عقل و نقل به مثابۀ معیار سنجش گزارههای عرفان نظری |
ساختار تحقیق_ 7
نوآوریهای تحقیق_ 8
فصل اول: مدخل_ 10
گفتار اول: فرایند رخداد شهود و تبدیل آن به گزاره 11
ساحت اول: فرایند ادراک حضوری – شهودی_ 11
اصل اول: مناسبت_ 14
اصل دوم: ارتباط حضوری_ 16
اصل سوم: تأثیر گذاری_ 18
ساحت دوم: فرایند ادراک مفهومی – گزارهای_ 21
الف. گزارههای توصیفی_ 24
ب. گزارههای تبیینی_ 25
ج. گزارههای تفسیری_ 25
د. گزارههای استنباطی_ 27
ه. گزارههای تطبیقی_ 29
گفتار دوم: سنجش پذیری گزارههای عرفان نظری_ 32
الف. نظریه خطاناپذیری_ 32
ب. نظریه معیارناپذیری_ 34
ج. نظریه توصیفناپذیری_ 35
د. نظریه سنجشپذیری_ 39
اصل: لکل حکم معیار 40
الف. نقد نظریه خطاناپذیری_ 42
ب. نقد نظریه توصیفناپذیری_ 46
ج. نقد نظریه معیارناپذیری_ 48
گفتار سوم: ضرورت و غایت سنجش گزارههای عرفان نظری_ 51
فراز اول: ضرورت سنجش_ 51
فراز دوم: غایت سنجش_ 57
الف. اصلاح نقص عبارات و بیانات عارفان 57
ب. برون رفت از تقلید متتبعانه به نقد محققانه در تحقیق تعالیم عرفانی_ 61
ج. بررسی سنجشگرانه پیشفرضهای گزارههای عرفانی_ 66
اصل اول: تأخر گزاره از شهود 66
اصل دوم: تأثر گزاره از باور 68
گفتار چهارم: معیار و روش سنجش گزارههای عرفان نظری_ 71
الف. معیارهای سنجش گزارههای عرفانی_ 71
فراز اول: مفهوم میزان عرفان نظری_ 72
فراز دوم: مصداق میزان عرفان نظری_ 74
ب. روش سنجش گزارههای عرفانی_ 77
مرحله پیشاسنجش_ 77
مرحله سنجش_ 78
فصل دوم: میزان دینی_ 80
گفتار اول: شناسه میزان دینی_ 81
ساحت اول: ماهیت میزان دینی_ 82
یک مطلب دیگر :
ساحت دوم: اقسام میزان دینی_ 84
الف. میزان عملی و میزان علمی_ 85
ب. میزان تکوینی و میزان تدوینی_ 88
ج. میزان کلی و میزان جزئی_ 90
ساحت سوم: چرایی میزان دینی_ 94
فراز اول: اقسام علم حضوری_ 96
فراز دوم: علم حضوری انسان کامل معصوم 97
فراز سوم: خطاناپذیری انسان کامل معصوم در اخذ و تلقی و بیان 99
گفتار دوم: ماهیت معیارهای دینی در میزان دینی_ 104
احتجاجات و تنجیزات_ 106
اول: نصوص و ظواهر 113
ساحت اول: نصوص__ 115
ساحت دوم: ظواهر 116
فراز اول: فرایند ظهوریابی_ 117
فراز دوم: تقویت ظهور تصدیقی جدی_ 119
دوم: محکم و متشابه 122
فراز اول: تعریف محکم و متشابه 124
فراز دوم: اقسام محکم و متشابه 126
فراز سوم: نسبت نصوص و ظواهر با محکمات و متشابهات_ 128
گفتار سوم: نمونهْ سنجش دینی_ 130
فراز اول: صراط مستقیم از نگاه عرفان 131
فراز دوم: صراط مستقیم از نگاه قرآن 133
فصل سوم: میزان عقلی_ 138
گفتار اول: نقد عرفان به عقل_ 139
نقد عجز عقل در ادراک حقایق_ 144
گفتار دوم: شناسه میزان عقلی_ 151
فراز اول: ماهیت میزان عقلی_ 151
فراز دوم: ساحت میزان عقلی_ 156
الف. نظریه پیشین بنیاد 156
ب. نظریه نوبنیاد 159
گفتار سوم: معیارهای عقلی در میزان عقلی_ 163
فراز اول: ضروریات و نظریات_ 164
تکمیل: نقد عقل به خطای ادراک_ 166
فراز دوم: ملاک تشخیص صدق نظریات_ 172
الف. نظریه پیشین بنیاد (= نظریه ارجاع ) 172
ب. نظریه نو بنیاد (= نظریه نقد عقل به عقل ) 178
فراز سوم: اعتبار سنجی نظریات_ 189
گفتار چهارم: نمونهْ سنجش عقلی_ 193
فراز اول: ماهیت اطلاق ذاتی مقسمی از نگاه عرفان 193
فراز دوم: نقد دیدگاه عرفا درباره تفسیر اطلاق ذاتی_ 195
خاتمه و نتیجه 199
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-08-02] [ 01:47:00 ق.ظ ]
|