بررسی رابطه میزان استفاده از شبکههای اجتماعی تلفن همراه با سازگاری اجتماعی دانشآموزان دوره ... |
فهرست مطالب |
||
عنوان | صفحه | |
چکیده | ||
فصل اول: کلیات پژوهش | ||
1-1- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………… | 3 | |
1-2- بیان مساله……………………………………………………………………………………………………………………… | 4 | |
1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش ………………………………………………………………………………………………… | 5 | |
اهداف پژوهش…………………..….…………………………………………………………………….. | 6 | |
فرضیه های پژوهش…………………………………………………………………………………………………………… | 7 | |
سوالات پژوهش………………………………………………………………………………………… تعاریف متغیرها…………………………………………………………………………………………. |
8 9 |
|
فصل دوم: مبانی نظری پیشینه پژوهش |
||
مقدمه…………….………………………………………………………………………………………….. | 13 | |
بخش اول: گستره نظری مربوط به استفاده از تلفن همراه و شبکه های اجتماعی…………….…….. تاریخچه تلفن همراه………………………………………………………………………………… |
13 13 |
|
علل استفاده از تلفن همراه…………………………………………………………………………. | 16 | |
آسیب شناسی تلفن همراه…………………..…………….…………………………………………. | 19 | |
تلفن همراه و سلامت روانی-اجتماعی………………….…………….…………………………… | 28 | |
بخش دوم: گستره نظری مربوط به سازگاری اجتماعی……………………………………………. سازگاری اجتماعی……………….……………………………………………………………….. |
32 32 |
|
نظریه های سازگاری اجتماعی……………………………………………………………………. | 35 | |
نظریه روان پریشی…………………………………………………………………………… | 35 | |
نظریه یادگیری………………………………………………………………………………… | 40 | |
نظریه پدیدار شناختی…………………………..……………………………………………. | 45 | |
نظریه تحولی………………..………….……….…………………………………………… | 47 | |
نظریه بالبی…………………………………………………………………………………… | 48 | |
بخش سوم: پیشینه پژوهش……………………………………………………………………………. | 49 | |
فصل سوم: روش شناسی پژوهش | ||
مقدمه…………………………………………………………………………..………………………… روش پژوهش…………………………….……....…………………………………………………………………………… |
56 56 |
|
جامعه پژوهش…………………………………...………………………………………………………………………………. | 56 | |
نموه و روش نمونه گیری…………………………………………………………………………………………………… | 56 | |
ابزار جمع آوری داده ها……………………………………………………………………………………………………… | 57 | |
روش گردآوری داده ها…………………………………………………….….…………………………………………….. روش تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………………………………………………………………….. |
60 61 |
|
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده های پژوهش | ||
مقدمه………………………………………………………………………………..………………………………………… آمار توصیفی………………………………………………………………………………………………………………… آمار استنباطی………………………………………………………………………………………………………………..
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری پژوهش مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………….. تحلیل فرضیه ها…………………………………………………………………………………………………………….. نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………………. محدودیت های پژوهش……………………………………………………………………………………………….. پیشنهادات پژوهشی………………………………………………………………………………………………………… پیشنهادات کاربردی…………………………………………………………………………………………………………. پیوست |
63 63 67
75 77 79 81 81 83 |
|
پرسشنامه سازگاری اجتماعی……………………………………………………………………………………84 | ||
پرسشنامه استفاده شبکه های اجتماعی تلفن همراه………………………………………………………..86 | ||
خروجی های SPSS………………………………………………………………………………………………..87 | ||
منابع……………………………………………………………………………………………………………….90
فهرست جداول
جدول 1-2………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..53
جدول 2-2………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..54
جدول1-3- آلفای کرونباخ پرشنامه محقق ساخته شده از شبکه های اجتماعی تلفن همراه………………………………………………………..58
جدول2-3آلفای کرونباخ پرشنامه استفاده از شبکه های اجتماعی تلفن همراه بر اساس سوالات…………………………………………………58
جدول3-3 کلید پرسشنامه سازگاری ……………………………………………………………………………………………………………………………..60
جدول (1-4) توزیع نمونه ها از نظر استفاده از شبکه های اجتماعی تلفن همراه. 63
جدول (2-4) توزیع نمونه ها از نظر استفاده از شبکه های اجتماعی تلفن همراه در بین دانش آموزان به صورت کلی. 64
جدول 3-4) توزیع نمونه ها از نظر سازگاری و مولفه های آن. 65
جدول (5- 4) خلاصه نتایج آزمون تحلیل واریانس رابطه بین میزان استفاده از تانگو با سازگاری دانش آموزان. 67
جدول (6- 4) خلاصه نتایج آزمون تحلیل واریانس رابطه بین میزان استفاده از فیسبوک با سازگاری دانش آموزان. 67
جدول (7- 4) خلاصه نتایج آزمون تحلیل واریانس رابطه بین میزان استفاده از بی تاک با سازگاری دانش آموزان. 68
جدول (8- 4) خلاصه نتایج آزمون تحلیل واریانس رابطه بین میزان استفاده از تلگرام با سازگاری دانش آموزان. 68
جدول (9- 4) خلاصه نتایج آزمون تحلیل واریانس رابطه بین میزان استفاده از وایبر با سازگاری دانش آموزان. 69
جدول (10- 4) خلاصه نتایج آزمون تحلیل واریانس رابطه بین میزان استفاده از اسکایپ با سازگاری دانش آموزان. 69
جدول (11- 4) خلاصه نتایج تحلیل واریانس بین مولفه های سازگاری و میزان استفاده از شبکه های اجتماعی تلفن همراه دانش آموزان. 70
جدول (12-4) نتایج کلی تحلیل فرضیه های پژوهش. 71
جدول ه(13-4) نتایج تفصیلی تحلیل فرضیه های پژوهش. 72
چکیده
طرح تحقیق: این مطالعه با هدف: « بررسی رابطه میزان استفاده از شبکههای اجتماعی تلفن همراه با سازگاری اجتماعی دانشآموزان دوره متوسطه شهرستان پاوه» صورت گرفته است.
روش تحقیق: نوع همبستگی و جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پسر و دختر مقطع دبیرستان در حال تحصیل سال1393- 94 شهر پاوه(تعداد کل: 1090؛ پسر:570 و دختر:520) بود که نمونه آماری با روش تصادفی خوشه ای چند مرحلهای اتخاب گردید(155 دانش آموز پسر و 145 دانش آموز دختر). برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه پرسشنامه سازگاری اجتماعی سینها AISS. و پرسشنامه محقق ساخته میزان استفاده از شبکه های اجتماعی تلفن همراه استفاده شد. داده های بدست آمده نیز با روش آزمون T برای گروههای مستقل و رگرسیون چندگانه و با نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت.
نتیجهگیری: بر اساس تحلیل یافته ها نتایج ذیل به دست آمد:
1-میان میزان استفاده از تانگو با سازگاری دانش آموزان رابطه دارد و این رابطه آنان متفاوت بوده است.
2-میان میزان استفاده از فیسبوک با سازگاری دانش آموزان رابطه ای وجود ندارد.
3-میان میزان استفاده از بی تاک با سازگاری دانش آموزان رابطه ای وجود دارد و این رابطه متفاوت بوده است.
4-میان میزان استفاده از تلگرام با سازگاری دانش آموزان رابطه ندارد.
5-میان میزان استفاده از وایبر با سازگاری دانش آموزان رابطه ای ندارد.
6-میان میزان استفاده از اسکایپ با سازگاری دانش آموزان رابطه ندارد.
7-میان مؤلفه های سازگاری عاطفی، سازگاری اجتماعی و سازگاری آموزشی با میزان استفاده از شبکه های اجتماعی تلفن همراه دانش آموزان رابطه وجود دارد.
واژگان کلیدی: شبکه های اجتماعی، تلفن همراه، سازگاری، دانش آموزان.
فصل یکم کلیات پژوهش
|
مقدمه
بدون شک توجه بیشتر به امر تعلیم و تربیت مهمترین عامل پیشرفت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه است. تعلیم و تربیت عهده دار ایجاد زمینه مناسب جهت انتقال فرهنگ و تسهیل و توسعه استعدادها و توانایی های دانش آموزان است تا در آینده بتوانند برای خود و جامعه افراد مفیدی باشند (مهرابی زاده هنرمند، علامه، شهنی ییلاق، 1386). یکی از بسترهایی که می تواند در این مهم بسیار کمک رسان باشد تکنولوژی و ابزار های ارتباطی است که می تواند نقش بسزایی در انتقال فرهنگ و تسهیل و توسعه استعدادها برای نسل های مختلف را در بر گیرد. یکی از این ابزارها تلفن همراه است. تلفن همراه علاوه برامکانات اصلی از جمله مکالمه و پیام کوتاه، به دلیل پیشرفت روز افزون این تکنولوژی از سایر نرم افزارهای ارتباطی برخوردار شده است.
استفاده از تلفن همراه[1]، در کشورهای پیشرفته بخش مهمی از زندگی نوجوانان و جوانان را به خود اختصاص داده است که در اروپا بسیار افزایش یافته است. بر طبق گزارش های آماری سازمان ائتلافی و سویس تقریباً 90 % از ساکنان کشورهای اروپایی صاحب تلفن همراه هستند (بیلوکس، ون درلیندن و روچات[2]، 2008). امروزه یکی از مسائلی که قسمت عمدهای از فعالیتهای روانشناسان و جامعهشناسان را به خود اختصاص داده است، تأثیرات تکنولوژی بر روی زندگی جوامع و مردم است. تلفن همراه در فاصله کوتاهی از زمان به یکی از جنبههای بسیار معنیدار زندگی مدرن امروزه تبدیل شده است و یکی از زمینه هایی که لازم است به تفکر عمیق در مورد آن پرداخت، این است که آیا استفاده از تلفن همراه می تواند اعتیاد به همراه داشته باشد؟ برخی از نتایج، حاکی از این است که بهزودی تلفن همراه، کامپیوتر، تکنولوژیهای تصویری با یکدیگر ترکیب شده و به هیولایی اعتیادآور مبدل میشود و صدمات جبرانناپذیری را به پیکر جامعه وارد میسازد (لارامای[3]، 2007). بر این اساس تلفن همراه علاوه بر فوائد فراوانی که برای بشر امروزی به ارمغان آورده است، می تواند اثرات سوئی را بر افراد تحمیل نماید.
یکی از جنبههای مهم رشد انسان، فرایند اجتماعی شدن اوست. ذاتی بودن زندگی اجتماعی در انسانها، ضرورت در ارتباط بودن با دیگران را به عنوان امری گریزناپذیر جلوه میدهد. سازگاری فرایندی است در حال رشد و پویا كه شامل توازن بین آن چه افراد میخواهند و آن چه جامعهشان می پذیرد است. به عبارت دیگر سازگاری یك فرایند دو سویه است، از یك طرف فرد به صورت مؤثر با اجتماع تماس برقرار میكند و از طرف دیگر اجتماع نیز ابزارهایی را تدارك می بیند كه فرد از طریق آن ها تواناییهای بالقوه خویش را واقعیت میبخشد. در این تعامل فرد و جامعه دستخوش تغییر و دگرگونی شده و سازشی نسبتاً پایدار به وجود میآید. به طور كلی سازگاری به تسلط فرد بر محیط و احساس كنار آمدن با خود اشار ه دارد. هر یك از ما به محیط و تغییراتی كه در آن روی میدهد پاسخ می دهیم.
با توجه به شواهد موجود تلفن همراه در بین دانش آموزان و نوجوانان طرفداران بسیاری را جلب کرده است، که این خود تأمل بر انگیز است که آیا این همه جذابیت و این همه وقت که صرف این ابزار جادویی مفید است یا از جنبه های ضرر رسان به این قشر برخوردار است؟ لذا باتوجه به این توضیحات پژوهش حاضر درصدد است به بررسی رابطه استفاده شبکه های اجتماعی تلفن همراه با سازگاری اجتماعی دانشآموزان دوره متوسطه شهر پاوه بپردازد.
بیان مسئله:
در عصر ارتباطات، تلفن همراه به عنوان یک وسیله ارتباط شخصی بیشترین مورد استفاده را داراست، ولی گذشته از محاسنی که با خود به همراه دارد خطرهایی را هم متوجه کاربران خویش کرده است (رودباری، ساداتی قلعه، 1392) از جمله اعتیاد روانی، تزلزل ارزشها، کاهش تعاملات اجتماعی، بلوغ زودرس، کاربردهای غیراخلاقی، به خطر افتادن امنیت شخصی و غیره (پناهی، فرجی و اصلانی، 1392). این رشد گسترده استفاده از تلفن همراه توجه پژوهشگران را به آثار زیستی ناشی از این تلفنهای همراه جلب کرده است، در حالی که به اثرات روانشناختی و اجتماعی استفاده طولانی مدت از این وسیله توجه کافی نشده است (گلمحمدیان و یاسمینژاد، 1390). از جمله اثرات سوئی که استفاده مفرط از تلفن همراه می تواند داشته باشد کاستن از پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، منزوی شدن آن ها و همچنین کاسته شدن از مهارت های اجتماعی و ارتباطی و در نهایت کاهش سازگاری اجتماعی آن ها منجر شود.
جوانی و نوجوانی دورة مهمی از زندگی است که تغییرات این دوره از رشد ممكن است زمینه ساز مشكلات خاصی شود. هنگامی كه نوجوانان نمی توانند به طور موفقیت آمیز بر بحران ها و چالشهای تحولی غلبه كنند، پریشانیهای روانشناختی را تجربه خواهند كرد و اختلال قابل ملاحظهای در جریان بهنجار زندگی روزمره و جنبه های عاطفی، اجتماعی و شناختی بروز خواهد كرد كه به دنبال آن شخصیت آن ها دچار اغتشاش خواهد شد (گاربر، كیلی، و مارتین[4]، 2002 ؛ به نقل از خوشکنش و دیگران، 1389)، که این خود فی نفسه می تواند این قشر را در زمینه سازگاری اجتماعی و بر قراری ارتباط موثر با محیط پیرامون دچار مشکل سازد.
این پژوهش علاوه بر بررسی میزان استفاده دانش آموزان شهر پاوه از شبکه های اجتماعی تلفن همراه در صدد رابطه میزان استفاده از این شبکه ها را با سازگاری اجتماعی این گروه مورد تحلیل و کنکاش قرار دهد. در بسیاری از مدارس مشاهده می شود که دانش آموزان دچار افت تحصیلی می شوند که این امر می تواند به این دلیل باشد که سن دانش آموزان در محدوده سن بلوغ در نوجوانی بوده و آنان را با مسائل و مشکلات و تنش های ناشی از تغییرات ناشی بلوغ از جمله ناسازگاری اجتماعی و انسجام هویتی روبه رو کرده است (یارمحمدیان،1380؛ به نقل از ابطحی و ندری، 1390). گوداشتاین و لانیون(1995؛ به نقل از خوشکنش و همکاران، 1389) سازگاری را فرایند پیوسته ای تعریف كرده اند كه در آن، تجارب یادگیری اجتماعی شخص توانایی و مهارت هایی را فراهم می سازد كه از آن طریق می توان به ارضای نیازها پرداخت (خوشکنش و همکاران، 1389). سازگاری به پذیرش و انجام رفتار مناسب و موافق محیط و تغییرات محیطی اشاره دارد و مفهوم متضاد آن ناسازگاری است، یعنی، نشان دادن واكنش نامناسب به محرك های محیط و موقعیت ها، به نحوی كه برای خود فرد یا دیگران و یا هر دو زیان بخش باشد و فرد نتواند انتظارات خود و دیگران را برآورده سازد(نویدی، 1385). از آنجا که سازگاری اجتماعی فرد را قادر می سازد تا از راه اصلاح محیط یا از راه اصلاح رفتار خویش به ایجاد تعادل بین خود و محیط بپردازد و به علاوه سازگاری هم شامل فرایند انطباق فرد با شرایط موجود و هم شامل فرایند تغییر محیط برای انطباق با نیازهای فردی است و اینها موجب کاهش تنشهای وارده از محیط بر فرد می شود و در صورت کاهش تنشها دانش آموز با آرامش بیشتر به تکالیف درسی خود پرداخته و این خود موجبات عملکرد تحصیلی مناسب را به وجود میآورد (ابطحی و ندری، 1390)، بنابراین پرداختن به رابطه سازگاری اجتماعی مهم به نظر می رسد.
بر این اساس به نظر می رسد که بین استفاده از شبکه های اجتماعی تلفن همراه و سازگاری اجتماعی دانش آموزان دوره متوسطه که در مرحله بسیار حساس نوجوانی قرار دارند، ارتباط وجود داشته باشد. این پژوهش در صدد است که این ارتباط را مورد بررسی قرار دهد.
ضرورت و اهمیت تحقیق:
دانش آموزان بخش عظیمی از جمعیت هر کشوری را تشکیل می دهند. درصد جالب توجهی از دانش آموزان در دبیرستان مشغول به تحصیل هستند، دانش آموزان در مدرسه برای بهدست آوردن دانش و تکنولوژی مورد نیاز مشاغل مختلف آماده می شوند. وقتی این آمادگی بنابه دلایل مختلف از جمله دلایل عاطفی، شناختی، روانی و اجتماعی – اقتصادی وجود نداشته باشد، اثرات مخرب و هزینه هایی را برای فرد و جامعه به دنبال دارد. به طور مثال افزایش بیکاری، کاهش درآمد، افزایش مشکلات سلامتی، با ترک تحصیل مرتبط دانسته شده اند (کیانی و کاکاوند،1392).
امروزه یکی از مسائلی که قسمت عمده ای از فعالیت های روانشناسان و جامعه شناسان را به خود اختصاص داده است، تاثیرات تکنولوزیکی بر روی زندگی جوامع و مردم و علی الخصوص جوانان است. استفاده از تلفن همراه و شبکه ها و نرم افزار های همراه آن در کشورهای پیشرفته بخش مهمی از زندگی جوانان را به خود اختصاص داده است و حتی گفته می شود در کشورهای اروپایی تقریباً 90٪ مردم دارای تلفن همراه می باشند(وی[5]، 2006).
در سال های اخیر محققان به تاثیر جنبه های غیر آموزشی بر تحصیل و جنبه های مختلف فرهنگ پذیری از جمله کسب سازگاری اجتماعی مناسب در میان همسالان و اجتماع توجه بیشتری کرده اند (امیر رستگار،1390). بخش مهمی در این سنت در حال ظهور، مباحثی است که پیرامون فضای مجازی و تاثیرات آن بر سبک زندگی این قشر بسیار مهم و آینده ساز جامعه مطرح شده است، به این معنی که تلفن همراه و شبکه های اجتماعی همراه آن نوجوانان و جوانان ما را وارد چه بستر هایی می کند و چه تأثیرانی بر زندگی آن ها دارد؟
اهداف پژوهش:
هدف اصلی:
هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان استفاده از شبکههای اجتماعی تلفن همراه با سازگاری اجتماعی دانش آموزان دوره متوسطه شهر پاوه در سال 1394است.
اهداف ویژه:
- تعیین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی(تانگو، فیس بوک، بی تاک، تلگرام، وایبر، اسکایپ) در بین دانش آموزان مورد مطالعه
- تعیین میزان سازگاری در بین دانش آموزان مورد مطالعه
- تعیین رابطه بین میزان استفاده از شبکه تانگو تلفن همراه با سازگاری اجتماعی دانشآموزان مورد مطالعه.
- تعیین رابطه بین میزان استفاده از شبکه فیس بوک تلفن همراه با سازگاری اجتماعی دانشآموزان مورد مطالعه.
- تعیین رابطه بین میزان استفاده از شبکه بی تاک تلفن همراه با سازگاری اجتماعی دانشآموزان مورد مطالعه.
- تعیین رابطه بین میزان استفاده از شبکه تلگرام تلفن همراه با سازگاری اجتماعی دانشآموزان مورد مطالعه.
- تعیین رابطه بین میزان استفاده از شبکه وایبر تلفن همراه با سازگاری اجتماعی دانشآموزان مورد مطالعه.
- تعیین رابطه بین میزان استفاده از شبکه اسکایپ تلفن همراه با سازگاری اجتماعی دانشآموزان مورد مطالعه.
- تعیین میزان سازگاری اجتماعی در دانشآموزان پسر و دختر دوره متوسطه شهر پاوه.
فرضیههای پژوهش:
فرضیه کلی:
بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی تلفن همراه با سازگاری اجتماعی دانش آموزان دوره متوسطه شهر پاوه رابطه وجود دارد.
فرضیه های ویژه
- بین میزان استفاده از شبکه تانگو تلفن همراه با سازگاری اجتماعی دانشآموزان مورد مطالعه رابطه وجود دارد.
- بین میزان استفاده از شبکه فیس بوک تلفن همراه با سازگاری اجتماعی دانشآموزان مورد مطالعه رابطه وجود دارد.
- بین میزان استفاده از شبکه بی تاک تلفن همراه با سازگاری اجتماعی دانشآموزان مورد مطالعه رابطه وجود دارد.
-
- بین میزان استفاده از شبکه تلگرام تلفن همراه با سازگاری اجتماعی دانشآموزان مورد مطالعه رابطه وجود دارد.
- بین میزان استفاده از شبکه وایبر تلفن همراه با سازگاری اجتماعی دانشآموزان مورد مطالعه رابطه وجود دارد.
- بین میزان استفاده از شبکه اسکایپ تلفن همراه با سازگاری اجتماعی دانشآموزان مورد مطالعه رابطه وجود دارد
- بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی تلفن همراه با مولفه های سازگاری اجتماعی دانشآموزان مورد مطالعه رابطه وجود دارد
سوالات ویژه
- استفاده از شبکه های اجتماعی(تانگو، فیس بوک، بی تاک، تلگرام، وایبر، اسکایپ) در بین دانش آموزان مورد مطالعه به چه میزان بوده است؟
- سازگاری اجتماعی در بین دانش آموزان مورد مطالعه به چه میزان بوده است؟
تعاریف متغیرها:
الف)تعاریف نظری:
شبکه های اجتماعی: منظور از شبکه های اجتماعی تلفن همراه یکسری نرم افزارها و سایت های اجتماعی است که به صورت منطقه ای و جهانی در گوشی های تلفن همراه با هدف برقراری ارتباط کم هزینه تر و با کیفیت بیشتر، خدمات ارائه می دهند. برخی از پر کاربردترین های آنها عبارتند از تانگو، فیس بوک، بی تاک، تلگرام، وایبر، اسکایپ و … .
تانگو: نرمافزار کاربردی چندسکویی برای تلفنهای هوشمند است که به وسیله تانگو امای در سال ۲۰۰۹ گسترش یافته است. تانگو نرمافزاری محبوب در شبکههای نسل سوم و نسل چهارم تلفن همراه و وای-فای است(https://fa.wikipedia.org/wiki/تانگو).
فیسبوک: یک سرویس شبکه اجتماعی برخط است که در ۴ فوریه سال ۲۰۰۴ میلادی توسط مارک زاکربرگ و دوستانش ادوآردو سوری، اندرو مککالم، داستین مسکوتیز و کریس هیوز در دانشگاه هاروارد به وجود آمد. در ابتدا نامنویسی در این تارنما به دانشجویان دانشگاه هاروارد محدود بود، اما با گذشت زمان در آن برای دانشگاههای شهر بوستون، آیوی لیگ و دانشگاه استنفورد نیز گشودهشد. پس از افزودهشدن دانشگاههای مختلف و دبیرستانها به لیست مجاز عضویت در فیسبوک، عضویت در آن به تدریج در دسترس تمامی افراد بالای ۱۳ سال در سراسر دنیا قرار گرفت(https://fa.wikipedia.org/wiki/فیسبوک).
بی تالک: یک پلت فرم شبکه های اجتماعی همراه ایجاد شده توسط گارنا است که تولید سال 2013 و این اولین شبکه اجتماعی تلفن همراه بومی در جنوب شرقی آسیا است که کاربران را برای ایجاد روابط جدید و پیوستن به جوامع بر اساس مکان و منافع قادر می سازد است(https://fa.wikipedia.org/wiki/ BeeTalk).
تلگرام: یک پیامرسان چندسکویی است که برای نسخههای کلاینت متنباز است. کاربران تلگرام میتوانند پیامها، تصاویر، ویدئوها و اسناد (همه انواع پروندهها پشتیبانی میشود) خودویرانگر و رمزنگاریشده تبادل کنند. تلگرام رسماً برای اندروید و آیاواس (از جمله تبلتها و دستگاههای بدون وای-فای) در دسترس است(https://fa.wikipedia.org/wiki/تلگرام).
وایبر: یک نرمافزار مالکیتی چندسکویی پیامرسان فوری صدا روی پروتکل اینترنت برای تلفنهای هوشمند است که توسط شرکت وایبر توسعه داده شدهاست. علاوه بر پیامرسانی متنی، کاربران میتوانند به تبادل تصاویر، ویدئو و پیامهای رسانهای بپردازند(https://fa.wikipedia.org/wiki/وایبر).
اسکایپ: نرمافزار کاربردی است که به کاربر اجازه میدهد به وسیله صدا روی پروتکل اینترنت تماس تلفنی برقرار کنند. تماس تلفنی و ویدیویی بین کاربران اسکایپ
یک مطلب دیگر :
کاملاً رایگان است و برای تماس با تلفن ثابت و تلفن موبایل نیاز به خرید اعتبار میباشد(https://fa.wikipedia.org/wiki/اسکایپ).
سازگاری اجتماعی: هماهنگ ساختن رفتار به منظور برآورده ساختن نیازهای محیطی كه غالباً مستلزم اصلاح تكانه ها، هیجانها یا نگرش هاست (انجمن روان پزشكان آمریكا،1994؛ یارمحمدیان و شرفیراد، 1390)
ب) تعاریف عملیاتی:
شبکه های اجتماعی: میزان استفاده از شبکه های اجتماعی در بین دانش آموزان از طریق پرسشنامه محقق ساخته مورد ارزیابی قرار می گیرد. این پرسشنامه دارای 13 سوال می باشد که برخی از سئوال های مطرح در این پرسشنامه عبارتند از «از چه شبکه های اجتماعی استفاده می کنید؟»، «چند ساعت در شبانه روز از این شبکه ها استفاده می کنید؟»، «هدف شما از استفاده از این شبکه ها چیست؟»و … . شبکه های اجتماعی مورد بررسی در این پژوهش عبارتند از تانگو، فیس بوک، بی تاک، تلگرام، وایبر، اسکایپ.
تانگو: در این پژوهش عبارت است از نرم افزار تحت عنوان تانگو که برای ارتباطهای اجتماعی توسط جامعه مورد مطالعه بکار رفته است.
فیس بوک: در این پژوهش عبارت است از وب سایت تحت عنوان فیسبوک که برای ارتباطهای اجتماعی توسط جامعه مورد مطالعه بکار رفته است
بی تاک: در این پژوهش عبارت است از نرم افزار تحت عنوان بی تالک که برای ارتباطهای اجتماعی توسط جامعه مورد مطالعه بکار رفته است
تلگرام: در این پژوهش عبارت است از نرم افزار تحت عنوان تلگرام که برای ارتباطهای اجتماعی توسط جامعه مورد مطالعه بکار رفته است
وایبر: در این پژوهش عبارت است از نرم افزار تحت عنوان وایبر که برای ارتباطهای اجتماعی توسط جامعه مورد مطالعه بکار رفته است
اسکایپ: در این پژوهش عبارت است از نرم افزار تحت عنوان اسکایپ که برای ارتباطهای اجتماعی توسط جامعه مورد مطالعه بکار رفته است.
سازگاری اجتماعی: نمره ای که فرد در مقیاس سازگاری اجتماعی سینها (1993)کسب می کند، میزان سازگاری اجتماعی فرد را تعیین می کند
فصل دوم مبانی نظری و پیشینه پژوهش |
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-07-29] [ 03:12:00 ق.ظ ]
|