رابطه بین مؤلفههای جنسی و مهارتهای ارتباطی با رضایت زناشویی در زنان متأهل ... |
1-5-تعاریف واصطلاحات………………………………………………………………………………………………………………………………..11
1-5-1- تعاریف مفهومی…………………………………………………………………………………………………………………………………11
1-5-2- تعاریف عملیاتی…………………………………………………………………………………………………………………………………12
فصل دوم: پیشینه پژوهش
2-1-مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………14
2-2- مفاهیم نظری رضایت زناشویی……………………………………………………………………………………………………………..15
2-3- رضایت زناشویی…………………………………………………………………………………………………………………………………….17
2-4-عوامل تاثیرگذاربر رضایتمندی زناشویی…………………………………………………………………………………………………19
2-5-عوامل توفیق وحفظ زناشویی…………………………………………………………………………………………………………………24
2-6-ارتباط جنسی ورضایت زناشویی…………………………………………………………………………………………………………….25
2-7-ارتباط جنسی………………………………………………………………………………………………………………………………………….27
2-8-نقش های جنسیتی………………………………………………………………………………………………………………………………..28
2-9-رابطه جنسی:یک رخداد جسمی…………………………………………………………………………………………………………….29
2-10-رابطه جنسی یک رخداد روان شناختی……………………………………………………………………………………………….30
2-11-مولفه های جنسی…………………………………………………………………………………………………………………………………..30
2-11-1-حرمت جنسی…………………………………………………………………………………………………………………………………….30
2-11-2-اشتغال ذهنی جنسی…………………………………………………………………………………………………………………………31
2-11-3-آگاهی جنسی…………………………………………………………………………………………………………………………………….31
2 -11-4-قاطعیت جنسی…………………………………………………………………………………………………………………………………32
2-11-5-کنترل جنسی بیرونی…………………………………………………………………………………………………………………………33
2-11-6-رضایت جنسی…………………………………………………………………………………………………………………………………….34
2-11-7-انگیزش جنسی…………………………………………………………………………………………………………………………………..35
2-11-8-اضطراب جنسی………………………………………………………………………………………………………………………………….36
2-11-9-کنترل جنسی درونی………………………………………………………………………………………………………………………….36
2-11-10-نظارت جنسی…………………………………………………………………………………………………………………………………..36
2-11-11-ترس از رابطه جنسی ………………………………………………………………………………………………………………………36
2-11-12-افسردگی جنسی………………………………………………………………………………………………………………………………37
2-12-نظریه ها و مفاهیم …………………………………………………………………………………………………………………………………37
2-12-1-نظریه فمینیستی………………………………………………………………………………………………………………………………. 37
2-12-2-نظریه فروید………………………………………………………………………………………………………………………………………..38
2-12-3-نظریه اریک فروم………………………………………………………………………………………………………………………………..39
2-12-4-نظریه فرانکل……………………………………………………………………………………………………………………………………….41
2-12-5-نظریه مزلو…………………………………………………………………………………………………………………………………………..41
2-12-6-نظریه پرلز ………………………………………………………………………………………………………………………………………….42
2-12-7-نظریه هورنای ……………………………………………………………………………………………………………………………………42
2-12-8-نظریه رشدشناختی …………………………………………………………………………………………………………………………..43
2-12-9-نظریه یادگیری اجتماعی……………………………………………………………………………………………………………………43
2-12-10-دیدگاه اسلام …………………………………………………………………………………………………………………………………..44
2-12-11-نظریه وابس……………………………………………………………………………………………………………………………………..45
2-12-12-دیدگاه اریکسون………………………………………………………………………………………………………………………………46
2-12-13-دیدگاه آلفرد آدلر…………………………………………………………………………………………………………………………….46
2-12-14-نظریه میشل ……………………………………………………………………………………………………………………………………47
2-12-15-نظریه سربین……………………………………………………………………………………………………………………………………47
2-13-عوامل موثر بر نارضایتی جنسی در زندگی زناشویی……………………………………………………………………………..48
2-14-ارتباط ومهارتهای ارتباطی……………………………………………………………………………………………………………………..51
2-15-انواع ارتباط…………………………………………………………………………………………………………………………………………….53
2-16-محتوی کلام (موضوع گفتگو)……………………………………………………………………………………………………………….53
2-17-موانع ارتباط مؤثر………………………………………………………………………………………………………………………………….53
2-18-مفاهیم نظری ارتباط……………………………………………………………………………………………………………………………54
2-19-مهارتهای ارتباطی…………………………………………………………………………………………………………………………………55
2-20-مهارتهای ارتباطی ورضایت زناشویی…………………………………………………………………………………………………..57
2-21-پیشینه تحقیقاتی در خصوص ارتباط بین متغیرهای پژوهش…………………………………………………………..61
2-22-فر ضیه ها……………………………………………………………………………………………………………………………………………66
فصل سوم: روش تحقیق
3-1-طرح پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………………………70
3-2-جامعه ونمونه آماری……………………………………………………………………………………………………………………………..70
3-2-1-جامعه……………………………………………………………………………………………………………………………………………….70
3-2-2-نمونه آماری……………………………………………………………………………………………………………………………………..70
3-3-داده های جمعیت شناختی پژوهش…………………………………………………………………………………………………….71
3-4-ابزار پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………………….73
3-4-1-پرسشنامه رضایت زناشویی……………………………………………………………………………………………………………..73
3-4-2-پایایی پرسشنامه رضایت زناشویی اینریچ ………………………………………………………………………………………73
3-4-3-مقیاس مهارتهای ارتباطی………………………………………………………………………………………………………………..74
3-4-4-پایایی مقیاس مهارتهای ارتباطی…………………………………………………………………………………………………….75
3-4-5-پرسشنامه چندوجهی مسائل جنسی ……………………………………………………………………………………………..75
3-4-6-پایایی پرسشنامه چندوجهی جنسی ………………………………………………………………………………………………76
3-5-نحوه اجرا:……………………………………………………………………………………………………………………………………………..77
3-6-تجزیه وتحلیل دادهها……………………………………………………………………………………………………………………………77
فصل چهارم: یافته های تحقیق
4-1- یافته های توصیفی متغیرهای پژوهش……………………………………………………………………………………………….79
4-2 – ماتریس همبستگی متغیرهای پژوهش……………………………………………………………………………………………..81
4-3- بررسی یافته های پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………84
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها
5-1-خلاصه …………………………………………………………………………………………………………………………………………………99
5-2-بحث و نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………………………..100
5-3 جمع بندی و نتیجه گیری نهایی……………………………………………………………………………………………………….113
5-4-محدودیات………………………………………………………………………………………………………………………………………….114
5-5-پیشنهادات ……………………………………………………………………………………………………………………………………….114
پیوست ها
پیوست-الف: پرسشنامه مهارتهای ارتباطی………………………………………………………………………………………………..117
پیوست-ب: پرسشنامه رضایت زناشویی اینریچ …………………………………………………………………………………………121
پیوست-ج: پرسشنامه چند وجهی مسائل جنسی……………………………………………………………………………………125
منابع
یک مطلب دیگر :
منابع فارسی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….135
منابع لاتین …………………………………………………………………………………………………………………………………………………145
چکیده انگلیسی…………………………………………………………………………………………………………………………………………..149
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 3-1: فراوانی، درصد و درصد تراكمی پاسخگویان بر اساس میزان تحصیلات ………………………..71
جدول 3-2: فراوانی، درصد و درصد تراكمی پاسخگویان بر اساس شغل …………………………………………..71
جدول 3-3: فراوانی، درصد و درصد تراكمی پاسخگویان بر اساس تعداد فرزندان …………………………….72
جدول 3-4- توصیف سن و مدت زمان ازدواج پاسخگویان ………………………………………………………………..72
جدول 4-1: میانگین و انحراف استاندارد مهارتهای ارتباطی ……………………………………………………………..79
جدول 4-2: میانگین و انحراف استاندارد مسائل جنسی ……………………………………………………………………80
جدول 4-3: میانگین و انحراف استاندارد رضایت زناشویی ………………………………………………………………..81
جدول 4-4: ماتریس همبستگی متغیرهای مهارت های ارتباطی با رضایت زناشویی ……………………….82
جدول 4-5: ماتریس همبستگی متغیرهای مسائل جنسی با رضایت زناشویی …………………………………83
جدول4-6 . رگرسیون خطی ساده رضایت زناشویی روی مهارت های ارتباطی زنان متأهل ………………84
جدول 4-7: رگرسیون با ورود همزمان برای پیشبینی نمرهی كلی رضایت زناشویی از روی
مهارتهای ارتباطی ……………………………………………………………………………………………………………………………….85
جدول 4-8: رگرسیون با ورود همزمان برای پیشبینی بُعد رضایت زناشویی از روی مهارتهای
ارتباطی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………..86
جدول 4-9: رگرسیون با ورود همزمان برای پیشبینی بُعد ارتباطات از روی مهارتهای ارتباطی ……87
جدول 4-10: رگرسیون با ورود همزمان برای پیشبینی بُعد حل تعارض از روی مهارتهای
ارتباطی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 88
جدول 4-11: رگرسیون با ورود همزمان برای پیشبینی بُعد تحریف آرمانی از روی مهارتهای
ارتباطی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………..89
جدول 4-12: رگرسیون با ورود همزمان برای پیشبینی نمرهی كلی رضایت زناشویی از روی مسائل جنسی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….90
جدول 4-13: رگرسیون با ورود همزمان برای پیشبینی بُعد رضایت زناشویی از روی مسائل
جنسی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………..92
جدول 4-14: رگرسیون با ورود همزمان برای پیشبینی بُعد ارتباطات از روی مسائل جنسی ………..93
جدول 4-15: رگرسیون با ورود همزمان برای پیشبینی بُعد حل تعارض از روی مسائل جنسی ……94
جدول 4-16: رگرسیون با ورود همزمان برای پیشبینی بُعد تحریف آرمانی از روی مسائل جنسی .95
جدول 4-17: رگرسیون قدم به قدم برای پیشبینی رضایت زناشویی از روی مهارتهای ارتباطی و مسائل جنسی ………………………………………………………………………………………………………………………………………96
رابطه بین مؤلفههای جنسی و مهارتهای ارتباطی با رضایت زناشویی
در زنان متأهل شهر گچساران
به وسیله ی: مرضیه حسینی
چکیده
این تحقیق به منظور بررسی رابطه بین مولفه های جنسی و مهارتهای ارتباطی بارضایت زناشویی درزنان متاهل انجام گرفت. تحقیق حاضر از نوع همبستگی جامعه مورد نظر کلیه ی زنان (زنان متاهل) شهرگچساران و تعداد نمونه مورد نظر200 نفراز آنهایی که به مراکز مشاوره مراجعه و تمایل به همکاری داشتند به صورت تصادفی در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای به کار رفته در این پژوهش شامل: پرسشنامه رضایت زناشویی، مقیاس مهارتهای ارتباطی، پرسشنامه چندوجهی مسائل جنسی می باشد که بر روی آزمودنی ها اجرا شد و داده های بدست آمده به کمک نرم افزارspss نسخه 19 و با روشهای آمار توصیفی(میانگین، انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (مثل ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون ساده، رگرسیون چندگانه همزمان) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج این تحقیق نشان داد که : بین مهارت های ارتباطی و رضایت زناشویی رابطه مثبت معنادار وجود دارد. بین مولفه های جنسی و رضایت زناشویی رابطه معنادار وجود ندارد. مسائل جنسی و مهارتهای ارتباطی پیش بینی کننده رضایت زناشویی می باشد.از بین ابعاد مهارتهای ارتباطی، تنها مهارتهای ارتباطی سخن گفتن و مهارتهای ارتباطی تفسیر و شفافسازی صحبتهای مخاطب، پیشبین معنیداری برای نمرهی کلی رضایت زناشویی، بودند. در نتیجه سلامت جامعه به سلامت و پویایی نظام خانواده وابسته است و سلامت و تعادل و تعالی نظام خانواده نیز به کیفیت روابط بین زن و شوهر، و رضایت زناشویی بستگی دارد.
کلمات کلیدی: مهارت های ارتباطی، مولفه های جنسی، رضایت زناشویی
فصل اول:
مقدمه و کلیات
1-1- مقدمه
ازداوج مقدس ترین و پیچیده ترین رابطه میان دو انسان از دو جنس مخالف است که ابعاد وسیع، عمیق و هدف های متعددی دارد. بی شک هیچ نابهنجاری عاطفی و اجتماعی که از تأثیر خانواده فارغ باشد وجود ندارد(دانش ؛1384).اگر جامعه ای از خانواده های سالم و متعادل برخوردار نباشد، نمی تواند ادعای سلامتی کند. خانواده هایی که در آن زن و شوهر با هم تفاهم دارند و از زندگی احساس رضایت می کنند کارکرد مناسب تری داشته و نقش خود را بهتر ایفا می کنند. رضایت زناشویی یکی از عوامی پیشرفت و دست یابی به اهداف زندگی است( بخشی و همکاران؛1386). رضایت زناشویی عبارت است از وجود یک رابطه دوستانه همراه با حس تفاهم و درک یکدیگر، وجود یک تعادل منطقی بین نیازهای مادی و معنوی زوجین . رضایت زناشویی در خانواده مهمترین رکن سلامت روانی افراد خانواده است. (کجباف ؛ 1383).
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-08-02] [ 08:57:00 ق.ظ ]
|