فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق و مبانی نظری پژوهش……………………………. 10

  • سیر تکملی زنجیره تامین…………………………………………………………………………………………….. 11
  • تعریف مدیریت زنجیره تامین…………………………………………………………………………………….. 12
  • اهداف مدیریت زنجیره  تامین………………………………………………………………………………. ….14
  • اصول نظام مدیریت زنجیره تامین……………………………………………………………………………… 14
  • رویکردهای زنجیره تامین………………………………………………………………………………………….. 15
  • مراحل تصمیم گیری در مدیریت زنجیره تامین………………………………………………………….. 16

2-6-1   طراحی و یا تغییر استراتژی زنجیره  تامین……………………………………………………….. 16

2-6-2   برنامه ریزی زنجیره تامین ………………………………………………………………………………. 17

2-6-3    مرحله عملیاتی زنجیره تامین………………………………………………………………………….. 17

  • دیدگاه فرایندی زنجیره تامین ……………………………………………………………………………………. 17

2-7-1   دیدگاه چرخه ای…………………………………………………………………………………………….. 17

2-7-2   چرخه سفارش مشتری ……………………………………………………………………………………. 18

2-7-3    چرخه پر سازی مجدد…………………………………………………………………………………….. 19

2-7-4   چرخه تولید…………………………………………………………………………………………………….. 19

2-7-5   چرخه تدارکات ……………………………………………………………………………………………… 19

  • استراتژی های پاسخ گو در مدیریت زنجیره تامین ……………………………………………………… 20
  • یکپار چه سازی زنجیره تامین ……………………………………………………………………………………. 21
  • عوامل سوق دهنده ی سازمان ها به سوی مدیریت زنجیره تامین ……………………………….. 23
  • عوامل موثر بر مدیریت زنجیره تامین ………………………………………………………………………… 25
  • فرایند های زنجیره تامین …………………………………………………………………………………………… 26
  • عوامل موثر در پیاده سازی زنجیره تامین رقابتی………………………………………………………….. 28

2-14      چالش های زنجیره تامین …………………………………………………………………………………………… 30

2-15     اثر شلاقی در زنجیره تامین ………………………………………………………………………………………….. 33

2-15-1   مفهوم اثر شلاقی……………………………………………………………………………………………….. 33

2-15-2   علل ایجاد اثر شلاقی ………………………………………………………………………………………… 34

2-15-3   راه های کاهش اثر شلاقی …………………………………………………………………………………. 35

2-16    مرور مبانی نظری سیستم داینامیک ……………………………………………………………………………….. 37

2-16-1   تاریخچه پویایی های سیستم و کاربرد آن در زنجیره تامین………………………………….. 37

2-17     مزایای استفاده از رویکرد پویا شناسی سیتم ها ………………………………………………………………… 38

2- 18    ساختار و متدولوژی پویا شناسی سیستم …………………………………………………………………………. 39

2-19     مدل سازی در  پویا شناسی سیستم …………………………………………………………………………………. 39

2-20     بررسی رویکرد سیستم داینامیک در مسائل زنجیره تامین …………………………………………………. 46

2-20-1 سیر تاریخی و پژوهش های افراد در زمینه پویایی های زنجیره تامین……………….47

2-20-2 بررسی چند مقاله با موضوع مدلسازی زنجیره تامین با سیستم داینامیک……………50

2-20-2-1 مقاله اول………………………………………………………………………………………………51

2-20-2-2 مقاله دوم……………………………………………………………………………………………..57

فصل سوم: مدل سازی………………………………………………………………………………… 64

  • مقدمه………………………………………………………………………………………….. 65

3-1-1   درباره کاله ( گروه صنعتی سولیکو ) ………………………………………… 65

  • مدل سازی داینامیک زنجیره تامین شرکت کاله………………………………………. 66
  • شناسایی متغییر های تاثیر گذار در زنجیره تامین شرکت کاله………………………. 67

3-3-1   نرخ فروش…………………………………………………………………………. 67

3-3-2   موجودی کالا در انبار مراکز پخش ……………………………………………. 68

3 -3-3   موجودی کالا در انبار مرکزی ……………………………………………….. 68

3 -3-4   ذخیره اطمینان در انبار مراکز پخش …………………………………………. 69

3 -3-5   فضای انبار مراکز پخش ……………………………………………………….. 69

3 -3-6   فضای انبار مرکزی ……………………………………………………………… 69

3 -3-7   ارسال کالا ……………………………………………………………………….. 69

3 -3-8   میزان تولید ……………………………………………………………………….. 69

3 -3-9   زمان حمل کالا از انبار مرکزی به انبار مراکز پخش ……………………… 70

3 -3-10   میزان سفارش برای تولید …………………………………………………….. 70

3 -3-11   ظرفیت تولید …………………………………………………………………… 71

3 -3-12   زمان مورد نیاز برای تولید ……………………………………………………. 71

3 -3-13   میزان سفارش برای خرید مواد ………………………………………………. 71

3-4     فرضیه پویا…………………………………………………………………………………….. 71

3-5     نمودار علی حلقوی………………………………………………………………………….. 74

3-5-1     حلقه هدف جوی فروش-موجودی…………………………………………………..74

3-5-2     حلقه های هدف جوی موجودی-ارسال…………………………………………….75

3-5-3     حلقه هدف جوی ارسال مواد……………………………………………………………77

3-5-4     حلقه رشد فروش-ارسال…………………………………………………………………77

3-5-5     حلقه رشد فروش-تولید………………………………………………………………….78.

3-5-6     حلقه رشد زنجیره تامین………………………………………………………………….80.

3-6     نمودار حالت و جریان………………………………………………………………………. 80

 

فصل چهارم: مطالعه­ی عددی………………………………………………………………………. 82

  • مقدمه………………………………………………………………………………………….. 83
  • اجرای مدل شبیه­سازی مدیریت زنجیره تامین………………………………………….. 83
  • اعتبارسنجی مدل پویا شناسی سیستم ها………………………………………………… 84

4 -3-1   اعتبارسنجی ساختار مدل………………………………………………………. 85

4 -3-1-1    آزمون برازندگی ……………………………………………… 85

4 -3-1-2    آزمون های سازگاری ……………………………………….. 86

پایان نامه

 

4 -3-1-3    آزمون مطلوبیت و اثر بخشی …………………………………. 87

4 -3-2   اعتبار سنجی رفتار مدل ………………………………………………………… 87

4 -3-2-1    آزمون برازندگی ………………………………………………. 87

4 -3-2-2    آزمون حساسیت پارامتر ……………………………………… 87

4 -3-2-3    آزمون سازگاری ……………………………………………… 88

4- 3-2-4    آزمون مطلوبیت و اثربخشی……………………………………………91

4-3-3     اعتبارسنجی مضامین سیاست ها…………………………………………………………92

  • آنالیز حساسیت……………………………………………………………………………… 94

فصل پنجم: نتیجه­گیری و پیشنهادها…………………………………………………………….. 104

  • نتیجه­گیری……………………………………………………………………………………. 105
  • پیشنهادها……………………………………………………………………………………… 109

مراجع……………………………………………………………………………………………………… 110

مراجع فارسی……………………………………………………………………………………………….. 110

مراجع لاتین…………………………………………………………………………………………………. 111

پیوست 1………………………………………………………………………………………………….. 113

 

 

فهرست شکل­ها

عنوان                                                                                                                                                                                                   صفحه

 

 

شکل 1-1 – عناصر موجود در یک مدیریت زنجیره تامین…………………………………………….. 4

شکل 1-2 – شبکه زنجیره تامین در یک سازمان………………………………………………………… 4

شکل 2-1 – مراحل و چرخه ها مدل مدیریت زنجیره تامین………………………………………….. 18

شکل 2-2 –  چرخه سفارش مشتری………………………………………………………………………. 18

شکل 2-3 – چرخه پر سازی مجدد………………………………………………………………………. 19

یک مطلب دیگر :

 
 

شکل 2-4-  چرخه تولید ………………………………………………………………………………….. 19

شکل 2-5-  موقعیت بررسی سفارش مشتری……………………………………………………………. 21

شکل 2-6- نمایی از اثر شلاقی بر زنجیره تامین……………………………………………………….. 34

شکل 2-7- فرایند مدل سازی ……………………………………………………………………………. 41

شکل 2-8- حلقه ی علی حلقوی تامین کننده ، توزیع کننده و .. …………………………………. 52

شکل 2-9- حلقه ی علی حلقوی تولید.. ……………………………………………………………….. 53

شکل 2-10- نمودار حالت و جریان تولید …………………………………………………………….. 54

شکل 2-11- شبیه سازی تحت شرایط اولیه……………………………………………………………. 55

شکل 2-12- ساختار زنجیره تامین ……………………………………………………………………… 58

شکل 2-13- نمودار علی حلقوی در مدل مورد مطالعه ………………………………………………. 59

شکل 2-14- مدل مدیریت زنجیره تامین سنتی ……………………………………………………….. 60

شکل 2-15- نمودار علی حلقوی مدل متداول زنجیره تامین…………………………………………. 61

شکل 2-16- نمودار علی حلقوی مدل VMI………………………………………………………….. 62

شکل 2-17- نمودار علی حلقوی مدلJMI……………………………………………………………. 63

شکل 3-1- فروش محصول به تفکیک ماه……………………………………………………………… 67

شکل 3-2- موجودی محصول به تفکیک ماه و شعب……………………………………………….. 68

شکل 3-3- رفتار مرجع موجودی کالا در انبار مرکزی………………………………………………. 68

شکل 3-4- رفتار مرجع میزان تولید………………………………………………………………………. 69

شکل 3-5- میزان سفارش برای تولید……………………………………………………………………………….70

شکل 3-6- حلقه ی هدف جوی فروش – موجودی………………………………………………….. 75

شکل 3-7- حلقه ی هدف جوی موجودی ارسال…………………………………………………….. 76

شکل 3-8- حلقه ی هدف جوی ارسال مواد…………………………………………………………… 77

شکل 3-9- حلقه ی رشد فروش – ارسال………………………………………………………………. 78

شکل 3-10- حلقه ی رشد فروش – تولید………………………………………………………………. 79

شکل 3-11- حلقه ی رشد زنجیره تامین……………………………………………………………….. 80

شکل 3-21- نمودار حالت و جریان زنجیره تامین………………………………………………………………81

شکل 4-1- نتایج اجرای مدل شبیه سازی………………………………………………………………. 84

شکل 4-2- آزمون های اعتبار سنجی……………………………………………………………………. 84

شکل 4-3- افزایش و کاهش متغییر زمان ارسال………………………………………………………. .95

شکل 4-4- اثر افزایش و کاهش متغییر زمان ارسال بر موجودی انبار………………………………. 96

شکل 4-5- اثر افزایش و کاهش متغییر زمان ارسال بر میازان فروش از دست رفته………………. 96

شکل 4-6- افزایش و کاهش متغییر زمان اصلاح موجودی انبار……………………………………. 97

شکل 4-7- اثر افزایش و کاهش متغییر زمان اصلاح موجودی انبار بر موجودی انبار محصول… 98

شکل 4-8- اثر افزایش و کاهش متغییر زمان اصلاح موجودی انبار بر فروش از دست رفته……. 98

شکل 4-9- زمان ارسال سفارش از واحد فروش به واحد تولید……………………………………… 99

شکل 4-10- اثر زمان ارسال سفارش از واحد فروش به واحد تولید بر میزان تولید…………….. 100

شکل 4-11- اثر زمان ارسال سفارش از واحد فروش به واحد تولید بر موجودی انبار…………. 100

شکل 4-12- اثر زمان ارسال سفارش از واحد فروش به واحد تولید بر نرخ تولید……………… 101

شکل 4-13- اثر زمان ارسال سفارش از واحد فروش به واحد تولید بر موجودی انبار مرکزی.. 101

شکل 4-14- اثر کاهش و افزایش مدت زمان تولید توسط تامین کننده…………………………. 102

شکل 4-15- اثر کاهش و افزایش مدت زمان تولید توسط تامین کننده بر متغییر نرخ تولید….. 102

شکل 4-16- اثر کاهش و افزایش مدت زمان تولید توسط تامین کننده بر نرخ تولید مواد اولیه 103

شکل 4-17- اثر کاهش و افزایش مدت زمان تولید توسط تامین کننده بر موجودی مواد اولیه 103

شکل 5-1- رفتار متغییر های فروش ، تقاضا ، فروش ا ز دست رفته و موجودی انبار………….. 106

شکل 5-2- تغییرات انجام شده…………………………………………………………………………. 107

شکل 5-2- میزان فروش از دست رفته بعد از اعمال سیاست………………………………………. 108

شکل 5-2- میزان فروش از دست رفته قبل از اعمال سیاست………………………………………. 108

 

فهرست جدول­ها

عنوان                                                                                                             صفحه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...