فهرست مطالب

عنوان                                                                                                صفحه

چکیده ……………………………….. 1

فصل اول: كلیات پژوهش

مقدمه ……………………………….. 3

بیان مساله ……………………………. 3

سوال های پژوهش…………………………. 6

اهمیت و ضرورت پژوهش…………………….. 7

اهداف پژوهش……………………………. 10

الف:هدف کلی……………………………. 10

ب: اهداف ویژه………………………….. 10

محدوده های پژوهش……………………….. 11

تعریف واژه ها و اصطلاحات ………………… 11

فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش

مقدمه…………………………………. 13

بخش اول: پارک های علم و فناوی……………. 14

تعریف و تاریخچه پارك های علم و فناوری…….. 14

پیشینه پارك علم و فناوری………………… 15

اهداف پارك علم و فناوری…………………. 18

جایگاه پارك علم و فناوری………………… 19

انواع پارك های علم و فناوری……………… 19

ویژگی های اصلی پارك های علم و فناوری……… 20

خدمت ارائه شده در پارک های علم و فناوری       21

سابقه تاسیس پارک علم و فناوری در ایران ………22

هدف اصلی پارك علم و فناوری دانشگاه تهران      23

خدمات پارك علم و فناوری دانشگاه تهران…….. 25

چشم انداز پارك علم و فناوری دانشگاه تهران     26

دیدگاه های متفاوت نسبت به پارك های علم و فناوری 26

بخش دوم: کارآفرینی……………………… 27

مفهوم كارآفرینی و سیر تاریخی و تكاملی آن      27

تاریخچه كارآفرینی………………………. 28

اهمیت كارآفرینی………………………… 29

رویکرد ویژگی های روان شناختی کارآفرینان ………29

ضرورت پرورش و آموزش كارآفرینان…………… 30

آموزش كارآفرینی………………………… 32

نظریه آموزش كارآفرینی…………………… 33

محتوا و برنامه آموزش كارآفرینی…………… 34

تاریخچه كارآفرینی در ایران………………. 36

اهمیت کارآفرینی در اشتغال زایی…………… 38

آمار فارغ التحصیلان و بیکاران در بخش کشاورزی   39

پارک های علمی و فناوری و کارآفرینی…. ………40

قسمت دوم: پیشینه پژوهش………………….. 41

الف) پیشینه پژوهش های انجام شده در داخل کشور  41

ب)پیشینه پژوهش های انجام شده در خارج از کشور  46

مدل نظری پژوهش…………………………. 55

فصل سوم: روش شناسی پژوهش

     مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………. 56

روش تحقیق……………………………………………………………………………………………………………….56

جامعه آماری………………………………………………………………………………………………………………56

بر آورد حجم نمونه………………………………………………………………………………………………………..56

روش نمونه گیری…………………………………………………………………………………………………………..57

روش جمع آوری اطلاعات………………………………………………………………………………………………57

ابزار گرد آوری اطلاعات…………………………………………………………………………………………………57

روایی……………………………………………………………………………………………………………………………58

پایایی……………………………………………………………………………………………………………………………59

متغیرهای پژوهش……………………………………………………………………………………………………………60

فرضیه های تحقیق…………………………………………………………………………………………………………..60

روش تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………………………………………………………………..62

 

 

 

 

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

 

مقدمه…………………………………. 64

بخش اول: آمار توصیفی……………………. 64

بخش دوم: آمار استنباطی………………….. 76

معادلات رگرسیون گام به گام………….. ………77

 

فصل پنجم: خلاصه، نتیجه گیری و پیشنهادها

خلاصه پژوهش ……………………………. 82

بحث و تفسیر……………………………. 83

پیشنهاد های پژوهش………………………. 88

الف: پیشنهادهایی مبتنی بر نتایج پژوهش…….. 88

ب: پیشنهادهایی مبتنی تجارب پژوهشگر……….. 93

ج: توصیه به پژوهشگران دیگر………………. 93

منابع ………………………………… 95

پیوست ها………………………………. 103

 

 

 

پایان نامه و مقاله

 

 

 

 

 

 

 

فهرست جدول ها

 

عنوان                                                                                         صفحه

جدول 2-1: تعداد پارک ها ومراکز رشدعلم و فناوری مستقر در سراسر کشور………………………………….. 21

جدول 3-1: تناظر متغیرهای پژوهش با گویه های پرسشنامه 58

جدول 3-2: محاسبه آلفای کرونباخ برای متغیرهای پژوهش 59

جدول 4-1: جدول توزیع فراوانی جنسیت پاسخگویان  64

جدول 4-2:جدول توزیع فراوانی سن پاسخگویان      65

جدول 4-3: جدول توزیع فراوانی سطح تحصیلات پاسخگویان  65

جدول 4-4: جدول توزیع فراوانی رشته تحصیلی پاسخگویان 66

جدول 4-5: جدول توزیع فراوانی سابقه کار پاسخگویان   66

جدول 4-6: میانگین و انحراف استاندارد متغیر فعالیت های آموزشی……………………………………… 67

جدول 4-7: میانگین و انحراف استاندارد متغیر فعالیت های پژوهشی……………………………………… 67

جدول 4-8: میانگین و انحراف استاندارد متغیر حمایت های مالی و معنوی…………………………………. 68

جدول 4-9: میانگین و انحراف استاندارد متغیر ایجاد فرصت های شغلی……………………………………… 69

جدول 4-10: میانگین و انحراف استاندارد متغیر فعالیت های آموزشی……………………………………… 69

جدول 4-11: میانگین و انحراف استاندارد متغیر ایجاد زمینه های کارآفرینی……………………………… 70

جدول 4-12: میانگین و انحراف استاندارد متغیر حمایت از نوآوری و خلاقیت…………………………………. 71

جدول 4-13: میانگین و انحراف استاندارد متغیر ایجاد واحدهای کوچک و متوسط تولید………………………….. 71

جدول 4-14: میانگین و انحراف استاندارد متغیر تحقیقات توسعه ای و کاربردی……………………………….. 72

جدول 4-15: میانگین و انحراف استاندارد متغیر تولیدوتوسعه فرآیندهای فناوری در بازار……………….. 72

جدول 4-16: میانگین و انحراف استاندارد متغیر ایجاد ارتباط بین دانشگاه صنعت دولت………………………. 73

یک مطلب دیگر :

 
 

جدول 4-17: میانگین و انحراف استاندارد متغیر مشارکت در پروژه یابی و بازاریابی……………………….. 73

جدول 4-18: میانگین و انحراف استاندارد متغیر هم افزایی شبکه ای افزایش توان رقابت………………………. 74

جدول 4-19: میانگین و انحراف استاندارد متغیر کارآفرینی   75

جدول 4-20:بررسی همبستگی بین فعالیت پارک علمی و فناوری و کارآفرینی کشاورزی………………………. 76

جدول 4-21: ضرایب متغیرهای وارد شده بر معادله رگرسیون گام گام……………………………………… 79

جدول 4-22: ضرایب تعیین متغیرهای تأثیرگذار در میزان کارآفرینی در رگرسیون گام گام………………………… 80

 

 

فهرست اشکال

عنوان                                                                                                 صفحه

شکل2-1: مدل نظری پژوهش………………….. 54

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چکیده

امروزه با توجه به فرآیند جهانی شدن و دانش مدار بودن اقتصاد، کشورهایی قادر خواهند بود جایگاه جهانی برای خود پیدا و حفظ نمایند، که با توجه به نهاد های علمی و تحقیقاتی و بر اساس اصول و ریشه های اجتماعی و فرهنگی خود بتوانند در تولید علم و مدیریت آن، نسبت به رقبا پیشی گرفته و به طور پیوسته با خلاقیت و نوآوری فرصت های جدیدی برای فروش محصولات خود در بازار جهانی فراهم سازند، یکی از ایده‌های موفق عصر كنونی، اندیشه ایجاد پارک‌های علمی و فناوری است که هدف عمده آن ‌ها توسعه فناوری و ایجاد شرایط مناسب برای رشد و ظهور نوآوری‌ها و کارآفرینی‌های مبتنی بر فناوری است. از این رو، پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش پارک های علمی و فناوری در کارآفرینی فارغ التحصیلان كشاورزی، انجام شد. این پژوهش کاربردی و توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه مدیران شرکت های بخش کشاورزی عضو پارک های علمی و فناوری استان تهران در سال 1392، به تعداد 400 نفر بود، با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه برابر 196 نفر تعیین شد. جهت مراجعه به واحد های نمونه از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای استفاده شد. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی صوری و محتوایی آن با نظر استادان متخصص و اساتید راهنما و مشاور تایید شد. همچنین از طریق محاسبه همسانی درونی به روش آلفای کرونباخ، مقدار پایایی کل برابر 89/0 بدست آمد. روش تجزیه و تحلیل داده ها، روش های آمار توصیفی(محاسبه فراوانی و درصد ها) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون) از طریق برنامه نرم افزاری SPSS 19 بود. یافته های پژوهش نشان داد که رابطه معنادار مثبت بین فعالیت های آموزشی، فعالیت های پژوهشی، حمایت های مالی و معنوی، ایجاد فرصت های شغلی، تجاری کردن دستاوردهای تحقیقاتی، ایجاد زمینه های کارآفرینی، حمایت از نوآوری و خلاقیت، ایجاد و گسترش واحد های کوچک و متوسط تولیدی، تحقیقات توسعه ای وکاربردی، تولید و توسعه محصولات و فرآیند های فناوری قابل عرضه در بازار، ایجاد ارتباط بین دانشگاه، صنعت، دولت و جامعه، مشارکت در پروژه یابی و بازاریابی و هم افزایی شبکه ای و افزایش توان رقابت پارک های علمی و فناوری با کارآفرینی فارغ التحصیلان كشاورزی وجود دارد.

واژگان کلیدی: پارک های علم و فناوری، کارآفرینی، فارغ التحصیل كشاورزی.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...