بررسی میزان و نحوه بکارگیری کتاب الکترونیکی |
2-4- انواع کتاب های الکترونیکی ………………………………………………………………………………………………………………………..19
2-5-کاربران کتاب الکترونیکی …………………………………………………………………………………………………………………………….22
2-5-1- استفاده کنندگان یا کاربران ………………………………………………………………………………………………………………………22
2-5-2- کارمندان خدمات کتابداری و اطلاع رسانی ……………………………………………………………………………………………….23
2-5-3- ناشران ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….24
2-5-4- جمع آوری کنندگان کتب الکترونیکی……………………………………………………………………………………………………….24
2-5-5- نویسندگان ……………………………………………………………………………………………………………………………………………24
2-6- ویژگی های کتاب های الکترونیکی ………………………………………………………………………………………………………………25
2-6-1- قابلیت های عمومی ……………………………………………………………………………………………………………………………….25
2-6-2- فناوری/ رابط کاربری …………………………………………………………………………………………………………………………….27
2-6-3- محتوا …………………………………………………………………………………………………………………………………………………..27
2-6-4- ابزارها و خدمات متن …………………………………………………………………………………………………………………………….28
2-6-5- گزینه های تحویل ………………………………………………………………………………………………………………………………….28
2-6-6- عملکردهای استفاده ……………………………………………………………………………………………………………………………….28
2-6-7- ابزارها و خدمات محتوا ………………………………………………………………………………………………………………………….29
2-6-8- قابلیت های مخصوص برای کتابخانه ها ……………………………………………………………………………………………………30
2-7- مزایای کتاب های الکترونیکی ……………………………………………………………………………………………………………………..30
2-8- معایب کتاب های الکترونیکی ……………………………………………………………………………………………………………………..31
2-8-1- فناوری اطلاعات ……………………………………………………………………………………………………………………………………31
2-8-2- هزینه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………32
2-8-3- قانون حقوق پدیدآورنده …………………………………………………………………………………………………………………………32
2-8-4- فراهم آوری و سازماندهی ………………………………………………………………………………………………………………………32
2-9- مقایسه کتاب های الکترونیکی با کتاب های چاپی ………………………………………………………………………………………….33
2-10- عوامل موثر در پیشبرد و توسعه کتاب های الکترونیکی …………………………………………………………………………………34
2-11- مشکلات کتاب های الکترونیکی ………………………………………………………………………………………………………………..35
2-12- فعالیت های آموزشی و پژوهشی اعضای هیات علمی …………………………………………………………………………………..36
2-12-1- فعالیت های آموزشی …………………………………………………………………………………………………………………………..36
2-12-2- فعالیت های پژوهشی ………………………………………………………………………………………………………………………….37
2-13- کتاب الکترونیکی و فعالیت های آموزشی و پژوهشی اعضای هیات علمی ………………………………………………………37
2-14- پیشینه پژوهش های کتاب های الکترونیکی …………………………………………………………………………………………………38
2-14-1- پیشینیه درایران …………………………………………………………………………………………………………………………………….39
2-14-2- پیشینه در خارج از ایران ……………………………………………………………………………………………………………………….41
2-15- جمع بندی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..44
فصل3: روش شناسی پژوهش
مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..45
3-1-روش پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………………………………….45
3-2- جامعه پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………………………………..46
3-3-برآورد حجم نمونه ……………………………………………………………………………………………………………………………………..47
3-4- روش و طرح نمونه گیری …………………………………………………………………………………………………………………………..48
3-5- ابزار گردآوری داده ها ………………………………………………………………………………………………………………………………..49
3-5-1- روایی پرسشنامه …………………………………………………………………………………………………………………………………….50
3-5-2- پایایی پرسشنامه …………………………………………………………………………………………………………………………………….52
3-6- شیوه جمع آوری اطلاعات و رعایت جنبه های اخلاقی ………………………………………………………………………………….53
3-7- روش های تجزیه و تحلیل داده ها ……………………………………………………………………………………………………………….54
3-8- جمع بندی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………..55
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافتهها
مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….56
4-1- بررسی وضعیت جمعیتشناختی ………………………………………………………………………………………………………………..56
4-1-1- توزیع فراوانی و درصد آزمودنیها برحسب جنسیت ………………………………………………………………………………….57
4-1-2- توزیع فراوانی و درصد آزمودنیها برحسب میزان تحصیلات ………………………………………………………………………57
4-1-3- توزیع فراوانی و درصد آزمودنیها برحسب کشور محل تحصیل …………………………………………………………………58
4-1-4- توزیع فراوانی و درصد آزمودنیها برحسب دانشگاه محل خدمت ……………………………………………………………….59
4-1-5- توزیع فراوانی و درصد آزمودنیها برحسب رتبه دانشگاهی ………………………………………………………………………..60
4-1-6- توزیع فراوانی و درصد آزمودنی ها برحسب سابقه خدمت ……………………………………………………………………….61
4-1-7- توزیع فراوانی و درصد آزمودنی ها برحسب سن ……………………………………………………………………………………..62
4-2- بررسی سوالهای پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………….63
4-2-1- سوال اول پژوهش: میزان کاربرد روش های آگاهی و دستیابی به کتاب الکترونیکی در فعالیت های آموزشی و پژوهشی اعضای هیات علمی تا چه حد است؟ ………………………………………………………………………………………………………64
4-2-2- سوال دوم پژوهش: میزان کاربرد روش های استفاده از کتاب الکترونیکی در فعالیت های آموزشی و پژوهشی اعضای هیات علمی تا چه حد است؟ ……………………………………………………………………………………………………………………67
4-2-3- سوال سوم پژوهش: میزان کاربرد استفاده از متن کتاب الکترونیکی در فعالیت های آموزشی و پژوهشی اعضای هیات علمی تا چه حد است؟ ………………………………………………………………………………………………………………………………69
4-2-4- سوال چهارم پژوهش: میزان کاربرد استفاده از محتوای کتاب الکترونیکی در فعالیت های آموزشی و پژوهشی اعضای هیات علمی تا چه حد است؟ …………………………………………………………………………………………………………………..72
4-2-5- سوال پنجم پژوهش: میزان کاربرد تعلیم و یادگیری کتاب الکترونیکی در فعالیت های آموزشی و پژوهشی اعضای هیات علمی تا چه حد است؟ ………………………………………………………………………………………………………………………………76
4-2-6- سوال ششم پژوهش: آیا بین میزان کاربرد کتاب های الکترونیکی توسط اعضای هیات علمی دانشگاههای دولتی اصفهان در فعالیت های آموزشی و پژوهشی براساس متغیرهای جمعیت شناختی(جنسیت، میزان تحصیلات، کشور محل تحصیل، دانشگاه محل خدمت، رتبه دانشگاهی، سابقه خدمت، و سن) تفاوت وجود دارد؟ ………………………………………….79
4-2-6-1- جنسیت ……………………………………………………………………………………………………………………………………………80
4-2-6-2- میزان تحصیلات ………………………………………………………………………………………………………………………………..82
4-2-6-3-کشور محل تحصیل……………………………………………………………………………………………………………………………..84
4-2-6-4- دانشگاه محل خدمت …………………………………………………………………………………………………………………………86
4-2-6-5- رتبه دانشگاهی ………………………………………………………………………………………………………………………………….88
4-2-6-6- سابقه خدمت ……………………………………………………………………………………………………………………………………91
4-2-6-7- سن ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….101
4-2-7- میزان کاربرد کتابهای الکترونیکی اعضای هیات علمی دانشگاههای دولتی اصفهان در فعالیت های آموزشی و پژوهشی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 104
4-2-8- میزان کاربرد کتابهای الکترونیکی اعضای هیات علمی دانشگاههای دولتی اصفهان در فعالیت های آموزشی و پژوهشی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….107
4-3- سوال کلی پژوهش: میزان کاربرد کتاب های الکترونیکی در فعالیت های آموزشی و پژوهشی اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی شهر اصفهان تا چه حد است؟ ………………………………………………………………………………………………108
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..110
5-1- خلاصه موضوع و روش ها ………………………………………………………………………………………………………………………110
5-2- بحث و نتیجه گیری ………………………………………………………………………………………………………………………………..111
5-3- محدودیت های پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………………..119
5-4- پیشنهادهای کاربردی ……………………………………………………………………………………………………………………………….119
5-4-1- پیشنهادهای برخاسته از پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………119
5-5- پیشنهادها برای پژوهش های آینده ……………………………………………………………………………………………………………120
پیوست شماره 1: پرسشنامه ……………………………………………………………………………………………………………………………….121
پیوست شماره 2: فرمت های کتاب الکترونیکی ……………………………………………………………………………………………………125
پیوست شماره 3: ابزارهای کتابخوان کتاب الکترونیکی ………………………………………………………………………………………….128
پیوست شماره 4: نرم افزارهای کتابخوان کتاب الکترونیکی ……………………………………………………………………………………136
پیوست شماره 5: ویرایش کتاب های الکترونیکی …………………………………………………………………………………………………140
پیوست شماره 6: منابع رایگان کتاب های الکترونیکی …………………………………………………………………………………………..141
پیوست شماره 7: منابع پولی کتاب های الکترونیکی ……………………………………………………………………………………………..142
پیوست شماره 8: ناشرین کتاب های الکترونیکی ………………………………………………………………………………………………….144
پیوست شماره 9: تصاویر چند نمونه کتابخوان الکترونیکی……………………………………………………………………………………..147
منابع و مآخذ …………………………………………………………………………………………………………………………………………………..151
فهرست نمودار
عنوان صفحه
نمودار 4-1. درصد فراوانی آزمودنیها برحسب جنسیت ………………………………………………………………………………………….57
نمودار 4-2. درصد فراوانی آزمودنی ها برحسب میزان تحصیلات …………………………………………………………………………….58
نمودار 4-3. درصد فراوانی آزمودنیها برحسب کشور محل تحصیل …………………………………………………………………………59
نمودار 4-4. درصد فراوانی آزمودنیها برحسب دانشگاه محل خدمت ……………………………………………………………………….60
نمودار 4-5. درصد فراوانی آزمودنیها برحسب رتبه دانشگاهی ………………………………………………………………………………..61
نمودار 4-6. درصد فراوانی آزمودنی ها برحسب سابقه خدمت ………………………………………………………………………………..62
نمودار 4-7. درصد فراوانی آزمودنی ها برحسب سن ……………………………………………………………………………………………..63
یک مطلب دیگر :
فهرست جدولها
عنوان صفحه
جدول3-1. توزیع فراوانی و درصد اعضای هیات علمی دانشگاه های مورد مطالعه………………………………………………………47
جدول 3-2. حجم نمونه به تفکیک دانشگاه های مورد مطالعه ………………………………………………………………………………….48
جدول 3-3. توزیع فراوانی جامعه، نمونه، و پاسخنامه های دریافتی از جامعه پژوهش …………………………………………………49
جدول 3-4. تناظر سؤالهای پرسشنامه با متغیرهای پژوهش …………………………………………………………………………………….50
جدول 3-5. آزمون کمو و بارتلت ………………………………………………………………………………………………………………………..51
جدول 3-6. ماتریس مولفه ………………………………………………………………………………………………………………………………….51
جدول 3-7. ضریب پایایی مولفههای کتاب الکترونیکی در فعالیت های آموزشی ……………………………………………………….53
جدول 3-8. ضریب پایایی مولفههای کتاب الکترونیکی در فعالیت های پژوهشی ……………………………………………………….53
جدول 4-1. توزیع فراوانی و درصد آزمودنیها برحسب جنسیت نمونه پژوهش ………………………………………………………..57
جدول4-2. توزیع فراوانی و درصد آزمودنیها برحسب میزان تحصیلات نمونه پژوهش ……………………………………………..57
جدول4-3. توزیع فراوانی و درصد آزمودنیها برحسب کشور محل تحصیل……………………………………………………………….58
جدول4-4. توزیع فراوانی و درصد آزمودنیها برحسب دانشگاه محل خدمت ……………………………………………………………59
جدول4-5. توزیع فراوانی و درصد آزمودنیها برحسب رتبه دانشگاهی …………………………………………………………………….60
جدول4-6. توزیع فراوانی و درصد آزمودنی ها برحسب سابقه نمونه پژوهش ……………………………………………………………61
جدول4-7. توزیع فراوانی و درصد آزمودنی ها برحسب سن نمونه پژوهش ………………………………………………………………62
جدول4-8. نتایج آزمون کولموگروف – اسمیرنف ………………………………………………………………………………………………….63
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-07-29] [ 03:33:00 ق.ظ ]
|