• فرایند: فرایند شــامل توضیحی از گام‌هایی اســت که فراگیرندگان با اســتفاده از لینک هایی که در هر گام قرار می‌گیرد، باید تکالیفشان را انجام دهند. در این بخش، معلم دانش آموزان را از طریق تکالیف و روش کار، مرحله به مرحله راهنمایی می‌کند. همچنین، روش هــای مدیریــت زمــان، تعیین نقش ها، شــیوه های مؤثر جمع‌ آوری اطلاعات، راهبردهایی برای کارکردن در گروه و راهنمایی‌هایی برای نوشتن

یک ســناریو را ارائه می‌دهد. در واقع در این قسمت، توصیه ها و پیشنهاداتی برای یادگیری بهتر و استفاده‌ مفیدتر از امکانات وب کوئست ارائه می‌شود.

 

  • منابــع: این بخش وب کوئســت شــامل فهرســتی از منابع (چاپی و الکترونیکی) است که دانش‌آموزان برای کامل کردن تکلیفشان به آن ها نیاز خواهند داشت. بعــد از این که معلــم موضوعی را انتخــاب کرد و قســمت معرفی و تکلیف را نوشــت، بایــد منابعی را کــه دانش‌آموزان نمی‌توانند از آن‌ ها اســتفاده کنند، به آن‌ ها معرفی کند؛ از قبیل منابع اینترنتی، منابع چاپی، ویدیو و فیلم، مصاحبه با هم کلاسان، والدین، معلمــان و دیگر افراد یا از طریق کتاب خانه و یا موزه. اما وب سایت ها هسته ی اصلی منابع برای وب کوئست ها هستند.

بعضی از سایت‌ها مطالب ضد و نقیض و یا نامتعبر را ارائه می‌دهند که باید آگاهانه دســت به انتخاب زد. این قسمت یکی از بخش‌های مهم در یک وب کوئست است که معلم و طراح باید دقت زیادی در انتخاب منابع بکنند.

 

  • ارزشیابی: هر وب کوئست به فرمی برای ارزشیابی کار دانش آموزان نیاز دارد. اســتانداردها بایــد منصفانه، واضح، منطقی و مختص آن تکلیف باشــند و ارزشــیابی نیز متناسب با اهــداف و وظایفــی کــه از بچه ها خواسته می‌شود. فرایند ارزشیابی نیز باید همه‌ مفاهیم و محتوا را در بر گرفته باشد.

نتیجــه‌ی نهایــی بســیاری از وب کوئست‌ها پس از انجام به وسیله دانش‌آموزان، به صورت گزارش‌های کتبی یا شفاهی، ارائه‌ چند‌رسانه‌ای، کارهــای هنــری و… ارائه می‌شــود. مناسب‌ترین ابزار ارزشیابی برای تمام این ارائه ها، یک فرم ارزشــیابی است که توســط معلم یا دانش‌آموزان دیگر نمره‌گذاری می شود. این فرم ارزشیابی، شامل معیارهای متنوع برای امتیازدهی در هر قسمت است.

 

جدول۲-۲-نقش معلم در کلاس های یادگیری مبتنی بر جست وجو

 

 

 

 

 

 

هدف و طرح های مورد استفاده برای یادگیری مبتنی بر جست وجو را ارائه می‌دهد – راه هایی را که هر یادگیرنده در آن به صورت فعال درگیر فرایند یادگیری می شــود، طراحی می‌کند.

 

-مهارت های لازم، دانش و مهارت های ذهنی را که برای یادگیری مبتنی بر جست وجو مورد نیاز است، می‌شناسد.

 

– خود را برای سؤالات غیر منتظره و ارائه پیشنهاداتی برای یادگیرندگان آماده می‌کند.

 

– محیط کلاس را با ابزارهای یادگیری لازم، موادآموزشی و منابعی برای درگیری فعال یادگیرندگان آماده می‌کند.

یادگیری کلاسی را تسهیل می‌کند – تدریس را به عنوان نوعی فرایند یادگیری قبول دارد.

 

– از دانش آموزان ســؤال می‌کند و آن ها را به تفکر واگرا برای ایجاد ســؤالات بیشــتر تشویق می‌کند.

 

– پاسخ های دانش آموزان را تشویق می‌کند

 

– به صورت مدام، موانع یادگیری را تغییرمی دهد و یادگیرندگان را در مواقع مورد نیاز راهنمایی می‌کند.

 

– بیشتر سؤالاتی به شکل چرا؟، چگونه فهمیدی؟، و دلیل تو برای این پاسخ چیست؛ را می پرسد.

 

– به روش های گوناگون، فرایند یادگیرندگان را ارزشیابی می‌کند.

 

  • نتیجه گیری: نتیجه گیری خاتمه‌ی وب کوئست است که به جمع کردن پروژه و بازنگری آن چه دانش آموزان یاد گرفته انــد، اختصــاص می‌یابد و بیشــتر بــه صــورت بازخــورد دانش‌آموزان به معلم است.

 

۲-۱۰- آشنایی با سیستم‌‌های مدیریت یادگیری نرم افزارها

 

توسعه فناوری ظهور واژه ها و مفاهیم نوین در همه عرصه‌های علمی از جمله آموزش را به همراه داشته است و با پیشرفت فناوری های دیجیتالی مفاهیمی همچون یادگیری الکترونیکی[۳۵] ، سیستم های یادگیری الکترونیکی[۳۶] و حتی اخیراًً با کاربرد روبات‌ها در کلاس درس، مفهوم یادگیری روباتی[۳۷] ، پدیدار شده است.

 

بهره‌گیری از انواع فناوری و رسانه در آموزش موضوع جدیدی نیست. در طول تاریخ، محققان و مربیان برای سهولت فرایند یاددهی– یادگیری از انواع رسانه استفاده کرده‌اند. برای مثال، نتایج بسیاری از پژوهش‌ها نشان داده است که استفاده از تصاویر و رنگ کمک می‌کند تا دانش آموزان مطالب انتزاعی را بهتر درک کنند. فناوری در کلاس درس همچنین می‌تواند فعالیت های گروهی را آسانتر کند.

 

هر یک از ابزارهای آموزشی ویژگی‌های خاص خود را دارد، اما تفاوت عمده‌ای بین تکنولوژی‌های پیشین و ابزارهای وب۲ [۳۸]وجود دارد. فناوری‌های قدیمی‌تر اعم از، رادیو و تلویزیون آموزشی، ویدیو [۳۹]و نرم‌افزارهای رسانه های صوتی[۴۰] آموزشی تنها می توانستند با فراگیرندگان و معلمان ارتباط یک‌طرفه ‌برقرار کنند، در حالی که ابزارهای وب۲ می‌توانند به طور همزمان و یا غیرهمزمان با کاربران ارتباط گروهی برقرار کنند. با بهره گرفتن از این فناوری کاربران می‌توانند اطلاعات را رد و بدل کنند.فناوری‌های وب۱‌[۴۱] مانند وب سایت یا وبلا‌گ طوری طراحی شده‌اند که نه تنها امکان ارتباط گروهی را به کاربران نمی‌دهند، بلکه کاربران قادر به تغییر محتوای آن ها هم نیستند یا اگر هم بتوانند، این تغییرات بسیار محدودند، در حالی که ابزارهایی که با فناری وب۲ طراحی شده‌اند، به همه کاربران امکان می‌دهند تا در محتوای ارائه شده تغییر ایجاد کنند؛ مانند ویکی پدیا[۴۲] . از این رو، ویژگی‌های فناوری وب۲ در مقایسه با فناوری‌های قدیمی‌تر بسیار متفاوت است.

 

سیستم های مدیریت یادگیری[۴۳] که گاهی با واژگان متفاوت دیگری همچون محیط های یادگیری مجازی[۴۴]، یادگیری آنلاین[۴۵]، پورتال[۴۶]، مدیریت محتوا و غیره خوانده می‌شوند؛ از جمله ابزارهایی هستند که از سیستم وب۲ بهره می‌برند. (در این مقاله از واژه سیستم های مدیریت یادگیری استفاده می شود). در واقع سیستم های مدیریت یادگیری نرم افزارهایی هستند که اجرای آن ها به سرور[۴۷] و اینترنت نیاز دارد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...