ارشد تحلیل فقهی ارجاع دعاوی به داوری و قضاوت اشخاص و نهادهای غیر مسلمان |
1-2-3-روش دیپلماتیک : 17
1-3-قضاوت : 18
1-3-1-معنای لغوی قضاوت : 19
1-3-2- معنای اصطلاحی قضاء : 21
1-3-3-انواع قضاوت : 26
1-3-3-1-قضاوت بر اساس نوع محکمه : 26
1-3-3-2-قضاوت بر اساس مستند صدور رای : 26
1-3-3-3-قضاوت بر اساس مرجع صدور جواز اذن : 27
1-3-4-اوصاف و شرایط قاضی در فقه اسلامی : 29
1-3-5-جایگاه قضاوت در قرآن : 34
1-4-داوری : 37
1-4-1-مفهوم داوری : 37
1-4-1-1-تعریف لغوی داوری : 37
1-4-1-2-معنای اصطلاحی داوری : 37
1-4-2-داوری در قرآن و روایات : 38
1-4-2-1-مفهوم داوری در فقه : 38
1-4-2-2-داوری در قرآن : 39
1-4-2-3- داوری در روایات… 40
1-4-3- نظرات موافقین و مخالفین مشروعیت قضاوت تحکیمی: 41
1-4-4- سابقه تاریخی داوری : 42
1-4-5- انواع داوری: 43
1-4-5-1- داوری داخلی و داوری بین المللی.. 43
1-4-5-1-1- داوری داخلی: 44
1-4-5-1-2- داوری بین المللی.. 44
1-4-5-2-داوری سازمانی و داوری موردی : 45
1-4-5-2-1 داوری سازمانی : 45
1-4-5-2-2-داوری موردی : 46
1-4-5-3-تقسیم داوری به تجاری و غیر تجاری (مدنی): 46
1-4-5-3-1-داوری تجاری : 47
1-4-5-3-2-داوری غیر تجاری یا مدنی : 47
1-4-5-4- داوری اختیاری و داوری اجباری : 48
1-3-5-4-1-داوری اجباری : 48
1-4-5-4-2-داوری اختیاری : 49
1-4-5-5-داوری قراردادی و داوری قانونی : 49
1-4-5-5-1-داوری قراردادی : 49
1-4-5-5-2-داوری قانونی : 49
فصل دوم: مبانی فقهی مشروعیت و عدم مشروعیت ارجاع دعاوی به محاکم غیر مسلمان. 51
مقدمه فصل دوم: 52
2-1- بررسی دلایل ممنوعیت و محدودیت ارجاع دعاوی به داوری و قضاوت اشخاص و نهادهای غیر مسلمان 55
اصول حاکم بر روابط بین المللی دولت های مسلمان. 55
2-1-1- قاعده نفی سبیل: 56
یک مطلب دیگر :
2-1-1-1- مفاد قاعده نفی سبیل.. 56
2-1-1-2- مدارک قاعده: 58
2-1-1-3- واژگان قاعده: 61
2-1-1-4- دلیل ایجاد منع و محدودیت از سوی قاعده: 66
2-1-1-5- شیوه استناد به قاعده: 68
2-1-1-6- مرجع تشخیص سبیل، سلطه و نفی آن: 70
2-1-1-7- برخی از مهمترین ویژگی های قاعده نفی سبیل: 72
2-1-2- قاعده منع تحاکم الی الطاغوت… 73
2-1-2-1- واژگان قاعده: 75
2-1-2-2- مهمترین ویژگیهای نظام طاغوتی: 77
2-2- مبانی فقهی و برخی دلایل مشروعیت ارجاع دعاوی به داوری و قضاوت اشخاص و نهادهای غیر مسلمان: 81
2-2-1- قاعده اضطرار: (الضرورات تبیح المحضورات) 84
2-2-1-1- معنای اضطرار: 84
2-2-1-2- مفاد قاعده اضطرار : 85
2-2-1-3- شیوه استناد به قاعده: 89
2-2-2- قاعده لاضرر: (لاضرر و لا ضرار فی الاسلام) 93
2-2-2-1- معنای قاعده: 93
2-2-2-2- مفاد قاعده: 93
2-2-2-3- شیوه استناد به قاعده: 96
2-2-3- قاعده ضرورت حفظ نظام و منع اختلال در آن: 98
2-2-3-1- معنای نظام. 98
2-2-3-2- مفاد قاعده منع اختلال در نظام: 100
2-2-3-3- شیوه استنادبه قاعده: 102
2-2-4- تقدیم دلیل اهم بر دلیل مهم (الاهم فالاهم – الاهم و المهم) 106
2-2-4-1- مفاد قاعده الاهم فالاهم: 107
2-2-4-2- شیوه استناد به قاعده: 110
نتایج تحقیق: 112
پیشنهادات: 115
فهرست منابع و ماخذ. 117
Abstract 125
چکیده:
اختلاف و منازعه، جزیی جدایی ناپذیر از زندگی اجتماعی انسانهاست. اما افراد به درستی به این نکته پی برده اند که دستیابی به اهداف و آرمانها جز در پرتو برقراری فضایی آرام و عاری از تشنّج امکانپذیر نخواهد بود. لذا همواره تلاش کرده اند با استفاده از روش های مسالمت آمیز، خصومات را فیصله دهند. داوری و قضاوت، از مهمترین ابزارهای دستیابی به این هدف محسوب شده و به ویژه، شیوه داوری به دلیل نیاز به صرف وقت و هزینه کمتر، ضمن امکان تعیین مقررات دادرسی براساس موافقت طرفین با استقبال روز افزونی مواجه شده است. از آن جایی که نظام قانونگذاری و اجرایی کشور ما مبتنی بر فقه اسلامی و بر خاسته از آموزه های دینی است لذا برقراری هر گونه روابط بین المللی می بایست براساس اصول خاصی صورت پذیرد. قاعده «نفی سبیل» به عنوان اصلی مسلم در چگونگی و تعیین محدوده برقراری روابط درجامعه ملل، نقش کنترل کنندگی و جهت دهی ارتباطات را عهده دار است. در این تحقیق که با هدف تحلیل فقهی ارجاع دعاوی به داوری و قضاوت اشخاص و نهادهای غیر مسلمان صورت پذیرفت، مشخص گردید اگر چه براساس ظاهر کلام فقها که مبتنی بر قاعده نفی سبیل و دیگر ادله فقهی است ارجاع دعاوی از سوی مسلمانان و دولتهای اسلامی به اشخاص و نهادهای غیر مسلمان، نا مشروع و غیر مجاز است اما با توجه به قواعد فقهی مهمی نظیر «اضطرار»، «لاضرر»، «منع اختلال در نظام» و «الاهم و الاهم»، چنین به نظر می رسد که در شرایط کنونی جهان می توان چنین ارجاعاتی را مشروع دانست.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-07-30] [ 07:01:00 ب.ظ ]
|