6- بین بالا بردن انگیزه و رضایتمندی و مهارت كارگران شاغل در واحدهای مرغداری گوشتی و بهبود کیفیت و افزایش تولید رابطه معناداری وجود دارد.

7- بین حضور دولت در مراحل مختلف سیاستگذاری مرتبط با صنعت مرغداری و بهبود کیفیت و افزایش تولید در این صنعت رابطه معناداری وجود دارد.

قلمرو تحقیق:

الف) قلمرو موضوعی

در این تحقیق به بررسی موضوعات مختلف مرتبط با عملکرد اقتصادی (بهبود کیفیت و افزایش تولید) در صنعت مرغداری از دیدگاه كارشناسان و مدیران مرتبط با صنعت مرغداری مورد بررسی قرار می گیرد.

ب) قلمرو مكانی

جامعه آماری این پژوهش كلیه مرغداران و مدیران مرتبط با مرغداری شهرستان آمل ،منطقه لاریجان می باشد.

روش تحقیق:

روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و بر اساس بررسی اطلاعات و آمار حاصل از پرسشنامه خواهد بود.

روش های جمع آوری اطلاعات:

1- روش کتابخانه ای ( فیش برداری ) ، استفاده از کتب ، منابع داخلی و خارجی ، نظرات و تجربیات کارشناسان و مدیران و جستجوی اینترنتی.

2- استفاده از طراحی و تدوین پرسشنامه خود ساخته توسط محقق.

پایان نامه

 

جامعه آماری:

جامعه آماری مورد بررسی ، کارشناسان و مدیران و صاحب نظران بخش اقتصادی در صنعت مرغداری که تعداد نمونه 50 نفر در نظر گرفته شده است .

تعریف واژه ها و اصطلاحات:

1-تعریف تولید:

تولید عبارت از یك جریان یا پروسه[1] است. تولید عمل تبدیل نهاده‌های تولید به كالاها و خدماتی است كه برای مصرف یا سرمایه‌گذاری مورد نیاز است.

به عبارت دیگر تولید به جریانی اطلاق می‌شود كه عوامل تولید[2] یا نهاده‌ها[3] به كالاهای دیگر به نام محصولات[4] یا ستاده‌ها[5] تبدیل می‌شوند. به تعبیر كلی تر به هر فعالیتی كه باعث ایجاد مطلوبیت[6] در زمان حال یا آینده شود، تولید گفته می‌شود. بنابراین عمل تبدیل نهاده‌هایی مثل زمین، كود، سرمایه و آب به محصولاتی مثل گندم یا جو را تولید گویند.

2- بهبود کیفیت

بكارگیری عوامل تأثیر گذار در تولید جهت رسیدن به استانداردهای بالاتررا بهبود کیفیت گویند.

3- افزایش تولید:

 

یک مطلب دیگر :

 

افزایش تولید بدین معناست که تغییرات مثبت کمی در تولید به طوری که ظرفیت های خالی تولید از بین رفته و همه عناصر با بالاترین کارآیی خود در پروسه تولید دخیل باشند.

فصل دوم: ادبیات پژوهش و پیشینه تحقیق

1-2- تاریخچه مرغداری جدید در ایران

تا چند دهه پیش ، پرورش طیور در ایران بصورت كاملاً روستایی و اولیه صورت می گرفت، بدین ترتیب كه هر خانواده روستایی، تعداد معدودی مرغ و خروس و سایر طیور اهلی از قبیل اردك و غاز و ندرتاً بوقلمون را برای مصرف خود، نگاهداری می نمود . اغلب منظور اصلی از نگاهداری این تعداد معدود طیور بومی نیز تهیه تخم مرغ مصرفی خانواده بوده و كمتر پرورش از نظر گوشت مرغ مورد توجه قرار می گرفت ، فقط نیمچه خروس های اضافی و یا مرغهای مسن و پیر را كه از تخم رفته بودند ، به عنوان گوشت در جشن ها و عزاداریها به مصرف می رساندند .

در شهرها مصرف گوشت طیور بسیار پایین بوده و از مازاد تولید در روستاها تامین می گردید و از این گوشت ماكول فقط در خانه اغنیاء و متمكنین و آنهم بعنوان غذای مخصوص مهمانی ها یا بیماران ، استفاده می شد ، از این رو گوشت طیور نقش قابل توجهی در غذای روزمره مردم نداشت . بعلاوه از نظر پرورش اقتصادی و اصلاح نژاد و تشخیص مرغهای بومی نیز هیچگونه اقدامی صورت نمی گرفت ، حال آنكه در كشورهای دیگر ، از دهها سال پیش به پرورش طیور تجارتی و علمی پرداخته و قسمتی از مصرف پروتئین حیوانی آنها را تولیدات طیور تشكیل می داده است . به عنوان مثال از سال 1873 یعنی بیش از یك قرن قبل ، در آمریكا برای شناسایی و تولید نژادهای اصیل و تجارتی مرغ ، اتحادیه پرورش طیور آمریكا[1]  تشكیل گردید و مقارن با آن ، نژادهای اقتصادی مانند پلیموت روك ، ویندوت وردایلندرد شكل گرفت .

سالنمای فعالیتهای مرغداری جدید در ایران را به قرار زیر می توان خلاصه نمود:

1-اولین گام در مورد توسعه مرغداری و دامپروری جدید در سال 1309 با تاسیس بنگاه دامپروری كشور برداشته شد. هدف از تاسیس این بنگاه، ترویج دامپروری و مرغداری بصورت صحیح و تجارتی در كشور بوده است. به این منظور در ابتدا سه اصل مطالعاتی مورد توجه قرار گرفت.

الف-بررسی و تحقیق و تكثیر نژادهای بومی و طیور در ایران.

ب-بررسی و تحقیق و توسعه نژادهای اصیل دام و طیور خارجی در ایران.

ج-تولید دورگ گیری و اختلاط نژادهای اصیل خارجی و بومی با توجه به شرایط جغرافیایی و آب هوایی ایران جهت بالا بردن تولیدات دامی كشور.

2-در سال 1314 – موسسه دامپروری حیدرآباد در كرج تشكیل گردید و در مورد دامهای بومی و اصیل خارجی فعالیت خود را آغاز كرد كه بعداٌ نیز تعدادی موسسات مشابه در نقاط مختلف ایران مانند خراسان و فارس و مازندران تاسیس شد.

3-در سال 1316- تعدادی دام اصیل از خارج با زحمات فراوان وارد ایران گردید و به موسسات دامپروری دولتی منتقل و نگاهداری گردید. در شروع كار، به علت عدم وجود متخصصین داخلی، از متخصصین خارجی بخصوص فرانسویها استفاده گردید، ولی به مرور بازگشت دانشجویان اعزامی كشور، از متخصصین ایرانی استفاده شد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...