ارائه درس افزار مبتنی بر الگوی دریافت مفهوم و تأثیر آن بر ... |
یک مطلب دیگر :
چگونه بفهمیم هوش هیجانی بالایی داریم؟
عنوان | صفحه | ||||
فصل اول: کلیات پژوهش | |||||
1-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………… | 2 | ||||
1-2 بیان مسأله………………………………………………………………………………………………………………….. | 4 | ||||
1-3 اهمیت و ضرورت انجام پژوهش………………………………………………………………………………….. | 7 | ||||
1-4 اهداف پژوهش…………………………………………………………………………………………………………… | 8 | ||||
1-4-1 هدف کلی …………………………………………………………………………………………………………….. | 8 | ||||
1-4-2 اهداف ویژه …………………………………………………………………………………………………………… | 8 | ||||
1-5 فرضیه های پژوهش……………………………………………………………………………………………………. | 9 | ||||
1-6 تعاریف مفاهیم ………………………………………………………………………………………………………….. | 9 | ||||
1-6-1 تعاریف نظری ……………………………………………………………………………………………………….. | 9 | ||||
1-6-2 تعاریف عملیاتی ……………………………………………………………………………………………………. | 10 | ||||
فصل دوم: ادبیات پژوهش | |||||
2-1 مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………….. | 13 | ||||
2-2 مبانی نظری ………………………………………………………………………………………………………………. | 13 | ||||
2-2-1 نقش فناوری در آموزش و یادگیری …………………………………………………………………………. | 13 | ||||
2-2-2 آموزش الکترونیکی ………………………………………………………………………………………………… | 15 | ||||
2-2-3 انواع آموزش الکترونیکی ………………………………………………………………………………………… | 16 | ||||
2-2-4 تجربه های نوآورانه آموزشی مبتنی بر فناوری اطلاعات ………………………………………………. | 17 | ||||
2-2-5 نرم افزار و رایانه به عنوان رسانه آموزش ………………………………………………………………….. | 18 | ||||
2-2-6 تعریف چند رسانه ای …………………………………………………………………………………………….. | 19 | ||||
2-2-7 چرایی استفاده از چند رسانه ای ها در آموزش ………………………………………………………….. | 20 | ||||
2-2-8 تفاوت آموزش سنتی و آموزش مبتنی بر رایانه …………………………………………………………… | 21 | ||||
2-2-9 طبقه بندی الگوهای تدریس ……………………………………………………………………………………. | 22 | ||||
2-2-10 روش آموزش مبتنی بر مشارکت گروهی ………………………………………………………………… | 23 | ||||
2-2-11 مفهوم یادگیری مشارکتی و ضرورت کاربرد آن ………………………………………………………… | 24 | ||||
2-2-12 انواع تکنیک های یادگیری مشارکتی ………………………………………………………………………. | 25 | ||||
2-2-13 الگوی دریافت مفهوم : (تعریف و روش اجرا) ………………………………………………………… | 26 | ||||
2-2-14 مراحل تدریس در الگوی دریافت مفهوم …………………………………………………………………. | 29 | ||||
2-2-15 جمع بندی مبانی نظری ………………………………………………………………………………………… | 31 | ||||
2-3 مبانی تجربی پژوهش …………………………………………………………………………………………………. | 32 | ||||
2-3-1 مطالعات انجام شده در داخل ایران …………………………………………………………………………… | 32 | ||||
2-3-2 مطالعات انجام شده در خارج ایران ………………………………………………………………………….. | 33 | ||||
فصل سوم: روش شناسی پژوهش | |||||
3-1 مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………….. | 36 | ||||
3-2 نوع و روش پژوهش ………………………………………………………………………………………………….. | 36 | ||||
3-3 متغیرهای پژوهش ………………………………………………………………………………………………………. | 36 | ||||
3-3-1 مدل مفهومی متغیرهای مورد بررسی ………………………………………………………………………… | 37 | ||||
3-4 ابزارهای اندازه گیری و شیوه اندازه گیری متغیرها ………………………………………………………….. | 38 | ||||
3-5 روایی و پایایی ابزار ……………………………………………………………………………………………………. | 38 | ||||
3-6 طرح پژوهش یا شیوه ی اجرا ……………………………………………………………………………………… | 39 | ||||
3-7 جامعه آماری، حجم نمونه و روش نمونه گیری ……………………………………………………………… | 40 | ||||
3-8 روشها و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها ………………………………………………………………………….. | 40 | ||||
4 فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافتهها |
|||||
4-1 مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………….. | 42 | ||||
4-2 توصیف افراد نمونه های آماری …………………………………………………………………………………… | 42 | ||||
4-3 تجزیه و تحلیل توصیفی داده های پژوهش ……………………………………………………………………. | 43 | ||||
4-4 تجزیه و تحلیل استنباطی داده های پژوهش …………………………………………………………………… | 46 | ||||
4-4-1 بررسی استنباطی فرضیه ها ……………………………………………………………………………………… | 47 | ||||
فصل پنجم: تفسیر یافتهها |
|||||
5-1 مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………….. | 56 | ||||
5-2 خلاصه ی پژوهش …………………………………………………………………………………………………….. | 56 | ||||
5-3 بحث و نتیجه گیری …………………………………………………………………………………………………… | 57 | ||||
5-4 پیشنهادهای پژوهش …………………………………………………………………………………………………… | 59 | ||||
5-4-1 پیشنهادهای کاربردی ……………………………………………………………………………………………… | 59 | ||||
5-4-2 پیشنهادهایی پژوهشی …………………………………………………………………………………………….. | 60 | ||||
5-6 محدودیت های پژوهش ……………………………………………………………………………………………… | 60 | ||||
5-6-1 محدودیتهای در اختیار پژوهشگر…………………………………………………………………………… | 60 | ||||
5-6-2 محدودیتهای خارج از اختیار پژوهشگر ………………………………………………………………….. | 60 | ||||
منابع و مآخذ | |||||
منابع فارسی………………………………………………………………………………………………………………………. | 62 | ||||
منابع انگلیسی…………………………………………………………………………………………………………………….. | 65 | ||||
پیوستها | |||||
سؤالات آزمون واژگان ……………………………………………………………………………………………………….. | 67 | ||||
سؤالات آزمون درک مطلب ………………………………………………………………………………………………… | 68 | ||||
فهرست جداول |
|||||
جدول 1-2: مراحل تدریس در الگوی دریافت مفهوم ……………………………………………………………… | 30 | ||||
جدول 2-2: خلاصه ی نتایج مطالعات مرتبط با موضوع پژوهش ……………………………………………… | 34 | ||||
جدول 1-3: طرح شبه آزمایشی پژوهش ……………………………………………………………………………….. | 37 | ||||
جدول 1-4: فراوانی و درصد افراد مورد مطالعه بر اساس گروه ………………………………………………… | 42 | ||||
جدول 2-4: شاخص های توصیفی متغیرهای مورد بررسی ………………………………………………………. | 43 | ||||
جدول 3-4: شاخص های توصیفی متغیرهای مورد بررسی در گروه کنترل ………………………………… | 45 | ||||
جدول 4-4: تی محاسبه شده برای مقایسه میانگین پیش آزمون واژگان و درک مطلب دو گروه ……. | 47 | ||||
جدول 5-4: خلاصه نتایج بررسی همگنی شیب نمره های پیش آزمون و پس آزمون واژگان ………… | 48 | ||||
جدول 6-4: خلاصه نتایج تحلیل واریانس و کوواریانس نمره پیش آزمون و پس آزمون واژگان …… | 49 | ||||
جدول 7-4: خلاصه نتایج بررسی همگنی شیب نمره های پیش آزمون و پس آزمون درک مطلب …. | 50 | ||||
جدول 8-4: خلاصه نتایج تحلیل واریانس و کوواریانس نمره پیش آزمون و پس آزمون درک مطلب | 50 | ||||
جدول 9-4: خلاصه نتایج بررسی همگنی شیب نمره های پیش آزمون و آزمون یادداری واژگان ….. | 51 | ||||
جدول 10-4: خلاصه تحلیل واریانس و کوواریانس نمره پیش آزمون و آزمون یادداری واژگان ……. | 52 | ||||
جدول 11-4: خلاصه نتایج بررسی همگنی شیب نمره های پیش آزمون و آزمون یادداری درک …… | 53 | ||||
جدول 12-4: خلاصه نتایج تحلیل واریانس و کوواریانس نمره پیش آزمون و آزمون یادداری درک . | 53 | ||||
فهرست نمودارها: | |||||
نمودار 1-4: میانگین نمرات گروه آزمایش در واژگان و درک مطلب …………………………………………. | 44 | ||||
نمودار 2-4: میانگین نمرات گروه کنترل در واژگان و درک مطلب ……………………………………………. | 46 | ||||
فهرست شکل ها: | |||||
شکل 1-2: آثار مستقیم و غیر مستقیم الگوی دریافت مفهوم ……………………………………………………….. | 27 | ||||
چکیده
این پژوهش با هدف ارائه ی یک درس افزار مبتنی بر الگوی دریافت مفهوم و بررسی تأثیر آن بر یادگیری و یادداری واژگان و درک مطلب دانش آموزان سال اول دبیرستان در درس زبان انگلیسی انجام گرفت. این مطالعه از نظر هدف تولیدی کاربردی و از نظر روش اجرا در گروه پژوهش های شبه آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل قرار دارد. جامعه ی آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان شهرستان پاوه در نیمه دوم سال تحصیلی 93-92 و نمونه های آماری تعداد 57 نفر (28 نفر گروه آزمایش و 29 نفر گروه کنترل) بود که به شیوه ی نمونه های در دسترس، انتخاب و به شکل تصادفی در گروه های آزمودنی قرار گرفتند. متغیرهای این مطالعه در دو بخش یادگیری و یادداری واژگان و درک مطلب زبان انگلیسی و ابزار اندازه گیری متغیرهای مورد نظر محقق ساخته بود. بدین منظور در بخش سنجش واژگان آزمونی 40 سؤالی به شکل چهار گزینه ای و در بخش درک مطلب نیز آزمونی 20 سؤالی بر اساس مطالب تدریس شده، تهیه گردید. روایی ابزار به صورت محتوایی و صوری با استفاده از نظر متخصصان و پایایی آنها به شیوه ی بازآزمایی به اجرا بر روی تعداد 30 نفر از افراد جامعه ی آماری در دو فاصله ی زمانی 15 روزه و محاسبه ی ضریب همبستگی پیرسون تعیین گردید. ضرایب محاسبه شده برای کل آزمون برابر 84/0 و از حد بحرانی 70 درصد بالاتر و مورد تأیید بود. توصیف و تشریح داده ها با استفاده از آمار توصیفی (کمترین نمره، بیشترین نمره، میانگین و انحراف معیار) و بررسی فرضیات در قالب آزمون های آمار استنباطی (آزمون تی مستقل به منظور تعیین میزان همگنی یا غیرهمگنی گروه ها در ابتدای پژوهش و در پیش آزمون و همچنین آزمون تحلیل کوواریانس) صورت گرفت. نتایج نشان داد آموزش با استفاده از نرم افزار مبتنی بر الگوی دریافت مفهوم بر یادگیری واژگان (82/21=F ، 000/0=Sig)، یادگیری درک مطلب (17/8=F ، 006/0=Sig)، یادداری واژگان (93/16=F ، 000/0=Sig)، و یادداری درک مطلب (25/5=F ، 026/0=Sig)، مؤثرتر از شیوه ی سنتی آموزش زبان انگلیسی در مدارس است.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-08-08] [ 04:21:00 ق.ظ ]
|