اثر بخشی شناخت و رفتار درمانگری سالمندی بربهبود نشانه های مرضی و ... |
فصل دوم………………………………… 30
ادبیات و پیشینه پژوهش…………………………………… 30
2-1 مقدمه………………………………… 31
2-2 سالمندی………………………………..31
2-2-1 مرور سالمندی در گذر تاریخ…………………………………. 32
2-2-2 ویژگیهای جمعیتی سالمندان…………………………………. 34
2-2-3. نظریههای مربوط به سالمندی…………………………………. 40
2-2-3-1. نظریههای جامعه شناخت………………………………….. 40
2-2-3-1. نظریه عدم تعهد………………………………… 40
2-2-3-1-2. نظریه فعالیت………………………………….. 40
2-2-3-1-3. نظریه استقرار تداوم………………………………… 41
2-2-3-2. نظریههای روانشناختی………………………………..41
2-2-3-2-1. نظریهروانی- اجتماعی اریکسون……………………………….. 41
2-2-3-2-2. نظریه روبرتهاویگهرست……………………………….. 42
2-2-3-2-3. نظریه راجر گولد……………………………….. 44
2-2-3-2-3. نظریه دانیل لوینسون……………………………….. 45
2-2-3-2-5. نظریه مک آدامز……………………………….. 46
2-2-3-2-6. نظریه ویت بورن……………………………….. 47
2-2-3-3. نظریههای زیست شناختی……………………………….. 48
2-2-3-3-1. نظریه پیوندی……………………………….. 48
2-2-3-3-1. نظریه خود ایمنی………………………………..48
2-2-3-3-2. نظریه رادیکال آزاد ……………………………….. 49
2-2-3-3-3. نظریه استرس……………………………….. 49
2-2-3-3-4. نظریه مواد زاید……………………………….. 49
2-2-4. مفاهیم سالمند در فرهنگهای مختلف دنیا……………50
2-2-5. تغییرات فیزیولوژیکی در سالمندی……………………… 52
2-2-6 مشکلات روانشناختی در سالمندی……………………… 53
2-3 بیماری پارکینسون………………………………..55
2-3-1 علل ابتلا به بیماری پارکینسون……………………………….. 55
2-3-2 تاریخچۀ بیماری پارکینسون………………………………..59
2-3–3 شیوع پارکینسون………………………………..59
2-3-4 علائم بیماری پارکینسون……………………………….. 61
2-3-5. چگونگی تشخیص پارکینسون……………………………….. 64
2-3-6. طبقهبندی بیماری پارکینسون……………………………….. 65
2-3-7. بیماریهای شبیه بیماری پارکینسون…………………………. 66
2-3-8. درمان بیماری پارکینسون………………………………..67
2-3-8-1. درمان دارویی……………………………….. 67
2-3-8-2. درمان نشانههای غیر حرکتی……………………………….. 70
2-3-8-3. ژن درمانی………………………………..71
2-3-8-4. درمانهای محافظ نورون………………………………..71
2-3-8-5. درمان اختلالات تکلّمی……………………………….. 72
2-3-8-6. ورزش……………………………….. 72
2-3-8-7. درمانهای جراحی……………………………….. 73
2-3-8-8. مواد غذایی……………………………….. 74
2-3-8-9. درمان از طریق پیوند بافتی……………………………….. 75
2-3-8-10. داروهای ضد پارکینسون موجود در ایران………………….76
2-3-9. معلولیت ناشی از بیماری پارکینسون……………………….. 76
2-3-10. عوارض روانی بیماری پارکینسون……………………………. 77
2-3-11. پیشآگهی بیماری پارکینسون……………………………….. 78
2-4. شناخت رفتار درمانگری سالمندی……………………………….78
2-4-1. اهداف مداخلات روانشناختی…………………………………. 78
2-4-2. انواع مداخلات روانشناختی……………………………….. 80
2-4-2-1-1. تاریخچه شناخت گرایی……………………………….. 80
2-4-2-1-2. انواع روشهای شناختی…………………………………. 81
2-4-2-1-3. تکنیکهای شناخت درمانی……………………………….87
2-4-2-2. رفتار درمانی……………………………….. 89
2-4-2-2-1. تاریخچه رفتار گرایی……………………………….. 89
2-4-2-2-2. تکنیکهای رفتاردرمانی……………………………….. 90
2-4-2-3. شناخت رفتار درمانی (CBT)……………………………….. 92
2-4-2-3-1. تاریخچه درمان شناختی رفتاری……………………………….. 94
2-4-2-3-2. انواع روشهای شناختی رفتاری……………………………….. 95
2-4-2-4. شناخت رفتار درمانی سالمندی (CBTO)……………………… 96
2-4-2-5. کارآمدی شناخت- رفتار درمانگری با سالمندان…………………..98
2-4-2-6. مدل شناختی – رفتاری در کار با سالمندان………………….. 101
2-4-2-7 شناخت – رفتار درمانگری افسردگی اواخر زندگی…………….. 103
2-4-2-8- درمان اختلالهای اضطرابی در اواخر زندگی…………………….. 104
2-4-2-9 شناخت درمانگری برای اضطراب اوخر زندگی………………….. 105
2-5 نشانههای مرضی…………………………………. 106
2-6- ادراک بیماری…………………………………. 106
2-7 اختلال خواب………………………………….. 107
2-7-1 مشکلات خواب در سالمندان…………………………………. 107
2-7-2 زیست شناسی و تغییرات خواب وابسته به سن…………………….. 108
2-7-3 اندازه گیری خواب………………………………….. 109
2-7-4 درمانهای بیخوابی…………………………………. 110
یک مطلب دیگر :
2-7-5 کارآمدی درمانهای بیخوابی اواخر زندگی…………………………….. 113
2-7-6 نتیجه گیری…………………………………. 115
2-8 سلامت عمومی…………………………………. 115
2-8-1 مفهوم سلامت………………………………….. 115
2-8-2 الگوهای سلامت………………………………….. 117
2-8-3 سلامت جسمانی…………………………………. 121
2-8-4 سلامت اجتماعی…………………………………. 123
2-8-5 سلامت هیجانی…………………………………. 126
2-8-6 سلامت عقلانی…………………………………. 128
2-8-7 سلامت معنوی………………………………….128
2-8-8 سلامت روان شناختی…………………………………. 131
2-9 افسردگی………………………………… 136
2-9-1 افسردگی، ناتوانی و کارآمدی شناخت درمانگری………………. 136
2-9-2 نظام طبقه بندی بین المللی کنش وری (ICF) سازمان جهانی بهداشت………. 138
2-9-3- اجرای عملی مدل شناختی با سالمندان وطبقه بندی بین اللملی :کنش وری در مورد افسردگی بیماران مبتلا به پارکینسیون………141
2-9-4 شناخت – رفتار درمانگری افسردگی در مبتلایان به بیماری پارکینسون……….143
2-9-5 تلفیق مدل شناختی با نظام طبقه بندی بین المللی کنش وری، ناتوانی و سلامتی…………144
2-10 نتیجه گیری…………………………………. 146
2-11 همبسته های شناختی…………………………………. 147
2-12حافظه روزمره……………………………….. 148
2-12-1 حافظه چیست؟………………………………… 148
2-12-2 تاریخچه بررسی حافظه………………………………… 151
2-12-3 عصب شناسی حافظه………………………………… 153
2-12-3-1 نظریه سیناپسی…………………………………. 153
2-12-3-2 نظریه مبتنی بر الکتروفیزیولوژی…………………………………. 154
2-12-3-3 اساس عصب شناختی حافظه کوتاه مدت………………………. 156
2-12-3-4 اساس عصب شناختی حافظه بلند مدت……………………..156
2-12-4 فیزیولوژی حافظه………………………………… 162
2-12-5 تقسیم بندی مطالعات حافظه………………………………… 167
2-12-5-1 ساختار حافظه………………………………… 168
2-12-5-2 سایر تقسیم بندیهای حافظه…………………………… 177
2-12-5-3 فرایند حافظه………………………………… 184
2-12-5-4 نظریه سطوح پردازش…………………………………… 187
2-12-5-5 رویکرد پیوندگرا در مطالعات حافظه………………………. 188
2-13- انواع توجه………………………………… 191
2-13-1 تاریخچهای از مطالعات توجه(1850 تا 1900)……………. 193
2-13-2. محدودیت در تحقیقات توجه………………………………… 195
2-13-3 سیستمهای عمده توجه………………………………… 195
2-13-4 ماهیت و تعریف توجه……………………………….. 196
2-13-5 نقش پردازش بالا به پایین و پایین به بالا در توجه………….. 198
2-13-6 توجه آشکار و پنهان…………………………………. 198
2-13-7 اثر پردازش بار بر توجه………………………………… 200
2-13-8 نظریه بار ادراکی…………………………………. 200
2-13-9 همبستههای عصبی توجه………………………………… 201
2-13-10 کارکردهای توجه هشیار……………………………….. 202
2-13-10 الگوهای توجه………………………………… 205
2-13-12 نظریههای منبع توجه……………………………….. 207
2-13-13 جستجوی دیداری…………………………………. 208
2-13-14 جستجوی ترکیبی…………………………………. 210
2-13-15 نظریات جستجوی بینایی…………………………………. 212
2-13-15-1 نظریه یکپارچه کردن مشخصهها……………………….. 212
2-13-15-2 نظریه جستجوی هدایت شده…………………………… 213
2-13-15-3 نظریه یکپارچه کردن تصمیم……………………………… 213
2-14 ارتباطات عصبی جستجوی دیداری با قشر آهیانه ای…………… 214
2-14-1 تاثیر سن روی جستجوی دیداری…………………………………. 215
2-15 توجه مبتنی بر مکان…………………………………. 216
2-16 توجه شیء محور ………………………………..217
2-17- گوش بزنگی…………………………………. 217
2-17-1 کاهش گوش بزنگی……………………………… 218
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-08-02] [ 11:10:00 ق.ظ ]
|