دکتری زبان و ادبیات فارسی بررسی و مقایسه طرح واره های تصویری غزلیات سعدی ... |
2-4.معنیشناسی شناختی……………………………………………………………………………………..14
2-5. استعاره درمعنیشناسی شناختی…………………………………………………………………..16
2-5-1. اصول نه گانه ی استعارهی مفهومی……………………………………………………18
2-5-2. تفاوتهای استعارهی مفهومی و استعارهی سنتی……………………………………….21
2-5-3.مبانی تقسیم بندی استعاره………………………………………………………………24
2-5-3-1. قرارداد……………………………………………………………………………………….24
2-5-3-2.نقش و کارکرد………………………………………………………………….25
2-5-3-3.ماهیت………………………………………………………………………………26
2-5-3-4. عمومیت………………………………………………………………………….27
2-6. طرحواره های تصویری………………………………………………………………….28
2-6-1. ویژگیهای طرحوارههای تصویری………………………………………………….30
2-6-2. انواع طرحوارههای تصویری…………………………………………………………….31
2-6-2-1. طرحوارهی حجمی…………………………………………………………32
2-6-2-2. طرحوارهی حرکتی…………………………………………………………34
2-6-2-3. طرحوارهی قدرتی…………………………………………………………..36
فصل سوم: پیشینهی پژوهش
3-1. استعاره در بلاغت غربی…………………………………………………………………42
3-1-1. نظریهی مشابهت………………………………………………………………………….42
3-1-2. نظریهی تعاملی…………………………………………………………………………..43
3-1-3. نظریهی کاربردگرا……………………………………………………………………….44
3-2. استعاره در بلاغت اسلامی- ایرانی…………………………………………………….44
3-3. کاربرد معنیشناسی شناختی در تحلیل زبان و ادبیات فارسی…………………49
3-4.مطالعات زبانشناختی استعاره در اشعار سعدی و حافظ……………………………54
3-5.نقدی بر نظریهی استعارهی مفهومی…………………………………………………………..55
3-5-1.نقاط قوت………………………………………………………………………………………….55
3-5-2. نقاط ضعف……………………………………………………………………………………….57
فصل چهارم: تحلیل شناختیِ طرحوارههای تصویری
بخش اوّل: 4-1. طرحوارهی حجمی
4-1-1. طرحوارهی حجمیِ «سر» …………………………………………………………..66
4-1-1-1. طرحوارهی حجمی سر در غزلیات سعدی…………………………..67
4-1-1-2. طرحوارهی حجمی سر در غزلیات حافظ…………………………….68
4-1-1-3. تحلیل شناختی…………………………………………………………………..69
4-1-1-3-1. انتقاد اجتماعی در بستر عشق………………………………..69
4-1-1-3-2.مرز ممنوعهی عشق…………………………………………………73
4-1-1-3-3.عشق رفاقتی حافظ و عشق پرشور سعدی………………74
4-1-2. طرحوارهی حجمیِ «چشم»…………………………………………………………82
4-1-2-1. چشم معشوق در غزلیات سعدی و حافظ……………………………84
4-1-2-2. چشم عاشق در غزلیات سعدی و حافظ………………………………84
4-1-2-4. تحلیل شناختی……………………………………………………………………86
4-1-2-4-1.نگاه برونگرای سعدی و نگاه درونگرای حافظ………………………….88
4-1-2-4-2.نگاه متفکرانهی سعدی و نگاه احساسی حافظ………………………..95
4-1-2-4-3.نگاه حسی سعدی و نگاه شهودی حافظ…………………………………97
4-1-2-4-4.نگاه قضاوتگر سعدی و دریافتگر حافظ…………………………….100
4-1-3. طرحوارهی حجمی مرتبط با واژهی «دل»………………………………..101
4-1-3-1. دل به عنوان ظرف در غزلیات سعدی……………………………….102
4-1-3-2. دل به عنوان مظروف در غزلیات سعدی………………………….104
4-1-3-3. دل به عنوان ظرف در غزلیات حافظ………………………………..104
4-1-3-4. دل به عنوان مظروف در غزلیات حافظ……………………………..104
4-1-3-5. تحلیل شناختی………………………………………………………………….105
4-1-3-5-1. رویکردهای مشترک سعدی و حافظ به دل…………………………..105
4-1-3-5-2. رویکرد آفاقی سعدی و انفسی حافظ……………………………….107
4-1-4.سخن آخر……………………………………………………………………………..118
بخش دوم: 4-2. طرحوارهی حرکتی
4-2.طرحوارهی حرکتی …………………………………………………………………………121
4-2-1. طرحوارهی حرکت افقی…………………………………………………………….123
4-2-1-1. طرحوارهی مبدأ …………………………………………………………….. 124
4-2-1-2. طرحوارهی مسیر……………………………………………………………….125
4-2-1-3. طرحوارهی مقصد……………………………………………………………….126
4-2-2. طرحوارهی حرکت عمودی………………………………………………………..134
4-2-2-1.طرحوارهی صعود در غزلیات سعدی…………………………………..135
4-2-2-2. طرحوارهی سقوط در غزلیات سعدی………………………………..135
4-2-2-3. طرحوارهی صعود در غزلیات حافظ…………………………………..136
4-2-2-4. طرحوارهی سقوط در غزلیات حافظ………………………………….136
4-2-2-5. تحلیل شناختی…………………………………………………………………137
4-2-2-5-1.گرایش سعدی به طرحوارهی سقوط……………………….137
4-2-2-5-2. جایگاه معشوق در تفکر سعدی و حافظ………………..140
4-2-3. طرحوارهی چرخشی…………………………………………………………………..147
4-2-3-1. سعدی………………………………………………………………………………..148
4-2-3-2. حافظ…………………………………………………………………………………149
4-2-3-3. تحلیل شناختی………………………………………………………………….150
4-2-3-3-1.دیدگاه سعدی و حافظ دربارهی زمان………………………………..150
4-2-3-3-2. مرکزگرایی حافظ و مرکزگریزی سعدی………………………………..157
4-2-3-3-3. جبرگرایی حافظ و جبرشکنی سعدی…………………………………161
یک مطلب دیگر :
بخش سوم: 4-3. طرحوارهی قدرتی
4-3.طرحوارهی قدرتی…………………………………………………………………………….164
4-3-1.سعدی……………………………………………………………………………………….165
4-3-1-1.وجود مانع……………………………………………………………………….165
4-3-1-2.پذیرش مانع…………………………………………………………………….166
4-3-1-3. نسبیت مانع……………………………………………………………………167
4-3-1-4. مانع برای معشوق…………………………………………………………..167
4-3-2. حافظ………………………………………………………………………………………168
4-3-2-1. وجود مانع………………………………………………………………………168
4-3-2-2. پذیرش مانع……………………………………………………………………169
4-3-2-3. برداشت مانع………………………………………………………………….170
4-3-3. تحلیل شناختی: نگاهی گفتمانمدار به عشق………………………171
4-3-3-1.عشق به منزلهی پادشاهی………………………………………………172
4-3-3-2. پادشاه نامیدهشدن معشوق…………………………………………….173
4-3-3-3. رفتار پادشاهگونهی معشوق……………………………………………175
4-3-3-4. رویکرد سعدی و حافظ دربرخورد با مانع……………………..179
4-3-3-5. کارکرد استعارهی عشق به منزلهی پادشاهی…………………183
فصل پنجم: نتیجهگیری
خلاصه و نتیجه گیری………………………………………………………………………191
فهرست منابع و مآخذ……………………………………………………………………197
چكیده انگلیسی……………………………………………………………………….214
چکیده:
زبانشناسی شناختی به ارتباط میان زبان، ذهن و تجربیات فیزیکی- اجتماعی انسان میپردازد و به عنوان رویکردی معنابنیاد مجموعهای از نظریات را شامل میشود که استعارهی مفهومی و طرحوارهی تصویری از مهمترین آنهاست. استعارهی مفهومی به معنای ادراک مفهوم عینی یك پدیده از حوزهی «مبدأ» و انتقال آن به یك مفهوم ذهنی در حوزهی «مقصد» است و به عناصر و عوامل پیوند میان این دو حوزه، «نگاشت» میگویند. نگاشت یا انطباق میان دو حوزهی مبدأ و مقصد به كمك طرحوارههای تصویری انجام میگیرد كه جانسون در کتاب بدن در ذهن در سال 1987 بهشکلی گسترده به آن پرداخت. طرحوارههای تصویری، ساختهای مفهومیِ بنیادین و انتزاعی در ذهن هستند که بر اساس تجربیات و فعالیتهای بدنی در حین تعامل یا مشاهدهی جهان اطراف حاصل میشوند و مهمترین تقسیمبندی طرحوارهها به سه گروه: طرحوارهی حجمی، طرحوارهی حرکتی، طرحوارهی قدرتی میباشد. این رساله به بررسی و مقایسهی این سه طرحواره در یکچهارم از غزلیات سعدی و حافظ پرداخته است و چون در این دیدگاه، زبان وسیلهی شناخت است،کوشیده تا با بررسی چگونگی کاربرد این طرحوارهها، به شناخت بهتری از شخصیت فردی و اجتماعی این دو شاعر دست یابد.
طرحوارهی حجمی، از بودنِ مفهومی، درونِ مفهومی دیگر سخن میگوید و طرحوارهی حرکتی، برای مفاهیم، حرکت، مسیر، مبدأ و مقصد در نظر میگیرد و طرحوارهی قدرتی، برای بیان موانع و مشکلات مسیر حرکت کاربرد دارد. مهمترین دستاوردهای شناختی این پژوهش عبارتند از :
1- طرحواره حجمی مرتبط با واژهی «چشم» بیانگر آن است که نوع نگاه و شخصیّت سعدی و حافظ در دو قطب متضاد جای میگیرند. نگاه حافظ بیانگر شخصیّت درونگرا، شهودی، احساسی و دریافتگر اوست و نگاه سعدی گویای شخصیّت برونگرا، احساسی، متفکّر و قضاوتگر او.
2- طرحواره حجمی مرتبط با واژهی «سر» بیانگر آن است که عشق سعدی به خاطر شدت و حدت آن، به قلمرو «عشق پرشور» تعلق دارد و عشق حافظ به خاطر تداوم آن، به «عشق رفاقتی» نزدیک است. قرار داشتن مفهوم عشق در حجم «سر» نیز بیانگر تضاد دیرینهی عقل و عشق و نمادی از مبارزه ی مردم و طبقهی حاکم میباشد.
3- طرحوارهی حجمی مرتبط با واژهی «دل» بیانگر آن است که در غزلیات سعدی، فضای آفاقی بر حجم دل حاکم است و در غزلیات حافظ فضای انفسی غلبه دارد.
4- با توجه به طرحوارههای حرکت عمودی و چرخشی میتوان گفت که معشوق حافظ در شعر او جایگاهی بلندتر از معشوق سعدی دارد و نیز مفهوم انتزاعی زمان در شعر حافظ حرکتی دایرهوار دارد و در شعر سعدی حرکتی مارپیچ.
5- در حوزهی طرحوارهی قدرتی، ظلم و ستم معشوق و مانعانگیزی او مطرح شده است که میتوان آن را بیان نمادین ظلم و ستم پادشاهان بر مردم دانست.
فصل اول: مقدمه
1-1- تعریف مسأله
زبان به عنوان وجه تمایز انسان از حیوان، از دیرباز موضوعی فكری و فلسفی محسوب میشده و همواره مورد توجه دانشمندان و پژوهشگران بوده است؛ چنانکه دغدغهی شناخت زبان، منجر به شکلگیری دانش زبانشناسی شده تا زبان را به صورت تخصصی و علمی مورد بررسی قرار دهد. از طرف دیگر، محققان علوم شناختی برای زبان اهمیت زیادی قایلاند و آن را دریچهی ورود به ذهن میدانند. از نظر آنان زبان یكی از عالیترین نمودهای ذهن است كه هم محصول شناخت است و هم خود فرایندی شناختی به حساب میآید. از این رو، زبانشناسیِ شناختی، به عنوان مكتبی كه ساخت، یادگیری و استفاده از زبان را بهترین مرجعی میداند كه میتوان با استفاده از آن، شناخت انسان را توضیح داد، از جایگاه ویژهای در علوم شناختی برخودار است (نورمحمدی، 1387: 2).
اهمیت کاربرد شناختی زبان موجب شده تا آن را از دو دیدگاه مورد بررسی قرار دهند: یکی مجازی که خاص زبان ادبی و شاعرانه است و دیگری، حقیقی که به صورت زبان روزمره و متعارف ظهور پیدا میکند و نیز گفته اند:
زبان حقیقی یا خودكار: زبانی است كه صرفاً جنبهی اطلاعی و ارتباطی دارد و در متون علمی به كار میرود.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-08-08] [ 03:16:00 ب.ظ ]
|