ارشد تجربه محلی درعرصه جهانی شدن نگرش دانشجویان دانشگاه آزاداسلامی نسبت به ... |
7-2- جهانی شدن،یک پدیده چند بعدی:……………………………………………………………………….33
8-2- ابعاد جهانی شدن :……………………………………………………………………………………………..34
9-2- جهانی شدن اقتصاد: ……………………………………………………………………………………………34
10-2-جهانی شدن سیاست :…………………………………………………………………………………………34
11-2- جهانی شدن فرهنگ : :……………………………………………………………………………………….35
12-2- فوكویاما و نظریه ی آخرالزمان:……………………………………………………………………………35
13-2- مارشال مك لوهان با نظریه ی دهكده ی جهانی:…………………………………………………..36
14-2- آلوین تافلر با تئوری برترین ها:………………………………………………………………………….36
15-2- ساموئل هانتیگتون و نظریه ی برخورد تمدن ها:……………………………………………………37
16-2- نظریه مبادله جورج هومنز:…………………………………………………………………………………38
17-2- نظریه نظام جهانی والراشتاین:……………………………………………………………………………..42
18-2- جهانی شدن وفرهنگ:……………………………………………………………………………………….47
19-2- فرهنگ وجهانی شدن:……………………………………………………………………………………….49
20-2- هویت جهانی ومحلی:……………………………………………………………………………………….52
21-2- هویت های محلی درفرایند جهانی شدن . :…………………………………………………………..52
22-2- استراتژی امنیت فرهنگی:…………………………………………………………………………………..56
23-2- آثار تحولات ارتباطات برفرهنگ:…………………………………………………………………………60
24-2- جهانی شدن و سیاست:……………………………………………………………………………………..61
25-2- جهانی شدن حقوق بشر:……………………………………………………………………………………64
26-2- هویت های جغرافیایی وسیاسی:………………………………………………………………………….66
27-2- نقش دولت های ملی:……………………………………………………………………………………………67
28-2- جهانی شدن واقتصاد:…………………………………………………………………………………………….68
29-2- جهانی شدن اقتصاد و تأثیر آن بر وضعیت زنان:………………………………………………………..72
30-2- تاثیر جهانی شدن اقتصاد و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران:…………………………..78
فصل سوم روش شناسی تحقیق :……………………………………………………………………………………….85
1-3مقدمه:……………………………………………………………………………………………………………………….86
2-3-روش تحقیق:…………………………………………………………………………………………………………..86
3-3- جامعه آماری:………………………………………………………………………………………………………….86
4-3- حجم نمونه: :………………………………………………………………………………………………………….87
5-3- روش نمونه گیری: :…………………………………………………………………………………………………87
6-3- اهداف تحقیق:…………………………………………………………………………………………………………87
7-3- متغیرها:…………………………………………………………………………………………………………………89
8-3- رسانه های جمعی:………………………………………………………………………………………………….89
9-3- ارزش های اجتماعی:………………………………………………………………………………………………89
10-3- جنگ نرم:……………………………………………………………………………………………………………92
11-3-تعریف جنگ نرم:…………………………………………………………………………………………………92
فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیات ……………………………………………………..105
1-4- مقدمه:………………………………………………………………………………………………………………..106
2-4-تجزیه وتحلیل توصیفی متغیرها:………………………………………………………………………………….106
3-4- آزمون فرضیات :……………………………………………………………………………………………………….106
فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات : :………………………………………………………………………………..122
5-1- مقدمه :………………………………………………………………………………………………………………..123
5-2-نتایج آزمون فرضیه های تحقیق :…………………………………………………………………………123
5-3- نتایج آزمون فرضیه اول پژوهش:………………………………………………………………………………..124
5-4 محدودیت تحقیق: :……………………………………………………………………………………………………132
یک مطلب دیگر :
5-5-1پیشنهادات تحقیق :………………………………………………………………………………………… 133
منابع فارسی :…………………………………………………………………………………………………..135
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول1-4-1-توزیع فراوانی افرادموردمطالعه به تفکیک جنسیت:………………………………………….107
جدول1-4-2-توزیعفراوانیافرادموردمطالعه به تفکیک سن:……………………………………………………108
جدول 1-4-3-توزیع فراوانی افرادموردمطالعه به تفکیک تعداد اعضای خانواده:……………………..109
جدول1-4-4-توزیعفراوانیافرادموردمطالعهبراساس میزان درآمد سرپرست:……………………………..110
چکیده
جهانی شدن فرآیندی گریز ناپذیر است که پیامدهای آن جوامع را در ابعاد مختلف تحت تاثیر قرار می دهد.تاثیر این فرایند در حوزه های مختلف (اجتماعی ،اقتصادی و فرهنگی) از مو ضوعات بحث انگیز عصر حاضر است .در این پژوهش به بررسی نگرش دانشجو یان به پدیده جها نی شدن پرداخته شده است.
روش پژوهش حاضرازنوع پیمایشی بوده وجمع آوری داده هابا استفاده از پرسشنا مه صورت گرفته است. که بین جا معه نمونه ی 150نفری از جامعه آماری (دانشجوایان دانشگاه آزاد اسلامی)به شیوه تصادفی توزیع شده است .هدف از این پژوهش بررسی بیشتر این پدیده(جهانی شدن ) و ابعاد و حوزه های مختلف آن بنابر نگرش دانشجویان می باشد .براساس نتایج بررسی تاثیر رشته تحصیلی ،نگرش خانواده و گروه دوستان ،پایگاه اقتصادی و اجتماعی دانشجویان و رضایت مندی دانشجویان از سطح توسعه اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی کشور بر نگرش دانشجویان نسبت به پدیده جهانی شدن تایید می گردد .و بنابر نظر آنان جهانی شدن بر تمامی عرصه های زندگی اجتماعی بشراعم از اقتصاد ،فرهنگ وسیاست تاثیر دارد گاه مثبت ،گاه منفی ، گاه سازنده و گاه مخرب، این اثر در تمامی عرصه ها یکسان و یک نواخت نیست .
واژگان کلیدی:نگرش،دانشجویان،جهانی شدن
ماهیت و پیشینه جهانی شدن
جهانی شدن به معنای مصطلح ،از تلاش قدرتهای برتر برای شکل گیری یک ائتلاف بین المللی و پدید آمدن جامعه یکدست و مورد نظر جهانی ونیز فراهم شدن زمینه همکاری آحاد مردم با یکدیگر در چنین جامعه ای حکایت می کند که فناوری های پیشرفته اطلاعاتی و ارتباطی از نقشی اساسی در ایجاد آن برخوردارند.عمر جهانی شدن به معنای مصطلح و امروزی آن کمتر از سه دهه برآورد می
شود،هر چند زمینه فکری ظهور این پدیده را باید اواخر قرن 18و19 میلادی وهم زمان با انقلاب صنعتی ومدرنیته در غرب دانست.
طی تاریخ عوامل مختلفی جهان را به سوی یگانه شدن پیش برده اند و جهان به شیوه های متفاوتی ممکن بود یگانه شود. ادیان بزرگ ،امپراطوری ها ،اتحاد ملت ها، سلطه جهانی یک شرکت فراملیتی غلبه پرولتای جهانی و قالبهای دیگر هر یک ممکن بود جهان را به مکان واحد تبدیل کند.
از قرن پانزدهم به بعد چیزی که در میان دشواران غرب به تحول بزرگ معروف شده است تحولی که جامعه ی فئودالی اروپا را به سوی جامعه سرمایه داری سوق داد نیروی پویایی عمده ی جهان است. اما این نیرو هر روز کمتر از پیش به صورت یک نیروی کور عمل می کند. جهانی شدن از سده ی پانزدهم سرعت بیشتری گرفت و در دهه ی هفتاد قرن نوز دهم وارد مر حله ی جهش شد آنچه جهانی شدن معاصر را از مراحل قبل متمایز می سازد :سرعت ،قالبهای تازه و وسعت است.
قالبهای تازه جهانی شدن 4 مولفه را شامل می شود:1)فرد 2)جامعه 3)نظام جوامع(نظام بین الملل) 4)نوع بشر
جهانی شدن فرآیندی است که به موجب آن دولتهای مختلف به یکدیگر نزدیک و وابسته می شوند و حوادث و وقایع در زمانهای کوتاه به مکانهای دور تاثیر می گذارد. این موج تازه بوسیله رسانه های پیشرفته (اینترنت ، ماهواره،…،) همه ی مرز های جغرافیایی و تاریخی ، ملی و مذهبی را می پیماید و زندگی فردی و اجتماعی ملت ها را تحت تاثیر قرار می دهد . جهان امروز جهان ارتباطات و انفجار اطلاعات است و دیگر هیچ ملتی نمی تواند در گوشه ی از تعصب و تحجر خود فرو رود و از حوادث جهانی و نقص های بیرونی در امان بماند. از دهه هشتاد میلادی با پیشرفت برق آسای تکنولوژی و ظهور پدیده جهانی شدن ،شاهد چرخش علوم نظری در حوزههای علوم انسانی هستیم که به شکل گیری نسل چهارم نظریه پردازی در حوزه علوم اجتماعی شده است.
جهانی شدن با کلماتی همچون دهکده ی جهانی ،نظام نوین جهانی، بانک جهانی صندوق بین المللی پول و توسعه تکنولوژی حقوق بشر و دموکراسی و بالاخره عصر رسانه ها و ابر رسانه های عمومی همخوان و همراه است و از واژه هایی است که با تعابیر مختلف و مقاصد متفاوتی به کار می رود و از چشم اندازهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی قابل بررسی است.
فصل اول
کلیات تحقیق
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-07-30] [ 10:58:00 ب.ظ ]
|