تاثیر راهبردهای مقابله با موقعیت های استرس زا |
1-7. سوال های پژوهش 7
1-8. تعریف اصطلاحات و مفاهیم 8
1-8-1. تعریف مفهومی واژه ها 8
1-8-2. تعریف عملیاتی واژه ها 11
فهرست مطالب شماره صفحه
فصل دوم: پیشینه پژوهش
2-1. مقدمه 12
2-2. مبانی نظری 13
2-2-1. پیشینه نظری در حوزه راهبردهای مقابله با استرس 13
2-2-1-1. نظریه های ارزیابی و انتساب 14
2-2-1-1-1. نظریه آرنولد درباره ارزیابی 14
2-2-1-1-2. نظریه لازاروس درباره ارزیابی 15
2-2-1-1-3. نظریه انگیزشی محافظت از خود 16
2-2-1-1-4. نظریه وینر درباره انتساب 16
2-2-1-2. نظریه های مقابله 17
2-2-1-2-1. نظریه لازاروس درباره راهبردهای مقابله 17
2-2-1-2-2. سایر دیدگاه ها درباره راهبردهای مقابله 19
2-2-1-3. نظریه میشن بام در زمینه آموزش ایمن سازی مقابل استرس 21
2-2-2. پیشینه نظری در حوزه اضطراب و اختلالات اضطرابی 22
2-2-2-1. نظریه فروید درباره اضطراب 22
2-2-2-2. سایر دیدگاه ها درباره اضطراب و اختلال اضطراب فراگیر 23
فهرست مطالب شماره صفحه
2-3. مبانی پژوهشی 26
2-3-1. پژوهش های داخلی 26
2-3-2. پژوهش های خارجی 33
2-4. مدل تحلیلی پژوهش 44
فصل سوم: روش پژوهش
3-1. مقدمه 45
3-2. متغیرهای پژوهش 46
3-2-1. متغیر مستقل 46
3-2-2. متغیر وابسته 46
3-2-3. متغیرهای کنترل 46
3-3. جامعه، نمونه و روش نمونه گیری 46
3-3-1.جامعه 46
3-3-2. نمونه 46
3-3-3. روش پژوهش 46
3-3-4. روش نمونه گیری 46
3-4. ابزار اندازه گیری 47
3-4-1. پرسشنامه راهبردهای مقابله ای اندلر و پارکر(CISS) 47
3-4-2. پرسشنامه اضطراب بک (BAI) 47
فهرست مطالب شماره صفحه
یک مطلب دیگر :
3-5. شیوه نمره گذاری 48
3-5-1.شیوه نمره گذاری پرسشنامه راهبردهای مقابله ای اندلر و پارکر(CISS) 48
3-5-2. شیوه نمره گذاری پرسشنامه اضطراب بک (BAI) 48
3-6. شیوه اجرای پژوهش 49
3-7. شیوه تحلیل داده ها 49
فصل چهارم: یافته های پژوهش
4-1. مقدمه 51
4-2. ارائه یافته ها 52
فصل پنجم: نتیجه گیری، بحث و پیشنهاد
5-1. مقدمه 70
5-2. نتیجه گیری 71
5-3. بحث 72
5-4. پیشنهادهای پژوهش 75
5-5. محدودیت های پژوهش 77
فهرست منابع
منابع فارسی 78
منابع لاتین 80
مقدمه
یکی از جدی ترین مسائل بشر از گذشته تا کنون استرس یا فشار روانی[1] بوده است. پیچیدگی زندگی در دنیای امروز به حدی است که مواجهه با انواع استرس و تنیدگی را اجتناب ناپذیر می سازد و مادامی که انسانها ناگزیر به رویارویی با تنیدگی های مختلف هستند، آسیب پذیر بوده و سازگاری آنها با محیط در معرض خطر است. بنابراین کسب مهارت هایی جهت مقابله موثر با استرس ها برای حفظ سلامت جسمی و روانی و بهزیستی انسان از اهمیت خاصی برخوردار است.
رویدادهای پیش بینی ناپذیر و غیر قابل کنترل بیشتر از رویدادهایی که فرد کنترل بیشتری بر آن دارد، سبب استرس می شوند. واکنش انسان ها به استرس متفاوت است به طوری که میزان تحمل فشار در عده ای بسیار بالا و در بعضی پایین است. این تحمل از عوامل متعددی تاثیر پذیر است از جمله عوامل ژنتیکی، تجربیات گذشته فرد، ویژگی های شخصیتی، شرطی شدن های قبلی فرد و تجربیات فرد در محیط خانواده. افراد پرورش یافته در محیط های خانوادگی که تنش در آنها سال ها ادامه یافته معمولا در برابر فشارها واکنش های قوی تری نشان می دهند (رایس[2]، ترجمه فروغان،1387).
یکی ازآثارمواجهه مداوم با استرس، اضطراب[3] است؛ چراکه اضطراب پاسخی ضروری به استرس است و فرد را به هنگام مواجهه با خطر برای کنش و واکنش آماده می سازد. در حقیقت اضطراب بخش جدایی ناپذیر زندگی انسان ها است و میزان طبیعی آن حتی لازم به نظرمی رسد، زیرا می تواند پاسخی بهنجار و انطباقی تلقی شود که موجب حفظ حیات می گردد. اضطراب موجب می شود برای پیشگیری از خطرات و تهدیدها و یا برای کاهش عواقب آنها دست به کاری بزنیم (فلدمن[4] ،2002، به نقل از کاپلان و سادوک[5]، ترجمه رضاعی، 1387).
در عین حال تداوم اضطراب می تواند اختلالات اضطرابی را موجب گردد. اختلالات اضطرابی پدیده ای رایج، شناخته شده و فراگیر در کل جمعیت و یکی از شایع ترین اختلالات روانپزشکی هستند که اغلب مزمن شده و نسبت به درمان مقاومت می کنند (کاپلان و سادوک، ترجمه رضاعی، 1387). لذا اختلالات اضطرابی از حیث آثار و تبعاتی که به دنبال دارند، می توانند از زمینه های مطالعاتی حوزه بهداشت روان باشند.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-08-08] [ 04:38:00 ب.ظ ]
|