تدوین شاخصها و داشبورد ارزیابی و پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان با شبکهعصبی ... |
فصل دوم: 122
2-1- مقدمه. 133
2-2-انگیزههای کاوش داده 13
2-3-نیاز به دادهکاوی.. 15
2-4- چالشهای دادهکاوی.. 16
2-4-1- چالشهای اولیه. 17
2-4-2- چالشهای ثانویه. 18
2-5-معرفی دادهکاوی.. 19
2-5-1-منشاُ علمی.. 21
2-5-2- معماری سیستم دادهکاوی.. 21
2-5-3- مراحل عملیات دادهکاوی.. 23
2-5-3-1-آمادهسازی داده 23
2-5-3-2-یادگیری مدل. 24
2-5-3-3-ارزیابی و تفسیر مدل. 25
2-6- محدودیتهای دادهکاوی.. 25
2-7- قابلیتهای دادهکاوی.. 26
2-8- روشهای یادگیری مدل در دادهکاوی.. 26
2-8-1- روشهای پیشبینی.. 26
2-8-1-1- دستهبندی.. 27
2-8-1-2- رگرسیون. 27
2-8-1-3-تشخیص انحراف.. 28
2-8-2- روشهای توصیفی.. 29
2-8-2-1- خوشهبندی.. 30
2-8-2-2- کشف قوانین انجمنی.. 32
2-8-2-3- کشف الگوهای ترتیبی.. 32
2-9- فنون دادهکاوی.. 32
2-9-1- یافتن خودکارخوشهها 34
2-9-1-1-نقاط قدرت این روش… 34
2-9-1-2-نقاط ضعف… 34
2-9-1-3- کاربرد. 34
2-9-2- درختهای تصمیمگیری و استقرا قاعدهای.. 35
2-9-2-1-نقاط قوت.. 35
2-9-2-2-نقاط ضعف روش درختتصمیمگیری.. 35
2-9-2-3-کاربرد. 36
2-9-3- شبکههای عصبی.. 36
2-9-3-1- نقاط قوت شبکههای عصبی مصنوعی.. 36
2-9-3-2- نقاط ضعف شبکهعصبی.. 37
2-9-3-3-کاربرد. 37
2-10- درجهبندی فنون مختلف دادهکاوی از جهت سختی و آسانی.. 37
2-11-تعریف داشبورد. 38
2-12- سابقه تحقیق. 43
2-12-1- سابقه دادهکاوی.. 43
2-12-2- سابقه داشبورد. 47
2-13 بررسی مراحل داشبورد در چند نمونه. 49
2-14-نتیجه گیری.. 50
فصل سوم: 51
3-1- مقدمه. 52
3-2- چارچوب تحقیق. 53
3-3- روش تحقیق. 54
3-3-1- طبقهبندی تحقیق برمبنای هدف.. 54
3-3-2- طبقه بندی تحقیق بر مبنای روش… 54
3-3-3- طبقهبندی تحقیق بر مبنای نوع دادهها 55
3-4- جامعه آماری.. 55
3-5- نمونهگیری.. 56
3-5-1- روش نمونهگیری.. 56
3-6- روش ها و ابزار گردآوری و تحلیل دادهها 56
3-7- ساختار اجرایی تحقیق. 57
3-7-1- ساختار اجرایی بخش اول تحقیق. 58
3-7-1-1- درک مساله. 59
3-7-1-2- شناخت دادهها 60
3-7-1-3- آماده سازی دادهها 61
3-7-1-4- مدلسازی.. 61
3-7-1-5- ارزیابی نتایج. 62
3-7-1-6- بکارگیری مدل. 62
3-8- تحلیل خوشهای.. 63
3-9- الگوریتم k-means. 64
3-10-شبکهعصبی.. 65
3-10-1- معماری شبکه. 66
3-11-درختتصمیم. 67
3-12- شاخص مقایسه نتایج خوشهبندی با رویکردهای مختلف… 69
3-12-1- شاخص مجموع خطای مربعی.. 69
3-13- ابزارهای دادهکاوی.. 69
3-14- بخش دوم ساختار اجرایی تحقیق. 70
3-14-1- شناسایی شاخص… 70
3-14-2- پیادهسازی داشبورد. 70
3-15- ابزار پیادهسازی داشبورد. 71
3-16- نتیجهگیری.. 71
فصل چهارم: 73
4-1-مقدمه. 74
4-2-فرآیند دادهکاوی.. 74
4-2-1-درک مساله. 74
4-2-2-شناخت دادهها 75
4-2-2-1- دادهها 75
4-2-2-2- انتخاب دادهها 75
4-2-3- آماده سازی و پیش پردازش دادهها 76
4-2-3-1- آماده سازی دادهها 76
4-2-3-2-پیش پردازش دادهها 77
4-2-4-مدلسازی.. 82
4-2-4-1-خوشهبندی.. 83
4-2-4-2- خوشهبندی k-means. 83
4-2-4-3- پیشبینی خوشهها 84
4-2-4-4- پیشبینی با شبکهعصبی.. 85
یک مطلب دیگر :
4-2-4-5- پیشبینی با درختتصمیم C5. 85
4-2-5- ارزیابی.. 88
4-2-6- بهکارگیری مدل. 89
4-3- فرآیند طراحی و پیادهسازی داشبورد. 89
4-3-1- شناسایی شاخص… 89
4-4- نتیجهگیری.. 93
فصل پنجم: 94
5-1- مقدمه. 95
5-2- مروری برفصلهای گذشته. 95
5-3- دستاوردها و نوآوریهای تحقیق. 96
5-4- پیشنهادات برای تحقیقهای آتی.. 97
5-5- محدودیتهای تحقیق. 98
فهرست منابع. 99
فهرست جداول
جدول2-1 درجهبندی فنون مختلف دادهکاوی.. 38
جدول 2-2 تعاریف داشبورد در مرور ادبیات.. 38
جدول 2-3 مراحل طراحی داشبورد. 49
جدول3-1 الگوریتم خوشهبندی.. 65
جدول 4-1 اقلام اطلاعات فردی دانشجویان. 78
جدول 4-2 اقلام اطلاعاتی معدل دانشجویان. 79
جدول 4-3 اقلام اطلاعاتی دانشگاهی دانشجویان. 79
جدول 4-4 نرخ پارامتر SSE به ازای تعداد خوشهها در k-means. 84
جدول 4-5 پیش بینی با استفاده از روش شبکهعصبی.. 85
جدول 4-6 دستهبندی معدلها 86
جدول 4-7 پیش بینی با استفاده از روش درخت تصمیمC5. 87
جدول 5-1 دقت پیشبینیهای انجام شده 97
فهرست شکلها و نمودارها
شکل 1-1-ساختار تحقیق.. 9
شکل2-1: قیاس رشد حجم داده با رشد تعداد تحلیلگران داده 15
شکل 2-2 سلسله مراتب داده تا خرد. 20
شکل 2-3 معماری یک سیستم دادهکاوی.. 22
شکل 2-4 ساختار دادهکاوی آموزشی.. 44
شکل 3-1 مراحل اصلی پیشنهادی برای اجرای تحقیق. 53
شکل 3-2 استاندارد جهانی CRISP. 59
شکل 4-1 بخشی از ارتباط دادهای جداول. 77
نمودار 4-1 میزان استفاده تکنیکهای پیشپردازش داده 81
شکل 4-2بخشی از دادهها در نرمافزار Excel 82
شکل 4-3 تعداد رکوردها در هر خوشه. 84
شکل 4-5 اهمیت فیلدها در پیشبینی معدل ترم شش دانشجویان. 88
شکل4-6 پیشرفت تحصیلی دانشجویان ورودی سال 1371. 91
شکل4-7 پیشرفت تحصیلی دانشجویان ورودی سال 1381. 91
شکل 4-8 پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان فاقد شغل ورودی سال 1381. 92
شکل 4-9 پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان شاغل در سازمانهای دولتی ورودی سال 1381 93
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-08-08] [ 12:18:00 ب.ظ ]
|