گروه زبان و ادبیات فارسی تحلیل ساختاری و محتوایی داستان های كوتاه ... |
1-4-2 خدمت سربازی در سروك یاسوج…………………………………………………………………………………. .. 11
1-4-3تحویل دیرهنگام پایان نامه ی درسی و اخذ درجه ی دكترای طبابت………………………………. 12
1-4-4 ازدواج…………………………………………………………………………………………………………………………. .. 13
1-4-5 كسب جایزه ی ادبی فروغ……………………………………………………………… ……………………………. 13
1-4-6 داستان گویی شفاهی……………………………………………………………………. ……………………………. 15
1-4-7 بدرور مادر و خاموشی بهرام………………………………………………………………………………………….. . 16
1-4-8اندوهیاد بهرام صادقی…………………………………………………………………………………………………… . 17
1-4-9 سال شمار زندگی و آثار بهرام صادقی………………………………………………………………………….. 20
فصل دوم : ساختار داستان های كوتاه صادقی
2-1 پیرنگ……………………………………………………………………………………………….. ……………………………. 29
2-1-1 شروع داستان………………………………………………………………………………… ……………………………. 31
2-1-1-1 شیوه های شروع داستان……………………………………………………………. ……………………………. 31
2-1-1-2شروع داستان های صادقی………………………………………………………….. ……………………………. 32
2-1-2 گره افكنی…………………………………………………………………………………….. ……………………………. 35
2-1-2-1 گره افكنی در داستان های صادقی……………………………………………………………………………. 36
2-1-3 كشمكش……………………………………………………………………………………… …………………………….. 38
2-1-3-1 انواع كشمكش………………………………………………………………………….. ……………………………… 38
2-1-3-2 كشمكش در داستان های صادقی………………………………………………. ……………………………… 39
2-1-3-2-1كشمكش انسان با انسان………………………………………………………………………………………… 39
2-1-3-2-2 كشمكش انسان با خود…………………………………………………………………………………………. 40
2-1-3-2-3 كشمكش انسان با جامعه………………………………………………………………………………………. 41
2-1-3-2-4 كشمكش دو گروه از انسان ها با هم……………………………………………………………………….. 42
2-1-3-2-5 كشمكش انسان با طبیعت…………………………………………………………………………………….. 42
2-1-3-2-6 كشمكش انسان با حیوان……………………………………………………………………………………….. 42
عنوان صفحه
2-1-3-2-7 كشمكش حیوان با حیوان………………………………………………………………………………………. 42
2-1-3-2-8 كشمكش انسان با عوامل موهوم و فراطبیعی……………………………………………………………. 42
2-1-3-2-9 كشمكش انسان با دستاوردهای بشری……………………………………………………………………. 43
2-1-3-2-10 كشمكش های جسمانی……………………………………………………………………………………… 43
2-1-3-2-11 كشمكش های اخلاقی…………………………………………………………………………………………….. 44
2-1-3-2-12 كشمكش عاطفی…………………………………………………………………………………………………. 44
2-1-3-2-13 كشمكش ذهنی…………………………………………………………………………………………………… 45
2-1-4 حالت تعلیق یا هول و ولا………………………………………………………………………………………………… 46
2-1-4-1 راه های ایجاد تعلیق در داستان……………………………………………………………………………………. 47
2-1-4-2 تعلیق و انتظار در داستان های صادقی…………………………………………………………………………… 47
2-1-4-2-1 حالت تعلیق در داستان با مطرح كردن یك راز سر به مهر…………………………………………. 47
2-1-4-2-2حالت تعلیق در داستان با قرار دادن شخصیت ها در
موقعیت های دشوار…………………………………………………………………………………………………………………….. 49
2-1-4-2-3 حالت تعلیق در داستان با پیروزی ظاهری شخصیت منفی
و غافلگیری مخاطب با پیروزی نهایی شخصیت مثبت…………………………………………………………………… 50
2-1-5 بحران……………………………………………………………………………………………………………………………… 51
2-1-5-1 بحران در داستان های صادقی………………………………………………………………………………………. 51
2-1-6 نقطه ی اوج……………………………………………………………………………………………………………………… 56
2-1-6-1 نقطه ی اوج داستان های صادقی…………………………………………………………………………………… 57
2-1-7 گره گشایی………………………………………………………………………………………………………………………. 59
2-1-7-1 گره گشایی در داستان های صادقی……………………………………………………………………………….. 59
2-1-8 پایان……………………………………………………………………………………………………………………………….. 62
2-1-8-1 روش های پایان بندی…………………………………………………………………………………………………… 62
2-1-8-2 پایان بندی در داستان های صادقی………………………………………………………………………………. 63
2-1-9 روایت……………………………………………………………………………………………… ………………………………… 68
2-1-9-1روایت شناسی………………………………………………………………………………………………………………. 69
2-1-9-2 نظریه ی روایت لباو…………………………………………………………………………………………………………. 70
2-1-9-3 تطبیق دو داستان از داستان های صادقی با نظریه ی روایت لباو………………………………….. 71
2-1-9-3-1 تطبیق داستان زنجیر بر اساس نظریه ی لباو…………………………………………………………….. 71
2-1-9-3-2تطبیق داستان كلاف سردرگم بر اساس نظریه ی لباو………………………………………………….. 75
2-2 شخصیت……………………………………………………………………………………………………………………………… 77
2-2-1 تعریف……………………………………………………………………………………………………………………………… 77
2-2-2 اقسام شخصیت………………………………………………………………………………………………………………… 77
عنوان صفحه
2-2-3 شخصیت پردازی…………………………………………………………………………………………………………….. 80
2-2-4 شخصیت در داستان های كوتاه صادقی……………………………………………………………………………. 81
2-2-4-1 تحلیل شخصیت های داستان های صادقی براساس الگوی
اول “شخصیت ایستا و پویا”……………………………………………………………………………………………………….. 81
2-2-4-1-1شخصیت های ایستا در داستان های صادقی…………………………………………………………….. 81
2-2-4-1-2شخصیت های پویا در داستان های صادقی………………………………………………………………. 82
2-2-4-2 تحلیل شخصیت های داستان های صادقی براساس
الگوی دوم”شخصیت اصلی و فرعی”……………………………………………………………………………………………… 87
2-2-4-2-1 شخصیت های اصلی در داستان های صادقی………………………………………………………….. 87
2-2-4-2-2 شخصیت های فرعی در داستان های صادقی………………………………………………………….. 88
2-2-4-2-3 شخصیت های پس زمینه در داستان های صادقی…………………………………………………… 90
2-2-4-3 تحلیل شخصیت های داستان های صادقی براساس
الگوی سوم”شخصیت های قراردادی،نوعی و…”………………………………………………………………………….. 94
2-2-4-3-1 شخصیت های نوعی در داستان های صادقی………………………………………………………….. 94
2-2-4-3-2 شخصیت های قراردادی در داستان های صادقی……………………………………………………… 100
2-2-4-3-3 شخصیت های تمثیلی در داستان های صادقی……………………………………………………….. 101
2-2-4-3-4 شخصیت های همه جانبه در داستان های صادقی………………………………………………….. 103
2-2-5 شگردهای شخصیت پردازی در داستان های كوتاه صادقی……………………………………………….. 104
2-2-5-1 معرفی شخصیت ها به صورت غیر مستقیم…………………………………………………………………. 104
2-2-5-1-1 معرفی شخصیت ها به نحو غیرمستقیم از طریق عمل داستانی آن ها………………………. 104
2-2-5-1-2 معرفی شخصیت ها به نحو غیرمستقیم از طریق گفتگو…………………………………………… 107
2-2-5-2 معرفی شخصیت ها به صورت مستقیم………………………………………………………………………. 110
2-2-5-2-1 معرفی شخصیت ها به صورت مستقیم از طریق توضیح نویسنده…………………………. 111
2-2-5-2-2 معرفی شخصیت ها به صورت مستقیم از طریق گفتگو………………………………………….. 111
2-2-5-2-3 معرفی شخصیت ها به صورت مستقیم از طریق نامگذاری……………………………………… 112
2-2-5-3 معرفی شخصیت ها از طریق درون پردازی آن ها
(شگرد جریان سیال ذهن)……………………………………………………………………………………………………….. 113
2-2-6 الگوی شخصیت براساس نظریه ی گراماس………………………………………………………………………. 128
2-2-6-1بررسی سه داستان صادقی براساس الگوی پیشنهادی گراماس………………………………………. 130
2-2-6-1-1بررسی طرح شخصیتی داستان هفت گیسوی خونین……………………………………………….. 130
یک مطلب دیگر :
2-2-6-1-2بررسی طرح شخصیتی داستان مهمان ناخوانده در شهر بزرگ…………………………………. 131
2-2-6-1-3بررسی طرح شخصیتی داستان اذان غروب………………………………………………………………… 132
2-3 درونمایه……………………………………………………………………………………………………………………………………. 134
عنوان صفحه
2-3-1 انواع درونمایه………………………………………………………………………………………………………………… 135
2-3-2 نحوه ی ارائه ی درونمایه……………………………………………………………………………………………….. 135
2-3-3 درونمایه ی داستان های صادقی…………………………………………………………………………………….. 135
2-4 زاویه ی دید…………………………………………………………………………………………………………………………….. 138
2-4-1 انواع زاویه ی دید…………………………………………………………………………….. ………………………………. 138
2-4-2 زاویه ی دید در داستان های صادقی………………………………………………………………………………… 141
2-4-3 آشنایی زدایی های صادقی در مبحث راوی………………………………………………………………………. 147
2-5 سبك………………………………………………………………………………………………………………………………………… 148
2-5-1 سبك داستان های صادقی……………………………………………………………… ……………………………….. 149
2-5-1-1 ویژگی های زبانی………………………………………………………………………… …………………………………. 149
2-5-1-1-1 حصیصه های لغوی در سبك صادقی…………………………………….. …………………………………. 149
2-5-1-1-2خصیصه های نحوی در سبك صادقی……………………………………………………………….. ………. 157
2-5-1-2 ویژگی های ادبی………………………………………………………………………. ………………………………… 159
2-5-1-2-1 ظرافت های بیانی…………………………………………………………………. ………………………………… 159
2-5-1-2-2 ظرافت های بدیعی……………………………………………………………….. …………………………………. 160
2-5-1-2-3 طنز……………………………………………………………………………………………………………………….. …….. 162
2-5-1-2-4 توصیفات داستانی…………………………………………………………………………………………………. …….. 166
2-5-1-3 ویژگی های فكری…………………………………………………………………………………………………………….. 169
2-6 نثر…………………………………………………………………………………………………………. …………………………………… 172
2-6-1 نثر داستان های صادقی…………………………………………………………………. ………………………………… 172
2-7 لحن………………………………………………………………………………………………………. ………………………………….. 174
2-7-1 لحن داستان های صادقی………………………………………………………………………………………………… 174
2-7-1-1 لحن راوی………………………………………………………………………………… ……………………………….. 174
2-7-1-2 لحن شخصیت ها……………………………………………………………………………………………………….. 175
2-8 فضا و رنگ………………………………………………………………………………………………………………………….. …… 178
2-8-1 فضا و رنگ در داستان های صادقی……………………………………………………………………………………. 178
2-9 زمان……………………………………………………………………………………………………………………………………. ….. 180
2-9-1 زمان در آثار صادقی……………………………………………………………………………………………………….. 181
2-10 مكان…………………………………………………………………………………………………………………………………….. 186
2-10-1 شیوه های ارائه ی مكان داستان…………………………………………………………………………………… 187
2-10-2 مكان در داستان های صادقی………………………………………………………………………………………. 187
2-10-3 شیوه ی ارائه ی مكان در داستان های صادقی……………………………………………………………… 190
عنوان صفحه
فصل سوم : محتوای داستان های كوتاه صادقی
3-1 محتوا در آثار صادقی………………………………………………………………………….. ……………………………. 192
منابع و مآخذ …………………………………………………………………………………………….. ……………………………. 206
فهرست شكل ها
عنوان صفحه
شكل 1-1 بهرام صادقی در آزمایشگاه زیست گیاهی در حال پژوهش …………………………………………. 13
شكل1-2تصویر لوح اهدایی مراسم فروغ فرخزاد به بهرام صادقی………………………………………………….. 14
شكل1-3تصویر پشت لوح اهدایی مراسم فروغ فرخزاد به بهرام صادقی…………………………………………. 15
شكل2-1 نحوه ی شكل گیری كشمكش در داستان…………………………………………………………………….. 38
شكل2-2 كشمكش های داستان های صادقی بر اساس دیدگاه اول………………………………………………. 44
شكل2-3 كشمكش های داستان های صادقی بر اساس دیدگاه دوم……………………………………………… 45
شكل2-4 طرق مختلف شخصیت پردازی…………………………………………………………………………………….. 70
جدول2-1 شیوه های شخصیت پردازی در داستان های صادقی……………………………………………………. 108
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-08-09] [ 06:18:00 ب.ظ ]
|