فناوری اطلاعات ارائه مدلی با استفاده از منطق فازی برای ... |
2-2-6-مدل CIDCM………………..
2-2-7-مدل TOHOSTCA………………..
2-2-8-مدل OITIM………………..
2-2-9- مدل ویلد و فرن باخ……………….. 15
2-2-10- مدل میرزایی و مدنی……………….. 15
2-2-11-مدل ارزیابی آمادگی ERP……………….
2-2-12-مدل ارزیابی آمادگی CRM………………..
2-2-13-مدل ارزیابی آمادگی BIS……………….
2-2-14-مدل ارزیابی آمادگی B toB EC………………..
2-3-طبقهبندی مدلهای بیانشده……………… 18
2-4-معرفی سرویسگرایی در سازمان………………. 19
2-4-1-سازمان و معماری سازمانی……………….. 19
2-4-2-معماری سرویسگرا……………… 20
2-4-3-خواص معماری سرویسگرا……………… 22
2-4-4- نکات مهم سرویسگرایی……………….. 24
2-4-5-مزایای معماری سرویسگرا……………… 24
2-4-6-لایههای معماری سرویسگرا……………… 26
2-4-7-عوامل بحرانی موفقیت سرویسگرایی……………….. 29
2-4-8-برخی چالشهای مطرح در حوزه سرویسگرایی…………. 31
2-4-9-گامهای متدولوژی بهبود مداوم برای معماری سرویسگرا……… 32
2-5-آشنایی مقدماتی با مبحث فازی……………….. 34
2-5-1- مبحث فازی و استدلال تقریبی……………….. 34
2-5-2-نظریه فازی……………….. 35
2-5-3-منطق فازی و کاربرد آن در تصمیمگیری……………….. 36
2-5-4-روشهای تصمیمگیری چندمعیاره……………… 37
2-5-4-1-متد AHP……………….
2-5-4-2-متد ANP………………
2-5-5- بررسی چند مدل ارزیابی با استفاده از تئوری فازی…………. 40
2-6-جمعبندی……………….. 44
فصل سوم روش تحقیق………………. 45
3-1-مقدمه………………. 46
3-2-آشنایی با عوامل بحرانی معماری سرویسگرا……………… 48
3-2-1- مفهوم معماری سرویسگرا ………………48
3-2-2-عوامل بحرانی موفقیت سرویسگرایی……………….. 49
3-2-3-چارچوب حاکمیت سرویسگرایی در سازمان………………. 49
3-2-4-بررسی مطالعات قبلی انجام شده در تعیین شاخصهای آمادگی سازمان برای پذیرش رویکرد سرویسگرا….52
3-3-طراحی اولیه مدل مفهومی آمادگی سرویسگرا…….. 71
3-4-معرفی متدولوژی طراحی……………….. 79
3-4-1-مفاهیم منطق فازی……………….. 79
3-4-2- تابع عضویت……………….. 80
3-4-3-قوانین……………….. 81
3-4-4-عملگرهای منطق فازی (T-norms)……………….
3-4-5-سیستم استنتاج فازی……………….. 83
3-4-6-انواع سیستم فازی……………….. 84
3-4-7-مراحل پیادهسازی سیستم استنتاج فازی ممدانی……………….. 85
3-4-7-1-فازیسازی……………….. 85
3-4-7-2-تعریف قواعد فازی……………….. 87
3-4-7-3-اجتماع خروجیهای قوانین (ترکیب)……………… 90
3-4-7-4-دی فازی (قطعی ساز)……………… 90
3-5-جمعبندی……………….. 92
فصل چهارم تشریح مدل پیشنهادی و ارزیابی مدل………………. 94
4-1-مقدمه………………. 95
4-2-مدل پیشنهادی فازی………………. 95
4-2-1-محاسبه وزن شاخصها به روش فازی……………….. 96
4-2-2-مرحله اول: فازیسازی……………….. 102
4-2-3-مرحله دوم: پایگاه قواعد فازی……………….. 104
4-2-4-مرحله سوم: فازی زدائی……………….. 105
یک مطلب دیگر :
4-2-4-مرحله چهارم: تست مدل………………. 105
4-3-مطالعهٔ موردی……………….. 106
4-3-1-معرفی سازمان………………. 106
4-3-2-بررسی نتایج به دست آمده از وضعیت آمادگی سازمان………. 107
4 -4-تشریح زیرابعاد مدل پیشنهادی به همراه راهکارهای پیشنهادی در جهت بهبود زیرشاخصهای سازمان مورد مطالعه……. 109
4-4-1-زیربعد آمادگی فرهنگ سازمانی……………….. 109
4-4-2- زیربعد آمادگی مدیریت سازمانی……………….. 111
4-4-3- زیربعد آمادگی آگاهی سرویسگرایی……………….. 111
4-4-4- زیربعد آمادگی استراتژی سرویسگرایی……………….. 112
4-4-5- زیربعد آمادگی حاکمیت IT……………….
4-4-6- زیربعد آمادگی حاکمیت سرویسگرایی……………….. 114
4-4-7- زیربعد آمادگی زیرساختهای فناوری سرویسگرایی……….. 115
4-4-8- زیربعد آمادگی تسهیل استفاده مجدد سرویسها ………………116
4-5-خلاصه فصل……………….. 117
فصل پنجم نتیجهگیری و پیشنهادات……………….. 119
5-1- خلاصه تحقیق………………. 120
5-2-مزایای مدل پیشنهادی……………….. 121
5-3-اقدامات آتی……………….. 121
منابع………………. 122
چکیده:
رشد روز افزون تغییرات در سازمان ها از یك سو و نیاز شدید به بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آنها از سوی دیگر، ایجاب می كند كه تا حد ممكن، اعمال تغییرات در سازمان و تغییر متناسب با آنها در عملكرد و ساختارهای فناوری اطلاعات و زیرساختهای سخت افزاری ، نرم افزاری و اطلاعاتی سازمان، با هم هماهنگ باشند.یکی از مهمترین رویكردهایی كه این هدف را دنبال میكند، رویکرد معماری سرویسگرا است.مهمترین دستاورد از ایجاد معماری سرویس گرا، نیاز به افزایش انعطافپذیری و سرعت و چابکی فناوری اطلاعات در قبال نیاز به تغییر در سازمان و به تبع آن تغییر در ساختار ITسازمان است. با توجه به حوزه وسیع اثر طرحهای معماری سازمانی، شایسته است قبل از اجرائی شدن و انجام هزینه های كلان مربوطه، سازمان از قابلیت های خود برای پذیرش این رویکرد جدید مطلع شود. درک صحیح از میزان آمادگی سازمانی، برای جهت گیری درست تلاش ها و تدوین استراتژی های متناسب بسیار حائز اهمیت میباشد.
هدف عمده این تحقیق، ارائه مدلی به منظور معرفی عواملی است که از طریق آن میتوان میزان آمادگی یک سازمان را برای پیادهسازی معماری سرویسگرا ارزیابی نمود. برای طراحی این مدل ارزیابی، از منطق فازی ممدانی استفاده شده است. پس از بررسی مبانی نظری مرتبط، مؤلفهها و شاخصهای میزان آمادگی سازمان برای پیادهسازی معماری سرویسگرا استخراج و سپس مورد تحلیل قرار گرفته است، در ادامه، مدل پیشنهادی مطرح می شود و وضعیت آمادگی یک سازمان، مورد مطالعه قرار می گیرد.با استفاده از این مدل ارزیابی، سازمانها می توانند به نقاط قوت خود پی برده و همچنین حیطههای نیازمند بهبود را شناسائی و با توجه به راهکار های پیشنهادی، میزان آمادگی خود را افزایش دهند.
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه
هر مجموعه، سازمان و ارگان برای حفظ موجودیت و پیشبرد اهداف خود در فضای رقابتی امروز، نیازمند انطباق با شرایط موجود و بنابراین ناگزیر از ایجاد تغییرات مداوم در خود است. این تغییرات باعث میشود تا سازمان یا مجموعه به طور مداوم پیچیدهتر شود. در این جا است که نقش فن آوری اطلاعات پررنگتر میشود زیرا بدون استفاده از آن هزینه و زمان بسیار زیادی مورد نیاز خواهد بود که صرف آن غیرممکن مینماید و در صورت ممکن بودن نیز، مشکلات بسیاری در راستای انجام کارها و دستیابی به اهداف سازمان ایجاد میکند. رشد روزافزون تغییرات در سازمانها از یک سو و نیاز شدید به بهرهگیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آنها از سوی دیگر، ایجاب میکند که تا حد ممکن این دو (اعمال تغییرات در سازمان و تغییر متناسب با آنها در عملکرد و ساختارهای فناوری اطلاعات و زیرساختهای سختافزاری، نرمافزاری و اطلاعاتی سازمان) با هم هماهنگ باشند. این امر به معنای آن است که بتوانیم در انتقال تغییرات از فرایندها، دادهها و سایر موارد سازمان به برنامهها و سایر مقولات مربوط به IT انعطاف ایجاد کنیم. یکی از مهمترین رویکردهایی که این هدف را دنبال میکند، رویکرد معماری سرویسگرا [1]است.
برای معماری سرویسگرا تعاریف مختلفی بیانشده است از جمله:
– چارچوبی برای یکپارچهسازی فرآیندهای حرفه و پشتیبانی آنها توسط فناوری اطلاعات با کمک مؤلفههای استاندارد و امن تحت عنوان سرویس که قابلیت استفاده مجدد و اتصال به یکدیگر جهت پوشش تغییرات حرفه را دارا میباشند.
– معماری سرویسگرا شامل سیاستها، تجارب و چارچوبهایی است که کارکردهای سیستمی را قادر میسازد به صورت مجموعهای از سرویسهای توزیعشده در اندازههای مورد نظر سازمان تعریف شوند.
– چارچوبی وسیع و استاندارد که سرویسها در آن ساخته، مستقر و مدیریت میشوند و هدفش افزایش چابکی زیرساختهای فناوری اطلاعات در جهت واکنش سریع به تغییرات در نیازهای کسب و کار میباشد.
– روشی برای طراحی و پیادهسازی نرمافزارهای گسترده سازمانی به وسیله ارتباط بین سرویسهایی که دارای خواص اتصال سست و قابل استفاده مجدد هستند.
– سبکی از معماری است که از اتصال سست سرویسها جهت انعطافپذیری و تعامل پذیری حرفه و به صورت مستقل از فناوری پشتیبانی میکند و از ترکیب مجموعه سرویسهای مبتنی بر حرفه تشکیل شده که این سرویسها انعطافپذیری و پیکربندی پویا را برای فرآیندها محقق میکنند.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-08-09] [ 06:24:00 ب.ظ ]
|