3-7-2- علل مخالفت با تلویزیون خصوصی وموانع آن…………………………. 67
8-2- تئوریهای تکثر وانحصار در  نظام رسانه ای…………………………. 72
2-8-2- نظریه پردازی درباره نظام رسانه ها……………………….. 74
9-2- نظامهای رایج رادیو- تلویزیونی در جهان…………………………. 74
1-9-2- رادیو تلویزیون خدمت عمومی…………………………. 75
10-2- سیاست انحصار زدایی در صنعت رادیو تلویزیون…………………. 77
1-10-2 – تعریف خصوصیسازی و انحصار زدایی…………………………. 77
2-10-2- پیشینه خصوصیسازی و انحصار زدایی ازصنعت رادیو- تلویزیون……78
3-10-2- دلایل انحصار زدایی وتسهیل ورود بخش خصوصی……………… 79
4-10-2 – ریشه های انحصار زدایی از صنعت رسانه……………………… 82
5-10-2- دلایل مخالفت با انحصار زدایی از صنعت رادیو- تلویزیون…….. 83
11-2- تجربه جهانی : نظام تلویزیونی در سایر كشورها…………………… 90
1-11-2- اروپا……………………….. 90
2-11-2- آسیا……………………….. 95
3-11-2- محدودیتهای اصلی نظام رادیو تلویزیونی در کشورهای مشابه ایران…….101
4-11-2- جمع بندی بررسی نظام رادیو – تلویزیونی دیگر کشورها………… 102
12-2- ضرورت لغو انحصار رادیو تلویزیونی در ایران………………….. 105
13-2 – نتیجه گیری…………………………. 108
1-13-2- چارچوب مفهومی…………………………. 111
2-13-2- نتیجه………………………… 111
فصل سوم روش تحقیق…………………………. 113
1-3- مقدمه………………………… 114
1-3 – روش علمی…………………………. 114
2-3-  روش کیفی…………………………. 115
3-3- گراندد تئوری یا نظریه داده بنیاد………………………… 118
4-3- نمونه گیری نظری…………………………. 121
5-3- مصاحبه………………………… 122
1-5-3- مصاحبه نیمه استاندارد………………………… 123
2-5-3- مصاحبه با متخصصان…………………………. 123
6-3- اشباع نظری…………………………. 124
3-7 –  شیوه تحلیل مصاحبه………………………… 124
1-7-3- کدگذاری نظری…………………………. 124
2-4-3- کدگذاری باز………………………..125
3-4-3- کدگذاری محوری…………………………. 126
4-4-3- کد گذاری انتخابی…………………………. 126
5-3- تحلیل گفتمان…………………………. 127
6-3- مدل پاردایمی…………………………. 128
5-3- فرایند این تحقیق…………………………. 128
1-5-3- انتخاب نمونه نظری…………………………. 129
2-5-3- چگونگی انتخاب نمونه نظری تحقیق و ویژگیهای مصاحبه شوندگان……..129
2-5-3- اشباع نظری در این تحقیق…………………………. 131
3-5-3- پاردایم…………………………. 132
4-5-3- محدودیتهای تحقیق…………………………. 132
6-3- قلمرو زمانی وموضوعی تحقیق…………………………. 132
1-6-3- قلمرو زمانی تحقیق…………………………. 132
2-6-3- قلمرو موضوعی تحقیق…………………………. 132
فصل چهارم تحلیل داده های تحقیق………………………… 133
1-4-مقدمه………………………… 134
2-4- تحلیل مصاحبه ها……………………….. 135
1-2-4- تحلیل سطح اول: کد گذاری باز………………………… 135
2-2-4- تحلیل سطح دوم: کدگذاری محوری…………………………. 135
3-2-4 – تحلیل سطح سوم: کدگذاری انتخابی…………………………. 141
3-4 – جمع بندی نظرات مصاحبه شوندگان براساس شیوه تحلیل گفتمان………….149
1-3-4- ارزیابی وضعیت فعلی عملکردصداوسیما در جامعه وچشم انداز آن با توجه به تحولات تكنولوژی……….149
2-3-4- نظام مطلوب رسانه ای برای کشور با توجه به مبانی اسلام، انقلاب ، ویژگیهای محیطی و قانون اساسی…….150
3-3-4 – ضرورت تاسیس رادیو تلویزیون غیردولتی از نظر اقتصادی، ایدئولوژیک ، سیاسی وفرهنگی…………..152
4-3-4- تاثیرات تلویزیون غیردولتی برامنیت ومنافع ملی و همگرایی و وحدت جامعه…………..153
5-3-4- روشهای تاسیس تلویزیون غیردولتی و عبور از انحصار فعلی…………….155
6-3-4-  سازوکار نظارت بر رادیو – تلویزیون خصوصی……………….157
7-3-4-  امکان سنجی تحقق ایجادرادیوتلویزیون غیردولتی براساس پارامترهای مالی،  فرهنگی و بازار رقابتی……159
8-3-4-  چارچوب فعالیت رادیو تلویزیون غیردولتی…………………………. 161
9-3-4 –  پیامدهای فرهنگی تاسیس رادیوتلویزیون خصوصی بر ارزشهای اجتماعی………..161
10-3-4- جمع بندی دلایل تاسیس رادیو تلویزیون خصوصی………………. 162
4-4-  زمینه های موفقیت رادیو تلویزیون خصوصی………………………. 164
1-4-4- امنیت………………………….. 164
2-4-4- نظارت………………………….. 170
3-4-4 – فضای رسانه ای…………………………. 175
4-4-4- فرهنگ…………………………… 178
5-4-4- اقتصاد………………………… 181
5-4- مدل حوزه های موثر بر نظام رسانه ای…………………………. 185
1-5-4- قدرت سیاسی…………………………. 185
2-5-4- امنیت………………………….. 187
3-5-4- اقتصاد………………………… 188
4-5-4- مخاطب………………………….. 189
5-5-4- ایدئولوژی…………………………. 190

پایان نامه

 

6-5-4- خرده فرهنگها……………………….. 191
7-5-4- هنر………………………… 192
8-5-4- مدل تعاملی حوزه های موثر بر صنعت رسانه های دیداری شنیداری……………. 192
6-4- روابط متقابل حوزه های موثر بر نظامهای رسانه های دیداری شنیداری…………. 196
1-6-4- روابط متقابل صداوسیما با حوزه های تاثیرگذار………………………… 197
2-6-4- روابط متقابل رادیو تلویزیون خصوصی با حوزه های تاثیرگذار……………. 198
3-6-4- روابط متقابل رسانه خدمت عمومی با حوزه های تاثیرگذار……………….. 201
7-4- مدل تلفیقی نظام رسانه ای…………………………. 202
مدل تلفیقی…………………………. 203
فصل پنجم پیشنهادات تحقیق……………………….. 204
2-5- مقایسه نتایج ادبیات تحقیق وتحلیل مصاحبه ها……………………….. 205
3-5- مقایسه کارایی نظام انحصاری ونظام متکثر با تلفیق نتایج حاصل از بررسی متون و مصاحبه ها……208
1-3-5 – کارکرد سرگرم سازی…………………………. 208
2-3-5-  کارکرد سیاسی…………………………. 209
3-3-5- کارکرد فرهنگی – آموزشی…………………………. 210
4-3-5- کارکرد اجتماعی…………………………. 211
5-3-5- کارکرد اقتصادی…………………………. 211
6-3-5-  کارکرد ملی…………………………. 212
7-3-5- نتایج ارزیابی کارامدی نظامهای رادیو – تلویزیونی بر اساس کارکردهای شش گانه……..212
4-5- الگوی مطلوب نظام رسانه ای…………………………. 214
5-5- پیشنهادات تحقیق…………………………. 216
1-5-5- نقشه راه تاسیس رادیو تلویزیون خصوصی در کشور……………………… 217
6-5- پیشنهادات برای تحقیقات آتی…………………………. 219
فهرست منابع و ماخذ……………………….. 220
پیوست…………………………. 227
پروتکل مصاحبه………………………… 228
پرسش های تحقیق واسامی مصاحبه شوندگان………………………… 230
کد گذاری باز………………………… 232

یک مطلب دیگر :

 
 

آزادی در منظر نظریه پردازان انقلاب اسلامی…………………………. 281
نظریه پردازی درباره نظام رسانه ها……………………….. 290
دیدگاه های صاحب نظران داخلی درباره رادیو –  تلویزیون خصوصی…………….. 308
ارزش ها و نقش های رسانه………………………… 311
زمینه های موفقیت رادیو تلویزیون خصوصی در ایران…………………………. 315
چکیده:
امروزه تحولات تکنولوژیک در حوزه های رسانه ای و دسترسی به شبکه های ماهواره ای و ورود رسانه های دیداری – شنیداری مبتنی بر شبکه اینترنت، موجب شده  است تا کارآمدی و اثرگذاری ساختار انحصاری رسانه های رادیو – تلویزیونی فعلی کشور با چالش مواجه شود، افزون بر این با گذشت ثلث قرن از انقلاب اسلامی، نیاز به ارائه الگوی نظام رسانه ای دیداری – شنیداری با توجه به آرمانهای انقلاب اسلامی، قانون اساسی و الزامات سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش احساس می گردد، از این رو ارائه الگوی نظام رادیو –  تلویزیونی کارآمد و مطلوب برای کشور از اولویتها محسوب می شود. امکان سنجی ایجاد تکثر رادیو تلویزیونی، جهت گذار از ساختار رسانه ای انحصاری موجود در حوزه رسانه های دیداری – شنیداری، هدفی است که این تحقیق، در پی برآورده ساختن آن می باشد.
در این تحقیق که با روش گراندد تئوری و تحلیل گفتمان صورت گرفته است، ابتدا مبانی، ضرورتها و موانع تکثر رسانه ای بررسی گردیده و سپس در مصاحبه با مسئولان شاخص پیشین و فعلی حوزه تحقیق، به تبیین موضوع، تعیین الگوی مطلوب و روشهای ایجاد تکثر رادیو – تلویزیونی در نظام جمهوری اسلامی ایران پرداخته شده است.
نتایج این تحقیق در قالب مدل پارادایمی مرکب از پنج جزء پدیده که شامل الگوی مطلوب رسانه های دیداری شنیداری در نظام  جمهوری اسلامی متشکل از رادیو تلویزیون خدمت عمومی ( سازمان صدا و سیمای  اصلاح  شده) و شبکه های رادیو تلویزیونی خصوصی، ارائه شده است.
در بخش دیگر پارادایم علل و ضرورتهای ایجاد تکثر رادیو تلویزیونی مورد بررسی قرار گرفته ودر قالب یک مدل ارائه گردیده است، جزء سوم نتایج این تحقیق به ارائه بستر و زمینه های موفقیت رادیو – تلویزیون خصوصی می پردازد، و در کنار آن استراتژی های ایجاد تکثر رادیو – تلویزیونی در قالب نقشه راه ارائه گردیده است.
سرانجام پیامدهای تکثر رادیو تلویزیونی در کشور در مدل تعاملی رسانه ای در هفت حوزه اقتصاد، قدرت سیاسی، امنیت، ایدئولوژی، خرده فرهنگها، مخاطب  ونهاد هنر بررسی گردیده است.
فصل اول: کلیات و مقدمه
1-1- بیان مسئله
تحولات تکنولژیک در حوزه های رسانه ای و دسترسی به شبکه های ماهواره ای و ورود رسانه های دیداری شنیداری مبتنی بر شبکه اینترنت، موجب شده  است تا کارآمدی و اثرگذاری ساختار انحصاری رسانه های رادیو – تلویزیونی فعلی کشور با چالش مواجه شود، و بخش قابل توجهی از شهروندان جذب رسانه های غیر رسمی وشبکه های تلویزیونی ماهواره ای گردند.
افزون بر این با گذشت ثلث قرن از عمر نظام جمهوری اسلامی ایران و از سرگذراندن بحرانها وتهدیدات متعدد در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی، اکنون جمهوری اسلامی برای بدست آوردن جایگاه قابل اطمینان و اتکا در نظام بین الملل وتحقق اهداف سند چشم انداز 20 ساله ایران 1404 مبتنی بر کسب “جایگاه اول در منطقه والهام بخش جهان اسلام، و دارای هویت اسلامی وانقلابی” (مقام رهبری، 1382)،  نیازمند ترسیم الگوهای ساختاری در عرصه های گوناگون نظام است.
تعبیر الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت از سوی رهبر انقلاب(1390) نیز تاکیدی بر این موضوع است که بدون ترسیم الگو، مدل و ساختارهای مطلوب و حرکت در مسیر تحقق این الگوها نمی توان جایگاه متناسب با نیازها وتوانمندهای کشور را در آینده محقق کرد.
در این میان الگوی رسانه‌ای یکی از مهمترین ساختارها است که علاوه بر تاثیر گذاری مستقیم در حوزه فرهنگ، حوزه‌های دیگر را نیز نظیر حوزه اقتصاد، سیاست، دیپلماسی و  امنیت ملی به‌شدت تحت تاثیر خود قرار می دهد.
از سال 1926 كه برت[1] برای اولین بار یك دستگاه تلویزیون را در انجمن سلطنتی انگلیس رونمایی كرد،  بیش از 85 سال می‌گذرد. سابقه ورود تلویزیون به ایران نیز به 53 سال قبل باز می‌گردد، اگرچه بخش خصوصی تلویزیون را وارد ایران کرد و اولین شبکه تلویزیونی در ایران توسط حبیب‌الله ثابت پاسال تاسیس شد اما پس از چند سال و آشنایی حاکمیت با اهمیت و ابعاد این رسانه، تلویزیون در ایران ملی گردید و از چهل سال قبل تا کنون رادیو- تلویزیون خصوصی در ایران وجود ندارد.
انحصار دولتی در رادیو تلویزیون در زمان قبل از انقلاب در قالب عملکرد دولت و قانون مصوب مجلس شورای ملی بود، پس از انقلاب بنابر تفسیر رسمی اصل 44 قانون اساسی، رادیو تلویزیون به انحصار دولت درآمد، اما اکنون مراجع رسمی و غیر رسمی با توجه به فراگیرشدن استفاده از ماهواره و رشد شدید مخاطبان شبکه‌های ماهواره‌ای شکستن انحصار رادیو- تلویزیون دولتی را مورد بررسی قرار داده‌اند.
نیاز به شکستن انحصار صدا و سیما برای تامین نیازها و انتظارات برآورده نشده شهروندان ایرانی، از موضوعاتی است که در اکثر مطالعات مراجع ذی‌صلاح به آن اشاره شده، به طور نمونه در گزارش رسمی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تصریح شده است:
“جلوگیری از راه‌اندازی تلویزیون‌‌های ماهواره‌‌ای با توجه به طراحی پایگاه‌های اینترنتی متنوع و متعدد نمی‌تواند عامل بازدارنده موثری در راه ارتباط‌گیری با مخاطبان داخلی به ویژه جوانان ایران با گرایش بالا به سوی اینترنت باشد… پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای در مناطق محروم و مرزی در ابعاد مختلف و بالا بردن شاخص امید در آنها که البته با بیان نکردن واقعیات و مشکلات کاملا متفاوت است، می‌تواند ظرفیت رسانه‌های غربی را به منظور تبلیغ و ترویج واگرایی از میان ببرد و زمینه‌های اعتراض اجتماعی مانند فقر، ناامنی، تورم، بیکاری، ترافیک و… را کمرنگ کند.
پرهیز از تهدید انگاری بیش از حد در فعالیت نهادهای غیردولتی (NGOs) و تلویزیون‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان و اعطای اجازه فعالیت به آنها در چارچوب قانون اساسی همراه با حفظ هوشیاری لازم جهت اجتناب از تهدیدات احتمالی این رسانه‌ها و نهادها در حوزه امنیت سیاسی و اجتماعی، توصیه می شود.”(مرکز پژوهشهای مجلس،1388)
متاسفانه به رغم نقاط ضعف مشهود شبکه های ماهوره‌ای فارسی از نظر فنی وهنری، فقدان هویت و ضعف مفرط استودیو های تلویزیونی، تنها به دلیل استفاده از خلاء موجود در شبکه های تلویزیونی فارسی، عملکرد این شبکه ها با موفقیت نسبی همراه بوده است.
2-1- ضرورت تحقیق
چرا یک شبکه محدود تلویزیونی ماهواره‌ای با تعداد پرسنل معدود و بودجه سالیانه چندمیلیون دلاری می تواند در برابر شبکه های تلویزیونی سازمان عظیم صدا و سیما با بیش از سی هزار پرسنل و بودجه سالیانه بیش از یک هزار میلیارد تومانی عرض اندام کند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...