روانشناسی گرایش مشاوره خانواده اثر بخشی آموزش غنیسازی ازدواج بر تعهد ... |
2-1-4- نظریهها و مدلهای مرتبط با تعهد زناشویی……. 15
2-1-4-1- نظریهها و مدلهای خاص در ارتباط باتعهد زناشویی 15
2-1-4-1-1- مدل سرمایهگذاری رسبالت………………. 15
2-1-4-1-2- نظریه سه وجهی عشق استرنبرگ…………… 16
2-1-5- نقش کاربردی تعهد زناشویی………………… 18
2-2- گفتار دوم: تابآوری……………………….. 20
2-2-1- تعریف تابآوری………………………….. 20
2-2-2- الگوهای تابآوری………………………… 24
2-2-2-1- الگوی بلاک و بلاک………………………. 24
2-2-2-2- الگوی مک کابین و همکاران………………. 255
2-2-2-2-1- ارزیابی انطباقی…………………….. 26
2-2-2-2-2- تجارب جبرانی……………………….. 26
2-2-2-2-3- حمایت اجتماعی………………………. 27
2-2-3- سرسختی روان شناختی……………………… 27
2-2-4- تابآوری در خانواده……………………… 29
2-2-4-1- تعریف تابآوری خانوادگی………………… 29
2-2-4-2- عوامل تشکیل دهنده تابآوری خانواده………. 30
2-2-4-3- مراحل تابآوری خانواده…………………. 30
2-3- گفتار سوم: غنیسازی ازدواج…………………. 33
2-3-1- رویکردها و برنامههای پیشگیری…………….. 33
2-3-2- برنامه ارتقاء ارتباط……………………. 35
2-3-2-1- تاریخچه غنیسازی روابط…………………. 35
2-3-2-2- پایههای نظری…………………………. 36
2-3-2-3- شیوههای مداخله……………………….. 37
2-3-2-4- استراتژیهای مداخله و فرمتهای زمانی برای برنامههای RE 42
2-3-2-5- روشهای درمان RE………………………. 42
2-3-2-6- روشهای مداخله………………………… 43
2-3-2-7- پاسخهای خاص رهبر یا درمانگر……………. 44
2-3-2-7-1- تبدیل شدن………………………….. 44
2-3-2-7-2- رفع مشکل…………………………… 44
2-3-2-7-3- شستشو دادن…………………………. 45
2-3-2-8- انتخاب برنامهRE………………………. 45
2-3-2-9- اهداف برنامهRE……………………….. 46
2-3-3- برنامه آمادهسازی – غنیسازی اولسون………… 47
2-3-3-1- تاریخچه برنامه آمادهسازی اولسون………… 47
2-3-3-2- ریشههای نظری برنامه آماده سازی- غنیسازی السون 47
2-3-3-3- اهداف برنامه آمادهسازی-غنیسازی اولسون…… 48
4- پیشینهی پژوهشی…………………………… 49
2-4-1- تحقیقات انجام شده پیرامون اثربخشی غنیسازی بر تعهد زناشویی در خارج از کشور……………………………………… 49
2-4-2- نتایج حاصل از پژوهشهای انجام شده در زمینه غنیسازی زوجین در خارج از كشور………………………………………… 50
2-4-3- پژوهشهای انجام شده در زمینهی غنیسازی ازدواج در داخل کشور 51
2-4-4- پژوهشهای انجام شده در درزمینهی تعهد زناشویی خارج از کشور 52
2-4-5- نتایج حاصل از پژوهشهای انجام شده در زمینهی تعهد زناشویی در داخل كشور………………………………………… 53
2-4-6- نتایج حاصل از پژوهشهای انجام شده در زمینه تابآوری در خارج كشور 55
2-4-7- نتایج پژوهشهای انجام شده در زمینهی تابآوری و سرسختی روانشناختی در داخل كشور……………………………………. 56
خلاصه و جمعبندی ………………………………. 58
فصل سوم: روشپژوهش
مقدمه……………………………………….. 59
3-1- روش پژوهش……………………………….. 59
3-2- جامعه آماری……………………………… 60
3-3- نمونه و روش نمونهگیری…………………….. 60
3-4- ابزار تحقیق……………………………… 61
3-4-1- پرسش نامه تعهدزناشویی (DCI)………………. 61
3-4-2- مقیاس تابآوری کانر- دیویدسون…………….. 61
3-5- روش اجرای پژوهش …………………………. 62
یک مطلب دیگر :
3-6- خلاصه محتوای جلسات آموزشی …………………. 62
3-7- روش آماری ………………………………. 63
فصل چهارم: نتایج پژوهش
مقدمه……………………………………….. 64
4-1- یافتههای توصیفی …………………………. 64
4-1-1- بررسی استنباطی دادهها…………………… 68
4-1-2- پیشفرض نرمال بودن توزیع نمرات……………. 70
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
5-1- خلاصه طرح پژوهش…………………………… 77
5-2- بحث در یافتههای پژوهش…………………….. 77
5-3- نتیجهگیریکلی…………………………….. 81
5-4- اعتبار پژوهش…………………………….. 82
5-5- محدودیتهای پژوهش…………………………. 82
5-6- پیشنهادات پژوهشی…………………………. 82
5-7- پیشنهادات كاربردی………………………… 83
پیوست 1……………………………………… 84
پیوست 2 …………………………………….. 94
پیوست 3……………………………………… 100
پیوست 4……………………………………… 101
منابع و مآخذ…………………………………. 103
فهرست شكلها
شكل (2-1): فرایند تابآوری در خانواده……………. 31
شكل (2-2): مهارتهای R. E ………………………. 41
شكل(4-1): میانگینهای تعدیل شده نمرات پسآزمون تعهد زناشویی زنان در دو گروه آزمایش و کنترل…………………………… 71
شكل (4-2): میانگینهای تعدیل شده نمرات پسآزمون تعهد شخصی زنان در دو گروه آزمایش و کنترل……………………………….. 72
شكل (4-3): میانگینهای تعدیل شده نمرات پسآزمون تعهد اخلاقی زنان در دو گروه آزمایش و کنترل…………………………… 73
شكل (4-4): میانگینهای تعدیل شده نمرات پسآزمون تعهد ساختاری زنان در دو گروه آزمایش و کنترل…………………………… 74
شكل (4-5): میانگینهای تعدیل شده نمرات پسآزمون تابآوری زنان در دو گروه آزمایش و کنترل……………………………….. 75
فهرست جدولها
جدول (3-1): دیاگرام طرح پژوهش………………….. 59
جدول (3-2): فراوانی توزیع متغیر تحصیلات در دو گروه آزمایش و کنترل 60
جدول (3-3): فراوانی و درصد متغیر سن در دو گروه آزمایش و کنترل 61
جدول (3-4): خلاصه موضوع و دستور جلسات آموزشی……… 62
جدول (4-1): فراوانی و درصد متغیر سن در دو گروه آزمایش و کنترل 64
جدول (4-2): فراوانی توزیع متغیر تحصیلات در دو گروه آزمایش و کنترل 65
جدول (4-3): نتایج مقایسه سن دو گروه كنترل و آزمایش.. 65
جدول (4-4): نتایج آزمون خی دو جهت سنجش فرض عدم تفاوت 65
جدول (4-5): مقایسهی میانگین و انحراف معیار نمرات تابآوری دو گروه در مراحل پیشآزمون و پسآزمون ……………………… 66
جدول (4-6): مقایسهی میانگین و انحراف معیار نمرات تعهد زناشویی دو گروه در مراحل پیشآزمون و پسآزمون …………………… 66
جدول (4-7): مقایسهی میانگین و انحراف معیار نمرات تعهد شخصی دو گروه در مراحل پیشآزمون و پسآزمون ……………………… 67
جدول (4-8): مقایسهی میانگین و انحراف معیار نمرات تعهد اخلاقی دو گروه در مراحل پیشآزمون و پسآزمون ……………………… 67
جدول (4-9): مقایسهی میانگین و انحراف معیار نمرات تعهد ساختاری دو گروه در مراحل پیشآزمون و پسآزمون …………………… 68
جدول (4-10): نتایج آزمون لوین در مورد پیش فرض تساوی واریانسهای دو گروه 68
جدول (4-11): ضریب همبستگی ویژگیهای جمعیتشناختی با تابآوری وتعهد زناشویی و عاملهای آن…………………………………. 69
جدول (4-12): نتایج آزمون شاپیرو- ویلك در مورد نرمال بودن توزیع متغیرهای تابآوری، تعهد شخصی، تعهد اخلاقی، تعهد ساختاری و تعهد زناشویی در دو گروه آزمایش و کنترل……………………………….. 70
جدول (4-13): نتایج تحلیل كوواریانس تأثیر آموزش غنیسازی بر میزان تعهد زناشویی زنان نجفآباد در دو گروه كنترل و آزمایش…… 71
دول (4-14): نتایج تحلیل كوواریانس تأثیر آموزش غنیسازی بر میزان تعهد شخصی زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره در دو گروه كنترل و آزمایش 72
جدول (4-15): نتایج تحلیل كوواریانس تأثیر آموزش غنیسازی بر میزان تعهد اخلاقی زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره در دو گروه كنترل و آزمایش 73
جدول (4-16): نتایج تحلیل كوواریانس تأثیر آموزش غنیسازی بر میزان تعهد ساختاری زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره در دو گروه كنترل و آزمایش 74
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-08-09] [ 07:37:00 ب.ظ ]
|