………………………………………………………………………………………………………………………………… 148

2-5-1 سبك داستان های صادقی……………………………………………………………… ……………………………….. 149

2-5-1-1 ویژگی های زبانی………………………………………………………………………… …………………………………. 149

2-5-1-1-1 حصیصه های لغوی در سبك صادقی…………………………………….. …………………………………. 149

2-5-1-1-2خصیصه های نحوی در سبك صادقی……………………………………………………………….. ………. 157

2-5-1-2 ویژگی های ادبی………………………………………………………………………. ………………………………… 159

2-5-1-2-1 ظرافت های بیانی…………………………………………………………………. ………………………………… 159

2-5-1-2-2 ظرافت های بدیعی……………………………………………………………….. …………………………………. 160

2-5-1-2-3 طنز……………………………………………………………………………………………………………………….. …….. 162

2-5-1-2-4 توصیفات داستانی…………………………………………………………………………………………………. …….. 166

2-5-1-3 ویژگی های فكری…………………………………………………………………………………………………………….. 169

2-6 نثر…………………………………………………………………………………………………………. …………………………………… 172

2-6-1 نثر داستان های صادقی…………………………………………………………………. ………………………………… 172

2-7 لحن………………………………………………………………………………………………………. ………………………………….. 174

2-7-1 لحن داستان های صادقی………………………………………………………………………………………………… 174

2-7-1-1 لحن راوی………………………………………………………………………………… ……………………………….. 174

2-7-1-2 لحن شخصیت ها……………………………………………………………………………………………………….. 175

2-8 فضا و رنگ………………………………………………………………………………………………………………………….. …… 178

2-8-1 فضا و رنگ در داستان های صادقی……………………………………………………………………………………. 178

2-9 زمان……………………………………………………………………………………………………………………………………. ….. 180

2-9-1 زمان در آثار صادقی……………………………………………………………………………………………………….. 181

2-10 مكان…………………………………………………………………………………………………………………………………….. 186

2-10-1 شیوه های ارائه ی مكان داستان…………………………………………………………………………………… 187

2-10-2 مكان در داستان های صادقی………………………………………………………………………………………. 187

2-10-3 شیوه ی ارائه ی مكان در داستان های صادقی……………………………………………………………… 190

عنوان صفحه

فصل سوم : محتوای داستان های كوتاه صادقی

3-1 محتوا در آثار صادقی………………………………………………………………………….. ……………………………. 192

منابع و مآخذ …………………………………………………………………………………………….. ……………………………. 206

فهرست شكل ها

عنوان صفحه

شكل 1-1 بهرام صادقی در آزمایشگاه زیست گیاهی در حال پژوهش …………………………………………. 13

شكل1-2تصویر لوح اهدایی مراسم فروغ فرخزاد به بهرام صادقی………………………………………………….. 14

شكل1-3تصویر پشت لوح اهدایی مراسم فروغ فرخزاد به بهرام صادقی…………………………………………. 15

شكل2-1 نحوه ی شكل گیری كشمكش در داستان…………………………………………………………………….. 38

شكل2-2 كشمكش های داستان های صادقی بر اساس دیدگاه اول………………………………………………. 44

شكل2-3 كشمكش های داستان های صادقی بر اساس دیدگاه دوم……………………………………………… 45

شكل2-4 طرق مختلف شخصیت پردازی…………………………………………………………………………………….. 70

جدول2-1 شیوه های شخصیت پردازی در داستان های صادقی……………………………………………………. 108

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...