بررسی و تحلیل محتوای نرم افزارهای آموزش درس ریاضی موجود ... |
یک مطلب دیگر :
ابزارهای لازم برای مدیریت دانش
فصل یکم: کلیات پژوهش | ||||
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………….. | 3 | |||
بیان مسئله…………………………………………………………………………………………………………………………. نوآوری وخلاقیت………………………………………………………………………………………………………………. |
5 7 |
|||
اهمیت و ضرورت انجام پژوهش…………………………………………………………………………………………. | 8 | |||
اهداف پژوهش………………………………………………………………………………………………………………….. | 10 | |||
سؤالات پژوهش……………………………………………………………………………………………………………….. | 11 | |||
تعریف نظری متغیرها ………………………………………………………………………………………………………… | 12 | |||
تعریف عملیاتی متغیرها ……………………………………………………………………………………………………… | 14 | |||
فصل دوم: ادبیات وپیشینه پژوهش | ||||
مقدمه فصل دوم ……………………………………………………………………………………………………………….. | 17 | |||
مفهوم و تعاریف تحلیل محتوا …………………………………………………………………………………………….. | 17 | |||
ویژگی های تحلیل محتوا …………………………………………………………………………………………………… | 18 | |||
مراحل تحلیل محتوا ………………………………………………………………………………………………………….. | 19 | |||
یادگیری الکترونیکی ………………………………………………………………………………………………………….. | 22 | |||
مزایای آموزش الکترونیکی …………………………………………………………………………………………………. | 23 | |||
لزوم توجه به محتوای آموزش الکترونیکی ……………………………………………………………………………. | 25 | |||
چند رسانه ای ها و نقش آنها در آموزش ……………………………………………………………………………… | 25 | |||
فواید استفاده از چند رسانه ای های آموزشی ………………………………………………………………………… | 26 | |||
نرم افزار و رایانه به عنوان رسانه آموزش ……………………………………………………………………………… | 29 | |||
ویژگی های لازم برای رسانه های آموزشی مورد استفاده در دوره ابتدایی …………………………………. | 31 | |||
اهمیت استاندارد در محتوای الکترونیکی ………………………………………………………………………………. | 32 | |||
نقش ارزشیابی در کارکرد چند رسانه ای های آموزشی ………………………………………………………….. | 33 | |||
اصول طراحی یادگیری چندرسانه ای …………………………………………………………………………………… | 34 | |||
نظریه سازنده گرایی ………………………………………………………………………………………………………….. | 39 | |||
اصول و مؤلفه های ساختن گرایی در طراحی چند رسانه ای ها ………………………………………………. | 41 | |||
نظریه سطوح پردازش ………………………………………………………………………………………………………… | 44 | |||
نظریه پردازش فعال …………………………………………………………………………………………………………… | 44 | |||
نظریه رمز دوگانه ………………………………………………………………………………………………………………. | 45 | |||
اهمیت آموزش درس ریاضی ……………………………………………………………………………………………… | 46 | |||
مهارت های مورد تأکید در آموزش ریاضی …………………………………………………………………………… | 47 | |||
ریاضیات سازنده گرا …………………………………………………………………………………………………………. | 47 | |||
جمع بندی مبانی نظری پژوهش ………………………………………………………………………………………….. | 49 | |||
پیشینه پژوهش در داخل ایران …………………………………………………………………………………………….. | 50 | |||
فصل سوم: روش شناسی پژوهش | ||||
مقدمه فصل سوم ………………………………………………………………………………………………………………. | 57 | |||
نوع و روش پژوهش…………………………………………………………………………………………………………… | 57 | |||
متغیرهای پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………… | 58 | |||
ابزارهای اندازه گیری و شیوه اندازه گیری متغیرها …………………………………………………………………. | 58 | |||
روایی و پایایی ابزار مورد استفاده ………………………………………………………………………………………… | 60 | |||
جامعه آماری، حجم نمونه و روش نمونه گیری …………………………………………………………………… | 62 | |||
شیوه اجرا ………………………………………………………………………………………………………………………… | 62 | |||
روشها و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها…………………………………………………………………………………. | 63 | |||
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافتهها | ||||
مقدمه فصل چهارم ……………………………………………………………………………………………………………. | 65 | |||
تجزیه و تحلیل داده ها ………………………………………………………………………………………………………. | 66 | |||
جمع بندی نتایج تجزیه و تحلیل داده ها ………………………………………………………………………………. | 93 | |||
فصل پنجم: تفسیر یافتهها | ||||
مقدمه فصل پنجم ……………………………………………………………………………………………………………… | 96 | |||
خلاصه پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………. | 96 | |||
بحث و تفسیر یافتهها ………………………………………………………………………………………………………… | 97 | |||
پیشنهادهای کاربردی…………………………………………………………………………………………………………… | 102 | |||
پیشنهادهای پژوهشی…………………………………………………………………………………………………………. | 105 | |||
محدودیتهای در اختیار پژوهشگر………………………………………………………………………………………. | 105 | |||
محدودیتهای خارج از اختیار پژوهشگر ……………………………………………………………………………. | 106 | |||
منابع | ||||
منابع فارسی………………………………………………………………………………………………………………………. | 107 | |||
منابع انگلیسی…………………………………………………………………………………………………………………….. | 111 | |||
جدول شماره (1-2) : مؤلفه های ساختن گرایانه و ارتباط آن با طراحی آموزشی پروژه های چندرسانه ای ……………………………………………………………………………………………………………. |
46 |
|||
جدول شماره (2-2): جمع بندی و خلاصه مطالعات تجربی در زمینه ی موضوع پژوهش ……………. | 58 | |||
جدول شماره (1-4) : بررسی میزان رعایت اصول تولید محتوا در چند رسانه ای های آموزشی ……. | 65 | |||
جدول شماره (2-4) : بررسی میزان رعایت اصول رهیابی و ردیابی در چند رسانه ای ها …………….. | 67 | |||
جدول شماره (3-4) : بررسی میزان رعایت اصول طراحی آموزشی در چند رسانه ای ها …………….. | 70 | |||
جدول شماره (4-4) : بررسی میزان رعایت اصول چند رسانه ای در چند رسانه ای ها ……………….. | 72 | |||
جدول شماره (5-4) : بررسی میزان رعایت اصول فنی در چند رسانه ای ها ………………………………. | 75 | |||
جدول شماره (6-4) : بررسی میزان رعایت اصول خلاقیت در چند رسانه ای ها ………………………… | 78 | |||
جدول شماره (7-4) : بررسی میزان رعایت اصول تعامل و ارتباط گروهی در چند رسانه ای ها …… | 79 | |||
جدول شماره (8-4) : بررسی میزان رعایت اصول ارزشیابی در چند رسانه ای ها………………………… | 80 | |||
جدول شماره (9-4) : بررسی میزان رعایت اصول پشتیبانی در چند رسانه ای ها ………………………… | 82 | |||
جدول شماره (10-4) : بررسی میزان رعایت اصول مایر در چند رسانه ای ها ……………………………. | 83 | |||
جدول شماره (11-4) : بررسی میزان رعایت اصول فعال بودن در چند رسانه ای ها…………………….. | 85 | |||
جدول شماره (12-4) : بررسی میزان رعایت اصول متفکرانه بودن در چند رسانه ای ها……………….. | 86 | |||
جدول شماره (13-4) : بررسی میزان رعایت اصول تراکمی بودن در چند رسانه ای ها………………… | 88 | |||
جدول شماره (14-4): بررسی میزان رعایت اصول یکپارچه بودن در چندرسانه ای ها ………………… | 90 | |||
جدول شماره (15-4) : بررسی میزان رعایت اصول هدفدار بودن در چندرسانه ای ها………………….. | 91 | |||
جدول شماره (16-4): جمع بندی و خلاصه نتایج کلی متغیرهای مورد بررسی…………………………… | 93 | |||
فهرست اشکال | ||||
شکل 1-2: دیاگرام مراحل ارزشیابی نرم افزارهای آموزشی…………………………………………………………. | 34 | |||
پیوستها | ||||
فهرست وارسی نرم افزارهای مورد بررسی …………………………………………………………………………… | ||||
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی و تحلیل محتوای نرم افزارهای آموزشی درس ریاضی پایه اول دبستان موجود در بازار ایران از دیدگاه رویکرد یادگیری فعال و ساخت گرا و اصول طراحی چندرسانه ای ها، صورت گرفته است. روش مورد استفاده در پژوهش تحلیل محتواست .جامعه ی آماری پژوهش شامل نرم افزارهای آموزش ریاضی پایه اول ابتدایی موجود در بازار در سه ماهه نخست سال 1392 که دارای تأییدیه وزارت آموزش و پرورش هستند می باشند. با توجه به محدودیت جامعه ی آماری از روش سرشماری برای نمونه گیری استفاده گردیده و هر 14 نرم افزار موجود مورد بررسی قرار گرفته است. ابزار جمع آوری داده ها یک فهرست وارسی محقق ساخته است که در 15 حوزه و با تعداد 176 گویه ساخته شده است. روایی ابزار توسط 4 دبیر ریاضی و 4 نفر تکنولوژیست آموزشی تأییدوضریب آلفای کرون باخ نیز پایایی شاخص ها را درمحدوده قابل پذیرش برآورد نمودنده اند .داده ها با استفاده از شاخص های آمار توصیفی شامل جدول توزیع فراوانی ،میانگین و انحراف معیار جمع بندی و سوالات نیز با آزمون تی ومقایسه میانگین با عدد ثابت تحلیل گردیده اند .ضریب توافقی کندال بین داوران نیز قابل قبول بوده است . جمع بندی نتایج پژوهش حاکی از این است که از دیدگاه داوران اصول مایر (059/0 = انحراف معیار و 21/4= میانگین) اصل چند رسانه ای (054/0 = انحراف معیار و 05/4= میانگین) در بیش ترین حد ممکن در چندرسانه ای های ریاضی مورد مطالعه رعایت گردیده و خدمات پشتیبانی (115/0 = انحراف معیار و 24/3= میانگین) اصل تراکمی بودن(092/0 = انحراف معیار و 38/3= میانگین) در کم ترین حدممکن رعایت گردیده است.در مجموع همه ی شاخص های مورد مطالعه در حد متوسط و بیش تر بوده وهیچ کدام در محدوده ضعیف و خیلی ضعیف قرار ندارد.
مقدمه:
توسعهی فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه های آموزش و پرورش، گامی مؤثر و ماندگار بوده که توانسته تحول کیفی در اهداف، برنامهها، روشها و شیوهها ایجاد کند و در نتیجه اثربخشی آموزش و پرورش را به دنبال داشته باشد. پیش بینی میشود با توسعه فناوری، رؤیاهای دیرینه و مشکلات لاینحل از قبیل کاربردی کردن آموزش و پرورش، تمرکز بر توانایی و نیازهای یادگیرندگان، نهادینه کردن دانش آموز محوری و تغییر نقش معلم به عنوان راهنما و بالأخره اصالت بخشیدن به آموزش مادامالعمر محقق میشود (حیدری و همکاران، 1389، ص 104).
آموزش به شیوهی چند رسانه ای در دهه های اخیر پیشرفت فزاینده ای را در آموزش ایجاد کرده و باعث شده که امروزه آموزش چند رسانه ای در جوامع صنعتی با کمک انقلاب الکترونیکی پیشرفت بسیار نماید، همچنین اختراع رایانه و رشد فزاینده آن موجب جلب توجه مسئولان و برنامه ریزان آموزشی گردیده است (عسگری و همکاران، 1388، ص 174). لذا آموزش از طریق رایانه یکی از مباحث اصلی برنامه ریزی در بسیاری از کشورهای جهان شناخته شده و سرمایه گذاری های فراوانی در مورد ابعاد گوناگون طراحی، اجرا و ارزیابی آن انجام می گردد (شیخ زاده، 1383، ص 68، نقل از دبرا[1] 2001).
توجه به کاربرد چندرسانه ای ها و رایانه در امر آموزش سبب گسترش و رشد ناگهانی تولید چندرسانه ای های آموزشی در کشور گردید. این رشد خصوصاً برای دروس
مشکل نظیر ریاضی، علوم و زبان انگلیسی قابل توجه تر است؛ اما اگر چه در مورد تأثیرگذاری و عدم تأثیرگذاری این رسانه ها نسبت به روشهای مرسوم تدریس اختلاف نظرهای فراوان میان محققان وجود دارد؛ استانداردسازی و تعیین میزان توجه هر یک از این رسانه ها به اصول استاندارد ساخت محتواهای الکترونیکی، موضوعی است که بسیار نیازمند توجه و بررسی است.
به دلیل نوظهور بودن طراحی آموزش های مجازی و همچنین دستاوردهای دانشی و تجربی بسیار اندک در این زمینه، طراحی و تولید محتوای آموزش مجازی به یکی از چالش های اساسی تبدیل شده است. با عنایت به اینکه اغلب محتواهای آموزشی مجازی به صورت چند رسانه ای آموزشی تولید می شوند و از آن جا که تولید چند رسانه ای ها بر اساس استاندارد و اصول معینی می باشد، توجه به میزان رعایت این اصول و استانداردها در محتوای آموزشی مجازی اهمیت ویژه ای دارد (مرتضوی اقدم و همکاران، 1391، ص 33). استانداردهای فناوری عامل مهمی در طراحی نرم افزارهای آموزشی، به منظور بازاریابی و استفاده هستند. فناوری به طور کلی به شکلی خاص وابسته به مفهوم استاندارد است و بدون استاندارد، ممکن است استفاده از آن مشکل یا غیر ممکن باشد. لذا در مورد آموزش به وسیله ی چندرسانه ای ها همیشه مقداری از استاندارد لازم است که استفاده از نرم افزار آموزشی را در کلاس های مختلف آموزشی تضمین نماید (فلیسشمن[1]، 2007، ص 111).
از جمله ی پرکاربردترین و جامع ترین اصول طراحی چند رسانه ای ها، اصول مبتنی بر رویکرد یادگیری ساخت گرایان و اصول هفت گانه ی مایر است که مورد توجه پژوهش حاضر است. اساس آموزش در رویکرد ساخت گرایی این است که اگر یادگیرندگان بخواهند اطلاعات پیچیده را متعلق به خودشان کنند، باید شخصاً به آن پی ببرند. اعتقاد پیروان نظریه ساختن گرایی آن است که یادگیرندگان بر اساس تجارب شخصی خود دانش را میسازند و این کار را به طور فعال انجام میدهند. بر این اساس برای اینکه دانش آموزان واقعاً بفهمند و بتوانند دانش خود را به کار ببرند، باید روی حل کردن مسائل کار کنند، خودشان به مسائل پی ببرند و با مفاهیم دست و پنجه نرم کنند (عسگری، 1386، ص 102، نقل از اسلاوین 2006). ساختن گرا با تمرکز بر یادگیری به جای آموزش مستقیم، طراح آموزشی را بر آن میدارد که محیطهای یادگیری نوینی خلق کند که حمایت کنندهی ساخت دانش توسط یادگیرنده باشد (سلیمی، 1390، ص 44). در نظریه ساختن گرایی به جای آموزش پایین به بالا روی آموزش بالا به پایین تأکید میشود. اصلاح بالا به پایین[2] به معنی آن است که دانش آموزان با حل کردن مسائل دشوار شروع میکنند و با راهنمایی فردی ماهر، مهارتهای اساسی لازم را کشف میکنند (عسگری، 1386، ص 103).
همچنین ساختارگرایان معتقدند که:
- در یادگیری، یادگیرنده در کانون توجه قرار دارد نه موضوع یادگیری
- هیچ دانشی وجود ندارد که مستقل از معنایی که به وسیلهی دانش آموز تجربه میشود، باشد.
- ادراک در تعامل ما با محیط شکل میگیرد و نمیتوانیم در مورد چیزی که یاد گرفته شده جدا از اینکه چگونه یاد گرفته شده است صحبت کرد.
- تعارض شناختی محرکی برای یادگیری است.
- دانش در بستر اجتماعی شکل میگیرد (مؤمنی مهموئی و همکاران، 1386، ص 132).
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-08-07] [ 05:36:00 ب.ظ ]
|