پایان نامه

 

 

 

یک مطلب دیگر :

 

چگونه بفهمیم هوش هیجانی بالایی داریم؟

 

عنوان صفحه
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………… 2
1-2 بیان مسأله………………………………………………………………………………………………………………….. 4
1-3 اهمیت و ضرورت انجام پژوهش………………………………………………………………………………….. 7
1-4 اهداف پژوهش…………………………………………………………………………………………………………… 8
1-4-1 هدف کلی …………………………………………………………………………………………………………….. 8
1-4-2 اهداف ویژه …………………………………………………………………………………………………………… 8
1-5 فرضیه های پژوهش……………………………………………………………………………………………………. 9
1-6 تعاریف مفاهیم ………………………………………………………………………………………………………….. 9
1-6-1 تعاریف نظری ……………………………………………………………………………………………………….. 9
1-6-2 تعاریف عملیاتی ……………………………………………………………………………………………………. 10
                                                                               فصل دوم: ادبیات پژوهش
2-1 مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………….. 13
2-2 مبانی نظری ………………………………………………………………………………………………………………. 13
2-2-1 نقش فناوری در آموزش و یادگیری …………………………………………………………………………. 13
2-2-2 آموزش الکترونیکی ………………………………………………………………………………………………… 15
2-2-3 انواع آموزش الکترونیکی ………………………………………………………………………………………… 16
2-2-4 تجربه های نوآورانه آموزشی مبتنی بر فناوری اطلاعات ………………………………………………. 17
2-2-5 نرم افزار و رایانه به عنوان رسانه آموزش ………………………………………………………………….. 18
2-2-6 تعریف چند رسانه ای …………………………………………………………………………………………….. 19
2-2-7 چرایی استفاده از چند رسانه ای ها در آموزش ………………………………………………………….. 20
2-2-8 تفاوت آموزش سنتی و آموزش مبتنی بر رایانه …………………………………………………………… 21
2-2-9 طبقه بندی الگوهای تدریس ……………………………………………………………………………………. 22
2-2-10 روش آموزش مبتنی بر مشارکت گروهی ………………………………………………………………… 23
2-2-11 مفهوم یادگیری مشارکتی و ضرورت کاربرد آن ………………………………………………………… 24
2-2-12 انواع تکنیک های یادگیری مشارکتی ………………………………………………………………………. 25
2-2-13 الگوی دریافت مفهوم : (تعریف و روش اجرا) ………………………………………………………… 26
2-2-14 مراحل تدریس در الگوی دریافت مفهوم …………………………………………………………………. 29
2-2-15 جمع بندی مبانی نظری ………………………………………………………………………………………… 31
2-3 مبانی تجربی پژوهش …………………………………………………………………………………………………. 32
2-3-1 مطالعات انجام شده در داخل ایران …………………………………………………………………………… 32
2-3-2 مطالعات انجام شده در خارج ایران ………………………………………………………………………….. 33
                                          فصل سوم: روش شناسی پژوهش    
3-1 مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………….. 36
3-2 نوع و روش پژوهش ………………………………………………………………………………………………….. 36
3-3 متغیرهای پژوهش ………………………………………………………………………………………………………. 36
3-3-1 مدل مفهومی متغیرهای مورد بررسی ………………………………………………………………………… 37
3-4 ابزارهای اندازه گیری و شیوه اندازه گیری متغیرها ………………………………………………………….. 38
3-5 روایی و پایایی ابزار ……………………………………………………………………………………………………. 38
3-6 طرح پژوهش یا شیوه ی اجرا ……………………………………………………………………………………… 39
3-7 جامعه آماری، حجم نمونه و روش نمونه گیری ……………………………………………………………… 40
3-8 روش‌ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده‌ها ………………………………………………………………………….. 40

 

4 فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته‌ها

   
4-1 مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………….. 42
4-2 توصیف افراد نمونه های آماری …………………………………………………………………………………… 42
4-3 تجزیه و تحلیل توصیفی داده های پژوهش ……………………………………………………………………. 43
4-4 تجزیه و تحلیل استنباطی داده های پژوهش …………………………………………………………………… 46
4-4-1 بررسی استنباطی فرضیه ها ……………………………………………………………………………………… 47

 

 

 

فصل پنجم: تفسیر یافته‌ها

   
5-1 مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………….. 56
5-2 خلاصه ی پژوهش …………………………………………………………………………………………………….. 56
5-3 بحث و نتیجه گیری …………………………………………………………………………………………………… 57
5-4 پیشنهادهای پژوهش …………………………………………………………………………………………………… 59
5-4-1 پیشنهادهای کاربردی ……………………………………………………………………………………………… 59
5-4-2 پیشنهادهایی پژوهشی …………………………………………………………………………………………….. 60
5-6 محدودیت های پژوهش ……………………………………………………………………………………………… 60
5-6-1 محدودیت‌های در اختیار پژوهشگر…………………………………………………………………………… 60
5-6-2 محدودیت‌های خارج از اختیار پژوهشگر ………………………………………………………………….. 60
منابع و مآخذ  
منابع فارسی………………………………………………………………………………………………………………………. 62
منابع انگلیسی…………………………………………………………………………………………………………………….. 65
پیوست‌ها    
سؤالات آزمون واژگان ……………………………………………………………………………………………………….. 67
سؤالات آزمون درک مطلب ………………………………………………………………………………………………… 68

  

 

 

 

فهرست جداول

 
جدول 1-2: مراحل تدریس در الگوی دریافت مفهوم ……………………………………………………………… 30
جدول 2-2: خلاصه ی نتایج مطالعات مرتبط با موضوع پژوهش ……………………………………………… 34
جدول 1-3: طرح شبه آزمایشی پژوهش ……………………………………………………………………………….. 37
جدول 1-4: فراوانی و درصد افراد مورد مطالعه بر اساس گروه ………………………………………………… 42
جدول 2-4: شاخص های توصیفی متغیرهای مورد بررسی ………………………………………………………. 43
جدول 3-4: شاخص های توصیفی متغیرهای مورد بررسی در گروه کنترل ………………………………… 45
جدول 4-4: تی محاسبه شده برای مقایسه میانگین پیش آزمون واژگان و درک مطلب دو گروه ……. 47
جدول 5-4: خلاصه نتایج بررسی همگنی شیب نمره های پیش آزمون و پس آزمون واژگان ………… 48
جدول 6-4: خلاصه نتایج تحلیل واریانس و کوواریانس نمره پیش آزمون و پس آزمون واژگان …… 49
جدول 7-4: خلاصه نتایج بررسی همگنی شیب نمره های پیش آزمون و پس آزمون درک مطلب …. 50
جدول 8-4: خلاصه نتایج تحلیل واریانس و کوواریانس نمره پیش آزمون و پس آزمون درک مطلب 50
جدول 9-4: خلاصه نتایج بررسی همگنی شیب نمره های پیش آزمون و آزمون یادداری واژگان ….. 51
جدول 10-4: خلاصه تحلیل واریانس و کوواریانس نمره پیش آزمون و آزمون یادداری واژگان ……. 52
جدول 11-4: خلاصه نتایج بررسی همگنی شیب نمره های پیش آزمون و آزمون یادداری درک …… 53
جدول 12-4: خلاصه نتایج تحلیل واریانس و کوواریانس نمره پیش آزمون و آزمون یادداری درک . 53
فهرست نمودارها:  
نمودار 1-4: میانگین نمرات گروه آزمایش در واژگان و درک مطلب …………………………………………. 44
نمودار 2-4: میانگین نمرات گروه کنترل در واژگان و درک مطلب ……………………………………………. 46
فهرست شکل ها:  
شکل 1-2: آثار مستقیم و غیر مستقیم الگوی دریافت مفهوم ……………………………………………………….. 27
           

 

چکیده

این پژوهش با هدف ارائه ی یک درس افزار مبتنی بر الگوی دریافت مفهوم و بررسی تأثیر آن بر یادگیری و یادداری واژگان و درک مطلب دانش آموزان سال اول دبیرستان در درس زبان انگلیسی انجام گرفت. این مطالعه از نظر هدف تولیدی کاربردی و از نظر روش اجرا در گروه پژوهش های شبه آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل قرار دارد. جامعه ی آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان شهرستان پاوه در نیمه دوم سال تحصیلی 93-92 و نمونه های آماری تعداد 57 نفر (28 نفر گروه آزمایش و 29 نفر گروه کنترل) بود که به شیوه ی نمونه های در دسترس، انتخاب و به شکل تصادفی در گروه های آزمودنی قرار گرفتند. متغیرهای این مطالعه در دو بخش یادگیری و یادداری واژگان و درک مطلب زبان انگلیسی و ابزار اندازه گیری متغیرهای مورد نظر محقق ساخته بود. بدین منظور در بخش سنجش واژگان آزمونی 40 سؤالی به شکل چهار گزینه ای و در بخش درک مطلب نیز آزمونی 20 سؤالی بر اساس مطالب تدریس شده، تهیه گردید. روایی ابزار به صورت محتوایی و صوری با استفاده از نظر متخصصان و پایایی آن‌ها به شیوه ی بازآزمایی به اجرا بر روی تعداد 30 نفر از افراد جامعه ی آماری در دو فاصله ی زمانی 15 روزه و محاسبه ی ضریب همبستگی پیرسون تعیین گردید. ضرایب محاسبه شده برای کل آزمون برابر 84/0 و از حد بحرانی 70 درصد بالاتر و مورد تأیید بود. توصیف و تشریح داده ها با استفاده از آمار توصیفی (کمترین نمره، بیشترین نمره، میانگین و انحراف معیار) و بررسی فرضیات در قالب آزمون های آمار استنباطی (آزمون تی مستقل به منظور تعیین میزان همگنی یا غیرهمگنی گروه ها در ابتدای پژوهش و در پیش آزمون و همچنین آزمون تحلیل کوواریانس) صورت گرفت. نتایج نشان داد آموزش با استفاده از نرم افزار مبتنی بر الگوی دریافت مفهوم بر یادگیری واژگان (82/21=F ، 000/0=Sig)، یادگیری درک مطلب (17/8=F ، 006/0=Sig)، یادداری واژگان (93/16=F ، 000/0=Sig)، و یادداری درک مطلب (25/5=F ، 026/0=Sig)، مؤثرتر از شیوه ی سنتی آموزش زبان انگلیسی در مدارس است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...