دانلود ارشد رشته برق با موضوع کنترل نیروگاه گازی با استفاده از DCS |
(1-2 مقدمه | 36 | ||||
(2-2 انواع پروتکل | 36 | ||||
(3-2 استاندارد لایه بندی | 38 | ||||
(4-2 نتیجه گیری | 40 | ||||
فصل سوم : سیستمهای کنترل گسترده | 41 | ||||
(1-3 اجزاء سیستم کنترل ترتیبی | 42 | ||||
(2-3 اجزاء سیستم کنترل آنالوگ | 43 | ||||
(3-3 سخت افزارسیستم DCS | 44 | ||||
(4-3 نرم افزار سیستم DCS | 48 | ||||
(5-3 | سیستم اتوماسیون TELEPERMXP | 50 | |||
PCS7 (6-3 | 53 | ||||
(7-3 | استفاده از DCS در کنترل ٨٠٠SGT- | 68 | |||
(8-3 | تریپ های اضطراری | 69 | |||
(9-3 | راه اندازی | 70 | |||
(10-3 | کنترل سرعت | 72 | |||
(11-3 | کنترل بار | 72 | |||
(12-3 | کنترل کننده IGV | 73 | |||
(13-3 | شتاب فشار هوای خروجی کمپرسور | 73 | |||
74 | |||||
(14-3 | نتیجه گیری | ||||
75 | |||||
SGT | و معرفی نرم افزار | WinCC | |||
فصل چهارم: سیستم کنترلی -800 | |||||
(1-4 مقدمه | 76 | ||||
(2-4 سیستم کنترلی توربینهای گازی | 76 | ||||
(3-4 شکل کلی سیستم کنترلی توربین و اجزاء آن | 77 | ||||
(4-4 بازیافت و انبار کردن | 78 | ||||
(5-4 پیکربندی سیستم کنترلی توربین گازی | 79 | ||||
HMI (Human Machine Interface) (6-4 | 80 | ||||
PLC (7-4 مورد استفاده در سیستم کنترلی توربین گازی | 81 | ||||
(8-4 نتیجه گیری | 93 | ||||
فصل پنجم : PDCS | 94 | ||||
(1-5 مقدمه | 95 | ||||
(2-5 | توضیحات سیستم برق | 95 | |||
(3-5 سیستم تقسیم بندی بار برای GTG ها | 99 | ||||
(4-5 | سیستم بارزدایی | 103 | |||
(5-5 ژنراتورهای دیزل اضطرار | 107 | ||||
(6-5 سیستم نظارتی سیستم PDCS | 107 | ||||
(7-5 حفاظت رله | 108 | ||||
(8-5 نتیجه گیری | 109 | ||||
نتیجهگیری | 110 |
فهرست مطالب | |
عنوان مطالب | شماره صفحه |
منابع و ماخذ | 112 |
اختصارات | 113 |
فهرست جدول ها
عنوان | شماره صفحه | |
1-1 طبقه بندی توربینهای گازی شرکت زیمنس | 5 | |
2-1 | اطلاعات مربوط به توربین های گازی زیمنس | 11 |
1-2 | مقادیر نمونه برای ژنراتور و تحریک | 39 |
1-5 | مقدار پارامترهای حالت فرضی | 101 |
2-5 | محاسبه پارامترهای تقسیم بندی بار | 101 |
فهرست شکلها
یک مطلب دیگر :
۷ نکته طلایی در سئو عنوان صفحه
عنوان | شماره صفحه |
1-1 نمای کلی از P&ID مربوط به SGT-800 | 6 |
2-1 محور توربین گازی SGT-800 | 12 |
1-3 بخشهای سیستم اتوماسیون TELEPERMXP | 55 |
2-3 ساختار سیستم اتوماسیون AS620 | 57 |
3-3 طریقه اتصال Profibus به یکدیگر و به AP | 58 |
4-3 اتصال ماژولهای FUM | 59 |
5-3 ساختارسیستم اتوماسیون AS620T | 60 |
6-3 سیستم مدیریت و عملیاتOM650 | 61 |
1-4 سیستم کنترلی SGT – 800 | 75 |
2-4 شکل کلی سیستم کنترلی SGT-800 و اجزاء آن | 75 |
3-4 سیستم Back up و Pumps | 79 |
4-4 پیکربندی سیستم کنترلی توربین گازی | 79 |
5-4 نمایی از صفحه اصلی نرم افزارWinCC | 81 |
6-4 صفحه ثبت و نمایش اطلاعات نرم افزار WinCC | 82 |
7-4 منحنی و روند مصرف بار | 83 |
9-4 نمایش سیستم روغنکاری توربین گازی | 84 |
10-4 نمایش سیستم سوخت رسانی توربین گازی | 85 |
11-4 پنجره عنوان نرم افزار WinCC | 86 |
12-4 نمایی از PLC های سری S7-300 | 87 |
13-4 ماژول های PLC های سری S7-300 | 89 |
1-5 معماری PDCS و اتصالات آن به قسمت های کنترل شونده | 97 |
چکیده :
در فصل اول پس از آشنایی با نیروگاههای توربین گازی به صورت نوعی توربین گـازی SGT-800 سـاخته شرکت زیمنس، مورد بررسی قرار میگیرد و قسمتها و پارامترهای قابل اندازهگیری این تـوربینهـا بررسـی میشوند. در فصل دوم تعاریفی همچون شبکه، پروتکل مطرح میشـود و همچنـین اسـتانداردهای لایـهبنـدی سیستمهای کنترلی به طور خلاصه مورد بررسی و در فصل سوم سیستم کنترل DCS بررسی میشوند.
در فصل چهارم سیستم کنترلی تـوربین هـای گـازی SGT-800 بررسـی و بـه معرفـی نـرم افـزار WinCC
تشریح میشود و در فصل پنجم به تشریح سیستمهای کنترلی PDCS میپردازیم در این فصل به بررسـی دو تکنیک از تکنیکهای مدیریت بار که در سیستمهای PDCS استفاده می شود اشاره می شود این دو تکنیـک شامل بارزدایی (load shedding) و تقسیم بار (load sharing) بین ژنراتورها میشود.
در پایان انواع PLC های استفاده شده در سیستمهای کنترلی SGT-800 و PDCS اشاره میشود.
مقدمه
در فصل اول پس از آشنایی با نیروگاههای توربین گازی به صورت نوعی توربین گازی ٨٠٠SGT- ساخته
شرکت زیمنس، مورد بررسی قرار میگیرد و قسمتها و پارامترهای قابل اندازهگیری این توربینها بررسی
میشوند. در فصل دوم تعاریفی همچون شبکه، پروتکل مطرح میشود و همچنین استانداردهای لایهبندی
سیستمهای کنترلی به طور خلاصه مورد بررسی و در فصل سوم سیستم کنترل DCS بررسی میشوند.
در فصل چهارم سیستم کنترلی توربین های گازی SGT-800 بررسـی و بـه معرفـی نـرم افـزار WinCC
تشریح میشود و در فصل پنجم به تشریح سیستمهای کنترلی PDCS میپردازیم در این فصل به بررسی
دو تکنیک از تکنیکهای مدیریت بار که در سیستمهای PDCS استفاده می شود اشاره مـی شـود ایـن دو
تکنیک شامل بارزدایی (load shedding) و تقسیم بار (load sharing) بین ژنراتورها میشود.
در پایان انواع PLC های استفاده شده در سیستمهای کنترلی ٨٠٠SGT- و PDCS اشاره میشود.
فصل :1
توربینهای گازی
(1-1 مقدمه
گاز طبیعی یکی از منابع طبیعی است که موارد استفاده فراوانی در مصارف خانگی و صنعتی دارد. تولید انرژی برق نیز یکی از مصارف مهم گاز طبیعی است. از آنجا که کشور عزیزمان ایران نیز از این گنجینه ارزشمند بیبهره نیست، از اینرو بستر استفاده از این نعمت برای تولید انرژی برق فراهم آمده است.
توربینهای گازی، ابزاری برای رسیدن به این مهم هستند از اینرو شرکتهای مهم دنیا، برای به انحصار در
آوردن این صنعت شروع به رقابت کردند. شرکت زیمنس یکی از شرکتهای موفق، در این زمینه می-
باشد، از این رو توربینهای گازی مختلفی که با تنوع در میزان مصرف و تولید برای انجام کار خاصی طراحی و ساخته میشوند.
SGT-800، یکی از محصولات این شرکت میباشد، و به علت اینکه قسمت زیادی از سوخت این توربین گاز طبیعی میباشد، از اینرو مطالعه و بررسی عملکرد و کنترل آن نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. از اینرو، در این فصل، ابتدا به مقدمهای راجع به توربین های گازی و اجزای تشکیلدهنده آن پرداخته و
سپس به مطالعه و معرفیSGT-800 میپردازیم و پارامترهای مختلف آن را که میبایست کنترل شوند، بررسی میکنیم.
(2-1 هدف اصلی نیروگاه
نیروگاه باید در هر لحظه مقدار بار مورد نیاز مصرفکننده را تامین کند، بعبارت دیگر هدف اصلی از کنترل نیروگاه، هماهنگ نمودن انرژی تولید شده و انرژی مصرفی میباشد. در ضمن انرژی تولید شده باید کیفیت مطلوب را داشته باشد، یعنی خروجی ژنراتور باید دارای ولتاژ و فرکانس مطلوب باشد. هر گونه تغییر در مصرف انرژی الکتریکی، باعث تغییر در ولتاژ و فرکانس میگردد. کنترل نیروگاه گازی با استفاده از عناصر کنترلی، برای ایجاد توازن بین تولید و مصرف، به وسیله کنترل ولتاژ و فرکانس مناسب انجام میشود.
(3-1 مقدمهای بر توربین گاز
توربین گازی، هوا را به عنوان سیال، بکار میبرد و توسط یک کمپرسور آن را متراکم مینماید. سوخت در
محفظه احتراق به هوای داغ افزوده و سپس محترق میگردد. هر یک از محفظه ها شامل مشعل-
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-07-29] [ 04:54:00 ب.ظ ]
|