ی مدیریت آموزشی ارزیابی کاربرد سیستم اطلاعات مدیریت در مدیریت منابع ... |
فصل دوم: ادبیات و پیشینهی تحقیق
2-1- تعریف سیستم…………………………………………………………………………………………………………………………………….. 12
2-1-1- عناصر سیستم…………………………………………………………………………………………………………………………………. 13
2-1-2- اطلاعات………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 15
2-1-3- اهمیت اطلاعات………………………………………………………………………………………………………………………………. 16
2-1-4- ویژگیهای اطلاعات…………………………………………………………………………………………………………………………. 16
2-1-5- افزایش تقاضا برای اطلاعات………………………………………………………………………………………………………………. 17
2-2- تعاریف سیستم اطلاعات مدیریت…………………………………………………………………………………………………………. 17
2 ـ 3 ـ تاریخچه سیستمهای اطلاعات مدیریت……………………………………………………………………………………………… 19
2ـ 4 ـ انواع سیستمهای اطلاعاتی…………………………………………………………………………………………………………………. 23
2 ـ 4 ـ 1 ـ سیستم پشتیبانی تصمیم (DSS)……………………………………………………………………………………………… 24
2ـ 4ـ2 ـ سیستم گزارش دهی مدیریت (MRS)………………………………………………………………………………………….. 25
2ـ 4ـ3 ـ سیستمهای اطلاعات مدیران اجرایی (EIS) ………………………………………………………………………………….. 27
2 ـ4 ـ 4 ـ سیستم خودکار اداری (OAS)…………………………………………………………………………………………………….. 28
2 ـ4 ـ 5 ـ سیستم پردازش عملیات (TPS)…………………………………………………………………………………………………. 29
2 ـ4 ـ 6 ـ سیستم خبره یا هوشمند (ES)……………………………………………………………………………………………………. 31
2 ـ5 ـ مدیریت و سیستمهای اطلاعات مدیریت…………………………………………………………………………………………….. 32
2ـ5ـ1ـ سیستم اطلاعات مدیریت و نقشهای مدیران…………………………………………………………………………………….. 33
2ـ5ـ2ـ دانش مدیریت…………………………………………………………………………………………………………………………………… 34
عنوان | صفحه |
2ـ6ـ نقش کامپیوتر در سیستم اطلاعات مدیریت ……………………………………………………………………………….. 35
2ـ7 ـ ویژگیهای استثنایی کامپیوتر…………………………………………………………………………………………………… 35
2ـ7 ـ1ـ مدل عمومییک سیستم کامپیوتر………………………………………………………………………………………….. 36
2ـ8ـ تفاوت بین کامپیوتر و سیستمهای اطلاعاتی………………………………………………………………………………. 37
2 -8- 1- جایگاه سیستمهای اطلاعات مدیریت، بعنوان یک سیستم …………………………………………………. 38
2 -8- 2- ضرورت سیستم اطلاعات مدیریت ……………………………………………………………………………………… 39
2 – 9 – سیستم اطلاعات مدیریت منابع انسانی …………………………………………………………………………………. 40
2 – 9 – 1- ضرورت سیستم اطلاعات منابع انسانی …………………………………………………………………………….. 42
2 -9 – 2- کاربرد سیستم اطلاعات منابع انسانی ………………………………………………………………………………… 42
2 ـ 10 ـ ارزیابی سیستم اطلاعات مدیریت…………………………………………………………………………………………. 45
2 ـ 11ـ مفهوم مدیریت منابع انسانی…………………………………………………………………………………………………. 49
2 ـ 12 ـ اهمیت مدیریت منابع انسانی……………………………………………………………………………………………….. 50
2 ـ 13 ـ تاریخچه مدیریت منابع انسانی…………………………………………………………………………………………….. 50
2 ـ 14 ـ عناصر سیستم مدیریت منابع انسانی با نگرشی استراتژیک…………………………………………………….. 53
2 ـ 15 ـ اهداف مدیریت منابع انسانی………………………………………………………………………………………………… 55
2 ـ 16 ـ نقش مدیریت منابع انسانی………………………………………………………………………………………………….. 56
2ـ16ـ1ـ سازماندهی………………………………………………………………………………………………………………………….. 61
2-16-2- برنامهریزی منابع انسانی……………………………………………………………………………………………………… 64
2-16-3- كارمندیابی…………………………………………………………………………………………………………………………. 65
2-16-4- توسعه منابع انسانی……………………………………………………………………………………………………………. 66
2-16-5- مدیریت پاداش…………………………………………………………………………………………………………………… 67
2-16-6- امور رفاهی كاركنان……………………………………………………………………………………………………………… 68
2-16-7- امور اداری و پرسنلی كاركنان……………………………………………………………………………………………….. 69
2-17- پژوهشهای مرتبط با موضوع پژوهش ………………………………………………………………………………………. 70
2 ـ17 ـ1-حقیقات انجام شده در خارج …………………………………………………………………………………………….. 70
2 ـ 17-2- تحقیقات انجام شده در داخل……………………………………………………………………………………………. 72
عنوان | صفحه |
فصل سوم: روش پژوهش
3 ـ 1 ـ روش پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………….. 77
3 ـ 2 ـ جامعه ی آماری……………………………………………………………………………………………………………………… 78
3 ـ 3 ـ نمونه و برآورد حجم نمونه……………………………………………………………………………………………………… 79
3 ـ 3 ـ 1 ـ نمونه………………………………………………………………………………………………………………………………. 79
3 ـ 3 ـ 2 ـ برآورد حجم نمونه ………………………………………………………………………………………………………….. 79
3 ـ 4 ـ روش نمونه گیری …………………………………………………………………………………………………………………. 80
3 ـ 5 ـ ابزار اندازه گیری ……………………………………………………………………………………………………………………. 81
3 ـ 6 ـ برآورد روایی پرسشنامه ………………………………………………………………………………………………………….. 82
3 ـ 7 ـ برآورد پایایی پرسشنامه………………………………………………………………………………………………………….. 82
3 ـ 8 ـ روشهای آماری تجزیه و تحلیل دادهها ………………………………………………………………………………….. 83
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4 ـ 1 ـ بررسی ویژگیهای توصیفی گروه نمونه…………………………………………………………………………………… 85
4 ـ 2 ـ یافتههای توصیفی پرسشنامه………………………………………………………………………………………………….. 89
4 ـ 3 ـ یافتهها و نتایج سوالهای پژوهش ……………………………………………………………………………………………. 95
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5 ـ 1 ـ خلاصه موضوع و روشها………………………………………………………………………………………………………… 120
5 ـ 2 ـ یافتههای تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………. 121
5 ـ 3 ـ محدودیتهای تحقیق……………………………………………………………………………………………………………. 128
5 ـ 4 ـ پیشنهادات…………………………………………………………………………………………………………………………….. 129
5 ـ 4 ـ 1 ـ پیشنهادات كاربردی…………………………………………………………………………………………………………. 129
5 ـ 4 ـ 2 ـ پیشنهادات برای انجام تحقیقات آینده………………………………………………………………………………. 130
پیوست………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 131
منابع و مآخذ……………………………………………………………………………………………………………………………………… 134
فهرست جدول ها
عنوان | صفحه |
جدول(2 ـ 1) مراحل اساسی تحول سیستمهای اطلاعات مدیریت……………………………………………………….. 22
جدول(2 ـ 2 ) انواع ابزارهای اتوماسیون اداری…………………………………………………………………………………….. 29
جدول(3-1) مشخصات جامعه آماری به تفکیک………………………………………………………………………………….. 79
جدول (3-2) مشخصات جامعه آماری و نمونه پژوهش…………………………………………………………………………. 81
جدول (3- 3) مؤلفههای پرسشنامه و سئوالات مربوط به آنها……………………………………………………………….. 81
جدول (4-1) توزیع فراوانی گروه نمونه بر اساس جنسیت…………………………………………………………………….. 85
جدول (4-2) توزیع فراوانی گروه نمونه بر اساس سابقه کاری……………………………………………………………….. 86
جدول (4-3) توزیع فراوانی گروه نمونه بر اساس مدرک تحصیلی………………………………………………………….. 87
جدول (4-4) توزیع فراوانی گروه نمونه بر اساس رشته تحصیلی…………………………………………………………… 88
جدول (4-5) نتایج توصیفی پاسخهای اعضای گروه نمونه نسبت به میزان کاربرد سیستم اطلاعات مدیریت در سازماندهی منابع انسانی دانشگاه بر اساس گزینههای سئوالات…………………………………………………………………………………………………… 89
جدول (4-6) نتایج توصیفی پاسخهای اعضای گروه نمونه نسبت به میزان کاربرد سیستم اطلاعات مدیریت در جذب منابع انسانی دانشگاه بر اساس گزینههای سئوالات…………………………………………………………………………………………………………………… 90
جدول (4-7) نتایج توصیفی پاسخهای اعضای گروه نمونه نسبت به میزان کاربرد سیستم اطلاعات مدیریت در توسعه منابع انسانی دانشگاه بر اساس گزینههای سئوالات…………………………………………………………………………………………………………………… 91
جدول (4-8) نتایج توصیفی پاسخهای اعضای گروه نمونه نسبت به میزان کاربرد سیستم اطلاعات مدیریت در ارزشیابی و پاداش دهی منابع انسانی دانشگاه بر اساس گزینههای سئوالات……………………………………………………………………………………….. 92
جدول (4-9) نتایج توصیفی پاسخهای اعضای گروه نمونه نسبت به میزان کاربرد سیستم اطلاعات مدیریت در امور رفاهی دانشگاه بر اساس گزینههای سئوالات…………………………………………………………………………………………………………………………….. 93
جدول (4-10) نتایج توصیفی پاسخهای اعضای گروه نمونه نسبت به میزان کاربرد سیستم اطلاعات مدیریت در امور اداری و پرسنلی دانشگاه بر اساس گزینههای سئوالات………………………………………………………………………………………………………………. 94
جدول (4- 11) نتایج آزمون t تک متغیره، مقایسه میانگین میزان کاربرد سیستم اطلاعات مدیریت در سازماندهی کارکنان با سطح متوسط (3)……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 95
جدول (4- 12) نتایج آزمون t تک متغیره، مقایسه میانگین موارد مربوط به میزان کاریرد سیستم اطلاعات مدیریت در سازماندهی کارکنان با سطح متوسط (3)………………………………………………………………………………………………………………………………. 96
عنوان | صفحه |
جدول(4- 13) نتایج آزمون t تک متغیره، مقایسه میانگین میزان کاربرد سیستم اطلاعات مدیریت در جذب کارکنان با سطح متوسط (3)…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 97
جدول (4- 14) نتایج آزمون t تک متغیره، مقایسه میانگین موارد مربوط به میزان کاربرد سیستم اطلاعات مدیریت در جذب کارکنان با سطح متوسط (3)……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 97
جدول (4ـ15) نتایج آزمون t تک متغیره، مقایسه میانگین میزان کاربرد سیستم اطلاعات مدیریت در توسعه کارکنان با سطح متوسط (3)…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 98
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. جدول (4- 16) نتایج آزمون t تک متغیره، مقایسه میانگین موارد مربوط به میزان کاربرد سیستم اطلاعات مدیریت در توسعه کارکنان با سطح متوسط (3) 99
جدول (4- 17) نتایج آزمون t تک متغیره، مقایسه میانگین میزان کاربرد سیستم اطلاعات مدیریت در ارزشیابی و پاداش دهی کارکنان با سطح متوسط (3)………………………………………………………………………………………………………………………………. 100
جدول (4- 18) نتایج آزمون t تک متغیره، مقایسه میانگین موارد مربوط به میزان کاربرد سیستم اطلاعات مدیریت در ارزشیابی و پاداش دهی کارکنان با سطح متوسط (3)………………………………………………………………………………………………………………. 101
جدول (4- 19) نتایج آزمون t تک متغیره، مقایسه میانگین میزان کاربرد سیستم اطلاعات مدیریت در امور رفاهی کارکنان با سطح متوسط (3)……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 102
جدول (4- 20) نتایج آزمون t تک متغیره، مقایسه میانگین موارد مربوط به میزان کاریرد سیستم اطلاعات مدیریت در امور رفاهی کارکنان با سطح متوسط (3)………………………………………………………………………………………………………………………………. 103
جدول (4- 21) نتایج آزمون t تک متغیره، مقایسه میانگین میزان کاربرد سیستم اطلاعات مدیریت در امور اداری و پرسنلی کارکنان با سطح متوسط (3)……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 104
جدول (4- 22) نتایج آزمون t تک متغیره، مقایسه میانگین موارد مربوط به میزان کاربرد سیستم اطلاعات مدیریت در امور اداری و پرسنلی کارکنان با سطح متوسط (3)………………………………………………………………………………………………………………. 104
جدول (4- 23) نتایج آزمون لوین فرض همگنی واریانسهای نمرات نظرات مدیران دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی در خصوص میزان کاربرد سیستم اطلاعات مدیریت در منابع انسانی دانشگاه بر اساس دانشگاه محل خدمت………………………. 105
جدول (4- 24) نتایج آزمون F مقایسه میانگین نظرات مدیران دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی در خصوص میزان کاربرد سیستم اطلاعات مدیریت در منابع انسانی دانشگاه بر اساس دانشگاه
محل خدمت………………………………………………………………………………………………………………………………………. 106
عنوان | صفحه |
جدول (4- 25) مقادیر میانگین و انحراف معیار نظرات مدیران دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی در خصوص میزان کاربرد سیستم اطلاعات مدیریت در منابع انسانی دانشگاه بر اساس دانشگاه
محل خدمت………………………………………………………………………………………………………………………………………. 107
جدول (4- 26) نتایج آزمون لوین فرض همگنی واریانسهای نمرات نظرات مدیران دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی در خصوص میزان کاربرد سیستم اطلاعات مدیریت در منابع انسانی دانشگاه
براساس جنسیت………………………………………………………………………………………………………………………………… 108
جدول (4- 27) نتایج آزمون F مقایسه میانگین نظرات مدیران دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی در خصوص میزان کاربرد سیستم اطلاعات مدیریت در منابع انسانی
یک مطلب دیگر :
چگونه به طرز تفکر افراد موفق برسیم؟
دانشگاه
بر اساس جنسیت………………………………………………………………………………………………………………………………. 109
جدول (4- 28) مقادیر میانگین و انحراف معیار نظرات مدیران دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی در خصوص میزان کاربرد سیستم اطلاعات مدیریت در منابع انسانی دانشگاه
بر اساس جنسیت………………………………………………………………………………………………………………………………. 110
جدول (4- 29) نتایج آزمون لوین فرض همگنی واریانسهای نمرات نظرات مدیران دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی در خصوص میزان کاربرد سیستم اطلاعات مدیریت در منابع انسانی دانشگاه
بر اساس سابقه کار……………………………………………………………………………………………………………………………. 111
جدول (4- 30) نتایج آزمون F مقایسه میانگین نظرات مدیران دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی در خصوص میزان کاربرد سیستم اطلاعات مدیریت در منابع انسانی دانشگاه
بر اساس سابقه کار…………………………………………………………………………………………………………………………….. 112
جدول (4- 31) مقادیر میانگین و انحراف معیار نظرات مدیران دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی در خصوص میزان کاربرد سیستم اطلاعات مدیریت در منابع انسانی دانشگاه
بر اساس سابقه کار……………………………………………………………………………………………………………………………. 113
جدول (4- 32) نتایج آزمون لوین فرض همگنی واریانسهای نمرات نظرات مدیران دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی در خصوص میزان کاربرد سیستم اطلاعات مدیریت در منابع انسانی دانشگاه
بر اساس مدرک تحصیلی……………………………………………………………………………………………………………………. 114
جدول (4- 33) نتایج آزمون F مقایسه میانگین نظرات مدیران دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی در خصوص میزان کاربرد سیستم اطلاعات مدیریت در منابع انسانی دانشگاه
بر اساس مدرک تحصیلی……………………………………………………………………………………………………………………. 115
عنوان | صفحه |
جدول(4- 34) مقادیر میانگین و انحراف معیار نظرات مدیران دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی در خصوص میزان کاربرد سیستم اطلاعات مدیریت در منابع انسانی دانشگاه
بر اساس مدرک تحصیلی……………………………………………………………………………………………………………………. 116
جدول (4- 35) نتایج آزمون لوین فرض همگنی واریانسهای نمرات نظرات مدیران دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی در خصوص میزان کاربرد سیستم اطلاعات مدیریت در منابع انسانی دانشگاه
بر اساس رشته تحصیلی……………………………………………………………………………………………………………………… 117
جدول (4- 36) نتایج آزمون F مقایسه میانگین نظرات مدیران دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی درخصوص میزان کاربرد سیستم اطلاعات مدیریت در منابع انسانی دانشگاه
بر اساس رشته تحصیلی…………………………………………………………………………………………………………………….. 118
جدول(4- 37) مقادیر میانگین و انحراف معیار نظرات مدیران دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی در خصوص میزان کاربرد سیستم اطلاعات مدیریت در منابع انسانی دانشگاه
بر اساس رشته تحصیلی…………………………………………………………………………………………………………………….. 119
فهرست شكلها
عنوان | صفحه |
شكل( 2-1 )خصوصیات مشترك سیستمها…………………………………………………………………………………………. 15
شکل(2 ـ 2 )رابطه سیستم پشتیبانی تصمیم و درجه ساختار یافتگی مشکلات……………………………………. 25
شکل( 2 ـ 3 ) ساختار یک سیستم گزارش دهی مدیریت……………………………………………………………………. 27
شکل( 2 ـ 4) اجزاء یک سیستم خبره…………………………………………………………………………………………………. 32
شکل (2 ـ 5 ) سیستم اطلاعات مدیران و نقشهای مدیران…………………………………………………………………. 34
شکل (2 ـ 6 ) مدل عمومییک کامپیوتر……………………………………………………………………………………………… 37
شکل(2 ـ 7 )جایگاه سیستم اطلاعاتی بعنوان یک سیستم…………………………………………………………………. 39
شکل( 2 ـ 8 ) سیستمهای فرعی اطلاعاتی درسازمان………………………………………………………………………….. 41
شکل (2 ـ 9 )سیستم اطلاعاتی مدیریت منابع انسانی…………………………………………………………………………. 45
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-08-09] [ 10:15:00 ب.ظ ]
|