فصل دوم: مبانی نظری تحقیق

 

  • مقدمه 9
  • تجارت الکترونیک 10

    • تاریخچه تجارت الکترونیک 10
    • تعاریف و مفاهیم تجارت الکترونیک 11
    • برتری تجارت الکترونیک به تجارت سنتی 13
    • انواع تجارت الکترونیک 14
    • مزایای تجارت الکترونیک 16
    • محدودیتهای تجارت الکترونیک 18
  • صنایع کوچک و متوسط 19

    • مشارکت بنگاههای کوچک و متوسط در توسعه اقتصادی                                                                   20

2-3-2- اهمیت راهبردی بنگاههای كوچك ومتوسط در کشورهای در حال توسعه 21

2-3-3- نقش بنگاههای كوچك و متوسط درتجارت بین الملل                      22

2-3-4- تعریف بنگاههای كوچك و متوسط (SMEs)                               22

2-3-5- تجمیع بنگاههای کوچک و متوسط                                           25

2-3-5-1- شهرک های صنعتی                                                         25

2-3-5-2- مناطق ویژه اقتصادی                                                        26

عنوان                                                                                     صفحه

2-3-5-3- پارک های علمی تحقیقاتی و فناوری                                      26

2-3-5-4- خوشه های صنعتی                                                         27

2-3-5-4-1- مشخصه های خوشه های صنعتی                                      27

2-3-5-4-2-زیر مجموعه یک خوشه صنعتی                                         28

2-3-5-4-3- مزایای توسعه خوشه صنعتی                                           28

  • تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط 29

    • مزایای تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط 30
  • جمع بندی و نتیجه گیری 31

فصل سوم: مرور تحقیقات پیشین

 

3-1- مقدمه                                                                                 33

3-2-  بررسی موانع توسعه تجارت الکترونیک در ایران                                  34

3-3- بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط 40

3-3-1- سایر کشورها                                                                      40

3-3-2- ایران                                                                                47

3-4-  بررسی موانع توسعه تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط        49

3-4-1- سایر کشورها                                                                      49

3-4-2- ایران                                                                                54

3-5- جمع بندی و نتیجه گیری                                                          57

فصل چهارم: روش تحقیق

 

4-1- مقدمه                                                                                 59

4-2- نوع روش تحقیق                                                                     59

4-3- جامعه و نمونه آماری                                                                 60

4-3-1- جامعه                                                                              60

عنوان                                                                                       صفحه

4-3-2-جامعه هدف                                                                        60

4-3-3- عضوجامعه آماری                                                                 61

4-3-4- نمونه                                                                               61

4-4- روش گرداوری داده ها                                                               62

4-5- شرح مراحل تحقیق                                                                  63

4-5-1- بررسی پیشینه موضوع                                                           65

4-5-2- استخراج موانع توسعه تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط   65

4-5-3- جمع آوری نظرات خبرگان IT و صنعت در مورد این موانع                  65

4-5-4- استخراج موانع توسعه تجارت الکترونیک  در SMEs ایرانی                 65

4-5-5- تهیه مدل مفهومی عدم توسعه EC  در شرکتهای کوچک و متوسط ایران 74

4-5-6-تهیه پرسشنامه                                                                     75

4-5-7- توزیع و تکمیل پرسشنامه                                                        75

4-5-7-1- روایی                                                                           76

4-5-7-2- پایایی                                                                           76

4-5-8- تجزیه وتحلیل داده ها                                                            77

4-5-8-1- آمار توصیفی و استنباطی سئوالات پرسشنامه                              77

4-5-8-1-1- فرضیه اول                                                                  77

4-5-8-1-2- فرضیه دوم                                                                  78

4-5-8-1-3- فرضیه سوم                                                                 79

4-5-8-1-4- فرضیه چهارم                                                               79

4-5-8-1-5- فرضیه پنجم                                                                80

4-5-8-1-6- فرضیه ششم                                                                80

4-5-8-1-7- فرضیه هفتم                                                                81

4-5-8-1-8- فرضیه هشتم                                                               81

4 -5-8-1-9- فرضیه نهم                                                                 82

عنوان                                                                                       صفحه

4-5-8-2- تحلیل عاملی                                                                   83

4-5-8-2-1 – مفاهیم کلیدی                                                            84

4-5-8-2-2- مراحل اجرای تحلیل عاملی                                               85

4 -5-9-اولویت بندی موانع توسعه تجارت الکترونیک در خوشه نساجی یزد         87

4-5-10- ارائه مدل تجاری توسعه تجارت الکترونیک در خوشه نساجی یزد          88

فصل پنجم: تجزیه و تحلیل داده ها

 

5-1- مقدمه                                                                                 89

5-2- آمار توصیفی وضعیت پاسخگویان                                                   90

پایان نامه

 
  • بررسی وضعیت پاسخگویان از نظر جنسیت                                                                             90
  • بررسی وضعیت پاسخگویان از نظر سن                                                                                       91
  • بررسی وضعیت پاسخگویان از نظر سطح تحصیلات                                                                            92
  • بررسی وضعیت پاسخگویان از نظر رده شغلی                                                                                93
  • بررسی وضعیت پاسخگویان از نظر تجربه استفاده از اینترنت                                                                  94
  • آمار توصیفی وضعیت شرکتهای مورد بررسی 95

    • بررسی وضعیت سنی شرکتها        95
    • بررسی وضعیت تعداد پرسنل شرکتها                                                                                        96
    • بررسی نوع فعالیت شرکتها 97
    • بررسی سطح تحصیلات مدیران شرکتها                                                                                       99
    • بررسی تعداد کامپیوتر و کامپیوتر متصل به اینترنت در شرکتها                                                            100
  • بررسی میزان بکارگیری تجارت الکترونیک در شرکتها 102
  • بررسی نرمال بودن داد ها 104
  • بررسی میزان تاثیر موانع توسعه تجارت الکترونیک از دیدگاه پاسخگویان 105

 

 

عنوان                                                                                       صفحه

  • بررسی میزان تاثیر عدم آشنایی مدیران صنعت و بازرگانی با تجارت الکترونیک در عدم توسعه آن از دیدگاه پاسخگویان 105

5-6-1-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل اول                             105

5-6-1-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل اول      106

  • بررسی میزان تاثیر کمبود نیروی انسانی کارآمد و متخصص در عدم توسعه تجارت الکترونیک از دیدگاه پاسخگویان 107

5-6-2-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل دوم                             107

5-6-2-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل دوم      109

  • بررسی میزان تاثیر بالابودن هزینه های تجارت الکترونیک در عدم توسعه آن در شرکتهای کوچک و متوسط 110
  • یک مطلب دیگر :

5-6-3-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل سوم                            110

5-6-3-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل سوم     111

  • بررسی میزان تاثیر آگاهی ناکافی از مزایای تجارت الکترونیک در عدم توسعه آن در شرکتهای کوچک و متوسط 112

5-6-4-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل چهارم                          112

5-6-4-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل چهارم   114

  • بررسی میزان تاثیر پیچیدگی تجارت الکترونیک در عدم توسعه آن در شرکتهای کوچک و متوسط 117

5-6-5-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل پنجم                           117

5-6-5-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل پنجم    119

عنوان                                                                                       صفحه

  • بررسی میزان تاثیر مقاومت اعضاء در برابر تغییر در عدم توسعه تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط 120

5-6-6-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل ششم                           120

5-6-6-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل ششم    122

  • بررسی میزان تاثیر عدم آمادگی طرفهای تجاری در عدم توسعه تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط   123

5-6-7-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل هفتم                           123

5-6-7-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل هفتم    124

  • بررسی میزان تاثیر وجود نداشتن فرهنگ عمومی استفاده از تجارت الکترونیک در عدم توسعه آن در شرکتهای کوچک و متوسط 125

5-6-8-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل هشتم                          125

5-6-8-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل هشتم   126

  • بررسی میزان تاثیر عدم وجود مزیت کافی در استفاده از تجارت الکترونیک در عدم توسعه آن در شرکتهای کوچک و متوسط    127

5-6-9-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل نهم                             127

5-6-9-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل نهم      129

  • بررسی میزان تاثیر عدم استفاده رقبا از تجارت الکترونیک در عدم توسعه آن در شرکتهای کوچک و متوسط 130

5-6-10-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل دهم                          130

5-6-10-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل دهم   131

عنوان                                                                                       صفحه

  • بررسی میزان تاثیر ناکافی بودن قوانین حقوقی داخلی مرتبط با تجارت الکترونیک در عدم توسعه آن در شرکتهای کوچک و متوسط      132

5-6-11-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل یازدهم                       132

5-6-11-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل یازدهم          134

  • بررسی میزان تاثیر پایین بودن امنیت در شبکه در عدم توسعه تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط 135

5-6-12-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل دوازدهم                     135

5-6-12-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل دوازدهم        136

  • بررسی میزان تاثیر ناکارآمد بودن نظام بانکی در عدم توسعه تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط 140

5-6-13-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل سیزدهم                     140

5-6-1-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل سیزدهم 142

  • بررسی میزان تاثیر وجود نداشتن خطوط ارتباطی سریع و مطمئن در عدم توسعه تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط        143

5-6-14-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل چهاردهم                    143

5-6-14-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل چهاردهم       144

  • بررسی میزان تاثیر وجود نداشتن کارتهای اعتباری داخلی با گستره فعالیت بین المللی در عدم توسعه تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط 146
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...