3-5 روش‌های گردآوری اطلاعات 45
3-5-1 منابع دادهها 45
3-5-1-1 مرحله کیفی تحقیق 45
3-5-1-2 مرحله کمی تحقیق 45
3-5-2 روش گردآوری دادهها 45
3-5-2-1 مرحله کیفی تحقیق 45
3-5-2-2 مرحله کمی تحقیق 46
3-6 روش سنجش پایایی سیستم 46
3-6-1 مرحله کیفی تحقیق 46
3-6-2 مرحله کمی تحقیق 46
3-7 روش سنجش روایی سیستم 47
3-7-1 مرحله کیفی تحقیق 47
3-7-2 مرحله کمی تحقیق 47
3-8 قلمرو پژوهش (زمان، مكان، موضوع) 47
3-9 روش های تجزیه و تحلیل داده ها 47
3-9-1 مرحله کیفی تحقیق 47
3-9-1-1روش کدگذاری 48
3-9-1-2  طبقه بندی 48
3-9-2 مرحله کمی تحقیق 48

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- مقدمه 50
4-2- تحلیل داده‌های کیفی حاصل از مصاحبه 50
4-3-1- تجزیه و تحلیل تم 50

پردازش گران آینده

مدت زمان حضور شما به اتمام رسیده است. لطفا دوباره وارد شوید تا از همان‌جایی که قطع شده‌اید، ادامه دهید.

 

4-3-2- نحوه کدگذاری مصاحبه با خبرگان 51
4-4- جمع آوری وکد گذاری داده های کیفی 51
4-4- تجزیه تحلیل داده های کمی 54
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1- مقدمه 73
5-2- ارائه نتایج حاصل از بخش کیفی 73
5-3- پاسخ به سوالات تحقیق 76
5-3-1- سوال اصلی تحقیق 76
5-3-2- سوالات فرعی تحقیق 77
5-4- نتیجه گیری 78
5-5- پیشنهادات 79
5-5-1- پیشنهادات برای سیاستگذاران 80
5-5-2- محدودیت های تحقیق 80
5-5-3- پیشنهادات برای تحقیقات آتی 80
منابع و مأخذ 81
ضمایم و پیوست ها: 83
 
فهرست جداول
عنوان                                                           صفحه
جدول(2-1). تحقیقات داخلی و خارجی مرتبط با تجاری سازی.. 20
جدول(2-2). تحقیقات داخلی مرتبط با تجاری سازی………. 21
جدول(2-3). راهبرد های تعاملات رسمی و غیررسمی انتقال فناوری دانشگاهی………………………………………. 26
جدول(2-4). طبقه بندی جدید مکانیزم های انتقال تحقیق     27
جدول(2-5): طبقه بندی جدید راهبرد های انتقال تحقیق….. 28
جدول(4-1). کدگذاری داده های محتوای مصاحبه در مورد عوامل موثر در انتخاب راهبرد تجاری سازی در بخش عوامل محیطی……….. 52
جدول(4-2). کدگذاری داده های محتوای مصاحبه در مورد عوامل موثر در انتخاب راهبرد تجاری سازی در بخش عوامل فردی………… 52
جدول(4-3). کدگذاری داده های محتوای مصاحبه در مورد عوامل موثر در انتخاب راهبرد تجاری سازی در بخش عوامل نهادی……….. 53
جدول(4-4). کدگذاری داده های محتوای مصاحبه در مورد عوامل موثر در انتخاب راهبرد تجاری سازی در بخش عوامل سازمانی……… 53
جدول(4-5) توصیف سن پاسخ دهندگان………………….. 54
جدول(4-6) توصیف مدرک تحصیلی پاسخ دهندگان………….. 55

یک مطلب دیگر :

 

جدول(4-7) توصیف متغیر عوامل محیطی ……………….. 56
جدول4-8) توصیف متغیر عوامل فردی………………….. 57
جدول4-9) توصیف متغیر عوامل نهادی ………………… 58
جدول4-10) توصیف متغیر عوامل سازمانی………………. 59
جدول4-11) آزمون كولموگروف- اسمیرنف برای متغیر های تحقیق  60
جدول4-12) نتایج تحلیل عاملی اکتشافی متغیر عوامل موثر محیطی   61
جدول4-13) نتایج تحلیل عاملی اکتشافی متغیر عوامل موثر فردی    62
جدول4-14) نتایج تحلیل عاملی اکتشافی متغیر عوامل موثر نهادی   63
جدول4-15) نتایج تحلیل عاملی اکتشافی متغیر عوامل موثر سازمانی 64
جدول4-16) نتایج تحلیل عاملی تائیدی برای متغیر توانمند سازی   67
جدول 4-17) شاخص های معنی داری و برازش مدل…………. 68
جدول4-18) آزمون تی متغیر عوامل فردی………………. 69
جدول4-19) آزمون تی متغیر عوامل نهادی……………… 69
جدول4-20) آزمون تی متغیر عوامل محیطی……………… 70
جدول4-21) آزمون تی متغیر عوامل سازمانی……………. 70
جدول4-22) آزمون فریدمن برای اولویت بندی عوامل اثرگذار بر انتخاب راهبرد تجاری سازی………………………………. 71

فهرست اشکال و نمودارها
عنوان                                                           صفحه
شکل(1-2). عوامل موثر بر تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی    7
شکل(1-2). عوامل موثر بر تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی    40
نمودار4-1) نمودار میله ای سن پاسخ دهندگان………….. 54
نمودار(4-2) نمودار میله ای مدرک تحصیلی پاسخ دهندگان… 55
نمودار(4-3) هیستوگرام  متغیر عوامل محیطی………….. 56
نمودار(4-4) هیستوگرام  متغیر عوامل فردی…………… 57
نمودار4-5) هیستوگرام  متغیر عوامل نهادی…………… 58
نمودار(4-6) هیستوگرام  متغیر عوامل سازمانی………… 59
نمودار( 4-7) مدل اندازه گیری عوامل موثر در حالت استاندارد    65
نمودار( 4-8) مدل اندازه گیری عوامل موثر در حالت اعداد معنی داری………………………… 66
نمودار(4-90 عوامل اصلی اثرگذار بر انتخاب راهبردهای تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی……………………………….. 71
 
چکیده
تا چندی پیش دانشمندان و پژوهشگران دانشگاه، از تجاری سازی پژوهش، امتناع می كردند و رسالت اصلی خود را صرفاً تولید دانش بدون عطف نظر به كاربرد آن در عرصه تولید، می دانستند. تا اینكه دانش به منشأ منحصر به ­فرد مزیت رقابتی تبدیل شد. امروزه دانشگاه ها تمایل فراوانی به تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی از خود نشان داده اند و مشاهده می شود که تجاری سازی دارایی های فكری به اهداف نهادی بسیاری از سیستم های دانشگاهی تبدیل شده است.
از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی در دانشگاه آزاد واحد رشت انجام پذیرفت که از منظر هدف کاربردی و از منظر گردآوری داده ها  از نوع آمیخته است. روش تحقیق در بخش کمی از نوع توصیفی-پیمایشی و در بخش کیفی از نوع اکتشافی می باشد. جامعه آماری در این تحقیق کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد رشت است. جهت گردآوری اطلاعات در مرحله کیفی، از مصاحبه نیمه ساختار یافته با خبرگان و در مرحله کمی، از پرسشنامه که یکی از ابزارهای رایج و روشی مستقیم برای کسب داده های تحقیق می باشد، استفاده شده استبر اساس یافته های حاصل از این تحقیق 26 مولفه در چهار بعد عوامل محیطی، نهادی،سازمانی و عوامل فردی مشاهده شد که به ترتیب در بعد عوامل محیطی سیاست های مرتبط با دارایی های فکری،زیرساخت های محیطی و منطقه ای،در دسترس بودن سرمایه گذاران، محیط دانشگاه، تراکم شرکت ها در یک منطقه و انتخاب آنها، وجود منابع انسانی توانمند و متخصص،عوامل مرتبط با دولت،موجود بودن انکوباتور ها  و موجود بودن قوانین حمایت کننده در بعد عوامل نهادی، فرهنگ دانشگاه ، دانشگاه و دپارتمان، مشوق ها،قوانین و مقررات حفاظت از محصولات و فناوریهای نوین و مصوبات حفاظت از دارایی‌های معنوی، ماموریت دانشگاه، اهداف دانشگاه، فعالیت های سابق و قراردادهای گذشته دانشگاه با صنعت و سیاست دانشگاه شناسایی شده. در بعد عوامل  سازمانی، هزینه های مرتبط با انتقال دانش ،ساختار معیوب دانشگاه، بها دادن به تحقیقات غیر کاربردی، بها دادن به تحقیقات غیر کاربردی و منابع دانشگاه (درآمد های تخصیص داده شده و بودجه برای تجاری سازی تحقیقات، حمایت های فنی، زیر ساخت های فیزیکی، ارتباطات) و نیز در بعد عوامل فردی، شاخص های انگیزه های فردی محقق، ویژگی های جمعیت شناختی(مثل سن محقق)، ویژگی های روانشناختی، تجربیات شغلی  و شبکه اجتماعی فرد مشاهده گردید.

واژگان کلیدی: تجاری سازی تحقیقات، عوامل موثر بر تجاری سازی، راهبرد های تجاری سازی
 

فصل اول

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...