2-3-2) جایگاه محافظه كاری در استانداردهای حسابداری………………………. 63
2-3-3) کاربرد‌های محافظه کاری در بازار سرمایه و صورت‌های مالی………… 64
2-3-4) معیارهای ارزیابی محافظه کاری………………………. 66
2-3-4-1)معیارهای خالص دارایی‌ها…………………….. 66
2-3-4-2) معیارهای سود و اقلام تعهدی………………………. 67
2-3-4-3) معیارهای رابطه سود و بازده سهام……………………… 68
بخش چهارم: پیشینه تحقیق………………………. 68
2-4) پیشینه تحقیق………………………. 68
2-4-1) تحقیقات انجام شده در خارج از کشور……………………… 68
2-4-2) تحقیقات انجام شده در داخل کشور……………………… 71
3-1) مقدمه……………………… 77
3-2) روش تحقیق………………………. 77
3-3)جامعه آماری………………………. 78
3-4)روش نمونه گیری………………………. 78
3-5) حجم نمونه آماری………………………. 79
3-6) روش جمع آوری داده ها ……………………..80
3-7) دوره زمانی تحقیق………………………. 80
3-8) فرضیات تحقیق………………………. 80
3-9)متغیرهای تحقیق و نحوه محاسبه آنها…………………….. 81
3-9-1) متغیر(های) وابسته تحقیق………………………. 81
3-9-2) متغیر(های) مستقل تحقیق………………………. 83
3-9-3) متغیرهای کنترل………………………. 84
3-10) شیوه آزمون فرضیات………………………. 86
3-10-1) مدل آزمون فرضیه اول………………………. 86
3-10-2) مدل آزمون فرضیه دوم……………………… 87
3-10-3) مدل آزمون فرضیه سوم……………………... 88
3-11) روش تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیات………………………. 88
3-11-1) روش داده های پانل………………………. 88

پایان نامه و مقاله

 

3-11-1-1) روش اثراث ثابت…………………….. 90
3-11-1-2) روش اثرات تصادفی…………………….. 91
3-11-1-3) آزمون چاو یا F لیمر…………………….. 91
3-11-1-4) آزمون هاسمن…………………….. 93
3-11-2) آزمون معنی دار بودن مدل………………………. 94
3-11-3) آزمون معنی دار بودن متغیرهای تحقیق………………………. 94
3-11-4) آزمون های مربوط به مفروضات مدل رگرسیون خطی…….. 95
3-11-4-1) فرض نرمال بودن متغیرها و باقیمانده ها…………….95
3-11-4-2) فرض عدم وجود همخطی بین متغیرهای مستقل…………..96
3-11-4-3) فرض مستقل بودن باقیمانده ها……………………..96
3-11-4-4) فرض همسانی واریانس باقیمانده ها…………………….. 97
3-11-5) تصمیم گیری برای رد یا پذیرش فرضیه ها…………………….. 98
4-1) مقدمه……………………… 101
4-2) آزمون نرمال بودن توزیع متغیرها…………………….. 102
4-3) نتایج حاصل آزمون فرضیه های تحقیق………………………. 105
4-3-1) آزمون فرضیه اول تحقیق………………………. 105
2-3-4) نتایج آزمون فرضیه دوم تحقیق………………………. 108
3-3-4) نتایج آزمون فرضیه سوم تحقیق………………………. 111
1-3-3-4) نتایج آزمون فرضیه سوم در سطح محافظه کاری……….. 111

یک مطلب دیگر :

 
 

2-3-3-4) آزمون فرضیه سوم در سطح مدیریت سود………………… 114
4-5) خلاصه نتایج حاصل از آزمون فرضیات………………………. 117
چکیده:
هدف اساسی تحقیق بررسی ارتباط بین استراتژی کسب و کار و کیفیت سود در شرکت‌های پذیرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد. نمونه آماری تحقیق، شامل 145 شرکت پذیرفته شده در بورس می‌باشد که داده‌های آنها برای یک دوره 5 ساله (1387 تا 1391) گردآوری و تجزیه و تحلیل شد.
در این تحقیق برای آزمون فرضیه‌ها از روش همبستگی استفاده شد. تحلیل آماری داده‌ها در سطح اطمینان 95 درصد، و آزمون فرضیه‌ها با بکارگیری روش آماری داده‌های پانلی و الگوی رگرسیون خطی انجام شد.
نتایج تحقیق نشان می‌دهد که شرکت‌های مقاومتی بیشتر از شرکت‌های اکتشافی به اتخاذ محافظه کاری و مدیریت سود تمایل دارند.
همچنین محیط‌های کلان اقتصادی رابطه بین استراتژی کسب و کار و کیفیت سود را در سطح شاخص مدیریت سود تغییر می‌دهد. در حالیکه محیط‌های کلان اقتصادی رابطه بین استراتژی کسب و کار و کیفیت سود را در سطح شاخص محافظه کاری بصورت معنی داری تحت تأثیر خود قرار نمی دهد.
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1) مقدمه
در سال های اخیر، مفهوم استراتژی در ادبیات سازمانی و توسط محققان مالی بصور قابل توجهی مورد توجه قرار گرفته است. در شواهد نظری، استراتژی به عنوان اراده و برنامه ریزی سازمان برای دستیابی به اهداف بلندمدت سازمانی و پیش بینی منابع لازم برای دستیابی به این اهداف، تعریف شده است. استراتژی واحدهای انتفاعی، ممکن پیامدهای مختلفی را برای آنها در پی داشته باشد. از این جهت، انتخاب یک استراتژی مستلزم تحلیل اطلاعات جاری شرکت و تامل در خصوص نتایج آن می باشد.
یکی از نتایج اتخاذ استراتژی های متفاوت در شرکتها، تاثیرات آن بر رفتارهای گزارشگری مالی آنها می‌باشد که ممکن است بسیار مورد توجه مدیران و مالکان قرار گیرد. زیراکه امروزه اطلاعات یك وسیله و ابزار راهبردی مهم درتصمیم گیری محسوب می شود و بدون شك كیفیت تصمیمات نیز بستگی به صحت، دقت و به هنگام بودن اطلاعاتی دارد كه در زمان تصمیم گیری در اختیار افراد قرار می گیرد. در بازار های مالی، این اطلاعات می تواند به صورت نشانه ها، علائم، اخبار و پیش بینی های مختلف از داخل یا خارج شركت انعكاس یابد و در دسترس سهامداران قرار گیرد و باعث ایجاد واكنش ها و در نتیجه تغییراتی در قیمتهای سهام می گردد(نورالحق و همکاران[1]،2013).
محافظه کاری به عنوان یکی از اصول محدودکننده حسابداری، سال‌ها است که مورد استفاده حسابداران قرار می‌گیرد و علی رغم انتقادت فراوان بر آن، همواره جایگاه خود را در میان سایر اصول حسابداری حفظ نموده است. به طوری که‌ می توان دوام و بقای محافظه کاری در مقابل انتقادات وارده بر آن در طول سالیان طولانی را گواهی بر مبانی بنیادین این اصل دانست. همچنین می‌توان از محافظه کاری به عنوان مکانیزمی نام برد که اگر به درستی اعمال شود، منجر به حل بسیاری از مسایل نمایندگی و عدم تقارن اطلاعاتی خواهد شد که به طور کلی از شکاف روز افزون بین مدیران و تأمین کنندگان منابع مالی واحدهای تجاری ناشی می‌شود . با توجه به اهمیت نقش محافظه کاری، نیاز به معیارهایی برای سنجش دقیق آن در گزارشگری مالی ضروری به نظر می‌رسد.
هدف تحقیق حاضر، بررسی ارتباط بین استراتژی کسب و کار و کیفیت سود شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. این فصل باعنوان كلیات تحقیق، نگاهی كلی به پژوهش می نماید و خواننده را با آنچه قرار است تجزیه و تحلیل گردد آشنا می سازد. بر این اساس، در فصل حاضر، ابتدا مساله اصلی و ضرورتهای انجام تحقیق تبیین می شود. سپس فرضیات تحقیق و کلیاتی از جامعه آماری مورد مطالعه و روش های موردنظر برای تجزیه و تحلیل اطلاعات بتشریح می شود. در پایان فصل، متغیرها و واژه های كلیدی، ارائه و بلحاظ عملیاتی تعریف می‌شوند.
1-2)بیان مسئله اصلی تحقیق
به نظر بسیاری از صاحب نظران مالی، مهمترین وظایف مدیریت در حوزة مالی، تصمیم گیری در مورد چهار موضوع اصلی است؛ تصمیمات سرمایه‌گذاری(بودجه‌بندی سرمایه‌ای)، تصمیمات تأمین مالی، تصمیمات تقسیم سود سهام در شركت‌های سهامی و تصمیمات مربوط به سرمایه درگردش. این تصمیمات به هم وابسته بوده و باید در جهت حداكثر كردن ارزش شركت برای صاحبان سهام اتخاذ شوند.
مفهوم استراتژی در ادبیات سازمانی، در دهه 1950 توسط محققان دانشگده اقتصاد هاروارد توسعه داده شده است(اسنو و هَمبریک[2]، 1980). طبق تعریف چَندلر، استراتژی یعنی”تعیین اهداف بلند مدت سرمایه‌گذاری و استفاده از منابع لازم برای اجرای این اهداف” . مینتزبرگ[3] (1987) استدلال می‌کند که یک استراتژی سازمانی به یک طرح، الگو، موقعیت و چشم انداز شرکت و یا صنعت اشاره می‌کند.
در این مطالعه، ما روی اجرای استراتژی کسب و کار با استفاده از شاخص‌های علمی پیشنهاد شده توسط اِسنو و هَمبریک تمرکز خواهیم کرد. اِسنو و همبریک(1980) تاکید کرده‌اند که تحقیق میلز و اِسنو [4](1978) جهت‌گیری استراتژیک یک سازمان را بصورت کاملی توصیف کرده اند.
میلز و اِسنو (1978)، با مطالعاتی در عرصه سازمانهای صنعتی، با استفاده از دو معیار«پویای بازار» و «جهت گیری رقبا» که در مقاله امری و تریست (1965) مطرح شده‌اند، محیط‌ها را به چهار دسته، تقسیم و برای هر یک از این محیط‌ها نوعی استراتژی خاص را پیشنهاد کردند. این استراتژی‌ها عبارت بودند از تدافعی، اکتشافی، واکنشی و تحلیلی. این استراتژی‌ها نشان می‌دهد که سازمان، در هر وضعیت محیطی‌ای؛ چگونه قلمروی خود را باید انتخاب کند، چگونه فناوری‌ها را سازماندهی کند، و چگونه دست به نوآوری بزند.
میلز و اِسنو (1978) همچنین بر این نکته تاکید کرده‌اند که استراتژی اکتشافی و مقاومتی بیشترین نوع تأثیر را دارند.
در این تحقیق بر اساس پیشنهاد (اِسنو و هَمبریک 1980) شرکت‌ها را بر اساس استراتژی اکتشافی و مقاومتی طبقه‌بندی خواهیم نمود.
میلز و اسنو (1978) و همبریک (1983) تاکید می‌کنند که شرکت‌های اکتشافی تعهد قوی‌تری نسبت به توسعه محصول، نوآوری و تغییر در محصول دارند. این شرکت‌ها در محیط‌های کسب و کار نسبتاً غیر قابل پیش‌بینی حضور دارند و از طریق بررسی مداوم بازار برای کشف فرصت‌های جدید تلاش می کنند. شرکت‌های اکتشافی بهره‌وری در گِرو نوآوری را ترویج می‌دهند. این شرکت‌ها در محیط‌های که به کندی تغییر می‌کنند پیشرفت می‌کنند.
در مقابل شرکت‌های مقاومتی روی بهره‌وری عملکرد و سطح کم توسعه محصولات و دفاع از بازار خود تاکید می‌کنند( میلز و اِسنو 1978). همبریک (1983) توضیح می‌دهد که شرکت‌های مقاومتی تمایل بیشتری به رقابت در قیمت، تحویل و یا کیفیت کار دارند؛ شرکت‌های مقاومتی سرمایه‌گذاری عظیمی در فرایند مهندسی انجام می‌دهند و دارای ساختار مکانیکی هستند و تحت تأثیر مدیریت تولید و حسابداری قرار دارند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...