<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<table width="586″></p>
<tbody></p>
<tr></p>
<td width="510″><strong>عنوان</strong></td>
<p></p>
<td width="18″><strong> </strong></td>
<p></p>
<td width="58″><strong>صفحه</strong></td>
<p></tr>
<p></p>
<tr></p>
<td width="510″><strong>فصل نخست: کلیات تحقیق</strong></td>
<p></p>
<td width="18″></td>
<p></p>
<td width="58″></td>
<p></tr>
<p></p>
<tr></p>
<td width="510″>1-1-مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………….</td>
<p></p>
<td width="18″></td>
<p></p>
<td width="58″>3</td>
<p></tr>
<p></p>
<tr></p>
<td width="510″>1-2- بیان مسئله………………………………………………………………………………………………………………………</td>
<p></p>
<td width="18″></td>
<p></p>
<td width="58″>5</td>
<p></tr>
<p></p>
<tr></p>
<td width="510″>1-3- ضرورت و اهمیت تحقیق…………………………………………………………………………………………………</td>
<p></p>
<td width="18″></td>
<p></p>
<td width="58″>8</td>
<p></tr>
<p></p>
<tr></p>
<td width="510″>1-4- اهداف پژوهش………………………………………………………………………………………………………………….</td>
<p></p>
<td width="18″></td>
<p></p>
<td width="58″>9</td>
<p></tr>
<p></p>
<tr></p>
<td width="510″>1-5- اهداف کلی……………………………………………………………………………………………………………………….&nbsp;</p>
<p>1-6- اهداف جزئی……………………………………………………………………………………………………………………..</p>
<p>1-7- فرضیه­های تحقیق……………………………………………………………………………………………………………</p>
<p>1-8- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیر­ها………………………………………………………………………………….</td>
<p></p>
<td width="18″></td>
<p></p>
<td width="58″>9&nbsp;</p>
<p>9</p>
<p>10</p>
<p>10</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</td>
<p></tr>
<p></p>
<tr></p>
<td width="510″><strong>فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق</strong></td>
<p></p>
<td width="18″></td>
<p></p>
<td width="58″></td>
<p></tr>
<p></p>
<tr></p>
<td width="510″>2-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………..</td>
<p></p>
<td width="18″></td>
<p></p>
<td width="58″>14</td>
<p></tr>
<p></p>
<tr></p>
<td width="510″>2-2- تنظیم هیجان……………………………………………………………………………………………………………………</td>
<p></p>
<td width="18″></td>
<p></p>
<td width="58″>14</td>
<p></tr>
<p></p>
<tr></p>
<td width="510″>2-3-تعاریف تنظیم هیجان………………………………………………………………………………………………………..</td>
<p></p>
<td width="18″></td>
<p></p>
<td width="58″>15</td>
<p></tr>
<p></p>
<tr></p>
<td width="510″>2-4- ویژگی­های تنظیم هیجان………………………………………………………………………………………………..</td>
<p></p>
<td width="18″></td>
<p></p>
<td width="58″>16</td>
<p></tr>
<p></p>
<tr></p>
<td width="510″>2-5-مدل­های تنظیم هیجان…………………………………………………………………………………………………….</td>
<p></p>
<td width="18″></td>
<p></p>
<td width="58″>20</td>
<p></tr>
<p></p>
<tr></p>
<td width="510″>2-6- رضایت زناشویی……………………………………………………………………………………………………………….</td>
<p></p>
<td width="18″></td>
<p></p>
<td width="58″>24</td>
<p></tr>
<p></p>
<tr></p>
<td width="510″>2-7- عوامل مؤثر در رضایت زناشویی……………………………………………………………………………………….</td>
<p></p>
<td width="18″></td>
<p></p>
<td width="58″>26</td>
<p></tr>
<p></p>
<tr></p>
<td width="510″>2-8- کیفیت زندگی…………………………………………………………………………………………………………………</td>
<p></p>
<td width="18″></td>
<p></p>
<td width="58″>40</td>
<p></tr>
<p></p>
<tr></p>
<td width="510″>2-9- تعریف کیفیت زندگی………………………………………………………………………………………………………</td>
<p></p>
<td width="18″></td>
<p></p>
<td width="58″>41</td>
<p></tr>
<p></p>
<tr></p>
<td width="510″>2-10- تعریف روانشناسی مثبت­نگر بر اساس کیفیت زندگی…………………………………………………..</td>
<p></p>
<td width="18″></td>
<p></p>
<td width="58″>42</td>
<p></tr>
<p></p>
<tr></p>
<td width="510″>2-11- نظریه کیفیت زندگی…………………………………………………………………………………………………….</td>
<p></p>
<td width="18″></td>
<p></p>
<td width="58″>43</td>
<p></tr>
<p></p>
<tr></p>
<td width="510″>2-12- الگوی پنج­گانه رضایتمندی از زندگی…………………………………………………………………………….</td>
<p></p>
<td width="18″></td>
<p></p>
<td width="58″>47</td>
<p></tr>
<p></p>
<tr></p>
<td width="510″>2-12- 1-عناصر پنج گانه نظریه کیفیت زندگی………………………………………………………………………..&nbsp;</p>
<p>2-13- کیفیت زندگی، سلامتی و سلامت فکری……………………………………………………………………….</p>
<p>2-14- کیفیت زندگی و روش­های کنترل استرس……………………………………………………………………</td>
<p></p>
<td width="18″></td>
<p></p>
<td width="58″>47&nbsp;</p>
<p>50</p>
<p>51</td>
<p></tr>
<p></p>
<tr></p>
<td width="510″>2-15-بازنگری پژوهش­های مربوطه…………………………………………………………………………………………….</td>
<p></p>
<td width="18″></td>
<p></p>
<td width="58″>51</td>
<p></tr>
<p></p>
<tr></p>
<td width="510″><strong>فصل سوم: روش تحقیق</strong></td>
<p></p>
<td width="18″></td>
<p></p>
<td width="58″></td>
<p></tr>
<p></p>
<tr></p>
<td width="510″>3-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………….&nbsp;</p>
<p>3-2- روش پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………</p>
<p>3-3- جامعه آماری……………………………………………………………………………………………………………………..</td>
<p></p>
<td width="18″></td>
<p></p>
<td width="58″>57&nbsp;</p>
<p>57</p>
<p>57</td>
<p></tr>
<p></p>
<tr></p>
<td width="510″>3-4-نمونه و روش نمونه­گیری…………………………………………………………………………………………………..</td>
<p></p>
<td width="18″></td>
<p></p>
<td width="58″>57</td>
<p></tr>
<p></p>
<tr></p>
<td width="510″>3-5- ابزار های پژوهش……………………………………………………………………………………………………………….</td>
<p></p>
<td width="18″></td>
<p></p>
<td width="58″>58</td>
<p></tr>
<p></p>
<tr></p>
<td width="510″>3-6- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات………………………………………………………………………………………….&nbsp;</p>
<p><strong>فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها</strong></td>
<p></p>
<td width="18″></td>
<p></p>
<td width="58″>59</td>
<p></tr>
<p></p>
<tr></p>
<td width="510″>4-1-مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………..</td>
<p></p>
<td width="18″></td>
<p></p>
<td width="58″>61</td>
<p></tr>
<p></p>
<tr></p>
<td width="510″>4-2- یافته­های جمعیت شناختی………………………………………………………………………………………………</td>
<p></p>
<td width="18″></td>
<p></p>
<td width="58″>61</td>
<p></tr>
<p></p>
<tr></p>
<td width="510″>4-3- یافته­های توصیفی…………………………………………………………………………………………………………….</td>
<p></p>
<td width="18″></td>
<p></p>
<td width="58″>63</td>
<p></tr>
<p></p>
<tr></p>
<td width="510″>4-4- یافته­های استنباطی…………………………………………………………………………………………………………</td>
<p></p>
<td width="18″></td>
<p></p>
<td width="58″>66</td>
<p></tr>
<p></p>
<tr></p>
<td width="510″><strong>فصل پنجم: بحث و نتیجه­گیری</strong></td>
<p></p>
<td width="18″></td>
<p></p>
<td width="58″></td>
<p></tr>
<p></p>
<tr></p>
<td width="510″>5-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………….</td>
<p></p>
<td width="18″></td>
<p></p>
<td width="58″>76</td>
<p></tr>
<p></p>
<tr></p>
<td width="510″>5-2- تبیین فرضیه­های پژوهش……………………………………………………………………………………………….&nbsp;</p>
<p>5-3- محدودیت­ های پژوهش…………………………………………………………………………………………………….</td>
<p></p>
<td width="18″></td>
<p></p>
<td width="58″>76&nbsp;</p>
<p>80</td>
<p></tr>
<p></p>
<tr></p>
<td width="510″>5-4- پیشنهادهای پژوهش…………………………………………………………………………………………………………</td>
<p></p>
<td width="18″></td>
<p></p>
<td width="58″>80</td>
<p></tr>
<p></p>
<tr></p>
<td width="510″>5-5- منابع…………………………………………………………………………………………………………………………………..</td>
<p></p>
<td width="18″></td>
<p></p>
<td width="58″>81</td>
<p></tr>
<p></p>
<tr></p>
<td width="510″>5-6- پیوست…………………………………………………………………………………………………………………………………</td>
<p></p>
<td width="18″></td>
<p></p>
<td width="58″>96</td>
<p></tr>
<p></tbody>
<p></table>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>چکیده:</p>
<p>هدف پژوهش حاضر مقایسه راهبردهای تنظیم هیجان، رضایت زناشویی و کیفیت زندگی در فرزندان متأهل جانبازان اعصاب و روان و سایر متأهلین شهرستان لردگان بود. این پژوهش از نوع علی مقایسه­ای بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه­ی فرزندان متأهل جانبازان اعصاب و روان و سایر متأهلین شهرستان لردگان بود. نمونه پژوهش160 نفر بودند که 80 نفر از آنها فرزندان متأهل جانبازان اعصاب و روان بودند و 80 نفر از آنها متأهلین غیر جانباز بودند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه تنظیم هیجان گارنفسکی و کرایج (36 سؤالی)، رضایت زناشویی انریچ (47 سؤالی) و پرسشنامه کیفیت زندگی( 26 سؤالی) استفاده گردید. نتایج داده­های پژوهش با روش تحلیل واریانس چند متغیری تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری(MANOVA) نشان داد که بین میانگین تنظیم هیجان، رضایت زناشویی و کیفیت زندگی در فرزندان متأهل جانبازان اعصاب و روان و سایر متأهلین تفاوت معناداری وجود دارد (005/0&gt;P). با توجه به این نتایج، بهتر است که به آموزش­های ویژه این گروه و اقدامات پیشگیرانه­ی آن توجه کرد. زیرا این متغییرها کمک کننده­ی خوبی در زمینه­ درمان مناسب­تر و حمایت بهتر از این افراد می­باشد.</p>
<p><strong>واژگان کلیدی:</strong> جانبازان اعصاب و روان، کیفیت زندگی، رضایت زناشویی، تنظیم هیجان</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>فصل نخست:</p>
<p>کلیات تحقیق</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>1-1-مقدمه</p>
<p>جنگ به عنوان یک عامل فشارزای روانی پیامدهای گسترده­ای را در زمینه­های مختلف فردی و اجتماعی بر جامعه تحمیل می­کند. مشکلات جسمی و روانی فرد جانباز که معمولا در خانواده نقش اول را دارد و اثرات غیرمستقیم آن بر خانواده­های آنان از جمله ناگوارترین تبعات این پدیده می­باشد (عراقی، 1382). نیمی از جانبازان به سبب معلولیت خویش باعث ایجاد تنش در محیط خانواده­ی خود می­شوند (قهاری، 1382). این مسائل به نوبه­ی خود همسر و فرزندان جانبازان را تحت تأثیر قرار می­دهد و باعث پایین آمدن کیفیت زندگی و رضایت زناشویی در آنها می­شود. اگر چه تعریف منفرد و جهانی از مفهوم کیفیت زندگی<sup>[1]</sup>  در دست نیست، اما یک توافق گسترده در زمینه چند بعدی بودن این مفهوم وجود دارد که دربرگیرنده ابعاد رفاه اجتماعی، فیزیکی و روانی است ( فوه، وانگ و لو<sup>[2]</sup>، 2000). کیفیت زندگی مفهوم وسیعی است که عرصه­های مختلف زندگی، همچون وضعیت مالی، کار، عشق، مذهب همچنین سلامت جسمی، روانی و اجتماعی را در بر دارد ( جانسون، داهلسترون و براسترون<sup>[3]</sup>، 2005). در مطالعات کیفیت زندگی، خود فرد تنها مرجع برای ارزیابی کیفیت زندگی اوست در نتیجه یک ناراحتی خاص که برای یک نفر ممکن است ادامه زندگی را غیر ممکن می­سازد، از نظرفرد دیگر تنها به عنوان ناراحتی قلمداد می­شود (پوور<sup>[4]</sup>، 2003). یکی از جنبه­های بسیار مهم ارتباط بین زن و شوهر رضایتی است که زن و شوهر از ازدواج خود تجربه می­کنند (لوکاس<sup>[5]</sup>، 2003). پژوهش­ها نشان داده­ان که رضایت از ازدواج، رابطه­ای قوی با احساس خوشبختی و شادکامی (سینها و ماکرجک<sup>[6]</sup>، 1990؛ ویلسون و اسلوالد<sup>[7]</sup>، 2005)، بهزیستی (داینر، گوم، سو و اوشی<sup>[8]</sup>، 2002) و سلامت عمومی زوجین دارد (لمب، لی و دماریس<sup>[9]</sup>، 2003).  رضایت زناشویی وضعیتی است که در آن زن و شوهر در بیشتر مواقع، احساس خوشبختی، رضایت از ازدواج و رضایت از همدیگر دارند ( کارنی و برادیوری<sup>[10]</sup>، 2005). عدم رضایت از زندگی زناشویی با وضعیت سلامتی ضعیف­تر، علائم افسردگی، مشکلات شخصیتی، رفتارهای نامناسب و وضعیت ضعیف اجتماعی همبسته است (مالتی<sup>[11]</sup> و همکاران، 2004). ازدواج ناهماهنگ، عامل خطری برای افسردگی است (ساپینگتون<sup>[12]</sup>، 2001)، در مقابل رضایت زناشویی با کاهش خطر ابتلا به افسردگی همراه است. همسرانی که اختلاف دارند، افسرده­تر هستند و رفتار خصمانه­تر و خلقی مضطرب­تر دارند (برامیت<sup>[13]</sup> و همکاران، 2000). تنظیم هیجان شکل خاصی از خودنظم­بخشی است و به عنوان فرایندهای بیرونی و درونی دخیل در بازبینی، ارزشیابی و تعدیل ظهور، شدت و طول مدت واکنش­های هیجانی تعریف شده است (تامپسون[14]، 1994) که در سطح هشیار، نیمه هشیار و ناهشیار بکار گرفته می­شود. پژوهش­ها نشان می­دهد که استفاده از راهبردهای تنظیم هیجان مثبت پیش­بینی­کننده­ی عاطفه­ی منفی پایین است (مارتینی و بوسری[15]، 2010). تنظیم هیجان نقش مهمی در سازگاری ما با وقایع استرس­زای زندگی دارد. (آیزنبرگ[16]، 2000).</p>
<p>نتایج پژوهش­ها نشان می­دهند که ظرفیت افراد در تنظیم مؤثر هیجان­ها بر شادمانی روان­شناختی، جسمانی و بین­فردی تأثیر می­گذارد. در رویکردهای نوین، علت اختلالات هیجانی به نقص در کنترل­های شناختی نسبت داده می­شود، به طوری که ناتوانی در کنترل هیجان منفی، ناشی از از وجود افکار و باورهای منفی درباره­ی نگرانی و استفاده از شیوه­های ناکارآمد مقابله­ای است. سبک­های مقابله مشتمل بر کوشش­هایی از نوع عملی و درون­روانی برای مهار مقتضیات درونی و محیطی و تعارض­های میان آنهاست. لذا مفهوم تنظیم هیجان، به دقت مرتبط با مفهوم مقابله است. سبک­های مقابله در سه بعد 1- شناختی (با تفکر) 2- مداخلات رفتاری 3- ترکیبی از دو بعد شناختی و رفتاری، هیجان را تنظیم می­کنند (گروس، 2001). پژوهش­ها نشان می­دهند که تفاوت­های افراد در استفاده از سبک­های مختلف تنظیم هیجان موجب پیامدهای عاطفی، شناختی و اجتماعی مختلفی می­شود، چنانکه استفاده از سبک­های ارزیابی مجدد با هیجان­های مثبت، عملکرد میان­فردی بهتر و بهزیستی بالاتر ارتباط
 دارد. از این رو هدف پژوهش حاضر مقایسه­ی تنظیم هیجان، رضایت زناشویی و کیفیت زندگی در فرزندان متأهل جانبازان اعصاب و روان و سایر متأهلین می­باشد.</p>
<p>1-2- بیان مسئله</p>
<p>جنگ هشت ساله عراق علیه ایران لطمات و خسارات همه جانبه­ای به کشور ما وارد کرد. از جمله این خسارات جبران ناپذیر شهید، مجروح و مفقود شدن جمع کثیری از بهترین اقشار مردم کشورمان بود. آسیب­های روحی و روانی که به خانواده­های این گروه وارد شد نیز قابل توجه است و اثرات سوء آن نیز همچنان ادامه دارد. از جمله این مسایل بهداشت روانی خانواده جانبازان یعنی همسر و فرزندان آنها است که در اثر کم توجهی به نیازهای اولیه آنان در معرض خطر قرار گرفته است. آسیب­های روانی هم مثل آسیب­های جسمی اگر به موقع و به سرعت تشخیص داده نشوند و تدابیر درمانی لازم صورت نگیرد آثار و عوارض و پیامدهای ناگواری بر خانواده و اجتماع بر جا خواهد گذاشت. تقریبا صددرصد آسیب­دیدگان اعصاب و روان از اختلال خواب، ضعف و سستی، سردرد و سرگیجه، احساس از دست رفتن انرژی، خستگی، دردهای عضلانی و مفصلی، عدم تمرکز حواس، یأس و ناامیدی، عدم احساس لذت از زندگی و افکار مرگ شکایت دارند (بحرینیان و برهانی، 1382). فرزندان جانبازان اعصاب و روان از اولین مراحل رشد روانی، به طور مکرر و مستمر در معرض فشارها و ضربات روانی هستند و به همین دلیل بروز اختلالات روانی و رفتاری در آنها به دور از انتظار نخواهد بود (رضاییان و محمدی، 1379؛ سیگال<sup>[17]</sup>، 1971؛ آبرامس<sup>[18]</sup>، 1999؛ دیویدسون و میلر<sup>[19]</sup>، 2001 و هاسین<sup>[20]</sup>، 2001). همچنین تحقیقات گوناگون نشان دادند که میزان سلامت روانی و رضایتمندی از زندگی در همسران جانبازان اعصاب و روان و فرزندان آنها پایین­تر از سایر افراد است ( بحرینیان و برهانی، 1382). و این عوامل منجر به پایین آمدن کیفیت زندگی فرزندان این گروه می­شود.</p>
<p>یکی از متغیرهایی که در این پژوهش به آن پرداخته شده است کیفیت زندگی است. کیفیت زندگی ساختار پویا و ذهنی است که به مقایسه ی وضعیت گذشته با حوادث اخیر در همه ی جوانب مثبت و منفی آن می پردازد. ذهنی بودن ماهیت کیفیت زندگی به ادراک افراد درباره ی وضعیت زندگی شان بجای گزارشات دیگران می پردازند (حیدری، سلحشوریان، رفیعی و حسینی، 1387). طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی<sup>[21]</sup> کیفیت زندگی، عبارت است از “ادراک افراد از وضعیت زندگی در عرصه ی فرهنگ و سیستم ارزشی که فرد در آن زندگی می کند و با اهداف، انتظارات، معیارها و امور مهم مرتبط است” (دوایهی و سینگ<sup>[22]</sup>، 2001؛ به نقل از شمس اسفندآباد و نژاد نادری، 1388).کیفیت زندگی، سه بعد سلامت را در برمیگیرد: بعد جسمانی، روانی و اجتماعی ( عباسزاده، باقری و مهران، 1388). در یک تقسیم بندی جامع تر، کیفیت زندگی را ارزیابی افراد از خود دانسته اند که در هشت خرده مقیاس مرتبط، سلامت را می سنجد: عملکرد جسمانی، نقش جسمانی، درد بدنی، عملکرد اجتماعی، نقش هیجانی، سلامت عمومی، سرزندگی و سلامت روان (شمس اسفندآباد و نژاد نادری، 1388). کیفیت زندگی در جانبازان اعصاب و روان پایین است. فرزندان جانبازان اعصاب و روان از نظر عاطفی – روانی در وضعیت دشوارتری به سر می برند، و از زندگی خود لذت کمتری می برند. بنابراین کیفیت زندگی یکی از مسایلی است که در مشاوره با این گروه باید به آن توجه کرد. کیفیت زندگی پایین بر رضایت زناشویی و روابط بین زوجین تاثیر می گذارد.</p>
<p>یکی دیگر از متغیرهای این پژوهش رضایت زناشویی است که به عنوان میزان ادراک زوج از اینکه شریک­شان نیازها و تمایلات آنها را برآورده می کند تعریف می­شود (بارپیو، لانگر<sup>[23]</sup>، 2005؛ پلگ<sup>[24]</sup>، 2008). هاکینز رضایت زناشویی را اینگونه تعریف می کند: “احساسات عینی از خشنودی، رضایت و لذت تجربه شده توسط زن یا شوهر، زمانی که همه ی جنبه های ازدواجشان را در نظر می گیرند” (هدیکی، تک و یوشیهیشا<sup>[25]</sup>، 2005).  اینگونه به نظر می رسد که رضایت زناشویی به صورت مستقیم و غیر مستقیم با پایدار بودن واحد خانواده و کیفیت بهتر زندگی رابطه داشته باشد در حالیکه مشخص شده است نارضایتی از ازدواج منجر به استرس، اضطراب و حتی انحلال واحد خانواده می گردد (شاکلفرد، بسر و گوتز<sup>[26]</sup>، 2008). در صورتی که احساس زوج ها نسبت به زندگی مشترک مطلوب باشد، زوج ها از رفاه، امنیت و سلامت برخوردار هستند در غیر این صورت، این عدم رضایت زناشویی بر کیفیت زندگی و سایر روابط زوجین تاثیر مخرب می گذارد (برادبوری<sup>[27]</sup>، 2004).</p>
<p>مردم از راهبردهای مختلفی برای مدیریت و تنظیم هیجان­هایشان استفاده می­کنند. تنظیم شناختی- هیجانی به راهبردهایی که افراد در شرایط پریشانی به کار می­
یک مطلب دیگر :
 
برند تا هیجان­های خود را کنترل کنند، تعریف شده است ( گروس<sup>[28]</sup>، 2003). تنظیم هیجان وجه ذاتی گرایش­های پاسخ هیجانی است (آمستادتر<sup>[29]</sup>، 2008). هنگامی که فرد با یک موقعیت روبرو می­شود، احساس خوب و خوش­بینی، به تنهایی برای کنترل هیجان­های وی کافی نیست، او نیاز دارد که در این لحظات بهترین کارکرد شناختی را نیز داشته باشد. فرد می­کوشد تا هیجان­های خود را کنترل کند (گروس، ریچارد و جان<sup>[30]</sup>، 2006). تنظیم هیجان ما را قادر می­سازد با انعطاف­پذیری بیشتری به وقایع محیطی متنوع پاسخ دهیم. توانایی تغییر دادن رفتار همراه با تغییر محرک در کنش­وری سازگارانه­ی هیجان اهمیت خاصی دارد. نظریه­های جدید در قلمرو هیجان، بر نقش مثبت و انطباقی هیجان تأکید دارد (فردریکسون<sup>[31]</sup>، 2001). طبق این نظریه­ها هیجان می­تواند نقش سازنده ای در حل مسله و پردازش اطلاعات (مایر و سالووی<sup>[32]</sup>، 1995)، فرایند تصمیم­گیری (ایزن و روزن زویگ<sup>[33]</sup>، 1994) داشته باشد. با این همه نباید فراموش کرد که هیجان همواره سودمند نیست و بیشتر اوقات باید آنها را تنظیم و مدیریت کرد. مفهوم کلی تنظیم شناختی هیجان دلالت بر شیوه­ی شناختی دستکاری ورود اطلاعات فراخوانده­ی هیجان دارد (تامپسون<sup>[34]</sup>،1994). به عبارت دیگر، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، به نحوه­ی تفکر افراد پس از بروز یک تجربه­ی منفی و واقعه آسیب­زا برای آنها اطلاق می­شود. تنظیم هیجان در مدیریت هیجان­ها نقش اساسی ایفا می­کند (سارنی، مومه و کمپوس<sup>[35]</sup>، 1998) و شکل خاصی از خود نظم­بخشی است (تیس و براتس­لوسکس<sup>[36]</sup>، 2000). تحقیقات مختلف نشان داده­اند که توانمندی افراد در تنظیم شناختی – هیجانی می­تواند نقش مهمی را در سازگاری فرد با وقایع استرس­زای زندگی بازی کند (ایسنبرگ، فابس، گاسری و ریسر<sup>[37]</sup>، 2000؛ گروس، 2000).</p>
<p>در آخر با توجه به مشکلاتی که جانبازان اعصاب و روان  با آن مواجه هستند و تأثیری که این مشکلات بر روی فرزندان این گروه می­گذارد پژوهش حاضر درصدد پاسخ به این سؤال است که آیا بین تنظیم هیجان، رضایت زناشویی و کیفیت زندگی در فرزندان متأهل جانبازان اعصاب و روان و سایر متأهلین تفاوت وجود دارد یا نه؟</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق</p>
<p>جنگ به عنوان یک عامل فشارزای روانی پیامدهای گسترده­ای را در زمینه­های    مختلف فردی و اجتماعی بر جامعه تحمیل می­کند. مشکلات روانی و جسمی فرد جانباز که معمولا در خانواده نقش اول را دارد و اثرات غیرمستقیم آن بر خانواده از جمله ناگوارترین تبعات این پدیده می­باشد (عراقی، 1382). نیمی از معلولین به سبب معلولیت خویش باعث ایجاد تنش در محیط خانواده خود می­شوند (قهاری، 1382). تحقیقات انجام شده بر روی همسران و فرزندان جانبازان نشان داده­اند که مشکلات سلامت روان، اضطراب، افسردگی، اختلال استرس پس از سانحه، اختلال در روابط بین فردی و علایم جسمانی در خانواده­های جانبازان به مراتب بیشتر از سایر افراد است که این مشکلات اثرات منفی شدید و ماندگاری را بر سازگاری زناشویی، کارکرد عمومی خانواده و سلامت روان همسر و فرزندان آنها دارد که منجر به پرخاشگری، خشونت در خانواده، مشکلات جنسی، طلاق، فرزندپروری نامناسب می­گردد (بحرینی و برهانی، 2004). با توجه به جوی که فرزندان جانباز در آن بزرگ می­شوند و مشکلاتی که با آن مواجه هستند از نظر روانی دچار مشکلاتی می­شوند که در کیفیت زندگی و رضایت زناشویی آنها نیز تأثیر می­گذارد. با توجه به موارد گفته شده، پژوهش حاضر درصدد است با بررسی وضعیت روانشناختی فرزندان متأهل جانبازان اعصاب و روان در متغییرهایی مثل تنظیم هیجان، رضایت زناشویی و کیفیت زندگی و مقایسه آن با سایر متأهلین بتواند با برنامه ­ریزی و اعمال آموزش­های لازم حمایت لازم، را جهت  فرزندان متأهل جانبازان اعصاب و روان به عمل آورد و به آنها کمک کنند تا با حل مشکلات خود زتدگی بهتری داشته باشند.</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>1-4- اهداف تحقیق</p>
<p>اهداف تحقیق به دو دسته کلی و جزئی تقسیم می شود:</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>1-5- هدف کلی :</p>
<p>مقایسه بین تنظیم هیجانی، رضایت زناشویی و کیفیت زندگی در فرزندان متأهل جانبازان اعصاب و روان و سایر متأهیلن</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>1-6- اهداف جزیی:</p>
<ol> </p>
<li>مقایسه تنطیم هیجان در دو گروه فرزندان متأهل جانبازان اعصاب و روان و سایر متأهلین</li>
<p> </p>
<li>مقایسه رضایت زناشویی و در دو گروه فرزندان متأهل جانبازان اعصاب و روان و سایر متأهلین</li>
<p> </p>
<li>مقایسه کیفیت زندگی در دو گروه فرزندان متأهل جانبازان اعصاب و روان و سایر متأهلین</li>
 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...