یک مطلب دیگر :

شبکه گستر پیام آوران البرز

 

 

پایان نامه

 
فصل اول : کلیات  
1-1 مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………… 3
1-2 بیان مساله …………………………………………………………………………………………………………………….. 4
3-1 اهمیت و ضرورت تحقیق ………………………………………………………………………………………………. 6
1-4 اهداف تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………….. 7
1-4-1 هدف کلی …………………………………………………………………………………………………………………. 7
1-4-2 اهداف اختصاصی ……………………………………………………………………………………………………….. 7
1-5 فرضیه­های تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………. 7
1-6 تعریف مفهومی و عملیاتی متغییرها ………………………………………………………………………………….

 

1-6-1 شیوه­های فرزندپروری ……………………………………………………………………………………………….. 8
فصل دوم :  مروری بر تحقیقات انجام شده  
2-1 مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………… 10
2-2 تاریخچه مصرف مواد مخدر ……………………………………………………………………………………………. 10
2-2-1 نگاهی گذار به تاریخچه اعتیاد در جهان ……………………………………………………………………….. 10
2-2-2 تاریخچه مواد مخدر در ایران ………………………………………………………………………………………. 12
2-3 تعریف مواد مخدرو تقسیم آن …………………………………………………………………………………………. 13
2-3-1 تقسیمات مواد مخدر ………………………………………………………………………………………………….. 13
2-4 اعتیاد …………………………………………………………………………………………………………………………… 14
2-4-1 علل گرایش به اعتیاد …………………………………………………………………………………………………. 15
2-5 ویژگی های اعتیاد ………………………………………………………………………………………………………….. 21
2-6 سبب شناسی اعتیاد ………………………………………………………………………………………………………… 22
2-7 واكنشهای اجتماعی در برابر اعتیاد …………………………………………………………………………………… 26
2-8 نظریه‌های مورد استفاده در امر پیشگیری …………………………………………………………………………… 29
2-8-1 نظریه بی‌هنجاری ……………………………………………………………………………………………………….. 29
2-8-2 نظریه انزواطلبی مرتون ……………………………………………………………………………………………….. 29
2-8-3 نظریه برچسب زنی ……………………………………………………………………………………………………. 30
2-8-4 نظریه انتقال فرهنگی ………………………………………………………………………………………………….. 30
2-8-5 نظریه تعهد به رسوم، قواعد و تعلق اجتماعی ………………………………………………………………… 31
2-8-6 نظریه كنترل اجتماعی …………………………………………………………………………………………………. 31
2-8-7 نظریه الگوی رشد اجتماعی ………………………………………………………………………………………… 32
2-9 آسیب های سوء مصرف مواد مخدر …………………………………………………………………………………. 32
2-10 عوامل تأثیرگزار در پیشگیری از مواد مخدر …………………………………………………………………….. 33
2-11 تاریخچه شیوه‌های فرزند پروری …………………………………………………………………………………… 34
2-11-1  اهمیت شیوه‌های فرزند پروری ………………………………………………………………………………… 36
2-11-2 تعامل والدین- فرزند ……………………………………………………………………………………………… 37
2-12 شخصیت و روابط والدین با فرزندان ……………………………………………………………………………… 40
2-13 انواع شیوه های فرزندپروری ………………………………………………………………………………………… 41
2-13-1. شیوه فرزند پروری مقتدرانه …………………………………………………………………………………….. 42
2-13-2. شیوه فرزند پروری مستبدانه ……………………………………………………………………………………. 43
2-13-3. شیوه فرزند پروری سهل گیرانه ………………………………………………………………………………… 44
2-14 نگرش های فرزندپروری …………………………………………………………………………………….. 44
2-14-1  اقتدار و نفوذ والدین در خانواده و فواید آن ……………………………………………………………….. 45
2-14-2  طبقه اجتماعی و سبک فرزندپروری ……………………………………………………………………….. 49
2-15  فرهنگ و فرزندپروری ………………………………………………………………………………………………. 50
2-16  نظریه های فرزندپروری ……………………………………………………………………………………… 51
2-16-1  نظریه بامریند………………………………………………………………………………………………………… 52
2-16-2 نظریه» اریکسون …………………………………………………………………………………………………….. 59
2-16-3 الگوی زیگلمن ………………………………………………………………………………………………………. 59
2-17 مروری بر مطالعات انجام شده  …………………………………………………………………………………….. 62
2-17-1 مطالعات انجام شده در داخل کشور ……………………………………………………………………….. 62

2-17-2 مطالعات انجام شده در خارج از کشور ……………………………………………………………………….

63
فصل سوم : روش تحقیق  
3-1 روش و نوع پژوهش ……………………………………………………………………………………………………… 66
3-2 روش انجام تحقیق ……………………………………………………………………………………………………….. 66
3-2-1  جامعه آماری …………………………………………………………………………………………………. 66
3-2-2 روش و طرح نمونه گیری و نمونه پژوهش ……………………………………………………………. 66
3-3- ابزارهای پژوهش ………………………………………………………………………………………………. 67
3-3-1 پرسشنامه شیوه های فرزند پروری بامیرند ……………………………………………………………… 67
3-3-2 پرسشنامه گرایش به مواد مخدر ………………………………………………………………………….. 67
3-4 متغیرها ……………………………………………………………………………………………………………… 68
3-5 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ……………………………………………………………………………….. 68
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها  
4-1 مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………….. 70
4-2 مشخصات جمعیتی ……………………………………………………………………………………………………….. 70
4-3 اطلاعات توصیفی متغیرهای تحقیق …………………………………………………………………………………. 72
4-4- یافته های استنباطی ……………………………………………………………………………………………………… 73
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری  
5-1 مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………….. 78
5-2-  یافته های تحقیق  ………………………………………………………………………………………………………. 78
5-3- بحث و نتیجه گیری  …………………………………………………………………………………………………… 85
5-4- محدودیت های تحقیق …………………………………………………………………………………………………. 86
5-5- پیشنهادات تحقیق ……………………………………………………………………………………………………….. 87
منابع …………………………………………………………………………………………………………………………………… 88
پیوست ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 93
چکیده انگلیسی ………………………………………………………………………………………………………………….. 96

 

چکیده:

این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین شیوه­های فرزند پروری  با گرایش به مواد مخدر دانشجویان دانشگاه آزاد شهر بندرعباس انجام گردید. روش تحقیق توصیفی (همبستگی) طراحی و اجرا شد. نمونه شامل 350 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس به صورت در دسترس انتخاب گردید. پرسشنامه­ های شیوه‌های فرزندپروری بامریند و گرایش به مصرف مواد مخدر توسط دانشجویان اعضای نمونه تکمیل شد. داده‌های پژوهش حاضر با استفاده از نرم‌افزار آماری Spss در دو سطح توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و برای آزمودن فرضیه‌های تحقیق از آمار استنباطی (آزمون تحلیل رگرسیون)،استفاده شد که نتایج آن به شرح ذیل می باشند:

نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین سبک فرزندپروری آزاد گذاری و گرایش به مواد مخدر دانشجویان رابطه مثبت معناداری به لحاظ آماری وجود دارد (01/0>P ، 350n= ، 702/0r=)، همچنین نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین سبک فرزندپروری استبدادی و گرایش به مواد مخدر دانشجویان رابطه مثبت معناداری به لحاظ آماری وجود دارد(01/0>P ، 350n= ، 674/0r=). همچنین نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین سبک فرزندپروری اقتدارمنطقی و گرایش به مواد مخدر دانشجویان رابطه منفی معناداری به لحاظ آماری وجود دارد(01/0>P ، 350n= ، 76/0-r= ). نتایج رگرسیون نشان داد که شیوه­های فرزندپروری اقتدار منطقی خانواده­ها با گرایش به اعتیاد دانشجویان رابطه­ی منفی برابر با 769/0- وجود دارد. نتایج مدل رگرسیونی نیز نشان داد که شیوه های فرزندپروری خانواده ها توانسته 4% از واریانس گرایش به مواد مخدر را پیش­بینی نماید(001>P، 04/0=Adjusted R، 225/0=R).

نتیجه گیری: نتایج نشان داد که شیوه­های فرزندپروری والدین، به طور معناداری گرایش به مواد مخدر دانشجویان را تبیین می­نمایند و شیوه­های فرزندپروری استبدادی و آزاد گذاری رابطه­ی منفی و معناداری با گرایش به مواد مخدر دانشجویان دارند، در حالی که شیوه فرزندپروری اقتدارمنطقی رابطه­ی منفی و معناداری با گرایش دانشجویان به مواد مخدر دارد.

واژه های كلیدی گرایش به مواد مخدر ، شیوه های فرزندپروری .

 

 

فصل اوّل:

کلّیات پژوهش

1-1 مقدمه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...