2-1 تاریخچه و آمار زمین­لغزش ……………………………………………………………….. 3
2-1-1 زمین­لغزش­های اتفاق افتاده در ایران …………………………………. 3
2-1-2 زمین­لغزش­های اتفاق افتاده در خارج از ایران …………………….. 4
2-2  تعریف زمین­لغزش …………………………………………………………………… 5
2-3 طبقه­ بندی زمین­لغزش ……………………………………………………… 7
2-3-1 ریزش(falls ) ……………………………………………………. 8
2-3-2 واژگونی(topple ) ……………………………………………………….. 8
2-3-3 لغزش (slide ) …………………………………………………………. 8
2-3-3-1 لغزش دورانی …………………………………………….. 9
2-3-3-2 لغزش انتقالی ………………………………………………. 9
2-3-4 سیلان(  flow) ……………………………………………………………. 9
2-4 عوامل ناپایدار کننده­ی شیروانی­ها …………………………………………………………… 13
2-4-1 مهم­ترین عوامل داخلی ………………………………………………………… 13
2-4-1-1 افزایش فشار آب­منفذی توده ……………………………………………… 13
2-4-1-2 افزایش وزن مخصوص توده­ی خاکی …………………………………….. 13
2-4-1-3 زمین شناسی منطقه ………………………………………………… 13
2-4-1-4 هندسه و توپوگرافی ………………………………………… 14
2-4-1-5 یخ­زدگی و ذوب یخ­ها …………………………………………… 14
2-4-2 مهم­ترین عوامل خارجی …………………………………………………… 14
2-4-2-1 عملیات ساختمانی ……………………………………………. 14
2-4-2-2 پوشش گیاهی …………………………………………… 14
2-4-2-3 زلزله و ارتعاشات و تاثیر گسل …………………….. 14

فصل سوم: روش­های تحلیل پایداری شیروانی­ها

 

 

 

3-1 مقدمه …………………………………………………………… 15
3-2 تحلیل پایداری شیروانی ……………………………………………….. 15
3-3 روش­های تحلیل پایداری شیروانی­ها ………………………………………. 16

عنوان                                                                                                                                    صفحه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3-3-1 روش­های تعادل حدی ……………………………………………………………….. 16
3-3-2 روش­های آنالیز حدی …………………………………………… 18
3-3-3 روش­های المان محدود( Finite Elements) …………………………………. 19
3-3-4 روش­های تفاضل محدود( Finite Difference) ………………………….. 19
3-3-5 روش­های احتمالی ………………………………………………………….. 19
3-3-6 روش شبکه­ی خطوط تغییر طول صفر( Zero Extention Line) ………………………………. 20
3-4 سطوح گسیختگی منحنی ………………………………………………………. 20
3-4-1 روش کلی قطعات(Slice Method) یا روش کامل بیشاپ ……………………………………. 21
3-4-2 روش بیشاپ اصلاحی( Bishop,s Simplified Method) ……………………………… 24
3-4-3 روش مرگنسترن- پرایس ………………………………………………….. 25
3-5 ضریب اطمینان ……………………………………. 26
3-5-1 سطح لغزش بحرانی ……………………………………………….. 26
3-5-2 روش خطوط هم ضریب اطمینان ………………………………… 27
3-5-3 روش جستجو ………………………………………………………………. 27
3-5-4 ضریب اطمینان مجاز …………………………………………… 27
3-5-5 شیب بحرانی( Critical Slope) ………………………………… 28
3-6 تنش کل و تنش مؤثر( Total Stress and Effective Stress) ……………………….. 29
3-7 شکاف­های کششی و بارگذاری زلزله ……………………………………… 29
3-7-1 شکاف­های کششی ………………………………………………….. 29
3-7-2 تحلیل شبه استاتیکی شیب برای بارگذاری لرزه­ای ………………….. 30
3-7-3 روش نیومارک(  Newmark Method) ………. 31
3-7-4 تحلیل دینامیکی شیب­ها …………………………………………. 32

فصل چهارم: روش­های پایدارسازی شیروانی­ها

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4-1 مقدمه ………………………………………………….. 33
4-2 روش اصلاح هندسی شیب ……………………………. 34
4-2-1 خاكبرداری در پنجه جهت ایجاد زمینه­ تداوم لغزش تا رسیدن به پایداری …………………………………….. 34
4-2-2 برداشت و جایگزینی مصالح لغزشی ……………….. 34
4-2-3 باربرداری از دامنه به وسیله حفر ترانشه در رأس لغزش و كاهش ارتفاع آن ……………………… 35
4-2-4 باربرداری موضعی در رأس ………………………………………………….. 35
4-2-5 كاهش كلی شیب ………………………………….. 36
4-2-6 تراس بندی …………………………………………….. 36
4-2-7 افزایش وزن پنجه به طریق خاكریزی ……………………………. 37
4-2-1 روش طراحی و اجرا ……………………………………………………………… 38
4-3 روش­های زهكشی ………………………………………….. 40
4-3-1 تاریخچه­ی استفاده از روش­های زهکشی ………………………….. 40
4-3-2 اقسام زهكش­ها و اصول روش­های زهكشی ……………………… 40
4-3-2-1                        زهكشی سطحی …………………………………. 41

عنوان                                                                                                                                    صفحه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4-3-2-2                        زهكشی آب­های زیرزمینی ……………………………………………………………… 42
4-3-2-2-1 زهكشی آب­های زیرزمینی كم­عمق ……………………………………. 42
4-3-2-2-2 زهكشی آ ب های زیرزمینی عمیق …………………………. 42
4-3-3 نتیجه گیری ……………………………………………………….. 45
4-4 پایدارسازی با تكنیك­های بیومهندسی ……………………… 45
4-4-1 اثرات مثبت و منفی پوشش گیاهی در پایدارسازی دامنه­ها …………. 46
4-4-1-1                        اثرات مثبت ……………………………………………. 46
4-4-1-2                        اثرات منفی …………………………………………….. 47
4-5 روش­های پایدارسازی مكانیكی …………………………………………. 49
4-5-1 سازه­های حایل یا مقید کننده ………………………………….. 50
4-5-1-1 دیوارهای حایل( Retaining Walls) ………………………………………. 50
4-5-1-2 طراحی دیوار حائل …………… 51
4-5-1-3 سپر بتنی( Drilled Shaft Walls) …………………………………………. 53
4-5-1-4 دیوارهای پشت­بند دار( Tieback Walls) ……….. 53
4-5-2 مسلح کردن شیب …………………………………………………… 54
4-5-2-1 شمع کوبی( Drive Piles) ………………………………… 54
4-5-2-2 میل­مهارهای خاکی( Soil Nailing) ………………………….. 55
4-5-2-3 ستون­های سنگی( stone Columns) ………………………….. 57
4-5-2-4 شبکه­های مایکروپایل( Reticulated Micropiles) ….. 59
4-5-3 بهسازی خاک( Soil Improvement) ……………………… 60
4-5-3-1 تثبیت خاک بوسیله­ی آهک ……………………….. 60
4-5-3-2 تثبیت خاک به وسیله­ی سیمان …………………. 61
4-5-3-3 تثبیت خاک به وسیله­ی خاکستر بادی …………………… 61
4-5-3-4 روش الکترواسمز(Electro Osmosis ) …………………… 62

فصل پنجم: مطالعات منطقه­ای محدوده­ی مورد مطالعه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5-1 مقدمه ……………………………………………………………….. 63
5-2 موقعیت منطقه­ی مورد مطالعه ………………………………………………… 63
5-3 خصوصیات آب و هوایی و اقلیمی منطقه­ی یاسوج …………………….. 64
1-3-1 آب و هوا ………………………………………………………………….. 64
1-3-2 بارش ماهانه …………………………………………………….. 65
1-3-3 اقلیم شناسی ………………………………………………………………………. 65
5-4 زمین­شناسی منطقه­ی مورد مطالعه …………………………………. 66
5-5 وضعیت لرزه­خیزی منطقه­ی مورد مطالعه ………………………………………….. 66
5-6 نتیجه­گیری ……………………………………………………………………… 68

فصل ششم: اوش­های صحرایی و مطالعات ژئوتکنیک در محدوده­ی مورد نظر

 

6-1 مقدمه …………………………. 69

عنوان                                                                                                                                    صفحه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6-2 تعیین وضعیت زیر سطحی منطقه­ی مورد مطالعه …………………… 69
6-2-1 آزمایش­های آزمایشگاهی ………………………………………………….. 70
6-3 تعیین هندسه­ی شیب ………………………. 74
6-3-1 پلان مقاطع ……………………………….. 75
6-3-2 مقاطع و لایه­بندی آنها ………………………………………………….. 75
6-3-2-1 مقطع F-F ………………………………………………….. 75
6-3-2-2 مقطع E-E ……………………………………………………………… 76
6-3-2-3 مقطع D-D ………………………………………………….. 77
6-3-2-4 مقطع C-C …………………………………………………….. 78
6-3-2-5 مقطع B-B ……………………………………… 79
6-3-2-6 مقطع A-A ……………………………………………………………… 80

فصل هفتم: آنالیز پایداری شیروانی با استفاده از نرم­افزار PLAXIS و Geo Slope

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7-1 مقدمه …………………………………………………………………….. 82
7-2 معرفی نرم­افزار PLAXIS ………………………….. 82
7-2-1 نحوه­ی محاسبه­ی ضریب اطمینان توسط نرم­افزار PLAXIS ……………. 84
7-3 معرفی نرم­افزارGEO SLOPE slope/w  ………………………. 85
7-3-1 نحوه­ی محاسبه­ی ضریب اطمینان توسط نرم­افزار slope/w ………………… 85
7-4 تحلیل پایداری مقاطع مختلف با استفاده از هر دو نرم­افزار …….. 86
7-4-1 تحلیل پایداری مقاطع در حالت استاتیکی( زهکشی شده) ………………… 87
7-4-1-1 تحلیل پایداری مقطع F-F …………………. 87
7-4-1-2 تحلیل پایداری مقطع E-E ……………….. 94
7-4-1-3 تحلیل پایداری مقطع D-D ……………………. 99
7-4-1-4 تحلیل پایداری مقطع C-C …………. 105
7-4-1-5 تحلیل پایداری مقطع B-B …………………………… 110
7-4-1-6 تحلیل پایداری مقطع A-A …………………………… 115
7-4-2 تحلیل پایداری در حالت دینامیکی ( زهکشی نشده) ………………… 118
7-4-2-1 تحلیل پایداری مقطع F-F ………………………………….. 119
7-4-2-2 تحلیل پایداری مقطع E-E …………………………….. 122
7-4-2-3 تحلیل پایداری مقطع D-D ………………………………………… 125
7-4-2-4 تحلیل پایداری مقطع C-C …………………………………… 128
7-4-2-5 تحلیل پایداری مقطع B-B …………………………………. 129
7-4-2-6 تحلیل پایداری مقطع A-A ……………………………. 130

فصل هشتم: نتیجه­گیری و تحلیل نتایج

 

 

 

8-1 مقدمه ………………………………………………. 132
8-2 تحلیل نتایج و پایدارسازی نقاط بحرانی مقاطع مختلف 132
8-2-1 مقطع F-F ………………………………………… 133

عنوان                                                                                                                                    صفحه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

یک مطلب دیگر :

 

 

 

 

 

 

8-2-1-1 تحلیل نتایج و پایدارسازی نقاط بحرانی  برای تحلیل در حالت استاتیکی …………………………… 133
8-2-1-2 تحلیل نتایج و پایدارسازی نقاط بحرانی برای تحلیل در حالت دینامیکی( شبه استاتیکی) … 133
8-2-2 مقطع E-E ………………………………………………. 134
8-2-2-1 تحلیل نتایج و پایدارسازی نقاط بحرانی  برای تحلیل در حالت استاتیکی ………… 134
8-2-2-2 تحلیل نتایج و پایدارسازی نقاط بحرانی برای تحلیل در حالت دینامیکی( شبه استاتیکی) … 134
8-2-3 مقطع D-D ……………………………… 135
8-2-3-1 تحلیل نتایج و پایدارسازی نقاط بحرانی  برای تحلیل در حالت استاتیکی …………………………… 135
8-2-3-2 تحلیل نتایج و پایدارسازی نقاط بحرانی برای تحلیل در حالت دینامیکی( شبه استاتیکی) … 135
8-2-4 مقطع C-C …………………………….. 136
8-2-4-1 تحلیل نتایج و پایدارسازی نقاط بحرانی  برای تحلیل در حالت استاتیکی …………………………… 136
8-2-4-2 تحلیل نتایج و پایدارسازی نقاط بحرانی برای تحلیل در حالت دینامیکی( شبه استاتیکی) … 136
8-2-5 مقطع B-B ………………………….. 137
8-2-5-1 تحلیل نتایج و پایدارسازی نقاط بحرانی  برای تحلیل در حالت استاتیکی …………………………… 137
8-2-5-2 تحلیل نتایج و پایدارسازی نقاط بحرانی برای تحلیل در حالت دینامیکی( شبه استاتیکی) … 138
8-2-6 مقطع A-A …………………………………………. 138
8-2-6-1 تحلیل نتایج و پایدارسازی نقاط بحرانی  برای تحلیل در حالت استاتیکی …………………………… 138
8-2-6-2 تحلیل نتایج و پایدارسازی نقاط بحرانی برای تحلیل در حالت دینامیکی( شبه استاتیکی) … 139
8-3 نتیجه­گیری کلی ………………………………….. 139

منابع …………………………..    140

  • مقدمه

در ایران سالانه تعداد زیادی زمین­لغزش به ثبت می­رسد كه با توجه به زیان­هایی كه به این ترتیب و  بر ­اثر لغزش­زمین به وجود می­آید، شناسایی و بررسی توده­های لغزشی و انجام تحلیل پایداری به منظور ارائه راهكارهای پایدارسازی آن ضرورت می­یابد. زمین­لغزش سیمره در رشته­كوه زاگرس یكی از بزرگ­ترین و كمیاب­ترین زمین­لغزش­های جهان می­باشد كه در زمان ماقبل تاریخ اتفاق افتاده است. همچنین زمین لغزش­های ناشی از زلزله خرداد 1369 منجیل در شمال ایران با 200 كشته و مدفون شدن روستاهای فتلك و گلدیان به همراه اهالی آنها و نیز زمین­لغزش­های ناشی از بارندگی­های سنگین سال 1372 در گیلان با 6 نفركشته و ویران شدن بیش از 1600 خانه­ی مسكونی، از جمله زمین­لغزش­های مهم در ایران به شمار می­آیند كه موجب توجه بیشتر مجامع علمی به این پدیده گردیده است]10[.
جالب توجه است كه با وجود پیشرفت­های زیادی كه در تجزیه و تحلیل مكانیسم زمین­لغزش­ها انجام گرفته است، هنوز نمی­توان زمان وقوع یك زمین­لغزش را پیش­بینی كرد. نخستین نشانه­ای كه لغزش زمین را در آینده­ای نزدیك بازگو می­كند، ترك­های سطحی است كه در بخش بالایی شیب­ها، موازی راستای دامنه بوجود می­آیند و بطور فزاینده­ای گسترش می­یابند. با پرشدن تدریجی آب­های سطحی در این ترك­ها، توده­ی خاكی یا سنگی ضعیف­تر می­شود، نیروی رانش افقی افزایش می­یابد و لغزش­زمین آغاز می­شود. از آنجا كه گسیختگی در توده­ی سنگ ممكن است به تدریج و به صورت پیش­رونده روی دهد، بنابراین تنش برشی میانگین كه به مقدار زیادی از مقاومت برشی توده­ی     سنگی- خاكی بیشتر است، می­تواند لغزش زمین را موجب شود.
تبدیل مناطق شیب­دار به مناطق مسكونی و ساخت و ساز و فعالیت­های عمرانی بر روی شیروانی­ها،       به­منظور احداث راه، ساختمان و… و بطور كلی بر­هم­زدن توپوگرافی زمین، سبب ایجاد زمین لغزش­های بسیار می­گردد كه پیامدهای آن، خطرات جانی و مالی برای ساكنان مستقر بر روی اینگونه شیروانی­ها، دیركردهای ناخواسته و افزایش هزینه برای فعالیت­های عمرانی است. لذا با توجه به زیان­هایی كه به

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...