دانلود رساله دکتری مبانی فلسفة سیاسی ژاک ماریتن |
مبحث دوم: آثار. 18
گفتار اول: در حوزۀ مابعد الطبیعه. 18
گفتار دوم: در حوزۀ فلسفه هنر. 20
گفتار سوم: در حوزۀ فلسفۀ سیاسی.. 21
مبحث سوم: زمینه های شکل گیری اندیشه های ماریتن.. 23
گفتار اول: ویژگی های زمانۀ ماریتن.. 23
گفتار دوم: ماریتن و تجدد ستیزی.. 28
فصل دوم: مبانی فلسفه تومائی و تأثیرات آن بر فلسفۀ ماریتن.. 31
مبحث اول: دلبستگی ماریتن به توماس آکویناس… 32
مبحث دوم: فلسفۀ تومایی و مبانی آن. 38
گفتار اول: رابطۀ فلسفه و دین در مکتب تومائی.. 38
گفتار دوم: خداشناسی در مکتب تومائی.. 41
گفتار سوم: مابعدالطبیعه در مکتب تومائی.. 44
گفتار چهارم: وجود و ماهیت… 45
گفتار پنجم: معرفت شناسی در مکتب تومائی.. 49
گفتار ششم: سیاست و اخلاق در مکتب تومائی.. 53
گفتار هفتم: مکتب تومائی در بستر تاریخ.. 54
گفتار هشتم: معارضان فلسفۀ نوتومایی.. 54
فصل سوم: مبانی نظری فلسفه سیاسی ماریتن.. 57
مبحث اول: چارچوب کلی نظریۀ ماریتن در فلسفۀ سیاسی.. 58
مبحث دوم: مبانی هستی شناسی (متافیزیکی) 62
گفتار اول: نیاز به مابعدالطبیعه تومائی.. 64
گفتار دوم: ماریتن و موضوع مابعدالطبیعه. 66
گفتار سوم: ماریتن و اصول اولیۀ عقل نظری.. 70
گفتار چهارم: مفهوم سوژه از نظرگاه ماریتن.. 72
گفتار پنجم: ماریتن و راه های اثبات وجود خداوند. 73
مبحث سوم: مبانی معرفت شناسی.. 75
گفتار اول: واقع انگاری انتقادی ماریتن.. 75
گفتار دوم: ماریتن و علم بما هو کلی.. 77
گفتار سوم: ماریتن و مشکل دکارتی.. 77
گفتار چهارم: ماهیت دانستن از دیدگاه ماریتن.. 80
گفتار پنجم: معرفت به واقعیت فیزیکی از نظر ماریتن.. 81
فصل چهارم: جایگاه انسان از دیدگاه ماریتن.. 83
مقدمه. 84
مبحث اول: دیدگاه های انسان شناختی مسیحیت قرون میانه و انسان گرایی نو. 85
گفتار اول: دیدگاه مسیحیت قرون وسطی.. 85
گفتار دوم: دیدگاه انسان گرایی نو. 86
مبحث دوم: عناصر اصلی انسان شناسانۀ ماریتن.. 89
گفتار اول: انسان گرایی پیشرفته. 89
گفتار دوم: رابطۀ انسان و جامعه. 90
گفتار سوم: تمایز میان فرد و شخص…. 91
الف: ریشه های مکتب اصالت شخص در اندیشۀ آکویناس… 93
ب: کاربردهای تمایز فرد و شخص…. 95
ج: نقد و بررسی دیدگاه ماریتن درباره تمایز شخص و فرد. 97
فصل پنجم: قانون طبیعی و حقوق بشر از دیدگاه ماریتن.. 101
مقدمه. 102
مبحث اول: قانون طبیعی در نظر ماریتن.. 103
گفتار اول: قانون طبیعی در قرائت کلاسیک و نو. 103
الف: قرائت کلاسیک از قانون طبیعی پیش از رنسانس… 104
ب: تلقی از قانون طبیعی پس از رنسانس… 106
ج: قانون طبیعی در دوران معاصر. 109
د: سایر قرائت های قانون طبیعی.. 110
ﻫ: نظریه های رقیب قانون طبیعی.. 112
گفتار دوم: قرائت ماریتن از قانون طبیعی.. 115
الف: قانون طبیعی به مثابة مبنایی برای حقوق بشر. 115
یک مطلب دیگر :
ب: تحلیل ماریتن از سابقۀ تاریخی قانون طبیعی.. 117
گفتار سوم: ارتباط هستی شناسی و معرفت شناسی ماریتن با نظر وی در بارۀ قانون طبیعی 119
الف: عامل هستی شناسانه. 120
ب: عامل معرفت شناسانه. 121
گفتار چهارم: معرفت ارتکازی و نقش آن در کشف حق های طبیعی.. 122
الف: نقش معرفت ارتکازی در تجربیات و معارف بشری.. 123
یکم: تجربۀ عرفانی.. 123
دوم: معرفت شعری.. 124
سوم: تجربۀ اخلاقی.. 124
ب: نقش معرفت ارتکازی در کشف حق های طبیعی.. 125
گفتار پنجم: قوانین الزام آور از چشم انداز ماریتن.. 126
الف: قانون طبیعی و قانون سرمدی.. 126
ب: قوانین طبیعی و قوانین ملل.. 127
ج: قوانین وضعی.. 129
مبحث دوم: حقوق بشر در نظر ماریتن.. 130
گفتار اول: خاستگاه حق های بشری و دسته بندی آنها 130
گفتار دوم: تمایز میان تملک و اعمال حق.. 132
گفتار سوم: دسته بندی حق ها 133
الف: حق حیات… 133
ب: حق آزادی و گونه های آن. 134
یکم: آزادی انتخاب… 135
دوم: آزادی از محدودیت… 135
گفتار چهارم: نقد و بررسی دیدگاه های ماریتن دربارۀ حقوق بشر. 139
فصل ششم: دولت و دموکراسی.. 143
مقدمه. 144
مبحث اول: نظریۀ دولت… 145
گفتار اول: خیر مشترک به مثابۀ خاستگاه قدرت… 145
الف: مفهوم، كاربرد و ویژگیهای خیر مشترک.. 145
ب: نقد و بررسی نظریۀ خیر مشترک.. 148
گفتار دوم: نظریۀ ابزار انگاری دولت… 150
گفتار سوم: اقتدار و حق حاکمیت… 153
گفتار چهارم: کثرت گرایی.. 155
مبحث دوم: دموکراسی.. 157
گفتار اول: سیاست به مثابۀ زمینه ساز اخلاق و معنویت… 157
گفتار دوم: پیوند مکراسی با اخلاق.. 160
گفتار سوم: دموکراسی و عقلانی کردن اخلاق زندگی سیاسی.. 162
گفتار چهارم: دموکراسی، ابزار کنترل دولت… 165
گفتار پنجم: نقد و بررسی دیدگاه ماریتن در بارۀ دموکراسی.. 167
فصل هفتم: رابطة دین و دولت… 171
مقدمه. 172
مبحث اول: رسالت فرهنگی و قدسی دین.. 173
گفتار اول: رسالت فرهنگی دین.. 173
گفتار دوم: رسالت قدسی دین.. 174
مبحث دوم: بُعد سیاسی کلیسا و نقش آن در تعالی بدنۀ سیاسی.. 176
مبحث سوم: اصول حاکم بر تنظیم رابطۀ دولت و کلیسا از نظر ماریتن.. 182
گفتار اول: اصول ثابت و پایدار. 182
الف: اصل آزادی کلیسا 183
ب: اصل تفوق کلیسا 183
ج: اصل همکاری کلیسا و دولت… 184
گفتار دوم: نقش توجه به عنصر تاریخ در تنظیم رابطۀ دولت و کلیسا 187
مبحث چهارم: اعمال اصول ثابت برای تأسیس جهان مسیحی جدید. 190
گفتار اول: جهان مسیحی جدید و ویژگی های آن. 190
گفتار دوم: اعمال اصول ثابت و پایدار بر جهان مسیحی جدید. 198
الف: اصل تأمین آزادی کلیسا 198
ب: اصل تفوق کلیسا بر دولت… 203
ج: اصل همکاری دولت با کلیسا 205
یکم: کلی ترین نوع همکاری.. 206
دوم: تصدیق عمومی به وجود خداوند. 207
سوم: انواع خاص همکاری متقابل.. 207
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-07-30] [ 07:59:00 ب.ظ ]
|