بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر راهبرد های شناختی بر یادگیری و یادداری ... |
![]() |
یک مطلب دیگر :
پسری که ۹ بار مرگ را تجربه کرده است!+عکس
| چکیده | 1 |
| فصل اول: کلیات پژوهش | |
| مقدمه | 3 |
| بیان مسأله | 5 |
| اهمیت و ضرورت انجام پژوهش | 7 |
| هدف کلی پژوهش | 8 |
| اهداف ویژه | 8 |
| سوالات پژوهش | 9 |
| فرضیه های پژوهش | 9 |
| تعریف واژه ها و اصطلاحات فنی و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی) | 9 |
| فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش | |
| مقدمه | 13 |
| شکل گیری روانشناسی شناختی | 14 |
| مرور ادبیات و سوابق مربوطه | 20 |
| پژوهش های انجام شده در خارج از کشور | 23 |
| نتیجه گیری از پیشینه پژوهش | 25 |
| فصل سوم: روش اجرای پژوهش | |
| مقدمه | 27 |
| نوع و روش پژوهش | 27 |
| متغیرهای پژوهش | 28 |
| شیوه های اندازه گیری متغیرهای پژوهش | 33 |
| ابزارهای اندازه گیری | 33 |
| روش جمع آوری اطلاعات | 34 |
| اعتبار و پایایی ابزار | 35 |
| جامعه آماری | 36 |
| نمونه | 36 |
| حجم نمونه | 37 |
| روش نمونه گیری | 37 |
| روش ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها | 38 |
| فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها | |
| مقدمه | 40 |
| 4-1. ویژگی های دانش آموزان نمونه آماری | 41 |
| 4-2. مقایسه و تحلیل پیش آزمون اطلاعات دانش آموزان | 44 |
| 4- 3. مقایسه و تحلیل پس آزمون اول (یادگیری) در درس تاریخ | 46 |
| فصل پنجم: یافته های پژوهش | |
| مقدمه | 53 |
| خلاصه پژوهش | 53 |
| بحث و نتیجه گیری | 54 |
| پیشنهادات و راهکارها | 58 |
| پیشنهادهای مبتنی بر نتایج پژوهش ( پیشنهادهای اجرایی) | 58 |
| پیشنهادهایی برای پژوهش های بعدی | 59 |
| محدودیت های پژوهش(خارج از اختیار پژوهشگر) | 59 |
| محدودیت های پژوهش(دراختیار پژوهشگر) | 59 |
| پیشنهاد برای پژوهش های آتی | 60 |
| پیشنهادهای اجرایی | 60 |
| منابع | 61 |
| منابع فارسی | 61 |
| منابع انگلیسی | 66 |
| پیوست اول: بانک سئوال های پیش آزمون و پس آزمون | 67 |
| سوال های درس تاریخ، علوم تجربی، زبان انگلیسی | 67 |
| پیوست دوم: طرح درس ها | 81 |
فهرست جداول
| جدول شماره 1: توزیع فراوانی آزمودنی ها بر حسب جنسیت | 41 |
| جدول شماره 2: توزیع فراوانی آزمودنی ها بر حسب تحصیلات | 41 |
| جدول شماره 3: میانگین آزمودنی ها بر حسب سن | 41 |
| جدول شماره 4: توزیع فراوانی بر حسب پیش آزمون | 42 |
| جدول شماره 5: توزیع فراوانی بر حسب پس آزمون (یادگیری) | 43 |
| جدول شماره 6: توزیع فراوانی بر حسب پس آزمون (یادداری) | 43 |
| جدول شماره 7: نتایج تفاوت میانگین (T مستقل) برای مقایسه میانگین نمرات آزمون دانسته های پیش در درس تاریخ (حفظی) | 44 |
| جدول شماره 8: نتایج میانگین (T مستقل) برای مقایسه میانگین نمرات آزمون دانسته های پیشین در درس علوم تجربی (درکی) | 45 |
| جدول شماره 9 : نتایج تفاوت میانگین (T مستقل) برای مقایسه میانگین نمرات آزمون دانسته های پیشین در درس زبان انگلیسی (کلامی) | 45 |
| جدول شماره 10: آزمون تفاوت میانگین آموزش راهبردهای شناختی در یادگیری درس تاریخ (حفظی) | 46 |
| جدول شماره 11- آزمون تفاوت میانگین آموزش راهبردهای شناختی در یادداری درس تاریخ (حفظی) | 47 |
|
جدول شماره 12- آموزن تفاوت میانگین آموزش راهبردهای شناختی در یادگیری درس علوم تجربی (درکی) جدول شماره 13- آزمون تفاوت میانگین آموزش راهبردهای شناختی دریادداری درس علوم تجربی(درکی) |
48 |
| جدول شماره 14- آزمون تفاوت میانگین آموزش راهبردهای شناختی در یادگیری درس زبان انگلیسی (کلامی) | 50 |
| جدول شماره 15- آزمون تفاوت میانگین آزمون راهبردهای شناختی در یادداری درس زبان انگلیسی (کلامی) | 50 |
فهرست نمودارها
| نمودار1-4 رابطه بین متغیرهای وابسته یادگیری ویادداری دردرس تاریخ | 47 |
| نمودار 2-4 رابطه بین متغیرهای وابسته یادگیری ویادداری در درس علوم | 49 |
| نمودار3-4 رابطه بین متغیرهای وابسته یادگیری و یادداری در درس زبان انگلیسی |
چکیده
هدف این مطالعه مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی بر یادگیری و یادداری دروس تاریخ، علوم تجربی و زبان انگلیسی با ماهیت های حفظی، درکی و کلامی بوده. این پژوهش به روش نیمه آزمایشی (طرح گروه کنترل نابرابر) با متغیر مستقل (راهبردهای شناختی) و متغیرهای وابسته (میزان یادگیری و یادداری) اجرا شده است. داده ها به وسیله آزمون های معلم ساخته با اعتبار بالا و ضریب پایایی (آلفای کرانباخ) 81 % درصد به دست آمده و به وسیله آزمون آماری «T» مستقل تجزیه و تحلیل شده اند. تعداد 34 آزمودنی (17 = N1 گروه آزمایش، 17 = N2 گروه کنترل) با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای و هدفمند از جامعه آماری دانش آموزان پسر پایه سوم راهنمایی شهرستان اسلام آباد غرب در سال تحصیلی 93/ 92 انتخاب گریده اند. طبق نتایج بدست آمده از پژوهش، آموزش راهبردهای شناختی در درجه اول بر یادگیری و یادداری درس تاریخ با ماهیت حفظی تأثیر معنی داری داشته، و برای درس علوم تجربی با ماهیت درکی، تأثیر مثبتی بر یادگیری و یادداری داشته، اما نه به اندازه درس تاریخ، و برای درس زبان انگلیسی (کلامی)، آموزش راهبردهای شناختی تأثیر معنی داری در یادگیری و یادداری ایجاد نکرده است.
کلید واژه ها: آموزش، یادگیری، یادداری، راهبرد، شناخت
فصل اول
کلیات پژوهش
مقدمه
مکتب شناخت گرایی که بررسی و مطالعه فراگردهای ذهنی، شامل: نحوه دریافت، کسب، پردازش، نگه داری، بازیابیو یادآوری اطلاعات را در کانون توجه خود قرار می دهد، در اوایل دهه 1960 پا به عرصه پژوهش های روانشناسی نهاد و به تدریج با پژوهش های وسیع و روز افزون به نظریه ای تبدیل شد که دارای تلویحات مهمی برای معلمان و دانش آموزان در زمینه ی آموزش مؤثر و راهبردهای یادگیری و آموزش است (کدیور، 1387).
فرم در حال بارگذاری ...
|
[چهارشنبه 1399-08-07] [ 05:35:00 ب.ظ ]
|



