فیروزیان و همکاران (۱۳۸۹) به شناسایی عوامل بازدارنده رشد بنگاه های کوچک صنعت ریخته گری شهرک صـنعتی اشـترجان اصـفهان در بازه زمانی نیمه اول ۱۳۸۹ پرداخته‌اند. در این تحقیق بنگاه‌های کوچک و متوسط نقش اصلی در ایجاد شغل بر عهده دارند. با توجه به نتایج به‌ترتیب اولویت، عامل ناتوانی در انعطاف‌پذیری تنوع محصولات، ناتوانی در تاثیرگذاری بر بازار، محدودیت منابع، کمبود شایستگی و تخصص، شناسایی شده اند. علاوه بر این، نبود انگیزه برای رشد، مانعی برای رشد بنگاه‌های کوچک و متوسط ریخته‌گری ایران نیست.

 

طالبی و همکاران (۱۳۸۹) به شناسایی و اولویت بندی راهبردهای رشد کسب و کارهای کوچک و متوسط فعال در خوشه ی صنعتی گز بلداجی طی سال ها ۱۳۸۹پرداخته اند. یافته ها نشان داده است که راهبردهای افزایش فروشندگان، توسعه‏ روابط عمومی و اطلاع ‏رسانی درباره‌ محصولات، فروش محصولات در مناطق جدید و بهبود و اصلاح محصولات کنونی بیشترین استفاده را داشته‏اند و راهبرد‏ متمرکز به‏عنوان اولین اولویت در میان راهبردهای رشد کسب‏و‏کارهای این خوشه، معرفی شده است.

 

۲-۸-۲- تحقیقات انجام یافته در خارج کشور

 

کاستانو[۸۳] و همکاران (۲۰۱۶) به بررسی ارتباط بین نوآوری، بین‌المللی شدن و انتظارات رشد تجارت کارآفرینان بخش خدمات در کشورهای منتخب طی سال ۲۰۱۰ پرداخته‌اند. هدف این تحقیق تبیین چگونگی دستیابی کارآفرینان به سطوح بالایی از بین‌المللی شدن بواسطه نوآوری و رقابت با رقبا است. نتایج داده ها حاکی از تاثیر مثبت نوآوری و بین‌المللی شدن بر انتظارات رشد تجارت کارآفرینان بخش خدمات دارد.

 

آنکلینکس[۸۴] و همکاران (۲۰۱۵) به بررسی نقش منابع انسانی در بین‌المللی شدن شرکت‌های کوچک و متوسط کشور بلژیک در سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ پرداخته‌اند. در این تحقیق با بهره گیری از مفاهیم نظریه منبع محور، عنوان شده است سطح کیفی منابع انسانی یک شرکت در انتخاب نوع استراتژی بین‌المللی شدن و سرعت آن اثر گذار است. یافته ها حاکی از آن است که سطح کیفی منابع انسانی در بین‌المللی شدن و سرعت آن اثر مثبتی دارد. سطح تحصیلات، میزان بهره وری فردی و حقوق پرداختی به عنوان مؤلفه های سنجش کیفیت نیروی انسانی در نظر گرفته شده است.

 

شیرمور و همکاران[۸۵] (۲۰۱۵) به بررسی اثر نوآوری و استفاده از دانش در بین‌المللی شدن شرکت‌های استان کبک کانادا در بازه زمانی ژانویه ۲۰۱۵ تا آگوست ۲۰۱۵ پرداخته‌اند. در این مطالعه نوآوری در قالب نوآوری محصول، فرایند، مدیریت و بازاریابی در نطر گرفته شده است. بر اساس نتایج به دست آمده، با کنترل اثر متغیرهای اندازه، صنعت مورد فعالیت و سابقه فعالیت شرکت، نوآوری و استفاده از دانش در بین‌المللی شدن شرکت ها تأثیر مثبتی دارد.

 

سو و همکاران[۸۶] (۲۰۱۵) به بررسی نقش بین‌المللی شدن فعالیت های تحقیق و توسعه در عملکرد نوآوری شرکت‌های فناورانه تایوانی در بازه زمانی نیمه دوم ۲۰۱۵ پرداخته‌اند. در این تحقیق اثر بین‌المللی شدن در قالب شدت و تنوع مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج به دست آمده نشان دهنده U شکل بودن رابطه بین‌المللی شدن فعالیت های تحقیق و توسعه و علکرد نوآوری است. مفهوم چنین رابطه افزایش تدریجی هزینه های تحقیق و توسعه می‌باشد. همچنین نتیجه دیگر این تحقیق اثر تعدیل کنندگی مثبت سابقه شرکت در توسعه خارجی و عملکرد نوآوری آن می‌باشد.

 

زوکلا و سیانو[۸۷] (۲۰۱۴) به بررسی نقش بین‌المللی شدن و نوآوری در رشد شرکت‌های کوچک و متوسط شرکت‌های فعال در حوزه پوشاک و نساجی انگلستان در بازارهای خارجی در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ پرداخته‌اند. نتایج به دست آمده نشان دهنده آن است که رابطه مثبت و معناداری بین نوآوری و بین‌المللی شدن شرکت‌های کوچک و متوسط وجود دارد. همچنین اطلاعات شرکای تجاری به عنوان منبع اصلی بروز نوآوری شناخته شده است. در این راستا، کسب اطلاعات خارجی و فعالیت‌های مرتبط با تحقیق و توسعه نیز به عنوان عامل اصلی بروز عنوان گردیده است. در مجموع نتایج این تحقیق حاکی از آن است که نوآوری و میل به جهانی شدن از محرک‌های اصلی رشد شرکت‌های کوچک و متوسط در بازارهای خارجی بشمار می رود.

 

سویی و بائوم[۸۸] (۲۰۱۴) به بررسی اثر استراتژی های بین‌المللی شدن و منابع شرکت بر بقای شرکت های کوچک و متوسط کانادایی در بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۵ در بازارهای صادراتی پرداخته‌اند. بر اساس نتایج به دست آمده، استراتژی واحدی در بین‌المللی شدن این شرکت‌ها وجود ندارد. همچنین، استراتژی بین‌المللی شدن به طور مثبت رابطه بین منابع شرکت و بقای آن در بازارهای صادراتی را تعدیل می‌کند. نتیجه دیگر این تحقیق اذعان به اولویت نسبی منابع کمیاب و منابع مولد نوآوری در تعیین کیفیت فعالیت شرکت‌های کوچک و متوسط در بازارهای بین‌المللی است.

 

هسلز و پارکر (۲۰۱۳) به شناسایی محدودیت های بین‌المللی شدن و رشد در بین شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی در بازه ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ پرداخته‌اند. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داده است که ایجاد روابط غیر رسمی با تأمین کنندگان خارجی و شرکای تجاری اثر مثبتی بر توسعه صادرات داشته و توسعه صادرات نیز اثر مثبتی بر رشد شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی دارد. همچنین، صادرات بر رشد شرکتهایی که با محدودیت تقاضا روبرو هستند دارای اثر منفی است و روابط غیر رسمی به طور منفی رابطه بین رشد کارکنان و رشد شرکت را تعدیل کننده می‌کند.

 

کایلاهیکو و همکاران[۸۹] (۲۰۱۱) به بررسی رابطه بین نوآوری و بین‌المللی شدن شرکت های فنلاند در بازه فوریه ۲۰۱۱ تا جون ۲۰۱۱ پرداخته‌اند. نتایج نشان داده است که قابلیت تکنولوژیکی و قابلیت اطمینان برنامه ها بر نوآوری تأثیر مثبت دارد و همچنین نوآوری و بین‌المللی شدن نیز بر رشد سود شرکت ها تأثیر مثبت دارد.

 

فصل سوم: روش شناسی تحقیق

 

۳-۱- مقدمه

 

از جمله ویژگی های مطالعه علمی که هدف آن حقیقت‌یابی است، استفاده از یک روش تحقیق مناسب ‏می‌باشد و انتخاب روش تحقیق مناسب، به اهداف، ماهیت و موضوع مورد تحقیق و امکانات اجرایی ‏بستگی دارد. هدف از تحقیق نیز، دسترسی دقیق و آسان به پاسخ پرسش های تحقیق می‌باشد. در این فصل به بیان روش تحقیق، جامعه آماری، روش نمونه گیری، روش گردآوری داده ها و نحوه تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شده است.

 

۳-۲- روش تحقیق

 

تحقیق حاضر، وضع موجود متغیرهای تحقیق و روابط آن ها را در جامعه مورد بررسی قرار می‌دهد، ‌بنابرین‏ به لحاظ روش در گروه تحقیقات توصیفی قرار می‌گیرد. تحقیقات توصیفی هم جنبه کاربردی دارد و هم جنبه مبنایی؛ در بعد کاربردی، از نتایج این تحقیقات در تصمیم گیری، سیاست گذاری و برنامه ریزی استفاده می شود و در بعد بنیادی، تحقیقات به کشف حقایق و واقعیت های جهان خلقت می‌ انجامد. با توجه به توضیحات ذکر شده، تحقیق حاضر یک تحقیق توصیفی-کاربردی است که به بررسی ارتباط بین نوآوری، بین‌المللی شدن و انتظارات رشد تجارت بین کارآفرینان شرکت های دانش بنیان واقع در پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی می پردازد.

 

۳-۳- جامعه آماری

 

جامعه آماری این تحقیق شامل شرکت های دانش بنیان واقع در پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی می‌باشد. فراوانی این شرکت ها در جدول (۳-۱) آمده است.

 

جدول (۳-۱): جامعه آماری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...