دانلود بررسی آرای تربیتی سیاست نامه ی خواجه نظام الملک توسی |
2-4-تربیت ازمنظرقرآن…………………………………………………………………………………………………………15
2-5-رابطهی اخلاق وسیاست………………………………………………………………………………………………..17
2-6-هدف تربیت………………………………………………………………………………………………………………..21
2-7-ارتباط بین مقولههای فلسفی وجنبههای مختلف تعلیم وتربیت……………………………………………23
2-8-تعریف علم تعلیم وتربیت(آموزش وپرورش)…………………………………………………………………..23
2-9-علم تعلیم وتربیت…………………………………………………………………………………………………………24
2-10-ویژگیهای علم تعلیم وتربیت………………………………………………………………………………………26
2-11-آراءتربیتی درسدههای میانه…………………………………………………………………………………………..28
2-12-استفاده ازپندواندرزدرتربیت متربّیان………………………………………………………………………………29
2-12-1-قرآن و روش موعظه و پند و اندرز…………………………………………………………………………..29
2-12-2-شرایط لازم برای موعظه و پند و اندرز………………………………………………………………………29
2-13-تشکیل خانواده وبایدونبایدهای تربیتی…………………………………………………………………………..32
2-13-1-پذیرش مسئولیت شکست وجبران کمبودهای والدین …………………………………………………33
2-13-2-شناسایی کاستیها وتلاش درجهت رفع آنها ……………………………………………………………..34
2-13-3-انضباط ومهربانی……………………………………………………………………………………………………34
2-13-4-تفاوت بین سختبودن با ناتوانی………………………………………………………………………………35
2-14-تعلیم وتربیت……………………………………………………………………………………………………………..35
2-14-1-معنای تربیت درمنظراسلام……………………………………………………………………………………….37
2-14-2-تعلیم وتربیت واهمیت آن درجامعهی اسلامی…………………………………………………………….38
2-14-3-معنای تربیت ازمنظرمکاتب وادیان درغرب………………………………………………………………..40
2-15-حکمت نظری وعملی…………………………………………………………………………………………………43
2-15-1-غایت هستی…………………………………………………………………………………………………………..44
2-15-2-غایت زندگی انسان…………………………………………………………………………………………………45
2-15-3-خودیابی زمینهی خدایابی………………………………………………………………………………………..46
2-15-3-1-استنتاج……………………………………………………………………………………………………………..46
2-15-3-2-رشدوهدایت بندگان،فرجام رحمت الهی……………………………………………………………….47
2-16-تربیت ازمنظردین………………………………………………………………………………………………………..47
2-16-1- امکان تربیت…………………………………………………………………………………………………………48
2-16-2- حدودتربیت………………………………………………………………………………………………………….49
2-16-3- منزلت تربیت………………………………………………………………………………………………………..51
2-16-3-1-تأمل درماهیّت امررسالت…………………………………………………………………………………….53
2-16-3-2-تأمل درمعنای احیای نفس…………………………………………………………………………………..54
2-16-3-3-ارزیابی معناوگسترهی هدایت……………………………………………………………………………….55
2-16-3-4-تربیت ومعنای برترین میراث……………………………………………………………………………….56
2-17-ساحتهای تربیتی………………………………………………………………………………………………………57
2-17-1-تربیت تکوینی……………………………………………………………………………………………………… 57
2-17-2-تربیت شرعی…………………………………………………………………………………………………………58
2-18-فلسفهی تربیت…………………………………………………………………………………………………………..59
فصل سوّم:زندگینامهی خواجهنظامالملکتوسی
3-1-زندگینامهی خواجهنظامالملکتوسی………………………………………………………………………………62
3-2-اوضاع سیاسی – اجتماعی عصرسلجوقیان……………………………………………………………………….66
3-2-1-آلپارسلان………………………………………………………………………………………………………………67
3-2-2-ملکشاه…………………………………………………………………………………………………………………..67
3-3-سبک وشیوهی نگارش کتاب………………………………………………………………………………………….69
3-4-القاب………………………………………………………………………………………………………………………….74
3-5-آثارنظامالملک………………………………………………………………………………………………………………74
3-6-خاندان نظامالملک………………………………………………………………………………………………………75
3-7-نقش نظامالملک درنظامیه…………………………………………………………………………………………….76
3-11-اقدامات برجستهی خواجهنظام…………………………………………………………………………………..78
فصل چهارم:بررسی آرای تربیتی خواجه نظام الملک توسی
4-1-اندیشههای تربیتی اقتصادی خواجه نظام الملک باتوجه به کتاب سیاست نامه ……………………83
4-1-1-مداراباشهروندان ……………………………………………………………………………………………………83
4-1-2-توجه به امنیت……………………………………………………………………………………………………….83
4-1-3-نخبهسالاری…………………………………………………………………………………………………………..84
4-1-4-نظارت برکارگزاران………………………………………………………………………………………………..84
4-1-5-گردش مدیران……………………………………………………………………………………………………….85
4-1-6-توجه به رفاه عمومی………………………………………………………………………………………………86
4-1-7-توجّه به پژوهش …………………………………………………………………………………………………..86
4-1-8-اثرات تشویق وتنبیه دربرنامههای تربیتی……………………………………………………………………88
4-2-تربیت درجهت پیشگیری ازفساد…………………………………………………………………………………..91
یک مطلب دیگر :
4-3-نظامالملک وملک نظامیافته…………………………………………………………………………………………..95
4-3-1-خوراک………………………………………………………………………………………………………………….95
4-3-2-نامههاوفرمانها……………………………………………………………………………………………………….95
4-3-3-جانوران………………………………………………………………………………………………………………..96
4-3-4-داستانهاوحکایتهای تاریخی…………………………………………………………………………………..96
4-4-تربیت درنظم وترتیب………………………………………………………………………………………………..98
4-4-1-درترتیب باردادن خاص وعام………………………………………………………………………………….98
4-4-2-حفظ سلسله مراتب اداری ونظامی وحرمت سران لشکر…………………………………………….99
4-4-3-عدل وعدالت……………………………………………………………………………………………………….100
4-4-4-کمگویی وگزیدهگویی…………………………………………………………………………………………..107
4-5-برابری اقتصادی واجتماعی………………………………………………………………………………………..108
4-5-1-ویژگی یک محتسب……………………………………………………………………………………………..109
4-5-2-درمظالم نشستن پادشاه………………………………………………………………………………………….111
4-5-3-آثارغفلت پادشاه ازاحوال رعیت وکشور………………………………………………………………….112
4-5-4- ضرورت به کارگیری جاسوس دراصناف وگروهای مختلف……………………………………..112
4-5-5- لزوم پرهیزازشتاب درتصمیمگیری درامورمملکت…………………………………………………….113
4-5-6-لزوم پاسداری ازشریعت وپژوهشکردن درفرائض وسنت ها……………………………………..114
4-5-7- ضرورت اقامهی دادگری ومبارزه باخوارج………………………………………………………………114
4-6- اخلاق وسیاست درآراءخواجه ونقدی برسیاست عملی خواجه……………………………………..116
4-6-1-گروههای جامعه دراندیشهی خواجهنظامالملک…………………………………………………………116
4-6-2-مسألهی حیاتی دررکن بقای حکومت………………………………………………………………………120
4-6-2-1-عدالت شاه نسبت به رعیّت ………………………………………………………………………………123
4-6-2-2-جلوگیری ازظلم وزیرنسبت به مردم……………………………………………………………………123
4-6-2-3-جلوگیری ازظلم عمال بررعیّت………………………………………………………………………….123
4-6-2-4-جلوگیری ازظلم مقطعان بررعیّت……………………………………………………………………….124
4-6-2-5-جلوگیری ازظلم مردم بریکدیگر…………………………………………………………………………125
4-6-2-6- نظارت برامرقضاوت برای حسن اجرای عدالت…………………………………………………..125
4-6-2-7-ارتباط دین ودولت……………………………………………………………………………………………129
4-7-نکات تربیتی برای فرمان روا……………………………………………………………………………………..132
4-7-1-رازآفرینش سیرالملوک………………………………………………………………………………………….133
4-7-2-ضرورت شایستهسالاری………………………………………………………………………………………..134
4-7-3- تحلیل وانگیزههای انتقادی نظام الملک ازوضع دیوانی واداری موجود………………………..136
4-7-3-1-کردارنامهی سفیران…………………………………………………………………………………………..137
4-7-3-2-پادشاه…………………………………………………………………………………………………………….138
4-7-3-2-1-خیرخواهی یاخودخواهی………………………………………………………………………………140
4-7-3-2-2-هرج ومرج درگزینش…………………………………………………………………………………..140
4-7-3-2-3-شورا…………………………………………………………………………………………………………..141
4-7-3-2-4-تربیت برای سیاست……………………………………………………………………………………..142
4-7-3-2-5-دیدگاه خواجهنظامالملک نسبت به جایگاه زن………………………………………………….143
4-7-3-2-6-مصلحتاندیشی یک شاخصه ی تربیتی…………………………………………………………..146
4-7-3-2-7-ساماندادن روابط شهریاروسایرطبقات جامعه وگروههای مذهبی…………………………150
4-7-4-درتربیت پادشاهان………………………………………………………………………………………………..154
4-8-شاخصهی تربیتی درسیرالملوک………………………………………………………………………………….158
4-8-1-تربیت وتعلیم دین………………………………………………………………………………………………..158
4-8-2- رعایت عدالت نسبت به کارگزاران………………………………………………………………………..159
4-8-3-عدم شتابزدگی………………………………………………………………………………………………….165
4-8-4-سیرهی عملی نظامالملک……………………………………………………………………………………….160
4-8-5-لازم وملزوم بودن تربیت وسیاست…………………………………………………………………………163
4-8-5-1-اموردیوانی………………………………………………………………………………………………………164
4-8-5-2-امورنظامی……………………………………………………………………………………………………….166
4-8-5-3- تنظیم امورجاری مرکزترتیبات اجرایی دربار……………………………………………………….168
4-8-6-خواجهنظامالملک درجدال بادگراندیشان………………………………………………………………….171
فصل پنجم:نتیجه گیری وپیشنهاد
5-نتیجهگیری…………………………………………………………………………………………………………………..176
ارائهی پیشنهاد………………………………………………………………………………………………………………….178
نمودارها………………………………………………………………………………………………………………………….179
فهرست منابع…………………………………………………………………………………………………………………..184
چکیده:
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-07-30] [ 11:01:00 ب.ظ ]
|