نیازسنجی و تعین نیازهای فرهنگی ، ورزشی و تفریحی محلات منطقه 1 ... |
1-5-1- نوع روش بررسی. 8
1-5-2-روش یا تکنیک. 8
1-5-3- جامعه آماری. 9
1-5-4- روش نمونه گیری و تعیین حجم. 10
1-5-5- تكنیكهای جمع آوری اطلاعات. 10
1-5-6- دادهپردازی. 11
1-6- مشکلات تحقیق. 11
1-7- محدویت های تحقیق. 11
فصل دوم : مبانی نظری و تحقیقات تجربی پیشین………………………………………………………..13
2-1- شهر. 15
2-1-1-انواع شهر. 15
2-1-2-شهر و فضاهای فرهنگی. 17
2-1-3-فضاهای فرهنگی و اوقات فراغت. 18
2-1-4-فضاهای فرهنگی و نیازهای جامعه. 20
2-1-5- فعالیتها و نیازهای فرهنگی،ورزشی و تفریحی 22
2-2- شهروند. 24
|
2-2-1-حقوق شهروندی. 25
عنوان صفحه
2-3- مبانی نظری. 25
2-3-1-نظریه مشارکت اجتماعی. 26
2-3-2-نظریه یادگیری اجتماعی. 27
2-3-3- نظریه مبادله اجتماعی . 28
2-3-3- نظریه مبادله اجتماعی . 28
2-4- نیازسنجی. 29
2-4-1-اصول نیازسنجی. 30
2-4-2- روش ها و ابزارهای سنجش نیازها. 34
2-4-3- فنون نیازسنجی. 35
2-5- روش دلفی. 37
2-5-1-پیشینه. 37
2-5-2-تعاریف و برداشتها. 39
2-5-3-اهداف و کاربردها. 40
2-6- پیشینه تجربی. 41
2-7- نتیجه. 44
فصل سوم : شناخت وضع موجود محلههای تحت پوشش منطقه یك شهرداری………………..47
3-1- تهران. 49
3-1-1-تاریخچه تهران. 50
3-1-2-شرایط اقلیمی. 53
3-1-3- جاذبه های گردشگری. 55
3-1-4- جغرافیای طبیعی. 56
3-1-5- شبکه حمل و نقل . 57
3-1-6- موقعیت جغرافیایی. 60
3-1-7- جغرافیای انسانی. 60
3-2- منطقه یك در یك نگاه. 65
3-3- تاریخچه منطقه. 67
|
3-4- سرانه امكانات اجتماعی- فرهنگی منطقه یك بر حسب محله 70
عنوان صفحه
3-4-1- سرانه آموزشی منطقه یك بر حسب محلههای مختلف 70
3-4-2- سرانه ورزشی موجود در منطقه برحسب محلههای مختلف 73
3-4-3- سرانه تفریحی منطقه یك بر حسب محلههای مختلف 76
3-4-4- سرانه فضای سبز منطقه یك بر حسب محلههای مختلف 79
فصل چهارم : یافته های تحقیق……………………………………………………………………………….85
4-1-روش شناسی یا متدولوژی. 87
۴-1-۱- روش تجربی. 88
۴-2-۱- روش استنتاجی. 88
4-2-روش ahp. 89
۴-3– مشخصات جمعیت شناختی ساکنین نمونه محلههای منطقه یک شهرداری تهران. 90
۴-3-1- سمت پاسخگو در خانوار. 90
۴-3-2- ترکیب جنسی. 90
۴-3-3- ترکیب سنی. 90
۴-3-4-وضع سواد و میزان تحصیل. 91
۴-3-5- وضع فعالیت. 92
4-3-6- وضع تاهل. 92
4-3-7- مدت زمان سکونت در محله. 93
۴-1-8– احساس تعلق به محله. 93
۴-1-9- علت عدم احساس تعلق و دلبستگی به محله. 94
۴-4- بررسی نظرات ساکنین محله. 95
۴-4-1- مرجع تعیین نیازهای محله. 95
۴-4-2- لزوم مشارکت ساکنین محله در تعیین نیازهای محله 95
۴-4-3- علل لزوم مشارکت ساکنین در تعین نیازهای محله 96
۴-4-4- راهحلهای ارائه شده به منظور مشارکت فعالانه ساکنین در تهیه، اجرا و بهرهبرداری از طرحهای توسعه محله. 96
4-4-5- امکانات فرهنگی موجود در محله از دیدگاه ساکنین 97
|
۴-4-6- امکانات ورزشی موجود در محله از دیدگاه ساکنین 98
عنوان صفحه
۴-4-7- امکانات تفریحی موجود در محله از دیدگاه ساکنین 99
۴-4-8- امکانات آموزشی موجود در محله از دیدگاه ساکنین 100
۴-5- نیازهای محلات شهرداری . 100
4-5-1- نیازهای فرهنگی محله نیاوران. 100
4-5-2- نیازهای ورزشی محله نیاوران. 101
4-5-3- نیازهای آموزشی محله نیاوران. 101
4-5-4- نیازهای فرهنگی حصار بوعلی. 101
4-5-6- نیازهای ورزشی محله حصار بوعلی. 102
4-5-7- نیازهای تفریحی حصار بوعلی. 102
4-5-8- نیازهای آموزشی محله حصار بوعلی. 102
4-5-9- آموزش در زمینه وظایف شهروندی. 103
۴-5-10- زمینههای آموزش وظایف شهروندی. 104
۴-5-11- وجود شورایاری در محله. 105
۴-5-12- هدف از ایجاد شورایاری. 106
۴-5-13- طرحهای پیشنهادی به منظور بهبود وضع محله 106
۴-5-14- مهمترین مشکلات محله. 107
۴-5-15- تمایل ساکنین به مشارکت برای رفع مشکلات محله 108
۴-6 نیازسنجی و تعیین نیازهای محلههای نیاوران و حصاربوعلی منطقه یک شهرداری. 109
۴-6-1- نیازهای فرهنگی محله. 110
۴-6-2- نیازهای ورزشی محله. 111
۴-6-3- نیازهای تفریحی محله. 112
۴-6-4- نیازهای آموزشی محله. 113
فصل پنجم : نتیجه گیری و ارائه راه کارها………………………………………………………………114
۵- ۱- نتیجه وخلاصه یافته های تحقیق. 116
۵-2- راهکارها و مستندات. 120
|
عنوان صفحه
یک مطلب دیگر :
کتابنامه…………………………………………………………………………………………………………..121
پیوستها…………………………………………………………………………………………………………..126
|
فهرست نمودارها:
شماره عنوان صفحه
نمودار شماره 1- سرانه آموزشی موجود منطقه یک شهرداری بر حسب محله 72
نمودار شماره 2- سرانه ورزشی موجود منطقه یک شهرداری بر حسب محله 75
نمودار شماره ۳- سرانه تفریحی موجود منطقه یک شهرداری بر حسب محله 78
نمودار شماره ۴- سرانه فضای سبز موجود منطقه یک شهرداری بر حسب محله 81
نمودار شماره 5- آموزش ساکنین مورد مصاحبه محله های منطقه یک شهرداری در زمینه وظایف شهروندی. 103
نمودار شماره 6- زمینههای آموزش وظایف شهروندی به ساکنین نمونه محلههای منطقه یک شهرداری تهران. 104
نمودار شماره 7- وجود شورایاری در محله مسکونی ساکنین نمونه محلههای منطقه یک شهرداری تهران. 105
نمودار شماره 8- تمایل ساکنین نمونه محلههای منطقه یک شهرداری تهران به مشارکت در رفع مشکلات محله. 108
نمودار شماره 9- نیازهای فرهنگی محله از دیدگاه شورایاران محلههای منطقه یک شهرداری تهران. 110
نمودار شماره 10- نیازهای ورزشی محلههای تحت پوشش منطقه یک شهرداری از دیدگاه شورا یاران. 111
نمودار شماره 11- مهمترین نیازهای تفریحی محلههای تحت پوشش منطقه یک شهرداری تهران از دیدگاه شورایاران. 112
نمودار شماره 12- نیازهای آموزشی محلههای تحت پوشش منطقه یک شهرداری تهران از دیدگاه شورایاران. 113
|
فهرست جداول :
شماره عنوان صفحه
جدول شماره 1- تعداد نمونه به تفكیك محله. 10
جدول شماره 2- سرانه آموزشی موجود منطقه یك شهرداری به تفكیك محله………………………………71
جدول شماره 3- سرانه ورزشی موجود منطقه یك شهرداری به تفكیك محله 73
جدول شماره 4- سرانه تفریحی موجود منطقه یك شهرداری به تفكیك محله 76
جدول شماره 5- سرانه فضای سبز موجود منطقه یك شهرداری به تفكیك محله 79
جدول شماره ۶- سمت پاسخگویان در خانوار. 90
جدول شماره ۷- ترکیب جنسی ساکنین نمونه محلههای تحت پوشش منطقه یک شهرداری تهران. 90
جدول شماره ۸- ترکیب سنی ساکنین نمونه محلههای تحت پوشش منطقه یک شهرداری تهران. 91
جدول شماره ۹- وضع سواد و میزان تحصیل ساکنین نمونه محلههای منطقه یک شهرداری تهران. 91
جدول شماره ۱0- وضع فعالیت ساکنین نمونه محلههای تحت پوشش منطقه یک شهرداری تهران. 92
جدول شماره ۱1- وضع تأهل ساکنین نمونه محلههای منطقه یک شهرداری تهران 92
جدول شماره ۱2- مدت زمان سکونت ساکنین مورد مصاحبه در محله مسکونی 93
جدول شماره ۱3- احساس تعلق ساکنین مورد مصاحبه در محلههای منطقه یک شهرداری به محله مسکونی خود. 94
جدول شماره ۱4- علت عدم احساس تعلق و دلبستگی ساکنین نمونه محلههای منطقه یک شهرداری به محله مسکونی خود. 94
جدول شماره ۱5- مرجع تعیین نیازهای محله از دیدگاه ساکنین نمونه محلههای منطقه یک شهرداری تهران. 95
جدول شماره ۱6- ضرورت مشارکت ساکنین محله در تعیین نیازهای محله از دیدگاه ساکنین نمونه محلههای منطقه یک شهرداری تهران. 96
جدول شماره ۱7- علل لزوم مشارکت ساکنین در تعیین نیازهای محله از دیدگاه ساکنین نمونه محلههای منطقه یک شهرداری تهران. 96
جدول شماره 18- راهحلهای ارائه شده جهت مشارکت فعالانه ساکنین در تهیه، اجرا و بهرهبرداری از طرحهای توسعه محله از دیدگاه ساکنین مورد مصاحبه 97
|
جدول شماره 19- امکانات فرهنگی موجود در محله از دیدگاه ساکنین نمونه در محلههای منطقه یک شهرداری تهران. 98
شماره عنوان صفحه
جدول شماره ۲0- امکانات ورزشی موجود در محله از دیدگاه ساکنین نمونه در محلههای منطقه یک شهرداری تهران. 99
جدول شماره ۲1- امکانات تفریحی در محله از دیدگاه ساکنین نمونه در محلههای منطقه یک شهرداری تهران. 99
جدول شماره ۲2- امکانات موجود در محله از دیدگاه ساکنین محلههای منطقه یک شهرداری تهران. 100
جدول شماره 23 – نیازهای فرهنگی محله نیاوران. 100
جدول شماره 24- نیازهای ورزشی محله نیاوران. 101
جدول شماره 25- نیازهای آموزشی محله نیاوران. 101
جدول شماره 26 – نیازهای ورزشی محله حصار بوعلی. 102
جدول شماره 27 – نیازهای تفریحی محله حصار بوعلی. 102
جدول شماره 28- نیازهای آموزشی محله حصار بوعلی. 103
جدول شماره 29- آموزش وظایف شهروندی ساکنین تحت پوشش منطقه یک شهرداری به وسیله شهرداری منطقه. 103
جدول شماره 30- زمینههای آموزش وظایف شهروندی به ساکنین نمونه محلههای منطقه یک شهرداری تهران. 104
جدول شماره 31- وجود شورایاری در محله مسکونی ساکنین نمونه محلههای منطقه یک شهرداری تهران. 105
جدول شماره 32- هدف از ایجاد شورایاری از دیدگاه ساکنین مورد مصاحبه محلههای منطقه یک شهرداری تهران. 106
جدول شماره 33- طرحهای پیشنهادی به وسیله ساکنین نمونه محلههای منطقه یک شهرداری تهران به منظور بهبود وضع محله آنان. 107
جدول شماره 34- مهمترین مشکلات محله ساکنین مورد مصاحبه در محلههای منطقه یک شهرداری تهران. 107
جدول شماره 35- تمایل ساکنین به مشارکت برای رفع مشکلات محله 108
جدول شماره 36- نیازهای فرهنگی محله از دیدگاه شورایاران محلههای منطقه یک شهرداری. 110
جدول شماره 37- نیازهای ورزشی محلههای تحت پوشش منطقه یک شهرداری از دیدگاه شورایاران. 111
|
جدول شماره 38- مهمترین نیازهای تفریحی محلههای تحت پوشش منطقه یک شهرداری تهران از دیدگاه شورایاران. 112
شماره عنوان صفحه
جدول شماره 39- نیازهای آموزشی محلههای تحت پوشش منطقه یک شهرداری تهران از دیدگاه شورایاران. 113
چکیده
برخورداری از فضا، امكانات و سرانههای فرهنگی، تفریحی و ورزشی از جمله حقوق شهروندی بهشمار رفته و در عصری كه از آن تحت عنوان “تمدن فراغت” نام برده میشود برنامهریزی به منظور بهینهسازی نحوه گذران اوقات فراغت گروهها و قشرهای مختلف مردم امری ضروری و اجتناب ناپذیر محسوب میگردد.سنجش نیازهای گروه هدف كه معمولاً از آن تحت عنوان نیازسنجی، یاد میشود یكی از نخستین مراحل در روند برنامهریزی به شمار رفته و فرآیندی است كه فاصله و شكاف بین “وضع موجود” و “وضع مطلوب” را شناسایی نموده و سپس در قالب نیازها اولویت بندی میكند. در فرآیند نیازسنجی و تعیین نیازها كلیه گروههای ذینفع مشاركت نموده و “برنامه ریزی از پایین به بالا” از قوه به فعل در آمده و جامه عمل میپوشد.
تجربههای جهانی نشان میدهد كه از 1980 میلادی به بعد در برنامههای توسعه و همچنین توسعه شهری توجه فزایندهای به رویكرد مشاركتی، صورت گرفته تا جایی كه در حال حاضر مشاركت شهری رمز موفقیت طرحهای توسعه شهری و یكی از معیارهای عملكرد مدیریت شهری و اركان آن (شهرداریها و شورای شهر) به شمار میرود.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-08-07] [ 08:08:00 ب.ظ ]
|