دانشکده کشاورزی

 

پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک ماشینهای کشاورزی

 

عنوان:

 

افزودن ابزارهای سطحیکار به زیرشکن به منظور بهبود نرم شدگی خاک در خاکورزی عمیق

 

استاد راهنما

 

دکتر عباس همت

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(پایان نامه مقطع ارشد)

پایان نامه

 

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده:

خاكورزی عملیاتی است که به منظور ازبین بردن محدودیت برای رشد و نمو ریشه، جوانهزنی و سبز شدن بذر و همچنین کنترل علفهای هرز، انجام میشود. خاكورزی به دو دسته خاكورزی در خاك سطحی و خاكورزی در خاك عمقی تقسیمبندی میشود. خاكورزی در عمق زیاد به منظور ازبین بردن تراکم موضعی و کلی خاك انجام میگیرد. به دلیل اینکه خاكورزی در عمق زیاد معمولا با زیرشکن انجام میگیرد به آن عملیات زیرشکنزنی نیز میگویند. عملیات زیرشکن زنی یک عملیات پر هزینه می باشد که بایستی به صورت درست انجام شود تا بیشترین فایده را داشته باشد. بنابراین، برای افزایش راندمان خاكورزی عمیق )نسبت سطح خاك به همخورده به انرژی مصرفی( از چند سطحکار عمیقکار استفاده میشود. هدف از این پژوهش، مقایسه پارامترهای عملکردی )مقاومت کششی، مقاومت ویژه، سطح مقطع خاك بههمخورده، مساحت سطح دو سطح- ،)S ؛ بالاآمدگی خاك، قطر متوسط وزنی کلوخهای و چگالی ظاهری خاك( عمیقکارهای تک سطحکار )عمیقکار با دو آرایش همراستا )S+C+Rc، و سه سطحکار )عمیقکار+میانعمقکار+کمعمقکار )S+C ، کار )عمیقکار+میان عمقکار حد خمیری خاك( بهمنظور افزایش :PL) 1/3PL 1/1 و PL ،1/2PL در سه سطح رطوبتی )O ، و زیگزاگ

یک مطلب دیگر :

 

استراتژی دیجیتال مارکتینگ

 )آفست )L ، )خطی بهرهوری عملیات خاكورزی عمیق از منظر افزایش درجه خردشدگی خاك و کاهش انرژی مصرفی بود. برای این منظور از 1( چیزل )واحد خاكورز ( ،)D سه ابزار خاكورز: ) 1( زیرشکن بالهدار با عمقکار 42 سانتیمتر به عنوان عمیقکار )به عمق و ) 9( خیشچی با عمقکار 12 سانتیمتر به عنوان کمعمق- )D قلمی( با عمقکار 19 سانتیمتر بهعنوان میانعمقکار )نصف عمق ا س ت ف ا د ه گ ر د ی د . ض م ن ا ع م ل ک ر د س ط حی کارهای تک سطحکار )میانعمقکار( و دو سطحکار )میانعمق- )D کار )یک سوم عمق کار و کمعمقکار( با دو آرایش همراستا )خطی( و زیگزاگ )آفست( در سه سطح رطوبتی مذکور مورد مطالعه مزرعه ای قرار 1/1 بدست آمد. و در بین تیمارهای آزمایش، دو تیمار PL گرفت. کمترین میانگین مقاومت کششی و مقاومت ویژه در رطوبت کمترین مقاومت ویژه را از خود نشان دادند. با توجه به این که میانگین قطر وزنی کلوخهای S+2C+O و S+2C+3Rc+O S+2C+3Rc+O کمتر بود، بنابراین آرایش S+2C+O به صورت معنیداری از آرایش S+2C+3Rc+O در آرایش به عنوان بهترین ماشین عمیقکار پیشنهاد میشود. با استفاده از عمیق کار دو و سه سطح کار زیگزاگ میتوان در گسترهی رطوبتی بیشتری عملیات خاكورزی را انجام داد. تیمارهای عمیق کار همراستا نسبت به زیگزاگ دارای توزیع یکنواختتری از نظر اندازه کلوخه های ایجاد شده بودند. در بین تیمارهای سطحیکار، دو سطح کار زیگزاگ عملکرد بهتری نسبت به دیگر سطحی کارها، ازخود نشان داد.

فصل اول: مقدمه و اهداف

تراکم خاك به فرایندی گفته میشود که سبب افزایش چگالی ظاهری خاك شده و موجب کاهش حجم و پیوستگی منافذ، کاهش نفوذپذیری آبیو هوایی خاك، افزایش مقاومت مکانیکی خاك و تغییر در پیکره 1 خاك میشود. تراکم خاك میتواند در اثر: 1( ویژگیهای ذاتی مربوط به پیدایش و تکامل خاك، 1( انقباض طبیعی در اثر خشکشدن، 9( آبیاری سطحی که موجب بازشدن کلوخه ها و خاكدانه های ناپایدار خاك شده و موقعیت ذرات را نسبت به یکدیگر تغییر میدهد، 4( تحکیم بخشی موضعی و تراکم طبیعی و مجدد خاك در

طول فصل زراعی و 2( عبور تراکتور و سایر ماشینهای کشاورزی روی و یا در خاك به ویژه در حالتی که مقاومت مکانیکی خاك به علت زیادبودن مقدار رطوبت خاك کم بوده و امکان صدمه به ساختمان خاك .] وجود دارد، ایجاد شود ]. وقتی خاك متراکم میشود، تغییراتی در ویژگیهای فیزیکی و مکانیکی خاك، مثل ساختمان، حجم، اندازه و پیوستگی منافذ و قوام خاك )چسبندگی و دگر چسبی( به وجود میآید که نقش مهمی را در توسعه و رشد ریشه گیاهان بازی میکنند. تراکم خاك باعث تخریب ساختمان خاك، کاهش نفوذ پذیری آب.[ و هوا و بالاخره کاهش عملکرد زراعی میگردد.

تراکم خاك ایجاد شده در لایه های زیرین را میتوان با عملیات زیرشکنزنی 1 اصلاح کرد [ 49 ].شکافتن خاك متراکم شده توسط یک عمیقکار مرسوم )زیرشکن( در عمق مورد نظر، نیازمند نیروی کششی بالا وهمچنین باعث افزایش مصرف سوخت، افزایش استهلاك ابزار خاكورز وتولید کلوخه های بزرگ می شود[ 12 ]. عمق بحرانی، به عمقی اطلاق میگردد که در آن ذرات خاك بهجای حرکت به بالا و کاهش در چگالی ظاهری خاك، تمایل به حرکت به سمت جلو و کنارهها داشته و در نتیجه افزایش در حجم به هم خوردگی در خاك مشاهده نشود. در صورتیکه ابزار خاكورز عمقی )زیرشکن( زیر عمق بحرانی کار کند، .[ مقدار حجم بههم خوردگی آن ناچیز و عملیات خاكورزی عمیق ناموثر میشود [ 21.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...