فهرست مطالب
چكیده………………………….. 6
مقدمه …………………………. 7
فصل اول- كلیات………………….. 9

پایان نامه

 

مبحث اول- مفهوم و تعریف اسناد الكترونیكی 9
مبحث دوم- اعتبار اسناد الكترونیكی … 12
مبحث سوم- اعتبار و آثار حقوقی اسناد الكترونیكی در قراردادهای بین المللی……………. 16
مبحث چهارم- امضای دیجیتالی ………. 28
فصل دوم- نقش اسناد الكترونیك در نظام ادله اثبات دعوی در ایران……………………….. 39
مبحث اول-  نحوه به دست آوردن ادله الكترونیكی و میزان و شرایط اعتبار این ادله ها………….. 39
مبحث دوم- شرایط اعتبار ادله (اسناد) ا‌لكترونیكی بر اساس نظریه معادل های کارکردی ……… 41
مبحث سوم-  نقش امضاء الكترونیك و زمان و مكان انعقاد قرارداردادهای الكترونیك در ادله اثبات دعوی   45
مبحث چهارم- اثار اسناد الكترونیكی…. 47
فصل سوم- اسناد الكترونیك در نظام حقوقی انگلیس   62
مبحث اول- سند در حقوق انگلیس …….. 62

 

یک مطلب دیگر :

 

مبحث دوم-اسناد و قرار دادهای الكترونیك 63
مبحث سوم- محاسن و معایب اسناد الكترونیكی 68
نتیجه گیری …………………….. 87
منابع و مأخذ……………………. 89
 
 
چكیده
ماده 1258 ق.م اسناد كتبی را به عنوان یكی از ادله اثبات دعوا بر شمرده و متعاقب آن در ماده 1284 در تعریف سند چنین مقرر داشته است:«سند عبارت است از هر نوشته كه در مقام دعوا یا دفاع قابل استناد باشد» اگر چه با وضع قانون تجارت الكترونیك ایران مصوب 17/10/1382 تا حدی ابهامات ارزش اثباتی اسناد الكترونیك مرتفع گردیده، لیكن هنوز ارزش اثباتی اسناد الكترونیك در هاله ای از ابهام قرار دارد و همین امر، امكان دادرسی صحیح و عادلانه را با مشكلات عدیده ای مواجه ساخته است.
محور اصلی این تحقیق بحث اسناد الكترونیك در ایران و حقوق انگلیس است علاوه براین نقش كاركردی اسناد الكترونیك در حقوق ایران نیز بحث شده است.
 
 
مقدمه
1-اهمیت مسئله : وقتی اینترنت در پی اتصال بین چند رایانه به عنوان یك پروژه تحقیقاتی به دنیا آمد كمتر كسی فكر می كرد كه این نور رسیده خارق العاده در قالب جغرافیای مجازی، مرزها و ارتباطات را مفهوم جدیدی ببخشد و فناوری اطلاعات و ارتباطات و در مصداق بارز آن اینترنت ، در رأس همه رسانه های همگانی و ارتباطی، جهان را از طریق بازوان فیبریو موجی خود چنان فشرده كند كه دیگر عموم مردم جهان،‌خود را از اهالی یك دهكده بدانند. اینك استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در امور سیاسی، نظامی ، اجتماعی ،‌اداری، تجاری،‌امور بانكی و سایر خدمات ،‌گسترش روز افزونی داشته و دارد . در تجارت بین الملل نیز استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات ،‌یك روال معقول پركاركرد و تأثیر گذار است.
ابزارهای نوین فناوری، ارتباطات الكترونیكی را در فضای سایبر ایجاد،‌انتقال،‌پردازش و ذخیره می كنندو اطلاع رسانی با مراجعه به سامانه های مركزی این ابزار میسر می شود،‌بی آنكه از سند به مفهوم سنتی خود استفاده شود. بنابراین اشخاص برای پیگیری امور و اثبات ادعای خود باید به اسناد الكترونیكی صادره از سوی این ابزار اعتماد كنند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...