بررسی نقش وزارت رفاه و تأمین اجتماعی در پیشگیری از جرم |
2-6- اصول حاكم بر امكان پیشگیری…………………………………. 20
2-7- محدودیتها و موانع پیشگیری…………………………………. 21
2-8- مراحل و عملیات اساسی جهت پیشگیری…………………………… 23
2-9- عملیاتی كردن پیشگیری و مدیریت آن………………………………. 31
2-10- پیشگیری از بزهكاری در ایران………………………………… 36
2-11- جایگاه پیشگیری از بزهكاری در قوانین ایران و اهمیت پرداختن به آن…………..39
فصل سوم: بررسی ساختار، اهداف، وظایف و مسئولیتهای رفاه و تامین اجتماعی…..43
3-1- تاریخچه تشكیل وزارت رفاه………………………………… 44
3-2- تشكیلات سازمانی وزارت رفاه و شرح وظایف آنها……………………………….. 45
3-2-1- معاونت حقوقی و مجلس…………………………………… 45
3-2-2- معاونت هماهنگی و نظارت………………………………….. 47
3-2-3- معاونت هدفمند نمودن یارانهها و رفاه اجتماعی…………………. 48
3-2-4- معاونت توسعه مدیریت………………………………….. 49
3-2-5- دفتر فناوری اطلاعات شرح وظایف دفتر وظیفه اصلی…………… 51
3-2-6- اداره كل روابط عمومی و امور بینالملل……………………… 53
3-2-7- حراست شرح وظایف وظیفه اصلی…………………………………. 54
3-3-9- معاونت سیاستگذاری و برنامهریزی…………………………………. 55
3-3-10- دفتر هماهنگی مجامع اسلامی…………………………………. 56
3-3-11- دبیرخانه شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی…………………… 57
3-3-12- دبیرخانه تخلفات اداری و گزینش…………………………………… 57
3-3- سازمانهای تابعه وزارت رفاه و شرح وظایف آنها…………………… 58
3- 3-1 سازمان بهزیستی…………………………………. 58
3-3-2- سازمان بیمه خدمات درمانی…………………………………. 58
3-3-3- صندوق بازنشستگی كشوری…………………………………. 59
3-3-4- صندوق تامین اجتماعی…………………………………. 60
3-3-5- صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر………………………. 61
3-4- چشمانداز و مأموریت وزارت رفاه و تأمین اجتماعی با رویكرد به پیشگیری از بزهكاری…….64
3-5- شاخصهای تحقق چشمانداز وزارت رفاه و تأمین اجتماعی………….. 64
3-5-1- عنوان شاخص رفاه اجتماعی…………………………………. 64
3-5-1-1- روش محاسبه میزان رفاه اجتماعی در سطح جامعه…………. 65
3-5-2- عنوان شاخص آسیبهای اجتماعی…………………………………. 65
3-5-2-1- فرمول محاسباتی و فرآیند محاسبه شاخص……………… 66
3-5-2-1-1- شیوع طلاق…………………………………. 66
3-5-2-1-2- شیوع اعتیاد………………………………… 66
3-5-2-1-3- شیوع اقدام به خودكشی…………………………………. 67
3-5-2-1-4- شیوع كودك آزاری…………………………………. 68
3-5-3- عنوان شاخص خط فقر شدید…………………………………. 68
3-5-3-1- فرمول محاسباتی و فرآیند شاخص……………………….. 68
3-5-4- عنوان شاخص بیمه اجتماعی…………………………………. 69
3-5-4-1- فرمول محاسباتی و تعریف مفهومی آن………………… 69
3-5-4-2- فرآیند محاسبه شاخص……………………………………70
3-5-5- عنوان شاخص: بیمه درمان…………………………………. 70
3-5-5-1- فرمول محاسباتی و تعریف مفهومی آن……………………… 70
3-5-5-2- فرآیند محاسبه شاخص…………………………………… 71
3-6- مسائل و موضوعات استراتژیك وزارت رفاه و تأمین اجتماعی با رویكرد پیشگیری از بزهكاری………71
3-6-1- در حوزه عمومی…………………………………. 71
3-6-2- در حوزه حمایتی و توانبخشی…………………………………. 73
3-6-3- در حوزه بیمهای…………………………………. 75
3-6-4- حوزه امدادی…………………………………. 76
3-7- توصیف و تحلیل وضعیت موجود وزارت رفاه و تأمین اجتماعی……….. 77
3-7-2- توصیف و تحلیل وضعیت موجود در حوزه حمایتی و توانبخشی………. 79
3-7-2-1- آسیبهای اجتماعی…………………………………. 79
3-7-2-2- زنان خودسرپرست و سرپرست خانوار…………………………. 85
3-7-2-3- سازمانهای مردم نهاد………………………………… 87
3-7-2-4- فقرزدایی…………………………………. 88
3-7-2-5- توانمندسازی…………………………………. 90
3-7-2-6- نظام پرداخت یارانهها……………………………….. 90
3-1- روشهای مبتنی بر شناسایی گروههای هدف…………….. 91
3-7-2-6-1- تحلیل وضعیت موجود……………………….. 92
3-8-3- توصیف و تحلیل وضعیت موجود حوزه امدادی……………………. 93
3-8-4- توصیف وضعیت موجود در حوزه بیمههای اجتماعی………………. 94
3-8-5- توصیف وضعیت موجود در حوزه بیمه درمان………………………. 100
3-8-6- توصیف وضعیت موجود حوزه منابع انسانی………………… 101
3-9- تحلیل نهایی وضعیت موجود وزارت رفاه و تأمین اجتماعی…………… 103
3-10- اهداف میان مدت وزارت رفاه و تامین اجتماعی………………………….. 107
3-11- اهداف میان مدت و راهبردهای تحقق آن در وزارت رفاه و تامین اجتماعی……108
3-11-1- هدف: افزایش شاخص رفاه اجتماعی هر سال به میزان 8 درصد………..108
3-11-2- هدف: كاهش نرخ بروز آسیبهای اجتماعی به میزان 10 درصد در هر سال……109
3-11-3- هدف: كاهش تعداد افراد زیر خط فقر شدید به میزان 80 درصد…………110
3-11-4- هدف: افزایش میزان دریافتی مستمریبگیران متناسب با نرخ تورم……….110
3-11-5- هدف: افزایش تعداد بیمهشدگان تامین اجتماعی به 80 درصد جمعیت كشور….111
3-11-6- هدف……………………………….. 111
3-11-7 هدف: افزایش كمی و كیفی پوشش بیمه درمان به 100 درصد جمعیت كشور……112
3-11-8- هدف: كاهش سهم مردم از پرداخت هزینههای درمانی به 30 درصد…………..113
3-11-9 هدف: افزایش رضایتمندی مردم از خدمات به میزان 20 درصد نسبت به اول برنامه…..113
3-11-10 هدف: افزایش دانشمداری…………………………………. 113
3-11-11 هدف: ارتقاء بهرهوری سرمایههای انسانی……………………….. 114
یک مطلب دیگر :
3-11-12- هدف: بهبود ساختار و روشهای انجام كار……………………….. 114
3-11-13- هدف: ارتقاء و بهبود سطح فناوری…………………………………. 115
فصل چهارم: طرح جامع وزارت رفاه و تامین اجتماعی در خصوص كنترل و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی…..116
4-1- رویكرد وزارت رفاه و تامین اجتماعی به پیشگیری از جرم…………………. 117
4-2- مستندات قانونی………………………………….118
4-2-1- جایگاه آسیبهای اجتماعی در قوانین……………………………. 118
4-3- ارزیابی وضعیت موجود مشكلات اجتماعی درایران…………….. 122
4-3-1- توصیف وضعیت موجود………………………………… 123
4-3-2- تحلیل وضعیت موجود………………………………… 127
4-3-2-1- نقاط قوت……………………………….. 127
4-3-2-2- نقاط ضعف……………………………….. 128
4-3-2-3- فرصتها………………………………..128
4-3-2-4- تهدیدها……………………………….. 130
4-4- چالشها و تنگنای اساسی و مهم (موانع پیشرو برای اصلاح موجود و اجرای برنامههای كنترل و كاهش در آینده)…….131
4-4-1- چالش در سطح خرد (مشكلات در سطح فردی و خانوادگی)………… 131
4-4-2- چالشها در سطح میانه (موانع در سطح سازمانهای مسئول و نهادهای اجرایی و…)……….132
4-4-3- چالشها در سطح كلان…………………………………. 133
4-5- سیاستها و خط مشیهای وزارت رفاه و تأمین اجتماعی در خصوص كنترل و پیشگیری از بزهكاری……134
4-5-1- رویكرد وزارت رفاه و تأمین اجتماعی به پیشگیری اولیه از بزهكاری……….. 134
4-5-1-1- اولویت ارتقای رفاه و پیشگیری از مشكلات اجتماعی بر كنترل و كاهش مشكلات اجتماعی……..135
4-5-1-2- برنامههای ارتقای كیفیت زندگی و رفاه اجتماعی در آحاد جامعه با رویكرد پیشگیری اولیه……….136
4-5-1-2-1- آموزش مهارتهای زندگی اجتماعی………………………………… 136
4-5-2- تأكید بر مقتدرسازی فردی (روانشناختی) و سازمانی……………… 137
4-5-2-1- اطلاعرسانی و حساسسازی در زمینه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و خطرات ناشی از آن……….138
4-5-2-2- تقویت ساختاری دستگاههای دولتی و غیردولتی فعال در زمینهی كاهش و كنترل مشكلات و آسیبهای اجتماعی……..138
4-5-3- تأكید بر افزایش و بهبود كیفیت حمایتهای اجتماعی………………. 139
4-5-4- تأكید بر كاهش فشارهای اجتماعی…………………….. 140
4-5-5- تأكید بر برنامههای مشاركت طلبانه و مبتنی بر اجتماعات محلی………… 140
4-5-5-1- اركان توسعه مشاركتی عبارتست از………………………………..140
4-6-رویكرد وزارت رفاه و تأمین اجتماعی به پیشگیری ثانویه از بزهكاری………..141
4-6-1- اولویت توانمند سازی بر حمایت صرف از گروههای آسیبدیده اجتماعی و در معرض آسیب……141
4-6-2- اهداف وزارت رفاه از توانمندسازی………143
4-6-3- برنامه ملی پیشگیری ثانویه از مشكلات اجتماعی در گروههای در معرض خطر با نظارت وزارت رفاه……..143
4-6-3-1- ساماندهی افراد شناسایی شده و ایجاد تشكل………………………143
4-6-4- رویكردهای توانمندسازی…………………………………. 144
4-7- رویكرد وزارت رفاه و تأمین اجتماعی در پیشگیری ثالث از بزهكاری…………..144
4-7-1- برنامههای كنترل و پیشگیری ثالث مشكلات اجتماعی گروههای آسیبدیده اجتماعی و بازتوانی آنها……..145
4-7-1-1- طرح اول………………………………… 145
4-7-1-1-1- خدمات ارائه شده توسط همیاران سلامت روانی و اجتماعی سازمان بهزیستی كشور……. 146
4-7-1-1-2- نقش سلامت روان در ظهور رفتارهای پرخطر……………………. 146
4-7-1-2- طرح دوم………………………………… 147
4-7-1-2-1- طرح دادگاه مدار برای معتادان……………………………….. 148
4-7-1-2-2- ترك اعتیاد به روش بستری………………………………… 148
4-7-1-2-3- ترك اعتیاد به روش اجتماع درمان مدار………………………………… 149
نتیجه و پیشنهادات…………………………………… 150
نتیجه………………………………… 151
پیشنهادات………………………………….. 153
پیشنهاد به وزارت رفاه تأمین اجتماعی…………………………………. 154
قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی…………………………………. 155
منابع و مآخذ…………………………………. 175
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-08-07] [ 10:59:00 ب.ظ ]
|