آفت کش های ارگانوفسفر از جمله معمول ترین ترکیبات شیمیایی می باشند که به منظور حفاظت از محصولات کشاورزی و دام ها استفاده می شوند.این ترکیبات مهار کننده استیل کولین استراز بوده و در ایران به عنوان سومین علت مسمومیت و عات اصلی مرگ و میر ناشی از مسمومیت گزارش شده اند.با این وجود به دلیل افزایش نیاز محصولات کشاورزی استفاده از آفت کش ها اجتناب ناپذیر است.بیشتر روشهای فیزیکی و شیمیای که برای رفع آلودگی ناشی از ترکیبات ارگانوفسفره به کار می روند نقایص و مشکلات زیادی دارند بنابر این برای هیدرولیز این ترکیبات یک فن آوری سالم و بی خطر مورد نیاز است.شناخته شده ترین هیدرولیز ترکیبات ارگانوفسفره OPH نام دارد که در باکتری Flavobacterium ATCC 27551 و P. diminuta MG یافت شده است.اما از آنجا که یک آنزیم درون سلولی است نفوذ ترکیبات به داخل سلول و در نتیجه سرعت تجزیه محدود می شود.در این مطالعه به دنبال باکتری بودیم که قدرت هیدرولیز کنندگی و مقاومت بالایی در برابر این سموم داشته باشد. چندین گونه از باکتری های جدا شده از حوضچه آب و لجن و خاک مرطوب اطراف کارخانه تولید آفت کش با موفقیت جدا سازی شد.سوش های جدا شده قادر بودند از دیازینون و کلرپیرفوس به عنوان منبع کربن و انرژی استفاده کنند.2 سوش جدا شده رشد قابل توجهی در محیط کشت با غلظت 1000 میلی گرم در لیتر از سم دیازینون و کلرپیرفوس داشتند که آنها را. Slu1و  Sluنامگذاری شد و برای بررسی بیشترانتخاب شدند.تست های بیوشیمیایی و آنالیز SrRNA 16نشان داد هر دو سوش از خانواده سیترد باکتر بودند.آنالیز  FPLCنشان داد که کاهش سموم دیازینون و کلرپیرفوس در 5 روز صورت می گیرد.دو سوش  Slu1و Sluهمچنین نیز می توانند در محیط MSM آگار حاوی سم مالاتیون رشد کرده و از آن به عنوان منبع کربن و انرژی استفاده کنند.این اولین گزارش از کاهش ترکیبات ارگانوفسفر بوسیله

 خانواده سیترو باکتر است.قطعا  Sluو Slu1  در کاهش ترکیبات ارگانوفسفر موثر هستند.

لغات کلیدی:جداسازی.حشره کش ارگانوفسفر.دیازینون.کلرپیرفوس.کاهش

 

1-1- مقدمه

در پی پیشرفتهای قرن اخیر در سنتز مواد شیمیایی ترکیبات جدیدی ساخته شده است که برخی از آنها سمی هستند و رها سازی این ترکیبات سمی در محیط زیست و در معرض قرار گرفتن پسماندها به دلیل کاربرد زیاد این ترکیبات به عنوان آفت کش,حلال,مواد منفجره,خنک کننده رنگ در کاربرد های صنعتی و کشاورزی در دهه های اخیر افزایش یافته است[1]. از جمله این ترکیبات سنتزی ترکیبات ارگانوفسفر هستند که شامل آفت کش ها و عوامل شیمیایی عصبی[1]می باشند[2]. به دلیل رها شدن ناگهانی یا مدیریت ضعیف پسماند آفت کش ها آلودگی خاک و آبهای زیر زمینی در منطقه ایجاد می شود[3]. بنابر این,نیاز مهمی در تکامل فن آوری تصفیه زیستی به منظور تسهیل تجزیه آلودگی های ارگانوفسفر احساس می شود[4].بیشتر روش های فیزیکی و شیمیایی از قبیل استفاده از حرارت,سوپر اکسیداز,دی اکسید کربن و غیره که برای رفع آلودگی ناشی از ترکیبات ارگانوفسفر به کار می روند نقایص و مشکلات زیادی دارند زیرا این روش ها اغلب سمی ,حساسیت زا ,خورنده و غیر اختصاصی هستند و به محیط زیست آسیب می رسانند بنابر این برای هیدرولیز ترکیبات سمی یک فن آوری سالم و بی خطر نیاز است[5]. تصفیه زیستی روشی موثر و بی خطر است و به فر آیندی اطلاق می شود که در آن پسماند های عالی تحت شرایط کنترل شده تجزیه می شوند.درطی این فر آیند نمونه به سطح بی ضرر تر یا به غلظتی کمتر تبدیل می شود.تصفیه زیستی[2] با استفاده ار میکروبها به منظور سم زدایی و تجزیه آلودگی انجام می گیرد و به عنوان روشی موثر در بیوتکنولوژی به منظور پاکسازی محیط آلوده مورد توجه سوش های باکتریایی متعلق به گروه های تاکسونومی مختلف,توانایی تجزیه دامنه وسیعی از حشره کش های ارگانوفسفره و دیگر آفت کش ها را دارند[6]. این سوش ها دارای فسفو تری استرازی با دامنه سوبسترای وسیع می باشند[7]. اگرچه استفاده از سوش های طبیعی به عنوان کاتالیز کننده های حیاتی روش جالبی برای تیمار ترکیبات ارگانوفسفره است اما عدم توانایی ترکیبات ارگانوفسفره در عبور از عرض غشا قدرت کاتالیتیکی را کاهش می دهد[8]. آنزیم هایی که بر سطح ارائه می گردند این مزیت را دارند که ترکیب ارگانوفسفره به عنوان سوبسترا به راحتی در دسترس آنها قرار می گیرد در صورتی که در سوش های طبیعی در دسترس قرار گرفتن ترکیب ارگانوفسفره مرحله محدود کننده سرعت در تجزیه است[9].

 

1-2- چرا از آفت کش ها اینقدر

یک مطلب دیگر :

وب سایت شرق موزیک

 استفاده می کنیم

دلایل زیر بیانگر استفاده ار آفت گشها می باشد

  • حدود 6 میلیارد نفر در جهان باید تغدیه کنند و گیاهان نیز این غذا را استفاده می کنند.
  • 30هزار علف هرزه وجود دارد.
  • 30 درصدمحصولات به خاطر آفت از بین می روند.
  • یک میلیون گونه حشره در جهان وجود دارد.
  • 80 تا100 هزار نوع بیماری وجود دارد.
  • بیماری هایی وجود دارند که منشا آنها حشرات می باشند.
  • سه هزار گونه کرم وجود دارند.
  • شهر سازی و شهر نشینی در حال گسترش است.
  • هزینه زیادی به خاطر آفات مصرف(حدود 100 بیلیون دلار)می شود.
  • با حذف آفت کش ها حدود25 درصد محصولات در سراسر دنیا از بین می روند.
  • با استفاده از آفت کشها با خرج یک دلار 4 دلار سود بدست می آید[10] .

1-3- عمده عللی که باعث شد تا جهت جداسازی این میکروارگانیسم ها اقداماتی صورت بپذیرد به این شرح است

  • استفاده بیش از حد و بی رویه آفت کش ها در کشور که باعث آلودگی محیط زیست می شود , چرا که این ترکیبات عمدتا در محیط زیست پایدارند و می توانند از طریق آبهای آلوده به مناطق دیگر رفته و حتی آبهای زیر زمینی را نیز آلوده کنند ولی آنچه اینجا مطرح است انتقال این ترکیبات به فاضلاب های صنعتی و آب راهها و در نهایت رودخانه ها و در یاها می باشد که باعث آسیب های جدی به موجودات و محیط زیست میشود.
  • مسمومیتهای ناشی از سموم آفت کش ها که ممکن است از طریق استعمال و یا از طریق مواد غذایی آلوده و حتی از طریق پوست و یا استنشاق آنها باشد.
  • رفع آلودگی مناطق آلوده با عوامل جنگی ارگانوفسفره مثل سومان ,سارین و تابون.
  • تولید پادهزهایی جهت خنثی کردن افرادی که با عوامل جنگی ارگانوفسفره آلوده شده اند و یا احتمالا خواهند شد.
  • ایجاد ضد عفونی کننده هایی برای مواد غذایی آلوده شده با سموم آفت کش ارگانوفسفره

1-4- آفت کش ها

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...