جغرافیا با موضوع راهکارهای توسعه گردشگری روستایی |
1-10- فرایند تحقیق.. 7
1-11- مسائل، مشکلات و محدودیتهای تحقیق.. 9
2- فصل دوم: پیشینه و مبانی نظری تحقیق.. 11
2-1- گردشگری روستایی.. 11
2-2- تعریف گردشگری روستایی.. 12
2-2-1- گردشگری عشایری (یک الگوی فضایی) 13
2-3- قلمرو گردشگری روستایی.. 14
2-4- انواع گردشگری روستایی.. 16
2-4-1- گردشگری طبیعی/ روستایی.. 16
2-4-2- گردشگری فرهنگی/ روستایی.. 16
2-4-3- اكوتوریسم. 16
2-4-3-1-. اكوتوریسم به عنوان یك مفهوم 17
2-4-4- گردشگری دهکدهای.. 18
2-4-5- گردشگری كشاورزی.. 18
2-4-6- گردشگری مزرعه. 19
2-4-7- گردشگری سبز. 19
2-5- اثرات توسعه گردشگری روستایی.. 20
2-6- گردشگری روستایی: مفاهیم و ارزیابی.. 23
2-7- گردشگری روستایی، راهبرد توسعهی روستایی.. 30
2-8- پیشینه تاریخی گردشگری روستایی.. 31
2-9- گردشگری روستایی در تجارب جهانی.. 34
2-9-1-1-…. گردشگری روستایی در ایالات متحده آمریكا (ایالت یوتا) 35
2-9-1-2-. گردشگری روستایی در روستای «برونته» انگلستان 36
2-9-1-3- طرح «تاركا» در انگلستان 37
2-9-1-4-…. گردشگری روستایی در اسپانیا 39
2-9-1-5-…. گردشگری روستای در استرالیا و نیوزلند 40
2-10- مطالعات انجام شده پیرامون موضوع تحقیق.. 43
3- فصل سوم: روششناسی تحقیق و معرفی محدوده مورد مطالعه. 50
3-1- روششناسی تحقیق.. 50
3-1-1- مدل تحلیل SWOT.. 50
3-1-2- آزمون آماری اسپیرمن.. 51
3-1-3- آزمون T-Test 51
3-2- آشنایی مقدماتی با شهرستان نیر. 52
3-3- ویژگیهای جمعیتی.. 53
3-3-1- جمعیت 53
3-4- وجه تسمیه نیر. 54
3-4-1- فرهنگ، زبان و دین.. 55
3-4-2- اوضاع اقتصادی شهرستان نیر. 55
3-4-2-1- زراعت و دامداری 55
3-4-2-2- شیلات 56
3-4-2-3- صنعت و معدن 56
3-4-2-4- خدمات و گردشگری 57
3-5- صنعت گردشگری در محدوده مطالعاتی.. 58
3-6- جاذبههای طبیعی گردشگری شهرستان نیر. 60
3-7- جاذبههای تاریخی و فرهنگی شهرستان نیر. 65
3-7-1- تپههای قره شیران. 67
3-7-2- سنگنبشتههای اورارتویی.. 67
3-7-3- رباط سنگی شاه عباسی.. 67
3-7-4- سنگ افراشتههای تاریخی میمند. 68
3-7-5- قبرستان اسلامی قرهشیران. 68
3-7-6- قلعه بوینی یوغون. 68
3-7-7- فرهاد كُهُلی یا غار فرهاد. 69
3-7-8- قیرمیزی كورپی یا پل قرمز. 69
3-8- بررسی ایام مناسب و آسایش گردشگری.. 71
4- فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها و یافتههای تحقیق.. 75
4-1- توصیف کل جمعیت پژوهش…. 75
4-2- طبقهبندی دادهها بر حسب مؤلفهها 77
یک مطلب دیگر :
4-3- سنجش روایی و پایایی دادههای به دست آمده به تفکیک گروههای پژوهش…. 80
4-3-1- سنجش روایی.. 80
4-3-2- آزمون پایایی.. 80
4-4- آمار استنباطی و تحلیل استعداد گردشگری روستایی شهرستان نیر. 83
4-4-1- سنجش دیدگاه مسئولان نسبت به توانهای گردشگری شهرستان نیر. 83
4-4-2- سنجش دیدگاه مردم محلی نسبت به توانهای گردشگری شهرستان نیر. 83
4-4-3- سنجش دیدگاه گردشگران نسبت به جاذبهها و عوامل توسعه گردشگری روستایی.. 84
4-4-4- سنجش میزان جاذبههای گردشگری شهرستان نیر از دیدگاه کل جامعه نمونه. 85
4-5- تحلیل تکنیک چهارگانه مدل SWOT.. 85
4-5-1- عوامل دخیل در توسعه گردشگری روستایی شهرستان نیر. 86
4-5-2- عوامل تأثیر گذار بیرونی در توسعه گردشگری روستایی.. 88
5- فصل پنجم: بحث، نتیجه گیری و پیشنهادات… 94
5-1- بحث و نتیجهگیری.. 94
5-2- آزمون فرضیههای تحقیق.. 96
5-3- تنگناهای توسعه توریسم در شهرستان نیر و تأثیر آن در توسعه توریسم روستایی.. 100
5-4- پیشنهادات پژوهش…. 101
6- منابع: 102
7- پیوستها و ضمائم. 105
چکیده
طی سالهای اخیر گردشگری روستایی به عنوان یکی از ابعاد توسعه روستایی در تمام دنیا مورد توجه جدی قرار گرفته است. در این نوع گردشگری هدف شناسایی استعدادهای مختلف طبیعی و انسانی محدودهی روستاها و توسعه عواملی که باعث ورود و استفاده گردشگران از آن میشود، است. شهرستان نیر یکی از شهرستانهای استان اردبیل به جهت داشتن توانهای بالقوه گردشگری روستایی، میتواند یکی از جنبههای ارتقاء کیفیت توسعه روستاهای محدودهی این شهرستان مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد. به همین دلیل در این پژوهش سعی شده است تا با استفاده از منابع و مطالعات کتابخانهای، مشاهدات میدانی و ارزیابی نظرات گروههای درگیر در امر گردشگری، به شناخت پتانسیلها و محدودیتهای گردشگری نواحی روستایی پرداخته شود. برای این منظور محدوده مورد مطالعه با جامعهی آماری مشخص انتخاب گردیده و با روش توصیفی- تحلیلی و کاربردی، وضع موجود محدوده شهرستان نیر مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. بعد از جمعآوری دادهها و اطلاعات با روش تحلیل SWOT به بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها از دیدگاه سه گروه مسؤلان، مردم محلی و گردشگران پرداخته شده و توصیفی از وضعیت عوامل گردشگری شهرستان نیر به دست آمد. برای تعیین وجود ارتباط بین نظرات سه گروه مطالعه شده توسعه گردشگری روستایی از آزمون اسپیرمن و تعمیم نتایج به دست آمده به کل جامعه آماری از آزمون T-Test استفاده گردید. نتایج به دست آمده حاکی از وجود توانهای طبیعی و انسانی بالقوه محدودهی روستاهای شهرستان نیر بوده و همچنین محدودیتها و تنگناهایی به منظور تبدیل این استعدادها به مرحله بالفعل و تسریع روند توسعه گردشگری روستایی وجود دارد. نتایج آزمون اسپیرمن نشان داد که بین نظرات سه گروه مسؤلین، مردم محلی و گردشگران در توسعه گردشگری روستایی ارتباط معناداری وجود دارد و این ارتباط با آزمون T-Test قابل تعمیم به کل جامعه آماری را امکان پذیر کرد. بنابراین استدلال میشود که شهرستان نیر از استعداد بالایی برای توسعه گردشگری روستایی برخوردار است.
کلمات کلیدی: گردشگری روستایی، جاذبههای گردشگری، روش تحلیل SWOT، شهرستان نیر
مقدمه
بخش مرکزی شهرستان نیر به دلیل ویژگیهای زمین ساختی، یكی از کانونهای مهم آب معدنی و آبگرم كشور است و در گوشه و كنار این منطقه آبهای گرم معدنی متعددی را در خود جای داده است. از طرف دیگر، جاذبههای مصنوع همچون دریاچه پشت سد یامچی به غنای پتانسیلهای گردشگری و تفرجی این شهرستان افزوده است. این منابع هر چند آن طور كه شایسته است مورد برنامهریزی و بهرهبرداری قرار نمیگیرند و از فقر امكانات و تسهیلات خدماتی و رفاهی در محروم هستند، با این حال منابعی همچون آبهای گرم معدنی منطقه سالهای سال است كه مورد استفاده اهالی روستاهای پیرامون و در چند سال اخیر گردشگران عبوری قرار میگیرد. در كنار کانونهای آبگرم و معدنی و منابع گردشگری تاریخی و فرهنگی، بخش مرکزی شهرستان نیر دارای پتانسیلهای ویژه تفرجی نیز هست كه برخی از آنها در صورت بالفعل شدن توانمندیهای تفرجی خود، میتوانند به فضای مطلوبی برای گذران اوقات فراغت شهروندان و تفرج گردشگران تبدیل شوند. در كل میتوان گفت كه از مناطق نمونه گردشگری مورد مطالعه در محدوده بخش مرکزی شهرستان نیر، منطقه نمونه گلستان كاركرد گردشگری تاریخی، منطقه یامچی كاركرد اكوتوریستی و تفرجگاهی دارند. این مناطق نمونه با فواصل نسبتاً كوتاه از همدیگر در محدودهی اداری- سیاسی شهرستان نیر واقعشدهاند. با وجود مشكلات فراوان در راه توسعه روستایی و كمبود پتانسیلهای لازم در جهت توسعه بخش كشاورزی، صنعت گردشگری میتواند نقش موثری در رونق بخشیدن به اقتصاد روستا و گام موثری در جهت توسعه روستایی باشد درحالیکه با توجه به توانها و پتانسیلهای منطقه مورد نظر هنوز هیچ برنامهای جهت توسعه گردشگری روستایی تدوین نشده است. از این رو با توجه به رشد فزاینده جمعیت شهرها و افزایش مشكلات شهری و نیز عدم موفقیت برنامهریزیهای مختلف در جهت توسعه مناطق روستایی، ضروری است راهكارهای جدیدی در این زمینه ارائه گردد تا از امكانات و تواناییهای بالقوه و بالفعل این مناطق در جهت رفع بخشی از مشكلات روستاها به طرز معقولانهای استفاده شود. در این راستا توسعه صنعت گردشگری در نواحی روستایی به عنوان یك استراتژی جدید توسط جوامع محلی، عوامل سیاسی و برنامهریزان كه به عنوان عوامل مهم اصلاح مناطق روستایی به شمار میآیند، میتواند نقش عمدهای در توسعه این نواحی داشته باشد.
فصل اول:
كلیات تحقیق
1- فصل اول: کلیات تحقیق
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1399-08-10] [ 01:34:00 ق.ظ ]
|