علوم اجتماعی نقش اخلاق حرفهای در توسعه روزنامهنگاری از ... |
اخلاق.. 19
اخلاق از دید سقراط.. 19
اخلاق از نظر ارسطو. 20
اخلاق از نظر كانت.. 21
انقلاب در اخلاق.. 21
داوریهای اخلاقی و داوریهای فارغ از اخلاق.. 22
مهمترین نظریهها درباره اخلاق.. 23
عقلگروی اخلاقی.. 23
نسبیگرایی فرهنگی 25
نسبینگری اخلاقی.. 25
نظریههای اخلاقی ارزشنگر و تكلیفنگر. 27
دیدگاههای مشابه در اخلاق هندو 27
نظریه ذهنیگرایی اخلاقی.. 28
نظریه عاطفهگرایی 29
مكتب فایدهنگری.. 29
نظریه اخلاق مبتنی بر قرارداد اجتماعی.. 30
چیرگی دو مكتب اخلاقی.. 31
نظریات اخلاقی و جامعه. 32
جامعه و انواع مسائل اخلاقی.. 34
اخلاق كاربردی.. 34
اخلاقشناسی حرفهای.. 35
ورود اخلاقیات به روزنامهنگاری.. 36
اخلاق رسانهای.. 40
چرا اخلاق حرفهای به خطر میافتد؟. 41
1- عوامل اقتصادی: 41
2- موقعیت خاص: 41
3- منع قانونی: 42
4- نفع مالكان و ناشران: 42
5- خبر در برابر تبلیغ: 42
6- نگاه جامعه: 43
چهار نظریه مربوط به مطبوعات 43
نظریه اقتدارگرا 43
نظریه آزادیگرا 44
نظریه كمونیست شوروی.. 44
نظریه مسئولیت اجتماعی 45
نظریه مسئولیت اجتماعی مبنای نظرورزی درباره اخلاقرسانهها 46
زمینههای مقررات اخلاق حرفه روزنامهنگاری.. 49
الف – آگاهیدهی عمومی.. 49
ب – آزادی مطبوعات، شرط اساسی فعالیت روزنامهنگاری.. 49
پ – بیان حقیقت، وظیفه بنیادی روزنامهنگار. 49
ت- احترام به حیثیت فردی و زندگی خصوصی.. 50
پیشینه ادبیات.. 50
اسرار حرفهای و اصول اخلاقی روزنامهنگاران. 50
تجربه كشورهای دیگر در حوزه مقررات اخلاق حرفهای.. 52
گزارش تحقیق یونسكو در سال 1980 با عنوان اخلاقشناسی رسانهها 53
اصول اخلاقی حرفه روزنامهنگاری در ایران. 55
توسعه. 57
تعریف توسعه. 57
نظریه رسانههای توسعه. 60
توسعه روزنامهنگاری و مطبوعات در ایران. 63
رویكرد برنامههای توسعه در زمینه ارتباطات در ایران. 64
پیشینه مطالعات.. 65
بررسی تحقیقات انجام شده در داخل ایران. 65
تحقیقات انجام شده در خارج از ایران. 68
جمعبندی تحقیقات انجام شده در ایران و خارج از ایران. 69
فصل سوم 70
روش اجرای پژوهش… 70
روش كیو. 71
انتخاب گویهها 72
انتخاب نمونه تحقیق.. 73
مقیاس تحقیق.. 73
ارزشیابی گویههای تحقیق.. 73
گویههای مورد توافق.. 73
گویههای مورد اختلاف: 74
یک مطلب دیگر :
استخراج نتایج. 74
گویههای این پژوهش… 74
گویهها 74
فصل چهارم 81
یافتههای تحقیق.. 81
بررسی یافتهها بر اساس آزمون Q.. 82
الف) گویههای مورد توافق استادان علوم ارتباطات و روزنامهنگاری و سردبیران مطبوعات و سایتهای خبری.. 83
تفاوت فاحش در نگاه به گویههای مرتبط با فلسفه اخلاق.. 85
روزنامهنگاران اشتباهات خود را میپذیرند 86
ب) آرایه نزولی گویههای گونه اول (سردبیران مطبوعات و سایتهای خبری) 92
عدم پایبندی صدا و سیما به اخلاق حرفهای روزنامهنگاری.. 92
نقش ویرانگر آمیختگی تبلیغ بازرگانی با خبر. 93
موظف بودن رسانه به انعكاس نظر طرفی كه خبری بر علیهاش منتشر میكند 93
اهمیت اعتماد جامعه به یك رسانه. 94
حق جامعه برای رعایت استانداردهای حرفهای توسط رسانهها 95
ترد رسانهای كه اشتباه خود را اصلاح نكند 95
بیارتباطی توقیف مطبوعات با رعایت اخلاق حرفهای مطبوعاتی.. 95
ج) آرایه نزولی گویههای گونه دوم (استادان علوم ارتباطات و روزنامهنگاری) 102
نگاه فرهنگی به توسعه. 103
غیبت عالمان علوم اجتماعی و انسانی در برنامهریزیهای توسعه كشور. 103
رعایت استانداردهای حرفهای.. 103
نقش ویرانگر آمیختگی تبلیغ بازرگانی با خبر. 104
موظف بودن رسانه به انعكاس نظر طرفی كه خبری بر علیهاش منتشر میكند 104
د) گویههای مورد اختلاف پاسخگویان. 113
اختلاف نظر بر سر رعایت نكردن اخلاق حرفهای در تشكلهای مطبوعاتی از دلایل توسعهنیافتگی تشكلها 113
اختلاف نظر برسر نبود نهاد ناظر بر اعمال رسانهها از جانب خود آنها 114
اختلاف نظر بر سر رعایت حقوق مولفان و مصنفان در صدا و سیما 114
بحث و نتیجهگیری.. 123
محدودیتهای پژوهش… 128
پیشنهادها 129
فهرست منابع و مآخذ 131
فهرست منابع فارسی.. 132
فهرست منابع غیر فارسی.. 136
منابع اینترنتی.. 136
پیوستها و ضمائم 137
چكیده انگلیسی.. 143
فهرست جداول
جدول شماره 1. آرایه نزولی گویههای مورد توافق سردبیران و استادان علوم ارتباطات درباره 60 گویه پژوهش… 88
جدول 2. آرایه نزولی پاسخهای پاسخگویان گونه اول (27 نفر) به تمامی گویهها بهوسیله نرمافزار كوانل.. 98
جدول شماره 3. آرایه نزولی پاسخهای پاسخگویان گونه دوم (13 نفر) به تمامی گویهها بهوسیله نرمافزار كوانل.. 109
جدول 4. گویههای مورد اختلاف دو گونه پاسخگویان در موضوع نقش اخلاق حرفهای در توسعه روزنامهنگاری 116
جدول5. آرایه نزولی گروههای مورد مخالفت (بیشترین تشابه مخالفت یا بیشترین عدم توافق) دو گونه پاسخدهنده درباره نقش اخلاق حرفهای در توسعه روزنامهنگاری.. 117
جدول 6. آرایه نزولی گروه های مورد توافق (بیشترین تشابه موافقت) دو گونه پاسخدهنده درباره نقش اخلاق حرفهای در توسعه روزنامهنگاری.. 118
جدول 7. ماتریس ضریب همبستگی پاسخهای پاسخگویان گونه اول. 119
جدول 8. ماتریس ضریب همبستگی پاسخهای پاسخگویان گونه دوم. 120
جدول 9. جدول وزنی پاسخهای پاسخگویان گونه اول(27 نفر). 121
جدول 10. جدول وزنی پاسخهای پاسخگویان گونه دوم(13 نفر). 122
جدول شماره 11 نمونه گویههای ارسالی برای سردبیران مطبوعات و استادان علوم ارتباطات در تهران (1391) 138
چكیده
هدف از این پژوهش بررسی«نقش اخلاق حرفهای در توسعه روزنامهنگاری از دیدگاه سردبیران مطبوعات و استادان ارتباطات و روزنامهنگاری تهران» بود. پژوهش حاضر با استفاده از روش آماری كیو و نرمافزار كوانل انجام شد.
بعد از تدوین پرسشنامهای با 60گویه، پرسشنامهها برای 20 استاد و مدرس ارتباطات و روزنامهنگاری و 20 سردبیر مطبوعات و سایتها ارسال شد. این پژوهش به دنبال اثبات فرضیه خاصی نبود، بلکه قصد آن بود دیدگاه و نگرش سردبیران مطبوعات و استادان علوم ارتباطات در مورد اخلاق حرفهای روزنامه نگاری و نقش آن در رشد و توسعه این حرفه به دست آید.
متغیر وابسته این پژوهش «توسعه روزنامهنگاری» بود و متغیر مستقل «اخلاق حرفهای روزنامهنگاری» كه در 60 گویه مورد پرسش در دو گروه یادشده اجرا شد. دادهها با استفاده از نرمافزار كوانل تحلیل شد و ضریب همبستگی پیرسون 624/0 به دست آمد.
نتایج نشان داد كه دو گروه یاد شده در مورد ارتباط بین مسائل کمی مرتبط بین توسعه مطبوعات و ارتباط آن با اخلاق حرفهای روزنامهنگاری نظر موافقی ندارند،اما درباره مسائل کیفی مرتبط با توسعه روزنامهنگاری و ارتباط آن با اخلاق حرفهای و اهدافی که برای این پژوهش در نظر گرفته شده بود تا حدودی نظر موافق دارند.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-08-01] [ 05:14:00 ب.ظ ]
|