تحلیل دریافت پیام های آشكار و نهفته در انیمیشن های ... |
1-6.2. والت دیزنی.. 16
1-6.3. پیام. 23
1-6.4. پیام مخفی.. 24
1-6.5. آموزش و یادگیری پنهان. 34
1-6.6. سواد رسانه ای.. 36
1-6.7. کلیشه سازی.. 37
1-6.8. امپریالیسم فرهنگی.. 39
1-6.9. تماشاگران ایرانی.. 44
1-7. كاربردهای متصور از تحقیق: 46
فصل دوم: چارچوب نظری و ادبیات تحقیق.. 47
2-1. چارچوب نظری.. 47
كودك و رسانه. 49
تاثیر تلویزیون بر رفتار و تربیت.. 51
تلویزیون و فضاسازی رسانه ای.. 53
تلویزیون و آشكارسازی وقایع. 57
تلویزیون و تحریف واقعیت.. 57
تلویزیون و خشونت.. 58
تلویزیون و یادگیری كودكان. 60
و |
تلویزیون، ابزار آموزشی.. 61
تلویزیون و انتقال مفاهیم فرهنگی.. 62
انیمیشن و تبلیغات سیاسی.. 64
الف- دیپلماسی عمومی ایالات متحده و نیاز به در اختیار گرفتن رسانه های جمعی.. 68
ب- دكترین یهود در دراختیار گرفتن رسانه های جمعی.. 71
ج- اجرای عملیات روانی و نیاز به در اختیار گرفتن رسانه های جمعی.. 81
فصل سوم:. 83
تحلیل نشانه شناختی: 84
نشانه شناسی فرهنگ و آموزه های اسلامی: 99
مصاحبه. 107
کلیشه سازی و کلیشه ها 109
روش آزمایشی.. 113
انیمیشن های مورد بررسی.. 117
فصل چهارم.. 119
بررسی نشانه شناختی انیمیشن ها 120
کلیشه های یافت شده در انیمیشن ها: 133
پیام های نهفته ی والت دیزنی.. 137
نقد انیمیشن شیر شاه (Lion King). 142
نقد انیمیشن دامبو (Dumbo). 153
طراحی یک آزمایش بر روی گروه انسانی.. 157
آزمایش شماره 1. 159
آزمایش شماره 2. 165
فصل پنجم.. 172
نتیجه آزمایش شماره 1. 179
نتایج آزمایش شماره 2. 179
یک مطلب دیگر :
پیشنهادات.. 181
منابع.. 183
كتب و مقالات فارسی: 183
منابع لاتین. 190
منابع اینترنتی: 194
ز |
ضمائم.. 197
ضمیمه شماره 1: 197
ضمیمه شماره 2: 198
ضمیمه شماره 3: 198
ضمیمه شماره 4: 201
ضمیمه شماره 5: 202
ضمیمه شماره 6: 203
ضمیمه شماره 7: 206
ضمیمه شماره 8: 209
ضمیمه شماره 9: 210
ضمیمه شماره 10: 211
ضمیمه شماره 11: 212
ضمیمه شماره 12: 213
ضمیمه شماره 13. 214
ضمیمه شماره 14. 215
1-1. مقدمه
از زمان پیدایش و رواج تلویزیون، بررسی تأثیر محتواهای تلویزیون به خصوص بر روی کودکان یکی از دغدغههای محققان در حوزههای مختلف علوم انسانی بهویژه علوم ارتباطات و روانشناسی بوده و تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است. تحولات اخیر در شکل رسانهها و روی کار آمدن وسایل و امکانات جدیدی که استفاده از آنها بسیار آسان است و مهارت خاصی نیاز ندارد، بهرهگیری کودکان از رسانهها را توسعه و گسترش داده است. از آن جمله امکانات ویدئویی است که محتواهای در دسترس کودکان را افزایش داده و موجب شده است که کودکان وقت زیادی را صرف تماشای انواع فیلمها کنند. امروزه یکی از داراییهای کودکان کیفهای «سی. دی» است که پُر است از انواع فیلمها و برنامههای کودکان و بهخصوص انواع فیلمهای انیمیشنی و کمتر کودکی پیدا میشود که بخشی از وقت روزانه خود را با این فیلمها سپری نکند.
یکی از محبوبترین برنامههای کودکان فیلمهای پویانمایی (انیمیشن) هستند و سیستم نمایش و سرگرمی خانگی این امکان را فراهم آورده است که در تمام دنیا، کودکان بارها و بارها این فیلمها را ببینند. در ایران، در طبقهبندی انواع محتواهای نوارهای ویدئویی، یکی از مهمترین و پرطرفدارترین محتواها برنامههای کودکان اعم از فیلم و انیمیشن است. در میان فیلمهای پویانمایی، آثار والت دیزنی شهرتی بینظیر دارد. شرکت والت دیزنی که یکی از مهمترین شرکتها در عرصه ساخت فیلمهای پویانمایی و همچنین ارائه این فیلمها به شکل نمایش خانگی است، بزرگترین شرکت زنجیرهای سرگرمی و رسانهای در جهان است. این شرکت در اکتبر 1923 توسط برادران دیزنی به عنوان یک استودیوی انیمیشن در کالیفرنیا شکل گرفت و مفتخر است به اینکه شرکتی مختص کودکان و خانوادهها ست. از سال 1985 میلادی که دیزنی فروش فیلمهای ویدئویی کودکان را آغاز کرد، از همان آغاز توانست بازار انیمیشن و فیلمهای کودکان در جهان را تحت سلطه خود درآورد. همچنین، به علت قدرت انیمیشن در انتقال پیام که میتواند فراتر از مرزهای زبانی، فرهنگی و حتی سِنّی حرکت کند، مخاطبان زیادی در سراسر دنیا پیدا کرد و میتوان گفت اکنون، داستانها، فیلمهای دیزنی و شخصیتهای آنها بخشی از میراث جهانی بشر شدهاند. نزدیک به سه دهه از رواج گسترده امکانات صوتی و تصویری در ایران می گذرد و همزمان با رواج این امکانات محصولات دیزنی ترجمه و دوبله شده و به صورت کتاب، برنامه تلویزیونی، نوارهای ویدئویی، سی. دی و دی. وی. دی در اختیار کودکان قرار گرفتهاند.
تعمیق گفتمان انتقادی در فضای محتوای رسانه ای امری است كه سالیان درازی بدان پرداخته شده است. منظرها و سبك های مختلف نقد از نگاه های فرمالیستی گرفته تا پست مدرن همگی به دنبال دریافت پیام های رسانه های دیداری بوده اند. در این میان توجه به آثار سینمایی و تلویزیونی از آن جهت اهمیت می یافت كه می فهمیدند این فیلم ها و آثار ارائه شده در مخاطبان احتمالا تاثیرات زیادی دارند که یا به صورت آنی و یا در درازت مدت قابل بررسی هستند. هرچند سنجش اصل تاثیر یک رسانه بر رفتارهای فرد به ویژه رفتارهای بلند مدت امری است دشوار و پژوهش های زیادی نیز در این زمینه صورت گرفته است که به طور جامع و کامل نتوانسته اند این تاثیر را اثبات کنند، اما اصل انتقال پیام را دانشمندان حوزه ارتباطات قبول دارند[1]. اكنون باید مدنظر داشته باشیم كه چه پیام های محوری در حال انتقال و نهادینه شدن در نسل كنونی جامعه ایرانی است.
انیمیشن به لحاظ تاكید بر تخیل و باز بودن دست كارگردان در ارائه پیام به ابزار مهمی در جهت تغییر بینش و ایجاد ذهنیت در مخاطبان خود بویژه كودكان تبدیل شده است.
آنچه در این پایان نامه سعی می شود به آن پرداخته شود، تحلیل دریافت پیام های تولید شده در انیمیشن است كه در معرض دید مخاطبان كودك ایرانی قرار می گیرد. بررسی میزان دریافت این پیام ها، واكنش ها و سطح درك نوع پیام های تولید شده اصلی ترین محورهای این پژوهش است. بدین منظور از دو روش نشانه شناسی و آزمایشگاهی به ترتیب برای استخراج و فهم پیام ها و سنجش میزان دریافت آنها توسط مخاطبان استفاده می شود.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-08-02] [ 09:47:00 ق.ظ ]
|