2-2-8- تعریف کارایی………………………………………………………………………………………. 16
2-2-9- مفهوم بهره وری……………………………………………………………………………………… 17
2-2-10 روشهای کلی اندازه گیری کارایی………………………………………………………………… 19
2-2-10-1روشهای پارامتری………………………………………………………………………………….. 19
2-2-10-2 روشهای غیرپارامتری…………………………………………………………………………….. 19
2-2-11انواع کارایی…………………………………………………………………………………………….. 22
2-2-11-1 كارایی فنی یا تكنیكی……………………………………………………………………………. 22
2-2-11-2 كارایی تخصیصی…………………………………………………………………………………. 23
2-2-11-3 كارایی اقتصادی…………………………………………………………………………………… 23
2-2-11-4 كارایی مقیاس……………………………………………………………………………………… 23
2-2-12 روش تحلیل پوشش دادهها……………………………………………………………………….. 24
2-2-13 اندازه گیری کارایی با روش تحلیل پوششی داده ها………………………………………….. 26
2-2-13-1 روش تابع مرزی تصادفی………………………………………………………………………. 26
2-2-13-2روش تحلیل پوششی داده ها……………………………………………………………………. 26
2-2-14 تحلیل پوششی داده ها………………………………………………………………………………. 27
2-2-15 انواع مدلهای تحلیل پوششی داده ها…………………………………………………………….. 30
2-2-16 مزایای روش تحلیل پوششی دادهها……………………………………………………………… 37
2-2-17معایبDEA…………………………………………………………………………………………… 37
2-2-18 ویژگیهای تحلیل پوششی داده ها…………………………………………………………………. 38
2-2-19 قابلیتهای کاربردی تحلیل پوششی دادهها………………………………………………………. 38
2-2-20 رتبه بندى در روش تحلیل پوششی دادهها…………………………………………………….. 38
2-3 پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………………………….. 39
2-3-1 تحقیقات خارجی………………………………………………………………………………………. 39
2-3-2 تحقیقات داخلی……………………………………………………………………………………….. 42
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
3-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………………. 46
3-2 جامعه آماری……………………………………………………………………………………………….. 46
3-3 پارامترها……………………………………………………………………………………………………… 47

پایان نامه و مقاله

 

3-3-1 ورودی­ها……………………………………………………………………………………………….. 47
3-3-2 خروجی­ها……………………………………………………………………………………………….. 47
3-4 شاخص­ها (پارامترهای) ورودی……………………………………………………………………….. 48
3-4-1 کل دارایی……………………………………………………………………………………………….. 48
3-4-2 حقوق صاحبان سهام………………………………………………………………………………….. 49
3-5 شاخص­ها (پارامترهای) خروجی………………………………………………………………………. 50
3-5-1 نسبت جاری……………………………………………………………………………………………. 50
3-5-2 سود خالص……………………………………………………………………………………………… 51
3-5-3 شاخص EPS………………………………………………………………………………………….. 52
3-5-4 رشد فروش……………………………………………………………………………………………… 53
3-6 روش گردآوری داده­ها…………………………………………………………………………………… 54
3-7 روش­های آماری مورد استفاده………………………………………………………………………….. 54
3-8 درباره نرم­افزار DEA-SOLVER…………………………………………………………………. 55
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق
4-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………………. 57
4-2اطلاعات تحلیلی برای DMUها توسط DEA-SOLVER………………………………….. 57
4-2-1 تجزیه تحلیل شرکتهای تعاونی با مدل CCR-Inputو CCR-Output………………. 57

یک مطلب دیگر :

 
 

4-2-2تجزیه تحلیل شرکتهای تعاونی با مدل BCC-InputوBCC-Output………………… 96
4-3 رتبه بندی واحدهای کارا و ناکارادرمدلCCR-InputوCCR-Output………………….. 133
4-3-1 واحدهای کارا در سال 90 در مدلCCR-InputوCCR-Output…………………… 133
4-3-2واحدهای ناکارا در سال 90 درمدلCCR-InputوCCR-Output…………………….. 133
4-3-3واحدهای کارا در سال 91درمدلCCR-InputوCCR-Output………………………… 134
4-3-4واحدهای ناکارا در سال 91 درمدلCCR-Input وCCR-Output…………………… 134
4-4رتبه بندی واحدهای کارا و ناکارا درمدل BCC-Input و BCC-Output……………… 135
4-4-1واحدهای کارا درسال 90 درمدلBCC-InputوBCC-Output……………………….. 135
4-4-2 واحدهای ناکارا درسال 90 درمدلBCC-InputوBCC-Output…………………….. 135
4-4-3واحدهای کارا درسال 91 درمدلBCC-InputوBCC-Output……………………….. 136
4-4-4واحدهای ناکارا درسال 91 درمدلBCC-Input وBCC-Output…………………….. 136
فصل پنجم: خلاصه و نتیجه گیری
5-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………………. 138
5-2 خلاصه و نتیجه گیری…………………………………………………………………………………….. 138
5-3 محدودیت های تحقیق…………………………………………………………………………………… 139
5-4 پیشنهادهای کاربردی تحقیق…………………………………………………………………………….. 139
5-5 پیشنهاد برای تحقیقات آتی……………………………………………………………………………… 140
5-6 فهرست منابع و مآخذ……………………………………………………………………………………. 141
5-6-1 منابع فارسی…………………………………………………………………………………………….. 141
5-6-2 منابع انگلیسی…………………………………………………………………………………………… 145
چکیده
یکی از دغدغه های مدیران سازمان ها، آگاهی آنها از عملکرد سیستم های تحت مدیریت آنهاست. هدف اصلی این تحقیق، یافتن مقادیر کارایی هر یک از شرکت های تعاونی شهرستان رشت و شناسایی دلایل ناکارایی شرکت های تعاونی مورد بررسی با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده ها می باشد. در نهایت درصدد ارائه راهکارهای منطقی بهبود عملکرد شرکت های تعاونی و ارائه استراتژی مناسب با استفاده از این تکنیک هستیم.
کارایی هر یک از واحدهای شرکت های تعاونی به عنوان متغیر وابسته و شاخص های ورودی و خروجی به عنوان متغیرهای مستقل در نظر گرفته می شوند.
پژوهش حاضر فرضیه ندارد، بلکه سنجش کارایی، مقایسه و تحلیل صورت می گیرد. این تحقیق در سطح شرکت های تعاونی شهرستان رشت انجام می شود و بالطبع قابلیت اجرا در شرکتهای تعاونی را دارد. نوع و روش تحقیق، تحلیلی ـ توصیفی بوده،روش گردآوری اطلاعات، کتابخانه ای و میدانی می باشد. ابزار گردآوری اطلاعات، اسنادو مدارک موجود در شرکت های تعاونی شهرستان رشت بوده و در نهایت داده های مرتبط به شاخص ها با استفاده از مدل انتخابی و تحت نرم افزار DEA-SOLVERحل شده و خروجی ها تحلیل شدند.
کلید واژگان: تحلیل پوشش داده ها (DEA)، کارایی، ارزیابی عملکرد، رتبه بندی، ترازنامه.
1-1 مقدمه
امروزه به دلیل پیچیدگی های فزاینده محیطی، محدودیت منابع و امکانات تولید و رشد سریع هزینه ها موضوع افزایش کارایی و بهره وری کلیه مؤسسات، کانون توجه مدیران قرار داده و ضرورت کاربرد اصول علمی و مدیریتی را در این بخش توجیه می کند. یکی از مهم ترین این اصول اندازه گیری کارایی است. ارزیابی عملکرد و متعاقب آن رتبه بندی واحدهای سازمانی به صورت روش های سنتی با استفاده از نسبت های مالی و شاخص های مالی رایج صورت می­پذیرد که این امر مسئله ارزیابی عملکرد را به چالش واداشته است.تحلیل پوششی داده­ها تکنیکی است که از کلیه مشاهدات گردآوری شده برای اندازه­گیری کارایی استفاده می­کند در واقع این روش با استفاده همزمان از چندین ورودی و چندین خروجی برخلاف روش­های سنتی هر کدام از مشاهدات را در مقایسه مرز کارا بهینه می­کند(مهرگان، 1383).
بنابراین در تحقیق حاضر، با هدف بررسی و شناخت مدل تحلیل پوششی داده ها و ارزیابی کارایی و بهره­وری شرکت های تعاونی با استفاده از مدل تحلیل مذکور، پس از مرور ادبیات موضوعی مربوط از میان جامعه آماری کل شرکت های تعاونی، تعداد 21 شرکت ناهمگن در شرکت های تعاونی که دارای صورت حساب (ترازنامه) و صورت سود و زیان از تاریخ 1/1/90به مدت دو سال لغایت 29/12/91 انتخاب شدند. سپس با جمع آوری اطلاعات لازم، ارزیابی کارایی و بهره وری شرکت های تعاونی و رتبه بندی آنها پرداخته شد و در پایان نیز پیشنهاداتی برای مدیران ارائه شد.
رتبه بندی شرکت ها نقاط ضعف و قدرت شرکت ها و همچنین فرصت ها و خطرات سرمایه گذاری در آنها را به خوبی مشخص می کند. روش های نوین در برآورده کردن کارایی ما را متوجه روشی نو با رویکردی جامع به نام تحلیل پوششی داده ها (DEA) معطوف می دارد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...