2-2-1-1) مرکانتیلیست­ها.. 10

2-2-1-2) تئوری کلاسیک­ها: مزیت مطلق و مزیت نسبی   10

2-2-1-2-1) مزیت مطلق.. 10

2-2-1-2-2) مزیت نسبی.. 11

2-2-1-3) تئوری هکشور – اوهلین.. 12

2-2-1-4) قضیه هکشور – اوهلین – ساموئلسون (تئوری برابری قیمت عوامل تولید).. 14

2-2-2) تئوری­های مدرن تجارت (ظهور تجارت درون صنعتی)   14

2-3) تئوری­های اشتغال.. 15

2-3-1) کلاسیک­ها.. 15

2-3-2) کینزین­ها.. 16

2-4) آزادسازی تجاری و اشتغال.. 17

2-4-1) مفهوم و مبانی نظری آزادسازی تجاری   17

2-4-2)تأثیر آزادسازی تجاری بر اشتغال و بازار کار   18

2-5) صنعت و نقش آن در اقتصاد.. 22

2-6) مطالعات تجربی.. 22

پایان نامه

 

2-7)  جمع­بندی.. 43

فصل سوم: روش تحقیق

3-1) مقدمه.. 45

3-2) معرفی مدل.. 45

3-3) روش تحقیق.. 48

3-3-1) روش داده­های تابلویی.. 48

3-3-1-1) آزمون­های انتخاب مدل مناسب.. 49

3-3-1-2) رگرسیون ترکیبی.. 50

3-3-1-3) مدل اثرات ثابت.. 50

3-3-1-4) مدل اثرات تصادفی.. 50

3-3-2) آزمون F. 51

3-3-3) آزمون هاسمن.. 52

3-3-4) آزمون ریشه واحد برای داده­های ترکیبی   52

3-3-4-1) آزمون لوین و لین (LL) 53

3-3-4-2) آزمون ایم و پسران و شین (IPS) 54

3-4) معرفی و تحلیل داده­ها.. 56

3-4-1) مفاهیم، تعاریف و تقسیم بندی­های مربوط به صنعت   57

3-4-1-1) صنعت.. 58

3-4-1-2) کارگاه صنعتی.. 58

3-4-1-3) کارکنان (شاغلان) صنعت.. 59

یک مطلب دیگر :

 

3-4-1-4) واردات از چین به تفکیک بخش­های صنعت   59

3-4-1-5) صادرات ایران به چین به تفکیک بخش­های صنعت   59

3-4-1-6) جبران خدمات مزد و حقوق بگیران صنعت   59

3-4-1-7) تقسیم بندی صنایع.. 60

3-4-2) آمار توصیفی داده­ها.. 62

3-4-2-1) روند اشتغال در کارگاه­های صنعتی با ده نفر کارکن و بیشتر طی سال­های 1375 تا 1386.. 62

3-4-2-2) روند جبران خدمات به ازای هر نفر شاغل در کارگاه­های صنعتی با ده نفر کارکن و بیشتر طی سال­های 1375 تا 1386   64

3-4-2-3) روند ضریب نفوذ واردات بخش صنعت از کشور چین طی سال­های 1375 تا 1386.. 66

3-4-2-4) روند ضریب نفوذ صادرات بخش صنعت به کشور چین طی سال­های 1375 تا 1386.. 68

3-4-2-5) روند ارزش افزوده بخش صنعت طی سال­های 1375 تا 1386   72

3-5) اقتصاد چین از سال 1978.. 73

3-5-1) رشد اقتصاد چین از سال 1978.. 73

3-5-2) جایگاه چین در میان شرکای تجاری ایران   77

3-6) جمع­بندی.. 78

فصل چهارم: توصیف و تجزیه و تحلیل یافته­ها

4-1) مقدمه.. 81

4-2) برآورد مدل با استفاده از روش panel data. 81

4-2-1) آزمون بروش پگان.. 82

4-2-2) آزمون هاسمن.. 83

4-2-3) محاسبه آمارهای توصیفی ترکیبی متغیرهای الگو   83

4-2-4) آزمون مانایی متغیرها.. 83

4-2-5) تخمین مدل به روش panel data. 85

4-2-5-1) اعتبار مدل.. 85

4-2-5-2) اعتبار و تفسیر پارامترها.. 86

4-3) جمع­بندی.. 91

فصل پنجم: نتیجه­گیری، خلاصه و پیشنهادات

5-1) مقدمه.. 93

5-2) خلاصه­ای از فعالیت­های انجام شده در تحقیق   93

5-3) فرضیه تحقیق.. 96

5-4) پیشنهادات سیاستی.. 98

فهرست منابع و مآخذ.. 100

پیوست.. 108

مقدمه

بحث تجارت و آثاری که برای اقتصاد میزبان به همراه می­آورد، همواره یکی از مباحثی است که پژوهشگران و اقتصاددانان آن را مورد توجه قرار داده­اند. کشورها برای بهره­مندی از مزایای تجارت اقدام به برقراری و گسترش روابط تجاری خود با دیگر کشورها می­کنند. در سال­های اخیر کشور چین با اعلام سیاست درهای باز اقتصادی و بهره­مندی از پتانسیل­های ویژه خود، توانسته است حلقه روابط تجاری خود را گسترش داده و بسیاری از موازنه­های دنیای بین­الملل را متأثر سازد. جایگاه ویژه­ای که هم­اکنون چین در معادلات جهانی پیدا کرده است، بر مناسبات خارجی کشورمان نیز اثرگذار بوده است و این کشور اکنون به عنوان یکی از شرکای مهم تجاری ایران مطرح شده است. به دنبال پیامدهای گوناگونی که برقراری روابط تجاری با دیگر کشورها به همراه می­آورد، هدف این پژوهش آن است تا گوشه­ای از آثار روابط تجاری ایران و چین را روشن سازد. بنابراین در این فصل کلیاتی از پژوهش شامل بیان مسأله، سؤال تحقیق، اهداف و فرضیه بیان شده و در ادامه به معرفی روش انجام تحقیق می­پردازیم که به وسیله آن تلاش می­شود فرضیه عنوان شده مورد بررسی قرار گیرد.

1-2) تعریف مسأله و بیان نکات اصلی تحقیق

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...