بررسی رابطه شیوه های فرزند پروری والدین با گرایش به مواد مخدر ... |
یک مطلب دیگر :
فصل اول : کلیات | |
1-1 مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………… | 3 |
1-2 بیان مساله …………………………………………………………………………………………………………………….. | 4 |
3-1 اهمیت و ضرورت تحقیق ………………………………………………………………………………………………. | 6 |
1-4 اهداف تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………….. | 7 |
1-4-1 هدف کلی …………………………………………………………………………………………………………………. | 7 |
1-4-2 اهداف اختصاصی ……………………………………………………………………………………………………….. | 7 |
1-5 فرضیههای تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………. | 7 |
1-6 تعریف مفهومی و عملیاتی متغییرها …………………………………………………………………………………. |
8
|
1-6-1 شیوههای فرزندپروری ……………………………………………………………………………………………….. | 8 |
فصل دوم : مروری بر تحقیقات انجام شده | |
2-1 مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………… | 10 |
2-2 تاریخچه مصرف مواد مخدر ……………………………………………………………………………………………. | 10 |
2-2-1 نگاهی گذار به تاریخچه اعتیاد در جهان ……………………………………………………………………….. | 10 |
2-2-2 تاریخچه مواد مخدر در ایران ………………………………………………………………………………………. | 12 |
2-3 تعریف مواد مخدرو تقسیم آن …………………………………………………………………………………………. | 13 |
2-3-1 تقسیمات مواد مخدر ………………………………………………………………………………………………….. | 13 |
2-4 اعتیاد …………………………………………………………………………………………………………………………… | 14 |
2-4-1 علل گرایش به اعتیاد …………………………………………………………………………………………………. | 15 |
2-5 ویژگی های اعتیاد ………………………………………………………………………………………………………….. | 21 |
2-6 سبب شناسی اعتیاد ………………………………………………………………………………………………………… | 22 |
2-7 واكنشهای اجتماعی در برابر اعتیاد …………………………………………………………………………………… | 26 |
2-8 نظریههای مورد استفاده در امر پیشگیری …………………………………………………………………………… | 29 |
2-8-1 نظریه بیهنجاری ……………………………………………………………………………………………………….. | 29 |
2-8-2 نظریه انزواطلبی مرتون ……………………………………………………………………………………………….. | 29 |
2-8-3 نظریه برچسب زنی ……………………………………………………………………………………………………. | 30 |
2-8-4 نظریه انتقال فرهنگی ………………………………………………………………………………………………….. | 30 |
2-8-5 نظریه تعهد به رسوم، قواعد و تعلق اجتماعی ………………………………………………………………… | 31 |
2-8-6 نظریه كنترل اجتماعی …………………………………………………………………………………………………. | 31 |
2-8-7 نظریه الگوی رشد اجتماعی ………………………………………………………………………………………… | 32 |
2-9 آسیب های سوء مصرف مواد مخدر …………………………………………………………………………………. | 32 |
2-10 عوامل تأثیرگزار در پیشگیری از مواد مخدر …………………………………………………………………….. | 33 |
2-11 تاریخچه شیوههای فرزند پروری …………………………………………………………………………………… | 34 |
2-11-1 اهمیت شیوههای فرزند پروری ………………………………………………………………………………… | 36 |
2-11-2 تعامل والدین- فرزند ……………………………………………………………………………………………… | 37 |
2-12 شخصیت و روابط والدین با فرزندان ……………………………………………………………………………… | 40 |
2-13 انواع شیوه های فرزندپروری ………………………………………………………………………………………… | 41 |
2-13-1. شیوه فرزند پروری مقتدرانه …………………………………………………………………………………….. | 42 |
2-13-2. شیوه فرزند پروری مستبدانه ……………………………………………………………………………………. | 43 |
2-13-3. شیوه فرزند پروری سهل گیرانه ………………………………………………………………………………… | 44 |
2-14 نگرش های فرزندپروری …………………………………………………………………………………….. | 44 |
2-14-1 اقتدار و نفوذ والدین در خانواده و فواید آن ……………………………………………………………….. | 45 |
2-14-2 طبقه اجتماعی و سبک فرزندپروری ……………………………………………………………………….. | 49 |
2-15 فرهنگ و فرزندپروری ………………………………………………………………………………………………. | 50 |
2-16 نظریه های فرزندپروری ……………………………………………………………………………………… | 51 |
2-16-1 نظریه بامریند………………………………………………………………………………………………………… | 52 |
2-16-2 نظریه» اریکسون …………………………………………………………………………………………………….. | 59 |
2-16-3 الگوی زیگلمن ………………………………………………………………………………………………………. | 59 |
2-17 مروری بر مطالعات انجام شده …………………………………………………………………………………….. | 62 |
2-17-1 مطالعات انجام شده در داخل کشور ……………………………………………………………………….. | 62 |
2-17-2 مطالعات انجام شده در خارج از کشور ………………………………………………………………………. |
63 |
فصل سوم : روش تحقیق | |
3-1 روش و نوع پژوهش ……………………………………………………………………………………………………… | 66 |
3-2 روش انجام تحقیق ……………………………………………………………………………………………………….. | 66 |
3-2-1 جامعه آماری …………………………………………………………………………………………………. | 66 |
3-2-2 روش و طرح نمونه گیری و نمونه پژوهش ……………………………………………………………. | 66 |
3-3- ابزارهای پژوهش ………………………………………………………………………………………………. | 67 |
3-3-1 پرسشنامه شیوه های فرزند پروری بامیرند ……………………………………………………………… | 67 |
3-3-2 پرسشنامه گرایش به مواد مخدر ………………………………………………………………………….. | 67 |
3-4 متغیرها ……………………………………………………………………………………………………………… | 68 |
3-5 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ……………………………………………………………………………….. | 68 |
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها | |
4-1 مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………….. | 70 |
4-2 مشخصات جمعیتی ……………………………………………………………………………………………………….. | 70 |
4-3 اطلاعات توصیفی متغیرهای تحقیق …………………………………………………………………………………. | 72 |
4-4- یافته های استنباطی ……………………………………………………………………………………………………… | 73 |
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری | |
5-1 مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………….. | 78 |
5-2- یافته های تحقیق ………………………………………………………………………………………………………. | 78 |
5-3- بحث و نتیجه گیری …………………………………………………………………………………………………… | 85 |
5-4- محدودیت های تحقیق …………………………………………………………………………………………………. | 86 |
5-5- پیشنهادات تحقیق ……………………………………………………………………………………………………….. | 87 |
منابع …………………………………………………………………………………………………………………………………… | 88 |
پیوست ……………………………………………………………………………………………………………………………….. | 93 |
چکیده انگلیسی ………………………………………………………………………………………………………………….. | 96 |
چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین شیوههای فرزند پروری با گرایش به مواد مخدر دانشجویان دانشگاه آزاد شهر بندرعباس انجام گردید. روش تحقیق توصیفی (همبستگی) طراحی و اجرا شد. نمونه شامل 350 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس به صورت در دسترس انتخاب گردید. پرسشنامه های شیوههای فرزندپروری بامریند و گرایش به مصرف مواد مخدر توسط دانشجویان اعضای نمونه تکمیل شد. دادههای پژوهش حاضر با استفاده از نرمافزار آماری Spss در دو سطح توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و برای آزمودن فرضیههای تحقیق از آمار استنباطی (آزمون تحلیل رگرسیون)،استفاده شد که نتایج آن به شرح ذیل می باشند:
نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین سبک فرزندپروری آزاد گذاری و گرایش به مواد مخدر دانشجویان رابطه مثبت معناداری به لحاظ آماری وجود دارد (01/0>P ، 350n= ، 702/0r=)، همچنین نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین سبک فرزندپروری استبدادی و گرایش به مواد مخدر دانشجویان رابطه مثبت معناداری به لحاظ آماری وجود دارد(01/0>P ، 350n= ، 674/0r=). همچنین نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین سبک فرزندپروری اقتدارمنطقی و گرایش به مواد مخدر دانشجویان رابطه منفی معناداری به لحاظ آماری وجود دارد(01/0>P ، 350n= ، 76/0-r= ). نتایج رگرسیون نشان داد که شیوههای فرزندپروری اقتدار منطقی خانوادهها با گرایش به اعتیاد دانشجویان رابطهی منفی برابر با 769/0- وجود دارد. نتایج مدل رگرسیونی نیز نشان داد که شیوه های فرزندپروری خانواده ها توانسته 4% از واریانس گرایش به مواد مخدر را پیشبینی نماید(001>P، 04/0=Adjusted R، 225/0=R).
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که شیوههای فرزندپروری والدین، به طور معناداری گرایش به مواد مخدر دانشجویان را تبیین مینمایند و شیوههای فرزندپروری استبدادی و آزاد گذاری رابطهی منفی و معناداری با گرایش به مواد مخدر دانشجویان دارند، در حالی که شیوه فرزندپروری اقتدارمنطقی رابطهی منفی و معناداری با گرایش دانشجویان به مواد مخدر دارد.
واژه های كلیدی: گرایش به مواد مخدر ، شیوه های فرزندپروری .
فصل اوّل:
کلّیات پژوهش
1-1 مقدمه
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-08-07] [ 02:13:00 ب.ظ ]
|