دانلود ارشد بررسی نقش تایپوگرافی در عنوان بندی فیلم سینمایی |
1-6 چهارچوب نظری تحقیق…………………………………………………………………………………………..7
1-7 پیشینه تحقیق…………………………………………………………………………………………………………..7
فصل دوم: مطالعات نظری
درباره تایپوگرافی
2-1 نوشتار……………………………………………………………………………………………………………………8
2-2خوشنویسی…………………………………………………………………………………………………………….11
2-3 کهکشان گوتنبرگ…………………………………………………………………………………………………..13
2-4 تایپوگرافی…………………………………………………………………………………………………………….17
2-5 تایپ و تایپ فیس…………………………………………………………………………………………………24
2-5-1 در تایپ شما چه نکاتی باید رعایت شود؟…………………………………………………………….26
الف
2-6 اساس تایپ در غرب………………………………………………………………………………………………29
2-6-1 ساختار الگویی…………………………………………………………………………………………………..30
2-7 گریدبندی……………………………………………………………………………………………………………..35
2-8 تایپوگرافی و ارتباط تصویری…………………………………………………………………………………..36
2-9 سرآغاز تایپ های عربی و فارسی…………………………………………………………………………….39
2-10 اساس طراحی تایپ در زبان عربی و فارسی…………………………………………………………….40
2-11 تعیین سلسله مراتب و ارزش گذاری محتویات……………………………………………………….43
2-12دسته بندی فونت های فارسی…………………………………………………………………………………45
2-12-1 تایپ های متن…………………………………………………………………………………………………46
2-12-2 تایپ های تیتر…………………………………………………………………………………………………46
2-12-3 تایپ هایDisplayed Form…………………………………………………………………………46
2-13 فاصله گذاری………………………………………………………………………………………………………47
2-13-1 فاصله گذاری و فواصل بجا مانده از تایپ های سربی…………………………………………..47
2-13-2 فاصله گذاری فرم و ضدفرم – تیرگی و فضای منفی – درون متن…………………………..47
2-13-3 فضای بین کلمات و پدیده جویبار……………………………………………………………………..48
2-13-4 فاصله بین خطی/ فاصله بصری بین خطوط…………………………………………………………51
2-14 ریخت شناسی نوشتار فارسی…………………………………………………………………………………51
2-14-1 دسته بندی نمودگان فارسی براساس جای قرار گیری در پاره کلمه………………………..53
2-14-2 سواری پاره کلمات…………………………………………………………………………………………..54
2-14-3 سواری نمودهای فارسی……………………………………………………………………………………55
2-14-4 هیکل و ریخت کلمات……………………………………………………………………………………..56
2-15 اهداف تایپوگرافی………………………………………………………………………………………………..59
2-16 قابلیت های تایپوگرافی………………………………………………………………………………………….62
2-16-1 کمک به جایگیری نوشته و موضوع در ذهن وخاطره مخاطب………………………………..62
2-16-2 عینی و محسوس کردن نوشتار…………………………………………………………………………..63
2-16-3 برانگیزی کنجکاوی مخاطب در جهت درک ظرفیت های بصری نوشتار………………….63
2-16-4 قوه تخیل مخاطب را فراسوی نوشتار قرار دادن……………………………………………………63
2-17 رنگ و سلسله مراتب تایپوگرافی……………………………………………………………………………64
2-18 محتوا…………………………………………………………………………………………………………………66
2-19 ترکیب حروف و تصویر………………………………………………………………………………………..68
2-20 تایپ و تصویر، تصویر و تایپ………………………………………………………………………………71
2-21 ارتباط دادن تایپ و تصویر……………………………………………………………………………………72
2-22 فرم…………………………………………………………………………………………………………………….74
2-22-1 مجاورت و تناسب فرمی…………………………………………………………………………………..74
2-22-2 تضاد فرمی……………………………………………………………………………………………75
2-22-3 تغییر فرم Form Alternation……………………………………………………………………….76
2-22-4 ترکیب فرم Form Combination………………………………………………………………….78
2-22-5 جانشینی فرم Form Substitution………………………………………………………………..79
2-22-6 مصورسازی Visualization……………………………………………………………………………80
2-22-7 تزئین و تجرید…………………………………………………………………………………………………81
2-23 روش های حساسیت بخشیدن به حروف………………………………………………………………..82
2-23-1 مثبت و منفی……………………………………………………………………………………………………82
2-23-2 اختصار، حذف بخش هایی از حروف…………………………………………………………………82
2-23-3 تکرار یک حرف و یا قسمتی از یک حرف در کل ترکیب کلمه……………………………..83
2-23-4 روی هم قرار گرفتن یا تماس پیدا کردن حروف…………………………………………………..84
2-23-5 دنبال هم قرار گرفتن مجموع یا بخشی از حروف یک کلمه………………………………….84
2-23-6 تغییر اندازه از قوت به ضعف یا از تاریک به روشن………………………………………………85
2-23-7 قرار گرفتن حروف در مجموعه ای از سطوح………………………………………………………85
2-23-8 اضافه کردن عناصر بصری به کلمه یا یک حرف از کلمه……………………………………….86
2-23-9 طراحی حروف جدید……………………………………………………………………….86
2-23-10 ویژه کردن – تأکید کردن بر بخشی از کلمه یا حروف…………………………………………86
یک مطلب دیگر :
2-23-11 نوشتن بدون فکر قبلی – فی البداهگی………………………………………………………………87
2-23-12 کار با (نقطه) در ترکیب یک نوشتار………………………………………………………………….87
2-23-13 ایجاد ریتم در ترکیب کلمه………………………………………………………………………………87
2-23-14 ایجاد تعادل در کلمه……………………………………………………………………………………….88
2-23-15 استفاده از رنگ………………………………………………………………………………………………88
2-23-16 گنجاندن در یک قالب…………………………………………………………………………………….89
2-23-17 کار با اعداد……………………………………………………………………………………………………90
2-23-18 عمق…………………………………………………………………………………………………………….91
2-23-19 اتصال…………………………………………………………………………………………………………..95
2-24 کاربرد حروف در طراحی عنوان و عنوان بندی فیلم………………………………………………….96
2-25 خلاصه فصل……………………………………………………………………………………………………..106
فصل سوم: روش شناسی (متدولوژی)
درباره گرافیک متحرک
3-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………108
3-2 ادراک بصری………………………………………………………………………………………………………115
3-3 حرکت و زمان…………………………………………………………………………………………………….118
د
3-3-1 زمان……………………………………………………………………………………………………………….119
3-3-2 عوامل دیدن حرکت (نور و بازتاب آن)……………………………………………………………….120
3-3-3 چگونگی درک حرکت……………………………………………………………………………………..121
3-3-4 حرکت در فلسفه……………………………………………………………………………………………..121
3-3-5 حرکت در اسطوره……………………………………………………………………………………………123
3-3-6 حرکت در ارتباط تصویری………………………………………………………………………………..125
3-3-7 روح حرکت در خوشنویسی ایرانی…………………………………………………………………….126
3-3-8 حرکت در دوره های مختلف…………………………………………………………………………….128
3-4 تاریخچه و اختراعات در صنعت تصویر متحرک………………………………………………………135
3-4-1 زوتروپ…………………………………………………………………………………………………………135
3-4-2 تاماتروپ………………………………………………………………………………………………………..136
3-4-3 پرکسینوسکوپ……………………………………………………………………………………………….137
3-4-4 کتاب چرخان (Flip Book)…………………………………………………………………………….138
3-4-5 موتوسکوپ…………………………………………………………………………………………………….139
3-4-6 قرن نوزدهم و چشم اندازهای جدید در صنعت تصویر متحرک……………………………..139
3-4-7 انیمیشن…………………………………………………………………………………………………………..144
3-4-8 انیمیشن تجربی………………………………………………………………………………………………..148
3-5 تکنیک های تولید تصویر متحرک…………………………………………………………………………..149
3-5-1 انیمیشن فریم به فریم……………………………………………………………………………………….149
3-5-2 سِل انیمیشن……………………………………………………………………………………………………150
3-5-3 مستقیم بر روی فیلم…………………………………………………………………………………………151
3-5-4 انیمیشن دست آزاد (Free Hand)……………………………………………………………………152
3-5-5 استاپ – موشن……………………………………………………………………………………………….154
ه
3-5-6 پیکسلیشن……………………………………………………………………………………………………….155
3-5-7 روتوسکوپی…………………………………………………………………………………………………….155
3-6 گرافیک متحرک در عنوان بندی فیلم………………………………………………………………………156
3-7 خلاصه فصل……………………………………………………………………………………………………….164
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل
درباره عنوان بندی فیلم سینمایی
4-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………165
4-2 تعابیر مختلف درباره تعریف عنوان بندی…………………………………………………………………166
4-3 تاریخچه عنوان بندی در سینمای جهان و ایران………………………………………………………..170
4-3-1 عنوان بندی در سینمای جهان…………………………………………………………………………….170
4-3-2 عنوان بندی در سینمای اروپا……………………………………………………………………………..176
4-3-3 عنوان بندی در سینمای ایران……………………………………………………………………………..177
4-4 دسته بندی عنوان بندی…………………………………………………………………………………………192
4-4-1 تیتراژ آغازین…………………………………………………………………………………………………..192
4-4-2 عنوان های اعتباری…………………………………………………………………………………………..193
4-4-3 تیتراژ پایانی……………………………………………………………………………………………………..194
4-4-4 مقایسه تیتراژ سینمایی و تلویزیونی…………………………………………………………………….196
4-5 ویژگی های یک عنوان بندی خوب………………………………………………………………………..200
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-07-30] [ 04:53:00 ق.ظ ]
|